• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje plan naprawczy dla Mevo

Arnold Szymczewski
10 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się. 
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się.

Nextbike Polska przygotowuje plan naprawczy dla systemu Mevo. Jednocześnie zamawiający system, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot deklaruje, że nie chce wypowiadać umowy z operatorem. Kwota kar nałożonych na spółkę NB Tricity jednak ciągle rośnie i przekroczyła już 4,5 mln zł. 10 maja ma pojawić się kolejnych 100 rowerów.



Czy w ostatnim czasie łatwiej jest wypożyczyć rower Mevo?

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, która pełni w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot funkcję prezesa, wysłała w środę pismo do Nextbike Polska. Domaga się w nim jak najszybszego przedstawienie planu naprawczego oraz harmonogramu wdrożenia drugiego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.

- Wiemy, że Nextbike taki plan przygotowuje i że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami zarządu OMGGS i Nextbike Polska. Cieszymy się, że nowy prezes Nextbike Polska jest zdeterminowany do tego, żeby w pierwszej kolejności zająć się właśnie Mevo. Wierzymy, że w maju i czerwcu będzie widać już dobre rezultaty - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo



Od pewnego czasu pojawiają się pytania, czy spółka NB Tricity, której kapitał zakładowy wynosi 5 tys. zł, jest w stanie skutecznie realizować projekt wart ponad 36 mln zł.

- NB Tricity miało nam przedstawić możliwości finansowe i zrobiło to jednocześnie udowadniając powiązanie z Nextbike Polska, a także przedstawiając kontrakty i umowy oraz gwarancje bankowe w razie jakichkolwiek niepowodzeń. Mamy najwyższy stopień zabezpieczenia bankowego, które przewiduje polskie prawo. Zapewniam, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone - przekonuje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik ds. projektów metropolitalnych w OMGGS.

100 nowych rowerów od 10 maja



W pierwszym etapie systemu Mevo wykonawca miał dostarczyć 30 proc. floty, czyli 1224 szt. rowerów, cały system IT i aplikację na smartfony. Drugi etap przewiduje dostarczenie pozostałych 2856 rowerów.

- Operator zgłosił nam gotowość do odbioru kolejnych 100 rowerów. 50 sztuk ma zasilić pierwszy etap jako zapas, z kolei drugie 50 otworzy drugi etap, który zostanie zatwierdzony dopiero po dostarczeniu wszystkich umownych 4080 sztuk - informuje Dominik Makurat specjalista ds. promocji projektu. - W pierwszej kolejności będziemy chcieli zasilić mniejsze gminy, w których tych rowerów jest po kilka sztuk. Podkreślam, że o odbiorze drugiego etapu będziemy mówić tylko wtedy, kiedy w miastach będzie 4080 rowerów, które jeżdżą, są wypożyczane i nie sprawiają problemów
Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc. Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc.

"Nie chcemy wypowiadać umowy"



Przedstawiciele OMGGS nie zamierzają wypowiedzieć umowy z Nextbike Polska, tylko zrobić wszystko, by system działał poprawnie, chociaż w dużej mierze leży to po stronie operatora systemu. Obszar wciąż jednak nalicza kary, które już teraz wynoszą ponad 4,5 mln zł, w tym:


  • za opóźnienie pierwszego etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie drugiego etapu - 600 tys. zł
  • dostępność 90-95 proc. - 5 tys. zł x 1 dzień
  • dostępność 50-90 proc. - 10 tys. zł x 7 dni
  • dostępność poniżej 50 proc. - 100 tys. zł x 20 dni
  • wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni
  • nieodpowiednia relokacja - 51,7 tys. zł
  • niedziałające oprogramowanie - 10 tys. zł x 20 dni
  • nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni
  • nieprzesłanie w terminie raportów finansowych - 500 zł x 10 dni


Razem to 4 mln 543 tys. zł.

Warto wspomnieć, że dni wyłączonych z płatności było więcej (w sumie 18 dni), ale w  systemie było mniej niż 50 proc. bazowej liczby rowerów - z tego powodu naliczono karę jedynie za niepełną dostępność rowerów. Są to maksymalne kary przewidziane w umowie.

Jednak nie jest powiedziane, że taka kwota trafi do zamawiającego, bo operator może w sądzie próbować udowodnić, że kary są błędnie naliczone.

- Nie chcemy wypowiadać umowy, bo wdrażamy jej drugi etap. To po prostu nie ma sensu. Myślę, że mieszkańcy nie chcieliby powtarzać całej procedury od początku. Widzimy, że w ostatnich dniach system się poprawia i sądzę, że to będzie ciągły trend. Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii - kończy Michał Glaser.

Miejsca

Opinie (454) ponad 10 zablokowanych

  • jestem waszym zadowolonym klientem

    Szanowne Mevo jestem waszym bardzo zadowolonym klientem. Ja jeszcze nigdy nie miałem problemów z waszymi rowerami i zawsze w Gdyni są dostępne bez problemu. No poprostu brawo Mevo.

    A dzisiaj sobie robię prywatna wycieczkę waszym rowerem z Gdyni Mały Kack do Wejherowo Śmiechowo na Franciszka Fenikowskiego na Jakubową Polanę.

    • 1 1

  • Paradoks (8)

    Wszystkie rowery są ze wspomaganiem bo w trójmieście osiedla są również na wzgórzach,
    A jak wygląda spraw dróg dla rowerów do tych dzielnic ?
    O ile na Morenę można dojechać po DDR z 3 stron a na Chełm z jednej to do pozostałych dzielnic nie ma żadnej ścieżki rowerowej.
    Czy w założeniach do tych dzielnic zakładano jazdę po ulicy czy zakładano że głównie będzie się jeździło po dolnych dzielnicach gdzie jest znacznie więcej DDR.
    I tu puytania
    Jeśli po dolnych to po co elektryki ?
    Dlaczego nie buduje się ścieżek do osiedli na wzgórzach ?
    Dlaczego przy nowych osiedlach nie zostawia się nawet miejsca pod przyszłe DDR ?
    Jest w mieście jeszcze oficer rowerowy czy cichaczem zlikwidowano te kuriozalne stanowisko ? Kuriozalne bo nazwa oficer rowerowy jest z d... Oficer może być w wojsku a nie w urzędzie miejskim. W mieście wystarczył by główny specjalista infrastruktury rowerowej.

    • 14 0

    • (1)

      Trójmiasto to również Sopot i Gdyni

      • 0 0

      • Sopot jest tylko wrzodem na pupci trójmiasta.
        To oczywiście taki żarcik.
        Czyli że co w Sopocie i Gdyni są DDR-y do osiedli na górnym tarasie ?

        • 0 0

    • że gdzie są w Gdańsku DDR? (1)

      Halo, czy wiesz co to jest ddr i jakie musi mieś parametry?

      • 1 0

      • Nie jestem wymagający.

        Dla mnie DDR jest tam gdzie jest C-13 i to mi w zupełności wystarczy.

        • 0 0

    • Zgadza się (2)

      tylko że zgodnie z przepisami ruchu drogowego rowerem można jeździć także po jezdni.

      • 0 0

      • " zgodnie z przepisami ruchu drogowego ".

        Oczywiście że można jeździć po jezdni tylko ...
        ... żeby jeździć zgodnie z przepisami trzeba te przepisy znać. A ile osób jeżdżących na mevo zna te przepisy ?

        Sugerujesz że projekt zakładał jazdę rowerami po ulicach ? To dopiero masakra.

        • 0 0

      • Chyba nie zrozumiałeś-łaś wypowiedzi. Skoro nie ma dróg rowerowych na górne tarasy to po co w przetargu zażądali 100% elektryków

        • 1 0

    • bo to Gdańsk tu ważne są tylko wielki słomiane inwestycje, a mieszkańcy....mieszkańcy sobie poradzą

      • 4 0

  • Umowa z Mevo powinna być wypowiedziana. Koniec kropka. (3)

    Kto podpisał umowę na rowery elektryczne w których trzeba będzie ręcznie wymienić 4000 baterii . Czy to jakieś jaja ? Dlaczego nie wdrożono systemu ze stacjonarnym ładowaniem baterii ?

    • 21 3

    • Marzą Ci się ładowarki dostępne dla "każdego". Kablem czy polem magnetycznym ? Pole magnetyczne raczej odpada bo musiałoby być bardzo duże. Więc kable. A co z bezpieczeństwem czyli pożar, porażenie ?

      • 0 0

    • opłaty za dostęp energii

      opłaty za dostęp energii i przszłoącza byłby zbyt wysokie, to inne ceny niż za energię dla gospodarstw domowych

      • 1 0

    • Jak kto ?

      Pan ze zdjęcia nijaki Michal Glaser. Ma duże doświadczenie w noszeniu teczki za decydentami i w nagrode zostal dyrektorem ....

      • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    Najlepszym planem naprawczym aby mevo było tym czym miało być.. (20)

    ... czyli ogólnodostępnym alternatywnym i w miarę pewnym środkiem transportu, byłoby uzupełnienie floty o tradycyjne rowery. W tej formie w jakiej jest myślę że jest i będzie jedynie technicznym poligonem doświadczalnym za kupę kasy. Za kolejne pół roku pojawia się pierwsze wyraźne oznaki zużycia akumulatorów co znowu zacznie wpływać na dostępność rowerów i będzie potrzebny kolejny plan naprawczy. A rower którym może uda się dojechać, ale jest to wyłącznie loteria nie będzie dla użytkownika żadna alternatywą.

    • 283 15

    • Nie da się (5)

      Przetarg procedury. Teraz trzeba wykonać zgodnie z przetargiem.

      • 9 1

      • jaki przetarg (4)

        w platfusowie każdy przetarg = ustawione

        • 6 6

        • lepiej już platfusowie ustawione ... ale jednak Przetarg (3)

          niż w PiS dowie ... bez przetargu, bez offsetu, za cenę katalogową ...
          można szastać szmalem - no bo to tylko forsa podatnika ...
          "a te nagrody nam się po prostu należały"

          • 7 6

          • Czemu lepiej? Bez realnej roznicy. (2)

            A jak masz dojscie do urzedu i dwie ustawione zaprzyjaznione firmy, to spiewasz w przetargu cene, jaka chcesz.

            • 0 1

            • Lepiej bo

              jak w przetargu publicznym ktoś wygra to możesz przyczepić się że to pociotek kogoś albo że za drogo a bez przetargu to wiesz tylko ze ktoś gdzieś komuś dał ileś za coś (lub wierzysz, że dla idei)

              • 0 0

            • Lepiej bo

              - "jak masz dojscie do urzedu i dwie ustawione zaprzyjaznione firmy"
              jest lepsze niż
              - jak masz rodzinę w pis

              • 0 0

    • Co masz na myśli pisząc "tradycyjne rowery".... (1)

      Czy to rowery górskie , miejskie , szosówki... dla każdego ma to trochę inne znaczenie... z tego co widziałem, rowery, które oferuje MEVO, są to rowery typu miejskiego... tzw. "damki"...
      Na rynku rowerowym aby kupić elektrycznego "górala" , trzeba wyłożyć dobrych kilka tys. ...
      Tak czy siak... jak dla mnie, czyli typowego Kowalskiego jest to super inicjatywa oraz inna forma komunikacji miejskiej jaka jest w tej chwili dostępna, czekam na inne środki komunikacji ;)

      • 0 0

      • Tradycyjne czyli z napędem na nogi. Mogą nawet być bicykle.

        Rozwiązanie z bicyklami nadało by projektowi oryginalności, ale trzeba by przy stacjach drabinki dorobic. Ale ze względu na to że Trójmiasto to raczej obszar miejski ,to właściwe byłyby pewnie rowery miejskie typu damka, bo chłopy dzisiaj to też jak damy więc będzie uniwersalnie ;)

        • 1 0

    • To są akumulatory lipo. Nie umierają po kilkuset cyklach a po nawet kilku tysiącach. (3)

      Dodatkowo nie zajeżdżają ich do zera, a wymieniają szybciej. Znacznie poprawia to ich żywotność. 250W przy konfiguracji jaką zastosowali w bateriach, nie jest też wielkim obciążeniem dla pojedynczego ogniwa

      • 1 1

      • Jak jest z trwałością tego typu akumulatorów można się przekonać...

        używając elektronarzędzi z takimi akumulatorami ( oczywiście zawodowo). Z moich doświadczeń wynika że niestety nie wygląda to różowo. Ale lekko zakładając akumulator będzie musiał być ładowany dwa do trzech razy na dobę, jeżeli operator ma utrzymać zakładana dostępność rowerów. A to daje nam ok 1000 lądowań w ciągu roku co i tak prowadzi do proroctwa że za ok rok czeka flotę wymiana pewnie nie tanich akumulatorów. Ciekawe czy urzędnicy i szefostwo operatora z tym proroctwem miało kontakt. ;)

        • 0 0

      • Też się nie znam i też się wypowiem (1)

        Gdyby to była prawda, że to akumulatory lipo to nalezy się spodziewać krótszej żywotności. Lipo pozwala średnio tylko na 300-400 cykli. Tak twierdzi Google.

        • 1 1

        • czyli z nimi - lipo

          po roku każda będzie deth

          • 0 0

    • najlepszym środkiem naprawczym jest pogonić (2)

      tych cwaniaczków nieudaczników i partaczy za ural gdzie ich miejsce...

      • 14 12

      • Ale rozumiem że masz coś do zaoferowania w zamian (1)

        oprócz tego pogonienia...

        • 10 4

        • W zamian?

          Rozwożenie baterii przez 3 miesiące. Moze wtedy zrozumieją czym jest logistyka utrzymania rowerów elektrycznych i jak zaprojektowac plan naprawczy.

          • 0 0

    • (3)

      Problem w tym, że do tradycyjnych rowerów potrzebne będą stacje dokujące, żeby można było kontrolować gdzie, kto, co, jak itp. A budowa takich stacji to już pewnie spory wydatek.
      Ewentualnie rowery bez wspomagania napędu, ale z tym całym systemem z gps - takie rozwiązanie też wymagałoby baterii w rowerze, ale bateria trzymałaby o wiele dłużej.
      Piękny to projekt, gdzie uruchomienie jest opóźnione o pół roku, a po dwóch miesiącach od uruchomienia jest już przygotowywany plan naprawczy. Ktoś się czuje za to odpowiedzialny? Ktoś poniesie konsekwencje oprócz byłego prezesa Nextbike?

      • 14 2

      • (2)

        Nie w tych stacjach problem tylko w tym, że rowery cieszą się takim powodzeniem, bo są elektryczne. Zwyką nie byłyby tak chętnie wypożyczane.

        • 5 9

        • rowery cieszą się powodzeniem

          bo ceny za wynajem mają oszałamiająco niskie

          • 4 1

        • Bzdura

          w Bydgoszczy żadnego wspomagania nie ma, a system po uruchomieniu (też przez NextBike) też bił rekordy popularności.

          Czy ci gamonie myśleli, że w turystycznym Gdańsku zainteresowanie będzie mniejsze?

          • 11 1

    • Akumulatory będą nowiutkie, bo akurat za pół roku liczba rowerów osiągnie zakładany poziom ;)

      • 0 3

  • Stacje ladowania

    Czemu przy stojakach nei ma ladowarek do tych rowerow:) Dla mnei bylo to oczywiste,z e odstawiasz rower i sie laduje, anie ze seriws jezdzi 100 km dziennie i wymienia baterie...
    To raz, a dwa ze powinny byc tez rowery bez wspomagania....

    • 3 0

  • Plan naprawczy powinien byc jeden. (25)

    Taki zgodny z konstytucja i prawem.

    Wypowiedzenie umowy.

    Dziekuje

    • 262 61

    • no i co wypowiesz umowę? (18)

      i zostaniemy z liczbą 1200 rowerów i nieskończonym projektem? Spółka i tak ma taki kapitał, że nic się nie odzyska co najwyżej na jeden rower. Zanim się rozpisze kolejny przetarg miną kolejne miesiące, a kto w międzyczasie to będzie obsługiwać?

      • 29 11

      • Spoko (1)

        Rowery rozdamy a za kary kupimy 5000 zwyklych.

        • 1 0

        • Rozdacie? Jesteś z PiS, że bierzesz się za kolejne rozdawanie?

          • 0 0

      • I naprawde myslisz, ze to jest jedyna firma na swiecie z rowerami? (10)

        Firmy bilyby sie o ten projekt.
        Tylko tu chodzi o obciach dla urzednikow.

        Zaraz bedzie rok jak Mevo mialo fruwac...

        • 19 22

        • Już to widzę jak firmy biłyby się o ten projekt (4)

          Jeżeli byłby on taki intratny, to mogłeś wystartować w przetargu!

          A teraz nie oczerniaj urzędników, którzy odwalają naprawdę dobrą robotę!

          • 16 20

          • Jesli ja moglem wystartowac w przetargu (3)

            To Ty mozesz naprawic Mevo...
            No dalej internetowy bohaterze.

            Zadam Tobie jedno pytanie:
            Czy zobowiazania umowy zostaly wypelnione?
            Jesli nie to urzednicy sami siebie oczerniaja.

            • 16 4

            • Nie zostały, więc zostały naliczone kary (2)

              Czego nie potrafisz tu pojąć?
              To nie projekt wież na Srebrnej, że można się wypiąć i olać umowę, po czym straszyć kontrahenta prokuraturą...

              • 13 7

              • Kara była tylko za opóźnienie. (1)

                • 6 2

              • Przeczytałeś w ogóle, co komentujesz?

                Masz wypisane, jak wół...

                • 0 1

        • Skąd wiesz, ze 2x droższa byłaby 2x lepsza??? (1)

          • 15 2

          • bo jak coś jest zbyt intratne cenowo

            to jest Aber'Goldowo

            • 3 4

        • No jakoś w pierwszym przetargu średnio się biły ;) (2)

          3 firmy startowały, jedna odpadła z powodów formalnych bo nawet oferty nie potrafiła do przetargu przygotować, trzecia była 2x droższa.....

          • 11 3

          • No to masz dwa razy tańszą usługę (1)

            I dwa razy gorszą

            • 11 4

            • tego nie wiesz

              • 8 4

      • (4)

        nie zostaniemy z 1200 rowerami. Bo to nie są rowery miasta tylko nextbike. system do jego obsługi też nie jest miasta. nic nie jest miasta.
        przy rozwiązaniu umowy nie będzie niczego. Wszystko od nowa by musiało być tworzone.

        • 11 5

        • A kasa jest czyja? (2)

          • 0 0

          • (1)

            no te 9mln zapłacone to już nextbike.
            Jak by chcieli je odzyskać to sądować się jedyne wyjście.

            • 3 0

            • te 9mln jest już zapewne na tajnym koncie FL albo innej BDS

              nawet po 10 wyrokach do najwyższych instancji włącznie ... tych pieniędzy sie nie odzyska - NEVER!

              • 3 2

        • nie

          rowery systemu MEVO należą do OMGGS a nie do Nextbike.

          • 2 0

    • A z czego oddamy profita?

      • 0 0

    • I co wtedy?

      • 0 0

    • Powiedział znafffca prawa oraz wyrocznia...

      • 0 0

    • Plan naprawczy mógłby być wzorowany na wypożyczalniach hulajnóg gdzie za dużą część roboty związanej z ładowaniem odpowiadają sami użytkownicy i są za to gratyfikowani.
      Na pewno będzie to trudniejsze zadanie bo rower Mevo to nie mała hulajnoga ale być może część relokacji i wymiany baterii mogłaby być po stronie użytkowników gdyby to dobrze logistycznie zorganizować i wdrożyć do aplikacji.
      Na przykład samoobsługowe stacje z naładowanymi bateriami dostępne do wymiany w węzłowych punktach miasta...
      Bo nawet jeżeli jest możliwe zapewnienie pełnej obsługi przez operatora to na pewno będzie generować to bardzo duże koszty które ostatecznie zostaną przeniesione na użytkowników. A jeżeli taka obsługa jest niemożliwa, to znaczy nie spina się finansowo, to system i tak się przewróci.

      Swoją drogą podobny problem ma wypożyczalnia elektrycznych BMW i3 w Warszawie, też potknela się na relatywnie małej pojemności baterii w stosunku do pracy jaką trzeba włożyć aby zapewnić auta z naładowaną baterią i i też dostępność tych aut w rezultacie jest słaba.

      • 5 1

    • Z którą konstytucją ??

      • 3 3

    • Witamy w Gdańsku

      To jest miś na miarę naszych możliwości....kolejny

      • 41 10

  • Papa Mevo (2)

    Kupiłem swojego elektryka

    • 2 0

    • (1)

      Będziesz z nim jeździł cały czas tramwajem i w przypływie natchnienia przejedziesz kilka kilometrów...

      • 0 0

      • Skąd takie wnioski?

        Sporo osób mogło się osobiście przekonać, jak fajnym sprzętem jest elektryk.

        • 0 0

  • Chcieli być nowocześni, a wyszli śmieszni

    • 3 1

  • Opinia a przetarg?

    " Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii "

    A czy w przetargach ma znaczenie opinia o oferentach? Chyba nie.

    • 5 0

  • Poziom trolowania siega dna

    nie da sie tutaj niczego czytac

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum