Chcą bezpłatnego przewozu rowerów w PKM
Od soboty przewóz rowerów w pociągach PKM jest już płatny. Na początku rezerwacji będzie można dokonać jedynie w kasach i u kierownika pociągu. Nie można tego jak na razie zrobić ani przez aplikacje mobilne ani internet.
Na plus warto odnotować zamówienie dodatkowych pociągów, w których zamiast wieszaków mają być poręcze lub stojaki rowerowe w podłodze. Większa też będzie liczba miejsc do przewozu rowerów - 20. W dotychczasowych szynobusach spalinowych pozostaje jednak wciąż problem z istniejącymi, niewygodnymi wieszakami, których będzie więcej, zamiast, choć społecznicy domagają się demontażu.
Jest też nadal kłopot z restrykcyjnym dla rowerowych podróżnych regulaminem przewozów. Do tego doszły świeżo wprowadzone opłaty za przewóz jednośladów. Przewóz jednorazowy kosztuje 3 zł, za 30 zł można kupić rezerwację miesięczną.
Rowerowa Metropolia krytycznie o pomysłach Zarządu Województwa Pomorskiego
Pomysły Województwa Pomorskiego społecznicy z Rowerowej Metropolii określili jako "nieudolną próbę rozwiązania nieistniejącego problemu, który stworzyli sami zarządzający linią PKM, wprowadzając regulamin przewozu rowerów" i twierdząc, że "w żadnych przepisach prawa nie ma wymogu stosowania takiego regulaminu" i dodając, że zasady przewozu mogą być ustalone przez przewoźnika niezależnie od liczby haków. Na stronie tegorocznego, 22 Wielkiego Przejazdu Rowerowego, odbywającego się w niedzielę 10 czerwca 2018 społecznicy wystosowali też petycję do Marszałka Województwa Pomorskiego o przywrócenie bezpłatnego przewozu rowerów w pociągach PKM. Padają argumenty o obniżeniu przez opłaty atrakcyjności oferty PKM.
Petycję można podpisać na stronie tegorocznego Wielkiego Przejazdu Rowerowego.
Społecznicy z Gdyni twierdzą, że wylano dziecko z kąpielą. Podkreślają, że problem dużej liczby jednośladów w pociągach PKM dotyczy weekendów i występuje na nielicznych kursach w konkretnych godzinach, a tymczasem do jednego worka wrzucono użytkowe przewozy aglomeracyjne i turystyczne.
Ich zdaniem, brakuje dróg rowerowych z dolnego na górny taras Trójmiasta, więc bezpłatny przewóz rowerów pociągiem jest niezbędnym zastępstwem brakującej infrastruktury.
Dopóki udział rowerów w całkowitej ilości przejazdów wynosi zaledwie 4-6 proc., to ma sens stymulować go możliwością bezpłatnego przewozu. PKM pokrywa trudny rowerowo odcinek o dużym nachyleniu, na którym jednocześnie brakuje dróg rowerowych. Na wąskim i pogruchotanym chodniku za barierkami, wzdłuż ul. Słowackiego nie da się jechać wygodnie ani bezpiecznie. Podobnie jest między Gdynią Główną i Karwinami oraz ul. Spacerową z Oliwy do Osowej. Po wprowadzeniu opłaty cena przejazdu wzrasta o kilkadziesiąt procent. Decydentom brakuje zrozumienia, czym jest i może być rower w mieście. Istniejące haki zamienne z miejscem siedzącym pogorszyły warunki przewozu rowerów zmniejszając tak komfort przewozu jak i ilość miejsca do przewozu rowerów - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Co ważne, środowisko rowerowych urzędników Trójmiasta, naukowców i społeczników mimo kontrowersji wokół PKM, jest zgodne w kwestii potrzeby ułatwień dla rowerowych mieszkańców, chcących korzystać z kolei.
Gdańsk wskazuje na ułatwienia dla mieszkańców parkujących pod stacjami
Samorządy Gdańska, Gdyni i Sopotu są mniejszościowym akcjonariuszem w spółce SKM, nie mają zatem decydującego wpływu na podejmowane decyzje. Działamy natomiast w tych obszarach, w których jesteśmy w stanie. W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Gdańsku powstaną dwa duże parkingi rowerowe (na 500 miejsc każdy) w Gdańsku Głównym i Gdańsku Wrzeszczu. Będą one monitorowane i wielopoziomowe. W pociągach i autobusach natomiast, przynajmniej w komunikacji codziennej, rowery powinny być przewożone raczej w sytuacjach awaryjnych - mówi Remigiusz Kitliński z Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku.
Sopot nie odpuści ułatwień dla rowerzystów w PKM
Przewóz rowerów w pociągach PKM częściej występuje w celach turystycznych i w weekendy, niż w relacjach codziennych. Jako Sopot stosowaliśmy do Marszałka Województwa Pomorskiego oraz do spółki SKM pisma z prośbą o interwencję i propozycjami udogodnień. Rezultatem były spotkania przedstawicieli środowisk decyzyjnych oraz rowerowych w Urzędzie Marszałkowskim w lutym br. Niestety, władze kolei zamiast zwiększyć podaż miejsc, postanowiły obniżyć popyt przez wprowadzenie opłaty rezerwacyjnej. Nie odpuszczamy tematu i mamy nadzieję, że uda się doprowadzić do poprawy standardu przewozu rowerów w PKM. W szczególności chodzi o likwidację wieszaków rowerowych na rzecz wygodniejszych i bezpieczniejszych miejsc poziomych - dodaje Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy Sopotu.
Gdynia wspiera partnerów z Trójmiasta
Ważne są też z pozoru drobne udogodnienia, jak parkingi rowerowe pod stacjami i oddalone od ściany prowadnice rowerowe przy schodach. W moim odczuciu PKP jest partnerem, którego trzeba do takich rozwiązań jeszcze przekonywać. Niebawem ruszy budowa węzła przesiadkowego z parkingiem rowerowym i samochodowym przy stacji Gdynia Chylonia. Ponadto przy węźle przesiadkowym Gdynia Karwiny powstanie dość duży parking kubaturowy wraz z automatycznym parkingiem rowerowym. To eksperyment skierowany do osób posiadających nieco droższe rowery, które może bałyby się zostawić przy zwykłym stojaku, których oczywiście też nie zabraknie - uzupełnia Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.
Finansując "Park and Ride" miejscy podatnicy płacą za tych, którzy z miasta uciekli
Nie wszyscy są przekonani, że takie same formy zachęt do korzystania z kolei jak dla rowerzystów są dobre również w przypadku kierowców samochodów.
To forma prywatyzowania korzyści i uspołeczniania kosztów, gdzie miejscy podatnicy płacą za tych, którzy z miasta uciekli na obrzeża. W Holandii takie parkingi są płatne, a na odwrocie pokwitowania napisane jest: "Dziękujemy za sponsorowanie darmowego parkingu rowerowego." Po roku zaczęli rezygnować z samochodu dojeżdżający na dystansie do 2 km, po dwóch latach ci z odległości 3,5 km, po trzech latach z 5 km, a po sześciu latach, gdy wprowadzono rowery elektryczne, z samochodu rezygnowali nawet mieszkający w odległości 12 km od stacji - polemizuje dr Piotr Kuropatwiński, były wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów i wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego.
Warto dbać o bezpieczne warunki parkowania rowerów na stacjach "dojazdowych" i system wypożyczalni rowerów na stacjach docelowych. W przewozach turystycznych natomiast ludzie wolą korzystać z dopasowanych i wyposażonych do indywidualnych potrzeb rowerów "osobistych", stąd problemy z ich przewozem w okresach weekendów i sezonu urlopowego.
Ogromnym problemem jest brak dobrego klimatu współpracy między środowiskiem rowerowym a środowiskiem decyzyjnym. Czuję się współautorem pomysłu na bezpłatny przewóz rowerów na tradycyjnej linii SKM obowiązujący bodaj od 2004 roku. W Holandii ponad 30% pasażerów kolei to ludzie dojeżdżający do stacji rowerem. Warunki przewozu roweru są kwestią ilości i jakości wagonów oraz ich wyposażenia. Przypuszczalnie przez co najmniej 60% czasu miejsca na przewóz roweru jest i tak pod dostatkiem. Opłata za przewóz powinna łączyć się z rzeczywistą pewnością przewozu, nie ma jednak sensu jej pobieranie w godzinach, w których napełnienie wagonów pasażerami, z rowerami lub bez, jest niewielkie. Ponadto rowery składane powinny być bezwzględnie traktowane jako zwykły bagaż - wywodzi Kuropatwiński. Koszt krańcowy dodania kolejnego wagonu do już istniejącego systemu, aby zmieścili się rowerzyści, jest wielokrotnie niższy niż budowa dodatkowej infrastruktury mającej zwiększyć "przepustowość" sieci drogowej - dodaje.
Opinie (162) 5 zablokowanych
-
2018-05-27 19:53
Ale samobón
Naprawdę nie jestem w stanie pojąć jak marszałkowski jest w stanie sobie tak strzelać samobóje. Wystarczyło przez okres wakacji w weekendy doczepić wagon dla rowerów i byłoby po temacie. Chyba pan Śliwicki z kolegami jest już zmęczony i trzeba o tym pamiętać przy okazji kolejnych wyborów.
- 5 8
-
2018-05-27 19:51
W większości piechór
Ja żądam darmowych przejazdów ponieważ nie korzystam z roweru ani samochodu.
- 10 1
-
2018-05-27 19:50
Skandal. Jak mozna kasowac za przejazd rowerem ?
- 3 6
-
2018-05-27 19:42
Jestem za tym zeby bylo platne, ale zeby bylo
Nie ma nic za darmo, transport rowerow tez kosztuje. Niech tylko bedzie normalnie dostepny, zgodnie z zapotrzebowaniem na taka usluge
- 11 0
-
2018-05-27 13:06
(3)
Zauważyłem, że w naszym pięknym kraju każdy czegoś chce począwszy od dziecka do emeryta.
- 36 1
-
2018-05-27 19:21
I słusznie .Każdemu coś się należy
- 1 1
-
2018-05-27 13:24
To nie tylko w naszym :) (1)
- 2 0
-
2018-05-27 13:25
Chcenie motorem postępu!
- 2 0
-
2018-05-27 13:28
Rowerantom zawsze źle. (4)
Były przewozy bezpłatne - kwik że ktoś został na peronie bo wszystkie miejsca na rowery były zajęte. Wprowadzono płatną rezerwację - kwik że trzeba płacić.
- 50 6
-
2018-05-27 13:29
(3)
Jeszcze żeby to było 10-15 zł, a tu 3 zł i kwik
- 17 2
-
2018-05-27 16:15
(2)
właśnie jest słuszny "kwik"
bo to opłata o nazwie "rezerwacyjna"
która nie daje żadnej rezerwacji
to jak proponuję obowiązkowy mandat za przekraczanie 200km/h dla każdego kierowcy (dla mnie też, stać mnie), płatna co miesiąc, można przelewem
bo przecież niektórzy, niekiedy - tak właśnie jeżdżą. może taką analogię zrozumiecie?- 3 12
-
2018-05-27 19:20
Taka opłaty już są i nazywają się opłata drogowa i akcyza. Płatne przy zakupie paliwa.
Jeżeli nie podoba Ci się konieczność płacenia za przewóz roweru to śmiało możesz zrezygnować z pociągu.- 11 1
-
2018-05-27 18:14
Aha, czyli jak ktoś ma rower, to już nie ma samochodu?
- 3 2
-
2018-05-27 19:03
a ja chce darmowego miejsca dla mojego roweru obok fotela w kinie.
- 12 3
-
2018-05-27 19:00
rowerem to się jezdzi, a nie go wozi .lanserzy w obcisłych gaciach
- 15 8
-
2018-05-27 18:57
precz z rowerami
Za darmo to można w r.j dostać...
- 14 3
-
2018-05-27 18:33
a darmowych rowerów nie chcą?
- 14 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.