• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie koncepcja przejścia dla pieszych przy gdańskim dworcu

Maciej Naskręt
8 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny etap remontu tunelu przy dworcu w Gdańsku
Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić. Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić.

W lipcu poznamy szczegółowe plany zmian otoczenia przed dworcem Gdańsk Główny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Wrzeszcz. zobacz na mapie Gdańska Jednym z elementów ma być przejście dla pieszych w poziomie jezdni przez Podwale Grodzkie w centrum.



Co spowoduje przejście naziemne przez Podwale Grodzkie?

Jakiś czas temu zachęcaliśmy władze Gdańska do odtworzenia przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w poziomie jezdni. Swój pomysł na przejście forsowali w budżecie obywatelskim także aktywiści miejscy. W sprawie jest pierwszy konkret.

Władze Gdańska szykują się do zmian w sąsiedztwie dwóch najważniejszych dworców, czyli Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła właśnie przetarg na wielobranżową koncepcję wykonania węzłów integracyjnych w tych lokalizacjach.

- Wstępną dokumentację dla przedsięwzięcia sporządziła firma Highway z Banina. Umowa na wykonanie koncepcji podpisana została 5 marca z terminem zakończenia do końca lipca br. - mówi Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Firma Highway ma przede wszystkim przygotować założenia do budowy naziemnego przejścia lub przejść dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum przed dworcem Gdańsk Główny.

Inwestycja obejmuje też budowę kubaturowych parkingów dla rowerów, każdy na 500 miejsc, znajdujących się w okolicach dworca Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Plany mają zakładać budowę parkingu od podstaw lub wykorzystanie istniejącego obiektu.

Czytaj też: Dlaczego nawet krótki postój przed dworcem w Gdańsku kosztuje?

Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie. Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie.

Wiaty, "Kiss&Ride" i tablice SIP



Ponadto, projektanci muszą zaplanować budowę nowych wiat na przystankach węzła integracyjnego Gdańsk Główny:
  • autobusowych - o długości około 160 m,
  • tramwajowych - o długości około 200 m.

Przy obu dworcach powstaną też miejsca postojowe w systemie "Kiss&Ride" w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 10 miejsc postojowych (po 5 w każdym kierunku wzdłuż Podwala Grodzkiego),
  • Gdańsk Wrzeszcz: 15 miejsc postojowych (w sąsiedztwie dworca PKP na terenie należącym do Gminy Miasta Gdańska).

Dodatkowo projektanci muszą uwzględnić montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 5 tablic,
  • Gdańsk Wrzeszcz: 3 tablice.

Inwestycja będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, z którego Gdańsk otrzymał dofinansowanie unijne na realizację przedsięwzięcia związanego z budową węzłów przesiadkowych.

Łączna maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE to blisko 33 mln zł. Inwestycje związane z wykonaniem węzłów integracyjnych mają przede wszystkim na celu zachęcenie mieszkańców metropolii do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z ekologicznych sposobów przemieszczania się.

Opinie (531) ponad 10 zablokowanych

  • Czy ktoś pofatygował się zrobić symulację co ten pomysł może spowodować? A może chodzi o wymuszenie na mieszkańcach, poprzez zakorkowanie tej arterii, aby zmienili swoje przyzwyczajenie poruszania się samochodami. Oj, jest to balansowanie linie tych decydentów, bo opozycja wywlecze to na sztandary.

    • 9 3

  • Koncepcja bardzo zła. Radzę z niej zrezygnować. (4)

    Pomysłodawcy nie mówią tego wprost, ale myślę, że chcą , żeby było tak jak na Zachodzie. W centrum Paryża widziałem takie przejścia. Szerokie kilkupasmowe Pola Elizejskie mają takie przejścia i jakoś to działa. Ale Francja to nie Polska, nie ta kultura jazdy kierowców, nie ten szacunek dla pieszych. Tam na przejściach bez świateł pieszy może swobodnie przejść, bo KAŻDY kierowca się zatrzyma, gdy widzi pieszego chcącego przejść przez jezdnię. U nas może coś takiego będzie za 30 lat, jak wychowa się kolejne pokolenie kierowców. W Polsce jest bardzo dużo chamstwa na drogach, między kierowcami, rowerzystami i pieszymi. A ten brak życzliwości zawsze przekłada się na gorsze bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.. Jeszcze gorsze relacje między uczestnikami ruchu są w Moskwie. Tam jest sporo przejść podziemnych zapewne z tego powodu. Przejścia podziemne to była specyfika dawnych demoludów. Rozumiem, że pomysłodawcy chcą od tego odejść, by było jak na zachodzie.

    Gdy na planowanym przejściu przy Dworcu PKP jakaś staruszka nie będzie w stanie w 30 sekund, gdy pali się zielone pokonać nawet połowy pierwszej jezdni, to wnet ją obtrąbią, wyzwą od najgorszych, pokażą obraźliwe gesty, będą popędzać podjeżdżając zbyt blisko pieszego, bo za długo „stara krowa lezie” . „Powinna siedzieć w domu starców, a nie łazić po ulicach.” To typowe reakcje polskich uczestników ruchu drogowego, rowerowego i pieszego. Skrajna agresja i nieżyczliwość.

    A więc za 30 parę lat, jak dobrze pójdzie, takie przejście będzie miało sens. Wady rozwiązania przekraczają wątpliwe plusy.

    Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę, że w proponowanym rozwiązaniu z dwoma miejscami zatrzymania tramwaju, po dwóch stronach przejścia, pojawi się dodatkowy ruch w poprzek ruchu przez przejście przez jezdnię. Nigdy nie wiadomo w której części przystanku zatrzyma się tramwaj, czy trzeba się przemieścić wzdłuż wysepki do przodu czy do tyłu. Będą więc licznie przemieszczać się pasażerowie tramwajów w poprzek przejścia przecinając ruch pieszych i rowerów,. Wszyscy będą się śpieszyć, bo czas zielonego światła będzie wyśrubowany pod możliwości sprawnego ponad przeciętność młodego człowieka.

    Pomysł fatalny. Mam nadzieję, że ktoś im to wyperswaduje. Z uporem maniaka forsują wbrew większości mieszkańców tę bardzo złą koncepcję.

    • 13 12

    • Jestes niepoprawny marzyciel; to głownie młodsze pokoleńie i to ńie tylko męska jego cześć, sa tymi, którzy za nic maja przepisy i uregulowania. Zapomnij zatem o nowym pokoleniu , o ktorym mówisz .

      • 1 0

    • uwaga

      on radzi zrezygnować

      uwaga! jest jakaś miro szansa, że ktoś z obecnej ekipy straci BYĆ MOŻE jakiś głoś.

      RADZĘ się zastanowić

      • 2 2

    • ale marudzisz od rana (1)

      Przecież to oczywiste, że na tak długim przejściu będzie odpowiedni odstęp czasowy między zakończeniem cyklu dla pieszych, a rozpoczęciem dla pojazdów.

      Jako kierowca zdaję sobie sprawę ze spowolnienia ruchu w tym obszarze, ale takie puszczanie pieszych kanałami jest uwłaczające i poza post-sowieckimi republikami chyba nigdzie niespotykane.

      • 3 5

      • Jak tunel śmierci uryną

        i można się przykleić do wszechobecnego brudu, to rzeczywiście uwłacza mieszkańcowi dumnego miasta Gdańska. Mamy 21 wiek, czy naprawdę nie można zmienić wyglądu i zapachu tunelów? Gdańskie przejścia podziemne to syf i kryminał. Rozumiem, że koszty utrzymania przejścia przejścia naziemnego są tańsze niż podziemnego i stąd taka determinacja władz Gdańska, by na siłę to wprowadzić.

        • 2 2

  • Skoro piesi chća być na poziomie "0" to auta do tunelów !!!

    Czas wprowadzić auta do tunelu i zakopać to wszystko ... jaki byłby piękny Gdańsk gdyby tam były deptaki a nie autostrady ... W Niemczech tak potrafią robić... i trawę sieja na tym i drzewa rosną ..

    • 13 2

  • Przejscie dla pieszych

    Oczywiscie ze piesi powinni byc uprzywilejowani w takich miejscach tyle ze rozwiazanie byłoby kosztowne ale raz na zawsze . BLACHOSMRODY DO TUNELU tak jak w Sopocie przy molo !

    • 11 5

  • Może zamiast przejść wydali by kasę na ruchome schody? (1)

    Doceniłyby to na pewno osoby z ograniczoną mobilnością lub po prostu z wielkimi walizami (przecież to dworzec).

    • 11 8

    • Podwiąż sobie jedną nogę,weź w ręce kule to zobaczysz ,jak osoba z ograniczona mobilnością poradzi sobie na ruchomych schodach.

      • 0 4

  • (1)

    A tunel zaorają ??

    • 3 1

    • zostanie dla tych co za potrzebą muszą

      • 3 0

  • Idiota z idiotą naprawiają świat

    Kciuki w dół na trojmiasto.pl powinny zamknąć temat, noo ale gdzie tam idiota z idiotą wie lepiej.

    • 7 4

  • Psy szczekaja karawana jedzie (6)

    Wszedzie na swiecie lobby samochodziarzy stekalo na takie zmiany. Jak chcecie zyc jak w Rosji to jedzcie tam, ludzie chca cywilizacji, centrum dla pieszych. W gdansku te zmiany i tak o 10 lat za pozno. Cale centrum powinno byc z ograniczonym ruchem samchodowym, max to 2 pasy na podwalu i buspas do tego plus przejscia dla pieszych co 300 metrow.

    • 8 18

    • Cudowny pomysł! (4)

      jasne! Niech zamkną centrum Warszawy. I wszyscy kupmy sobie podpaski ze skrzydełkami, będziemy latać! :)

      • 1 2

      • (3)

        w warszawie chyba byles 30 lat temu. przy dworcu centralnym tez otworzyli przejscie dla pieszych, bylo stekanie blachosmrodziarzy i jakos wszystko pieknie dziala.

        • 3 2

        • Tylko, ze w Wawie masz kilka dróg alternatywnych (2)

          na ominięcie okolic dworca. U nas miasto to wąska kicha ograniczona morzem i z drugiej strony TPK oraz obwodnicą.

          • 3 1

          • (1)

            jest 3 maja - to raz. Dwa - w planach tunel pod Motlawa.Trzy - powinno byc ograniczenie do wjezdzania aut do centrum, oplata za wjazd + 10zl za parkowania w centrum. Dodatkowo prawdziwa straz miejska, ktora dziala.
            Problem rozwiazany.

            • 0 2

            • zdejmij lewacki debilu wtedy większość podatków z paliwa i akcyzę z samochodów co gnoju myśllisz że ile można płacić za używanie jednej rzeczy?

              • 3 0

    • Skoro centrum dla pieszych i "ludzi", to wyrzućmy też dworzec główny i całą komunikację autobusową w okolice lotniska (z opcją transferu mniej więcej do GB we wrzeszczu) i zostawmy tylko tramwaje. A co! Jak się bawić to się bawić. Przecież "miasto dla ludzi" i takie tam inne bzdety.

      • 2 1

  • Tylko czekac na artykuł (3)

    Kolejne potrącenie na przejściu przy dworcu. Pieszy wbiegł na czerwonym biegnąc na autobus.

    • 20 6

    • (2)

      w całym mieście są takie przejścia i jakoś o potrąceniach nie słychać.

      • 2 1

      • i co chwila słychać że jakiegoś pieszego debila potrąciło to w Sopocie to w Gdyni to w Gdańsku co kawałek światła pasy wyznaczone a debile i tak łażą jak chcą

        • 1 0

      • Gdzie w calym miescie

        Masz dworzec głowny. Najwiekszy wezel komunikacyjny w miescie. Dziesiatki autobusow tramwajow i pociagow w promieniu 50m

        • 1 0

  • Byłoby o połowę mniej nerwów w komentarzach gdyby komunikacja była sprawna i dostosowana do potrzeb mieszkańców. Niestety w Gdańsku komunikacja jest w agonii i działa tylko teoretycznie. Nikt przy zdrowych zmysłach nie zamieni samochodu na zaśmierdły autobus lub wiecznie spóźniona tramwaj czy SKM.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum