Chcą bezpłatnego przewozu rowerów w PKM
Od soboty przewóz rowerów w pociągach PKM jest już płatny. Na początku rezerwacji będzie można dokonać jedynie w kasach i u kierownika pociągu. Nie można tego jak na razie zrobić ani przez aplikacje mobilne ani internet.
Na plus warto odnotować zamówienie dodatkowych pociągów, w których zamiast wieszaków mają być poręcze lub stojaki rowerowe w podłodze. Większa też będzie liczba miejsc do przewozu rowerów - 20. W dotychczasowych szynobusach spalinowych pozostaje jednak wciąż problem z istniejącymi, niewygodnymi wieszakami, których będzie więcej, zamiast, choć społecznicy domagają się demontażu.
Jest też nadal kłopot z restrykcyjnym dla rowerowych podróżnych regulaminem przewozów. Do tego doszły świeżo wprowadzone opłaty za przewóz jednośladów. Przewóz jednorazowy kosztuje 3 zł, za 30 zł można kupić rezerwację miesięczną.
Rowerowa Metropolia krytycznie o pomysłach Zarządu Województwa Pomorskiego
Pomysły Województwa Pomorskiego społecznicy z Rowerowej Metropolii określili jako "nieudolną próbę rozwiązania nieistniejącego problemu, który stworzyli sami zarządzający linią PKM, wprowadzając regulamin przewozu rowerów" i twierdząc, że "w żadnych przepisach prawa nie ma wymogu stosowania takiego regulaminu" i dodając, że zasady przewozu mogą być ustalone przez przewoźnika niezależnie od liczby haków. Na stronie tegorocznego, 22 Wielkiego Przejazdu Rowerowego, odbywającego się w niedzielę 10 czerwca 2018 społecznicy wystosowali też petycję do Marszałka Województwa Pomorskiego o przywrócenie bezpłatnego przewozu rowerów w pociągach PKM. Padają argumenty o obniżeniu przez opłaty atrakcyjności oferty PKM.
Petycję można podpisać na stronie tegorocznego Wielkiego Przejazdu Rowerowego.
Społecznicy z Gdyni twierdzą, że wylano dziecko z kąpielą. Podkreślają, że problem dużej liczby jednośladów w pociągach PKM dotyczy weekendów i występuje na nielicznych kursach w konkretnych godzinach, a tymczasem do jednego worka wrzucono użytkowe przewozy aglomeracyjne i turystyczne.
Ich zdaniem, brakuje dróg rowerowych z dolnego na górny taras Trójmiasta, więc bezpłatny przewóz rowerów pociągiem jest niezbędnym zastępstwem brakującej infrastruktury.
Dopóki udział rowerów w całkowitej ilości przejazdów wynosi zaledwie 4-6 proc., to ma sens stymulować go możliwością bezpłatnego przewozu. PKM pokrywa trudny rowerowo odcinek o dużym nachyleniu, na którym jednocześnie brakuje dróg rowerowych. Na wąskim i pogruchotanym chodniku za barierkami, wzdłuż ul. Słowackiego nie da się jechać wygodnie ani bezpiecznie. Podobnie jest między Gdynią Główną i Karwinami oraz ul. Spacerową z Oliwy do Osowej. Po wprowadzeniu opłaty cena przejazdu wzrasta o kilkadziesiąt procent. Decydentom brakuje zrozumienia, czym jest i może być rower w mieście. Istniejące haki zamienne z miejscem siedzącym pogorszyły warunki przewozu rowerów zmniejszając tak komfort przewozu jak i ilość miejsca do przewozu rowerów - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Co ważne, środowisko rowerowych urzędników Trójmiasta, naukowców i społeczników mimo kontrowersji wokół PKM, jest zgodne w kwestii potrzeby ułatwień dla rowerowych mieszkańców, chcących korzystać z kolei.
Gdańsk wskazuje na ułatwienia dla mieszkańców parkujących pod stacjami
Samorządy Gdańska, Gdyni i Sopotu są mniejszościowym akcjonariuszem w spółce SKM, nie mają zatem decydującego wpływu na podejmowane decyzje. Działamy natomiast w tych obszarach, w których jesteśmy w stanie. W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Gdańsku powstaną dwa duże parkingi rowerowe (na 500 miejsc każdy) w Gdańsku Głównym i Gdańsku Wrzeszczu. Będą one monitorowane i wielopoziomowe. W pociągach i autobusach natomiast, przynajmniej w komunikacji codziennej, rowery powinny być przewożone raczej w sytuacjach awaryjnych - mówi Remigiusz Kitliński z Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku.
Sopot nie odpuści ułatwień dla rowerzystów w PKM
Przewóz rowerów w pociągach PKM częściej występuje w celach turystycznych i w weekendy, niż w relacjach codziennych. Jako Sopot stosowaliśmy do Marszałka Województwa Pomorskiego oraz do spółki SKM pisma z prośbą o interwencję i propozycjami udogodnień. Rezultatem były spotkania przedstawicieli środowisk decyzyjnych oraz rowerowych w Urzędzie Marszałkowskim w lutym br. Niestety, władze kolei zamiast zwiększyć podaż miejsc, postanowiły obniżyć popyt przez wprowadzenie opłaty rezerwacyjnej. Nie odpuszczamy tematu i mamy nadzieję, że uda się doprowadzić do poprawy standardu przewozu rowerów w PKM. W szczególności chodzi o likwidację wieszaków rowerowych na rzecz wygodniejszych i bezpieczniejszych miejsc poziomych - dodaje Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy Sopotu.
Gdynia wspiera partnerów z Trójmiasta
Ważne są też z pozoru drobne udogodnienia, jak parkingi rowerowe pod stacjami i oddalone od ściany prowadnice rowerowe przy schodach. W moim odczuciu PKP jest partnerem, którego trzeba do takich rozwiązań jeszcze przekonywać. Niebawem ruszy budowa węzła przesiadkowego z parkingiem rowerowym i samochodowym przy stacji Gdynia Chylonia. Ponadto przy węźle przesiadkowym Gdynia Karwiny powstanie dość duży parking kubaturowy wraz z automatycznym parkingiem rowerowym. To eksperyment skierowany do osób posiadających nieco droższe rowery, które może bałyby się zostawić przy zwykłym stojaku, których oczywiście też nie zabraknie - uzupełnia Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.
Finansując "Park and Ride" miejscy podatnicy płacą za tych, którzy z miasta uciekli
Nie wszyscy są przekonani, że takie same formy zachęt do korzystania z kolei jak dla rowerzystów są dobre również w przypadku kierowców samochodów.
To forma prywatyzowania korzyści i uspołeczniania kosztów, gdzie miejscy podatnicy płacą za tych, którzy z miasta uciekli na obrzeża. W Holandii takie parkingi są płatne, a na odwrocie pokwitowania napisane jest: "Dziękujemy za sponsorowanie darmowego parkingu rowerowego." Po roku zaczęli rezygnować z samochodu dojeżdżający na dystansie do 2 km, po dwóch latach ci z odległości 3,5 km, po trzech latach z 5 km, a po sześciu latach, gdy wprowadzono rowery elektryczne, z samochodu rezygnowali nawet mieszkający w odległości 12 km od stacji - polemizuje dr Piotr Kuropatwiński, były wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów i wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego.
Warto dbać o bezpieczne warunki parkowania rowerów na stacjach "dojazdowych" i system wypożyczalni rowerów na stacjach docelowych. W przewozach turystycznych natomiast ludzie wolą korzystać z dopasowanych i wyposażonych do indywidualnych potrzeb rowerów "osobistych", stąd problemy z ich przewozem w okresach weekendów i sezonu urlopowego.
Ogromnym problemem jest brak dobrego klimatu współpracy między środowiskiem rowerowym a środowiskiem decyzyjnym. Czuję się współautorem pomysłu na bezpłatny przewóz rowerów na tradycyjnej linii SKM obowiązujący bodaj od 2004 roku. W Holandii ponad 30% pasażerów kolei to ludzie dojeżdżający do stacji rowerem. Warunki przewozu roweru są kwestią ilości i jakości wagonów oraz ich wyposażenia. Przypuszczalnie przez co najmniej 60% czasu miejsca na przewóz roweru jest i tak pod dostatkiem. Opłata za przewóz powinna łączyć się z rzeczywistą pewnością przewozu, nie ma jednak sensu jej pobieranie w godzinach, w których napełnienie wagonów pasażerami, z rowerami lub bez, jest niewielkie. Ponadto rowery składane powinny być bezwzględnie traktowane jako zwykły bagaż - wywodzi Kuropatwiński. Koszt krańcowy dodania kolejnego wagonu do już istniejącego systemu, aby zmieścili się rowerzyści, jest wielokrotnie niższy niż budowa dodatkowej infrastruktury mającej zwiększyć "przepustowość" sieci drogowej - dodaje.
Opinie (162) 5 zablokowanych
-
2018-05-27 18:27
Wagon doczepic tylko dla rowerów
I osób i gra troszkę więcej spali
- 3 2
-
2018-05-27 18:26
Nie widzę problemu aby zapłacić za przewóz roweru ale nie może być tak, że mam bilet, a nie wsiądę do pociągu.
- 14 0
-
2018-05-27 18:01
Mam dość rowerów w PKM.
PKMka o 15.46 Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Gł. wiecznie nabiera opóźnienia przez te rowery. Szczytem są rowerzyści (których nie miał kto wyrzucić - gdzie jest wtedy obsługa pociagu ?), którzy wysiadają na każdym przystanku wypuszczając pasażerów i wsiadają z tym rowerem z powrotem. A czas leci...
- 21 6
-
2018-05-27 17:43
Dzis chca rower a jutro beda chcieli auta w pociagach wozic ,,, rower ma koła to PEDAŁOWAC...
a nie wozic cztery litery pociagiem i sie chwalic ,,gdzie ja rowerem nie zajechałem" zadnych rowerów w pociągach !!!
- 22 10
-
2018-05-27 17:04
Ona
Co to za zwyczaj przewozenia rowerow komunikacja miejska? Naprawde jest to dla mnie niezrozumiale, wyszedles na rower to jedz nim do konca, a nie pakujesz sie w pelen ludzi tramwaj czy autobus. Nie raz widzialam taka sytuacje. Ostatnio nawet kobieta z wozkiem nie wsiadla, no jakis rowerzysta wepchnal sie z rowerem. Masakra. Powinni zakazac jazdy rowerami w komunikacji.
- 25 12
-
2018-05-27 16:04
Nie ma nic za darmo!
- 16 3
-
2018-05-27 16:00
Zawsze twierdziłem że istnieje podział na tych...
co jeżdżą na rowerach i z rowerami.
- 18 5
-
2018-05-27 15:11
Rower zwany "składakiem"..
Miałem kiedyś rower ROMET WIGRY 3. Przed wejściem do pociągu tak go poskładałem, że nie płaciłem za bilet-bo mówiłem, że to mój "bagaż podręczny". I co można ? Można. A tak naprawdę "składak" nie zajmował dużo miejsca nawet w SKM-ce......
- 17 1
-
2018-05-27 15:04
Jest rozwiązanie. Specjalny pociąg Towarowo-Osobowy. (1)
W ślad za każdym jadącym pociągiem PKM np.w kierunku Kartuz-wysyłał bym specjalny pociąg towarowo-osobowy składający się ze zmodernizowanych wagonów np.węglarek lub platform do przewozu kontenerów. Jakieś barierki i dach z plandeki i naprzód !
A niech sobie ludziska jadą z dwoma rowerami, skuterami, kładami, a nawet zabrali ze sobą konia czy osiołka,,,a co tam.- 30 2
-
2018-05-27 15:08
Dobre!
W weekendy mógłbym świnkę z wanny wyciągnąć, coby sobie po Kaszubach pobiegała.- 10 1
-
2018-05-27 13:19
(2)
W takim razie ja chcę darmowego przejazdu dla mojego mastifa tybetańskiego. Jest niewiele mniejszy od roweru i jest bardziej przyjazny dla natury i ludzi.
- 25 2
-
2018-05-27 13:25
Czy aby na pewno? (1)
- 2 0
-
2018-05-27 13:34
No, może trochę większy
:)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.