• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z tymi drogami rowerowymi?

Michał Stąporek
13 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 18:58 (13 stycznia 2008)
Szlak rowerowy wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdańsku. Rowerzyści od lat domagają się budowy w tym miejscu regularnej drogi rowerowej. Szlak rowerowy wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdańsku. Rowerzyści od lat domagają się budowy w tym miejscu regularnej drogi rowerowej.

Choć styczniowa aura nie sprzyja korzystaniu z roweru, właśnie teraz waży się przyszłość trójmiejskiej sieci dróg rowerowych.


Planowana sieć dróg w Gdańsku... Planowana sieć dróg w Gdańsku...
...Sopocie... ...Sopocie...
...i Gdyni. ...i Gdyni.
Dobiegają bowiem końca prace nad wspólnym, gdyńsko-sopocko-gdańskim programem budowy dróg rowerowych. Przypomnijmy: miasta chcą razem wybudować 130 km takich dróg w ciągu sześciu lat. Trzeba na to sporo ponad 100 mln zł. Samorządy liczą, że połowę wydatków pokryje regionalny program operacyjny Województwa Pomorskiego.

Pod koniec stycznia spotkają się przedstawiciele wszystkich miast, aby uzgodnić ostatnie szczegóły wniosku o dofinansowanie wspólnej inwestycji, który następnie trafi do Urzędu Marszałkowskiego. Zanim jednak do tego dojdzie, dokument zostanie zaprezentowany przez zewnętrzną firmę, która go opracowała. A to wcale nie musi pójść jak z płatka.

- Ostatnio zgłosiliśmy ok. 20 uwag do przedstawionych nam dokumentów. Musieli poprawiać zarówno drobiazgi, jak i poważne błędy - opowiada Antoni Szczyt, z gdańskiego magistratu, który nadzoruje prace nad wspólnym projektem.

Okazało się, że autorzy niewłaściwie opisali planowane węzły przesiadkowe i parkingi dla rowerów, nie doszacowali kosztów budowy oraz zaproponowali budowę w zbyt niskim standardzie. - A przecież my już dawno ustaliliśmy, że budujemy przede wszystkim z asfaltu. Kostki używamy jedynie tam, gdzie to niezbędne, a dróg gruntowych jedynie w lesie - tłumaczy Antoni Szczyt. Dodaje, że ambicją trójmiejskich urzędników jest opracowanie najlepszego standardu dróg w Polsce i przygotowanie wniosku, który na pewno zdobędzie unijne dofinansowanie.

A chodzi o zdobycie najmniej połowy z ponad 100 mln niezbędnych na rozbudowę trójmiejskiej sieci rowerowej. Ma ona liczyć 130 km dróg, z czego ok. 85 km powstanie w Gdańsku, 37 km w Gdyni i ok. 10 km w Sopocie. W Gdańsku priorytetem będzie sfinansowanie budowy drogi rowerowej wzdłuż plaży z Jelitkowa do Brzeźna (juz powstaje), wzdłuż ul. 3 maja oraz remont drogi wzdłuż al. Zwycięstwa. Inne trasy i kolejności ich powstawania zostaną wskazane we wniosku.

- Dla Gdyni najważniejsze jest połączenie już istniejących dróg rowerowych w jedną całość - tłumaczy zastępca prezydenta Gdyni, Marek Stępa. - Chcemy, aby nasza sieć pozwoliła przejechać rowerzystom przez Gdynię z południa na północ, oraz wyjechać w kierunku Kaszub.

O tym czy trójmiejskie drogi rowerowe zdobędą unijne dofinansowanie przekonamy się jednak dopiero jesienią. Na przełomie września i października odbędzie sie konkurs projektów, które ubiegają się o pieniądze w ramach działania "Rozwój i integracja systemów transportu zbiorowego". Do podziału będzie 37 mln euro (132 mln zł), o które ubiegać się będą różne projekty z Trójmiasta i Słupska.

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • Sciezki rowerowe w Polsce,

    roznia sie jeszcze troche od tych zachodnich, ale jest to sytuacja analogiczna z ogolnym zlym stanem drog.
    Wieksze roznice dostrzegam pomiedzy ich uzytkownikami.
    Ci na zachodzie jada po nich dla zdrowia i rekreacji- czesto podczas dojazdow do pracy, polscy dla odmiany to potomkowie Szozdy, Szurkowskiego i Mytnika, dla nich sciezka rowerowa to tor wyscigowy.

    • 0 0

  • gegrozo

    Nie rozumiem Ciebie. Pownieneś raczej naciskać na budowę dróg, a nie ścieżek rowerowych.

    • 0 0

  • Nie jest źle (1)

    Uważam, że ścieżek jest całkiem sporo w mieście i generalnie można sobie poradzić. Brakuje mi tylko jednego: bezpiecznego wyjazdu z Gdańska na Kaszuby. Jazda Kartuską grozi śmiercią. I nie przesadzam ani trochę. Jeśli ktoś zna inną drogę to bardzo, bardzo byłabym wdzięczna za jej podanie, ale wydaje mi się, że jedynym wyjściem jest wyjazd pociągiem za miasto.

    • 0 0

    • Droga na Kaszuby

      Jedzie się do Oliwy, potem przez Owczarnię lasem i nad obwodnicą jest mało uczęszczany wiadukt. Przejeżdżasz przez niego i jesteś na Kaszubach.

      • 0 0

  • widze maly blad na mapce gdanska

    (juz pomijam fakt ze jest tragicznie nieczytelna) otoz, na Morenie jest tylko jedna sciazka (nie liczac mysliwskiej) ktora nie ma rozwidlenia!

    • 0 0

  • ścieżki

    Rowerzysto! po pierwsze naucz sie pisac:"dróg" a nie "drug", "rowerzysta" a nie "roweżysta"-jak w drugim podpisie itd nie wymieniając już niedokladności literowych. Po drugie naucz się jeździć na rowerze, albo kup sobie lepszy rower. Uważam, że w Gdańsku nie jest źle ze ścieżkami rowerowymi po za drobnymi wyjątkami (np. ul. Chrobrego, Obr. Wybrzeża-b.wysokie krawężniki) i niezmiernie mnie cieszy, że bedzie jeszcze lepiej

    • 0 0

  • Wyjazdówki z miasta (1)

    Ja też marzę o bezpiecznym wyjeździe z miasta, np. wzdłuż Kartuskiej lub Świętokrzyskiej. Teraz z obawy o zdrowie, a nawet życie najbliższych i własne, korzystam z samochodu i bagażnika rowerowego na dachu. Z reguły dojeżdżamy do Otomina i stamtąd zaczynamy wypady za miasto. A można byłoby jechać rowerem już od domu. Ale takie ścieżki są mało atrakcyjne dla władz miasta, bo nie widać ich tak dobrze jak tych w centum albo nad morzem, więc i chwalić się trudniej. A przecież trzeba myśleć o następnej kampanii wyborczej!

    • 0 0

    • głupiutka Asiu

      O kampani to chyba Ty myslisz, zacznij mysleć o scieżkach. Nad Otomin spokojnie można dojechać już z Jasienia (jeżdżę tamtendy w każdą niedzielę) Od przychodni na Jasieniu tzn Kartuska/Źródlana prowadzi trakt rowerowy, który nastepnie przechodzi w lesny trakt. Stań przy krzyżu, rozejrz się i przestań udawać ślepą i ciemną.

      • 0 0

  • rowerzysto

    zanim kolejny raz siądziesz na rowerowe siodełko, koniecznie przejrzyj słownik ortograficzny.

    • 0 0

  • fajnie ale są braki

    Podoba mi się ta rozbudowa ale jest sporo braków takich jak brak połaczenia Dworca Głównego PKP z Orunią ,ścieżka dochodzi tylko do Huciska i się urywa a dalej nic nie jest planowane a jazda w koło przez trzeciego maja to nadrabianie kilometrów , drugi brak to Kartuska , planuje się ścieżke tylko do Lostowickiej a dale radż sobie sam , a nawet tam chodnika z prawdziwego zdarzenia nie ma , kiedyś wracając z Kartuz nie zostałem omal staranowany , kolejny brak to Chełm , nikt nie myśli o zapełnieniu dziury na Witosa a tak wogle brakuje porządnego polączenia Centrum z Chełmem przez Armii krajowej, tam też nic nikt nie myśli

    • 0 0

  • gaba i Asia

    zgodzę się z wami, że brakuje ścieżek rowerowych na jasieniu, w kierunku obwodnicy i w kierunku centrum. ba, nie ma nawet porządnych chodników.

    piolo: owszem, da się dojechać z jasienia na otomin inną trasą niż kartuska, ale:
    po pierwsze - nie ma tam żadnych oznaczeń (np. przy krzyżu).
    po drugie - jak by nie było ciągle poruszasz się po drodze dla samochodów, tyle, że ruch mniejszy to i ryzyko potrącenia mniejsze.

    jest ciężko, zróbmy coś, żeby było łatwiej:)

    • 0 0

  • To jest chore.

    Ludzie w Sobieszewie nie mają bieżącej wody ,a Wy chcecie żeby miasto ładowało pieniądze w jakieś ścieżki.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum