• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowe projekty w budżetach obywatelskich w Trójmieście

Kamil Gołębiowski
18 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizualizacja jednego z wariantów przejścia z Dworca Gdańsk Główny pod Krewetkę - ułatwienie i skrócenie dojścia do dworca oraz na przystanki, poszerzenie peronów przystanków, wybudowanie bezpiecznego, dwukierunkowego przejazdu rowerowego. Przejście nie wpłynie na ruch samochodowy - będzie działać "w cieniu" sygnalizacji budowanego tuż obok nowego skrzyżowania z ul. Nowe Podwale Grodzkie. Tunel podziemny do Dworca oczywiście pozostaje. Wizualizacja jednego z wariantów przejścia z Dworca Gdańsk Główny pod Krewetkę - ułatwienie i skrócenie dojścia do dworca oraz na przystanki, poszerzenie peronów przystanków, wybudowanie bezpiecznego, dwukierunkowego przejazdu rowerowego. Przejście nie wpłynie na ruch samochodowy - będzie działać "w cieniu" sygnalizacji budowanego tuż obok nowego skrzyżowania z ul. Nowe Podwale Grodzkie. Tunel podziemny do Dworca oczywiście pozostaje.

Co czwarty ogólnomiejski projekt wśród propozycji do tegorocznych budżetów obywatelskich dotyczy spraw rowerowych. Do tego dochodzi 14 projektów dzielnicowych. Ponieważ do skompletowania rowerowej ramy komunikacyjnej Gdańska brakuje dziesiątków kilometrów dróg rowerowych, sporo projektów dotyczy budowy nowych dróg dla rowerów.



Problemy autorów

Czasami dobry pomysł to za mało. O dopuszczenie ogólnomiejskiego projektu nr 10 Razem poprawmy drogi piesze i rowerowe w Gdańsku - część 2 do głosowania, przez długi czas toczyła się prawdziwa batalia. Oponowały DRMG i ZDiZ, których głównym zarzutem było przekroczenie kosztów. Z kolei autor, Roger Jackowski, twierdził, że przedstawiane przez urzędy wyceny komponentów projektu, miejscami nawet pięciokrotnie przekraczały wyceny porównywalnych prac.

Przyglądając się negocjacjom można było mieć wrażenie, że jednak brakowało dobrej woli ze strony urzędników. Autor projektu trzykrotnie na spotkaniach Komisji Weryfikacyjnej musiał osobiście bronić swoich pomysłów, obszernie argumentując, by odeprzeć zarzuty. Na szczęście dysponował nie tylko sporą wiedzą fachową, ale też wytrwałością i ostatecznie mu się to udało. Praktycznie na ostatnią chwilę osiągnięty został kompromis i Komisja Weryfikacyjna postanowiła dopuścić projekt do głosowania.

Jak widać nie wystarczyło złożyć projekt, ale trzeba było być też przygotowanym, by o niego walczyć jeszcze przed rozpoczęciem głosowania.

Obrazu całości dopełnia fakt, że i realizacja poprzedniej części wspomnianego projektu nie obyła się bez kontrowersji, polegających na dokonywaniu niekonsultowanych z autorami zmian w projekcie oraz opóźnień, co opisywaliśmy w artykule Gdańsk: ustawiają podpórki dla rowerzystów

Problemy głosujących

W opisie projektów określenia takie jak: trasa, ścieżka, droga dla rowerów, droga rowerowa, ciąg pieszo-rowerowy, ciąg pieszy, chodnik, pas, są używane zamiennie. Te określenia często zasadniczo różnią się znaczeniem, a zdarza się, że są przez autorów projektów stosowane nieprawidłowo, co utrudnia zrozumienie projektu. Zabrakło wystarczającej pomocy ze strony specjalistów w urzędzie, aby doprecyzować nazewnictwo i by głosujący mogli zrozumieć, jak w danym miejscu ma faktycznie zmienić się sytuacja pieszych i rowerzystów. Ma bowiem fundamentalne znaczenie, czy rowerzyści będą poruszać się wspólnie z pieszymi, czy też szybciej i bezpieczniej dla wszystkich, po wydzielonych przestrzeniach.

Kolejną kwestią jest to, że niektóre z prezentowanych projektów, chociaż są ponaddzielnicowe, to nie są rzeczywiście ogólnomiejskie, a tylko takie dwie kategorie istnieją w BO. Sporej części projektów brakuje też wizualizacji, która pomogłaby rozeznać, gdzie i jak ma być wykonany projekt. Prosty punkt na mapie nie zawsze wyjaśnia którędy ma biec planowana trasa. Tutaj autorzy projektów mają sporo do nadrobienia. Są także wyjątki, które w postaci zdjęć poglądowych lub krótkiej prezentacji wizualnie ukazują szczegóły i ułatwiają tym samym wybór.

Wizualizacja jednego z wariantów formy trasy rowerowej łączącej Gdańsk Południe ze Śródmieściem i siecią gdańskich tras rowerowych. Wygodny, bezpośredni przebieg o niewielkim nachyleniu podjazdu na Chełm. Bezpieczeństwo - trasa w pełni odseparowana od jezdni. Brak wpływu na ruch samochodowy (trasa wykorzysta rezerwy przepustowości Armii Krajowej uzyskane po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska i zastąpieniu na tej ulicy ruchu autobusów tramwajami)

Wizualizacja jednego z wariantów formy trasy rowerowej łączącej Gdańsk Południe ze Śródmieściem i siecią gdańskich tras rowerowych. Wygodny, bezpośredni przebieg o niewielkim nachyleniu podjazdu na Chełm. Bezpieczeństwo - trasa w pełni odseparowana od jezdni. Brak wpływu na ruch samochodowy (trasa wykorzysta rezerwy przepustowości Armii Krajowej uzyskane po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska i zastąpieniu na tej ulicy ruchu autobusów tramwajami)
Projekty rowerowe w całym Trójmieście

By ułatwić nawigację w gąszczu tegorocznych 296 projektów, wyszukaliśmy dla was te rowerowe i rowerowo-piesze:

GDYNIA

W głosowaniu będą mogły wziąć udział wszystkie osoby mieszkające w Gdyni - każdy, kto jest zameldowany w Gdyni, albo ujęty w rejestrze wyborców. Kto nie spełnia tych wymogów, a mieszka w Gdyni, może złożyć w Laboratorium Innowacji Społecznych oświadczenie, które pozwoli im również zagłosować. W celu głosowania wybierasz jedną dzielnicę Gdyni i w niej max. pięć projektów (możesz wybrać mniej albo tylko jeden), a następnie uszeregujesz wybrane przez siebie projekty od najbardziej do najmniej pożądanego. Jeżeli wybierzesz tylko dwa projekty i np. projekt "X" uznasz za najważniejszy to wpiszesz obok jego nazwy cyfrę 1, a przy projekcie "Y", który uznasz za mniej ważny, wpiszesz cyfrę 2. Głosowanie będzie skoordynowane z wyborem projektów w ramach konkursu "Przyjazna dzielnica".

Budżet Obywatelski Gdynia - Często zadawane pytania

W Gdyni doszukaliśmy się dwóch projektów o charakterze rowerowym:

- Chwarzno-Wiczlino, ID 242, Miejsce na liście: 2, "Sokółka dla Ludzi/Miasto Wspólne - nowy ciąg pieszo rowerowy skracający drogę na przystanek Sokoła przy ul. Chwarznieńskiej od ronda przy ul. Staniszewskiego".

- Witomino-Radiostacja, ID 212, Miejsce na liście 6, "Budowa rekreacyjnych ścieżek rowerowych w lesie w dzielnicy Witomino-Radiostacja"

Wizualizacja wybudowania przejazdów dla rowerzystów i dwukrotnego poszerzenia przejść dla pieszych przez al. Grunwaldzką przy ul. Dmowskiego (przy "Manhattanie"). Projekt zawiera: ułatwienie dojścia do przystanków tramwajowych, przesunięcie słupów trakcyjnych poza trasę pieszych, dobudowanie dwukierunkowego przejazdu rowerowego. Również ta część projektu nie wpłynie na ruch samochodowy. Wizualizacja wybudowania przejazdów dla rowerzystów i dwukrotnego poszerzenia przejść dla pieszych przez al. Grunwaldzką przy ul. Dmowskiego (przy "Manhattanie"). Projekt zawiera: ułatwienie dojścia do przystanków tramwajowych, przesunięcie słupów trakcyjnych poza trasę pieszych, dobudowanie dwukierunkowego przejazdu rowerowego. Również ta część projektu nie wpłynie na ruch samochodowy.
GDAŃSK - Projekty Ogólnomiejskie

Nr 5 Velodrom Gdańsk - etap I; Rowerzyści, wrotkarze, wózkarze u zbiegu ulic Jana Pawła II, Czarny Dwór i Hallera.

Velodrom to grupa obiektów kolarskich, wrotkarskich, wózkarskich, która ma być zlokalizowana między ulicami Hallera, Jana Pawła II i  Czarny Dwór. W pierwszym etapie ma być wykonana część wyczynowa, czyli krótki tor wrotkarski i długi tor uniwersalny, boisko, parkingi oraz ścieżka rekreacyjna. Velodrom ma być dostępny również zimą dla narciarzy, łyżwiarzy i saneczkarzy. Planowany koszt - 2 mln 800 tys. zł.

Nr 10 Razem poprawmy drogi piesze i rowerowe w Gdańsku - część 2

Druga część zwycięskiego, ogólnomiejskiego projektu BO z roku 2016 może i w tym roku okazać się strzałem w dziesiątkę i obejmuje: 1. Poszerzenie przejścia dla pieszych (PDP) pod wrzeszczańskim "Manhattanem"; 2. Utworzenie PDP od dworca PKP Gdańsk Główny do ul.Karmelickiej, 3. Poszerzenie chodników oraz przebudowę tras rowerowych po wschodniej stronie ul. Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie - od ul. Rajskiej do ul. Hucisko; 4. Wyznaczenie trasy rowerowej wzdłuż al. Armii Krajowej: od ul. 3 Maja do al. Sikorskiego. Brak PDP pod PKP Gdańsk Główny to dziś przeżytek minionej epoki, a brak trasy rowerowej wzdłuż al. AK przy jednocześnie 6 pasach dla aut jest niezrozumiały. Projekt chce te właśnie luki na mapie mobilności wypełnić i dotyczy najbardziej uczęszczanych przez pieszych i rowerzystów punktów Trójmiasta. Kwotę dostępna na projekt ogólnomiejski jest tu w pełni wykorzystana. Planowany koszt - 2 mln 800 tys. zł.

Nr 14 Zagospodarowanie terenów przy zbiornikach retencyjnych w Gdańsku

Ścieżki dla biegaczy, rolkarzy i rowerzystów, ale też oświetlenie, ławki i kosze na śmieci. Takie udogodnienia mają stanąć przy 7 zbiornikach retencyjnych w różnych dzielnicach: "Świętokrzyska I" i "Jabłoniowa" Jasień; "Świętokrzyska II" i "Łabędzka" Ujeścisko-Łostowice; "Augustowska" Chełm; "Kiełpinek" Kokoszki/Matarnia oraz "Staw Młyński" Przymorze Małe. Ciekawostką są oznaczenia dystansu, ułatwiające pomiar przebytej odległości. Z opisu projektu nie wynika, jaki charakter mają mieć "ścieżki" dla rowerzystów. Ścieżka kojarzy się bardziej z lasem i ubitą ziemią, niż kładzioną maszynowo nawierzchnią asfaltową. Planowany koszt - 2 mln zł.

Nr 17 Ścieżka rowerowa i chodnik wzdłuż Chłopskiej i Rzeczypospolitej

Infrastruktura pieszo-rowerowa po południowej stronie ul. Chłopskiej i al. Rzeczypospolitej to eldorado dla badaczy prehistorii rowerowej infrastruktury Gdańska. Pofałdowana nawierzchnia, połamane płytki, nieczytelne oznakowanie poziome, brak oświetlenia, ławek i koszy. Trasa rowerowa na długości 2,7 km ma być wytyczona w formie ciągu pieszo-rowerowego (CPR), a projekt uzupełniają 93 latarnie. Modernizacja znacznie poprawiłaby stan obecny, tylko czy CPR, na którym pierwszeństwo mają piesi, jest idealnym rozwiązaniem wzdłuż szybkiej ulicy, łączącej kilka dzielnic Gdańska? Tu pełna separacja miałaby zalety, które już teraz widać po północnej stronie tego samego odcinka. Z treści projektu nie wynika, czy modernizowane mają być przejazdy rowerowe na tej trasie. Planowany koszt - 2 mln 100 tys. zł.

Nr 19 Remont chodnika i 3 drogi rowerowe do połączenia z Parkiem Reagana, 5 stojaków na rowery w "Krainie Zabawy"

Rekreacyjna Droga Dla Rowerów wzdłuż gdańskiej plaży jest najpopularniejszą trasą rowerową Trójmiasta i ogromnym sukcesem. Niestety jej połączenia z miastem są do dziś, bez mała 10 lat od jej zbudowania niedokończone. Brak ciągłości DDR na ul. Obrońców Wybrzeża, całkowity brak DDR na ul. Jagiellońskiej, brak DDR z ul. Kołobrzeskiej, to tylko niektóre z najbardziej rażących "dziur" na rowerowej mapie Przymorza, jak i Gdańska. Mają być one załatane w tym projekcie. Planowany koszt - 621 tys. zł.

Nr 20 Kanał Raduni przyjazny dla pieszych i rowerzystów

Droga rowerowa wzdłuż kanału Raduni sprawdza się wyśmienicie. Dodanie schodów, ławek, koszy na śmieci i oświetlenia ma tą przestrzeń doinwestować i podnieść jej atrakcyjność. Mała architektura ma być dodana na odcinku od Al. Armii Krajowej aż do granicy z Pruszczem Gdańskim, a oświetlenie od ul. Zaroślak do Parku Oruńskiego. Tutaj przynajmniej jest jednoznaczna mowa o drodze dla rowerów, jako konkretnej formie trasy. Planowany koszt - 1 mln 280 tys. zł.

Tak zrobiona wizualizacja łatwo pozwala rozpoznać, którego miejsca dotyczy projekt i nie jest trudna do wykonania.
Zaspa-Rozstaje, projekt nr. 1 Odnowienie ciągu spacerowego na trasie Olsztyńska - Meissnera - Jana Pawła II > Jelitkowski Dwór. Tak zrobiona wizualizacja łatwo pozwala rozpoznać, którego miejsca dotyczy projekt i nie jest trudna do wykonania.
Zaspa-Rozstaje, projekt nr. 1 Odnowienie ciągu spacerowego na trasie Olsztyńska - Meissnera - Jana Pawła II > Jelitkowski Dwór.

GDAŃSK - Projekty dzielnicowe

- Chełm, Nr 16 II etap ścieżki pieszo-rowerowej Łostowice Świętokrzyska do Parku Oruńskiego

1000 m ścieżki pieszo-rowerowej z pętli tramwajowej do Parku Oruńskiego, wykonanie utwardzenia, ustawienie ławek i koszy na śmieci. Z treści projektu nie wynika, jaką formę ma przyjąć ta "ścieżka pieszo-rowerowa". Koszt 500 tys. zł.

- Górki Zachodnie, Nr 2 Pusty Staw Krakowiec Górki Zachodnie; sport, rekreacja, wypoczynek.

Tu wykonany ma być skatepark - tor przeszkód dla dzieci i młodzieży, do jazdy na deskorolce, hulajnodze, rowerze i  rolkach. Koszt 133 tys. zł.

- Młyniska, Nr 1 Montaż stacji naprawy rowerów przy skrzyżowaniu ul. Mikołaja Reja - ul. Marynarki Polskiej. Koszt 11 tys. zł.

- Nowy Port, Nr 2 Nowy Nowy Port - etap II Uzupełnienie prac z 2016: CPR pomiędzy budynkiem 17 i 19 po skosie, CPR między placem z wiatą śmietnikową i pojemnikami do zbiórki, a narożnikami budynków nr 19 i 20, parking z płyt ażurowych na wysokości ściany szczytowej budynku nr 20, nowe nasadzenia między budynkami ul. Wyzwolenia 17, 19 i 21. Koszt 156 tys. zł.

- Orunia - Św. Wojciech - Lipce, Nr 1 Kładka pieszo -rowerowa nad zabytkowym Kanałem Raduni na wysokości Dworu Ferberów i Parku-Leśnego.
Oprócz wykonania kładki mają zostać wykonane połączenia z istniejącymi ciągami pieszo-rowerowymi (CPR). Koszt 180 tys. zł.

Nr 17 Etap II: Zagospodarowanie przestrzeni wokół toru rowerowego wraz z budową małej infrastruktury i rozbudową samego PunpTracka Koszt 65 tys. 271 zł.

Osowa, Nr 9 Rowerowy Plac Manewrowy i Rowerowe Miasteczko Ruchu Drogowego Koszt od 100 tys. zł. do 150 tys. zł.

Przymorze Wielkie, Nr 4 Dokończenie modernizacji istniejącego ciągu pieszego - bulwar, na ciąg pieszo-rowerowy. II-gi etap Projektu Obyw. nr 5/13-2015 Działka 4/20 obręb 17. Koszt 561 tys. zł.

Ujeścisko- Łostowice, Nr 2 Trasa do nauki jazdy na rowerze wraz z terenem rekreacyjnym nad zbiornikiem retencyjnym Świetokrzyska 2. Koszt 528 tys. zł.

Ogólnomiejski projekt nr 5. Velodrom Gdańsk - etap I; Rowerzyści, wrotkarze, wózkarze u zbiegu ulic Jana Pawła II, Czarny Dwór i Hallera. Oprócz boiska i torów rekreacyjno-wyczynowych sfinansowanych ma zostać rownież aż 270 miejsc postojowych dla samochodów Ogólnomiejski projekt nr 5. Velodrom Gdańsk - etap I; Rowerzyści, wrotkarze, wózkarze u zbiegu ulic Jana Pawła II, Czarny Dwór i Hallera. Oprócz boiska i torów rekreacyjno-wyczynowych sfinansowanych ma zostać rownież aż 270 miejsc postojowych dla samochodów
Wrzeszcz Dolny, Nr 10 Bezpieczeństwo w drodze - samoobsługowa stacja naprawy rowerów. Koszt 6500 zł.

Wzgórze Mickiewicza, Nr 6 Montaż samoobsługowej stacji dla rowerów, wózków dziecięcych i inwalidzkich Koszt 6000 zł.

Zaspa-Rozstaje, Nr 1 Odnowienie ciągu spacerowego na trasie Olsztyńska > Meissnera > Jana Pawła II > Jelitkowski Dwór. Koszt 332 tys. zł.

Nr 3 Budowa przejścia naziemnego i połączenia ścieżek rowerowych wraz z dojściem do przystanków tramwajowych na skrzyżowaniu ulic Hynka i Rzeczypospolitej. Koszt 125 tys. zł.

Żabianka, Nr 2 Trzy koła dla seniora - wypożyczalnia rowerów trójkołowych. Koszt 28 024 zł.

Zasady głosowania w Gdańsku

Każdy głosujący dysponować będzie 5 pkt. do głosowania na projekty dzielnicowe i 1 pkt. na projekt ogólnomiejski. Punktami na projekty dzielnicowe można dysponować swobodnie, tzn. można przyznać wszystkie punkty na jeden projekt, albo przyznawać od 1 do 5 punktów różnym projektom. Można głosować na dowolne projekty w całym mieście, czyli również na projekty z nie swojej dzielnicy. Wybrane zostaną projekty, które uzyskały największą liczbę punktów, aż do wyczerpania funduszy na realizację projektów w dzielnicy lub ogólnomiejskich. Jeśli propozycje, które otrzymały największą liczbę punktów nie wyczerpują całości dostępnego budżetu, lista projektów do realizacji zostanie uzupełniona o te, które otrzymały kolejno najwięcej punktów i mieszczą się w zaplanowanym budżecie. Dotyczy to zarówno projektów wybieranych w dzielnicach, jak i projektów ogólnomiejskich. Kwoty niewykorzystane w dzielnicach, przechodzą do puli środków projektów ogólnomiejskich.


Sopot

W Sopocie znaleźliśmy w tym roku dwa rowerowe projekty:

Nr 3 Lepsze oznakowanie dróg rowerowych - drogowskazy.

Nr 8 Rewitalizacja ulicy Łokietka

Zasady głosowania znajdziecie na stronie- sopockiego Budżetu Obywatelskiego

Jak zagłosować?

W całym Trójmieście głosować można od 18 września do 2 października. Do czterech dni po ostatecznej dacie głosowania, czyli najpóźniej 6 października zostaną ogłoszone rezultaty.

Można głosować w punktach konsultacyjnych lub poprzez stronę internetową
Punkty konsultacyjne w formie żółtego namiotu Budżetu Obywatelskiego pojawią się w każdej dzielnicy Gdańska i kilku gdańskich centrach handlowych, zgodnie z harmonogramem

Opinie (182) 3 zablokowane

  • (32)

    Przejście naziemne przy Dworcu Głównym w Gdańsku to będzie morderstwo pieszych. Pomysłodawca będzie płacił za pogrzeby?
    Udoskonalić infrastrukturę dla inwalidów, osób starszych i "madek z wuskamy" w tunelu, wieczorem niech będą tam dwa patrole Straży Miejskiej, w końcu na coś się przydadzą, będzie bezpieczniej. Przejście naziemne zrodzi jedynie problemy dla pieszych i kierowców.

    • 116 136

    • (6)

      jakoś nic o morderstwach pieszych nie słychać na Manhattanie w NY

      • 44 17

      • Tam zamknęli nawet cześć Broadwayu - to tak jakby u nas zamknąć cześć Grunwaldzkiej. Wydłużono fazę zielonego na objeździe. Wg danych z gps taksówek czas przejazdu skrócony o 7%

        • 25 6

      • (4)

        NY to nie Gdańsk. Skandal, grupka mieszkających w Śródmieściu, chce wpływać na cały układ komunikacyjny w Gdańsku. Swoją drogą to Gdańsk nigdy nie miał dobrych projektantów od komunikacji.

        • 9 16

        • projektowanie transportu w mieście to zbyt poważna sprawa by ją zostawić (1)

          inżynierom ruchu.

          Jak na razie Gdańsk w ostatnich latach osiągnął największy przyrost przeciętnej prędkości jazdy samochodem (do 38,5 km/h), ale piesi mają coraz większe trudności z przejściem na drugą stronę ulicy.

          Co konkretnie proponujesz, bo na razie to twój wpis budzi śmiech bardziej niż grozę.

          • 12 4

          • A jakie dane potwierdzają utrudnienia dla pieszych?

            • 0 2

        • (1)

          :) dzięki za oczywiste. O kopiowaniu rozwiązań, nie miasta tu mówimy. Dodam ze w NY zmiany wprowadzano najpierw minimalnym kosztem.

          • 0 0

          • minimalnym kosztem: malując jezdnię na kolorowo i wstawiając składane krzesła

            • 1 0

    • Nie, tak nie będzie. Ciężko to zrozumieć, bo jesteśmy przyzwyczajani od 20 lat, że kierowca jest najważniejszy, ale to się teraz zmienia.

      W okolicach dworca przemiszcza się dziennie więcej pieszych niż aut, niech poruszają się po powierzchni.

      • 47 14

    • (2)

      Mnóstwo pieszych ginie przy UG... Daj spokój kolego

      • 15 11

      • (1)

        Pokaż mi liczby, kolego

        • 8 8

        • ironii nie wyczułeś, kolego?

          • 4 1

    • Wskaż mi te stosy trupów leżących przy dziesiątkach przejść dla pieszych wzdłuż Grunwaldzkiej i innych głównych ulic w Gdańsku, (6)

      czekam na informacje jak wyżej ;)

      • 34 6

      • Albo przejście podziemne albo naziemne (5)

        Albo robimy przejście podziemne albo naziemne. Utrzymanie obydwu to wywalanie kasy w błoto. Pieniądze zaoszczędzone z utrzymania tunelu można przeznaczyć na inne cele. Koniecznie zrobić przejście przez tory kolejowe. Ludzie są odpowiedzialni i potrafią dostrzec pociąg.

        • 9 3

        • We Wrocku zrobili przejście nadziemne (1)

          a podziemne zostawili. Podobnie w Warszawie przy dworcu centralnym.

          Wyobraź sobie, że można robić jedno, pamiętając o czymś innym.

          Sposobów na życie jest naprawdę wiele.

          • 9 2

          • oczywiście że tak - można wyrzucać sporo kasy by potem tłumaczyć że zabrakło na jakiś projekt.

            • 2 2

        • ale dlaczego? (2)

          przecież naziemnym będzie wygodniej dojść na przystanki gdy trafisz na zielone a gdy na czerwone to można tunelem, poza tym tunel obsługuje dojścia do peronów PKP więc i tak musi zostać. moim zdaniem przydadzą się oba rozwiązania a projekt jest bardzo sensowny zwłaszcza dla pasażerów tramwajów i przesiadających się tram - bus.

          • 4 3

          • (1)

            Rozumiem że jak się ma dużo kasy to można jeszcze kładkę dobudować? a gdzie oszczędność? skoro tunel ma być dla pasażerów PKP to zostawiamy go przy kasach. Bym też chciał przejście przez tory kolejowe dla wygody - Doskonale umiem ocenić odległość nadjeżdżającego pociągu więc sam odpowiadam za siebie

            • 2 5

            • A może grunwaldzką zwęzić do jednego pasa?

              Po co utrzymywać kilka w tym samym kierunku?
              Oszczędność przede wszystkim!

              • 0 2

    • oczywiście jak wpadniesz pod tramwaj albo samochód wariata to nie bedzie twoja wina (4)

      tylko jego ale życia ci to nie wróci. Infrastruktura ma niwelować skutki błędów !

      • 6 14

      • Masz rację (3)

        aby wyeliminować tam błędy kierowców należy dodać do projektu infrastrukturalne progi zwalniające przed przejściam.

        • 20 7

        • po co progi

          lepiej czarcią zapadkę ! Albo lepiej pole minowe

          • 1 2

        • Po co progi - przecież jest tunel !

          • 4 4

        • można przejście zrobić na szerokim progu spowalniającym

          zebra plus zęby rekina i po sprawie

          • 3 1

    • Co za debilny pomysł (3)

      czy to znowu ci nawiedzenie z FRAG

      • 9 20

      • zanim użyjesz inwektyw

        zastanów się

        Przemyśl sprawę i przedstaw argumenty.
        Obrażając pomysłodawców stawiasz się z góry na przegranej pozycji. (jak wielu uczestników życia publicznego)

        • 8 6

      • Jakby miasto słuchało (1)

        ... tych "nawiedzonych" z FRAGu to byśmy nigdy w korkach przez Supermarket Radunia nie stali.

        • 10 3

        • Forum

          To nie FRAG jest odpowiedzialny za Forum Radunia, to "robota" nawiedzonych kolesi z Urzędu.

          • 3 5

    • czy tm przed dworcem nie powinny być światła ?

      w godz szczytu nie ma szans na przejście z dworca do Krewetki pasami, chyba, że między autami jak stoją w korku.

      • 2 1

    • -wystarczy wprowadzic "czyste strefy" na podobienstwo tych miast z zachodu .. (1)

      -wprowadzic wjazd do srodmiescia min euro 5 i znikna korki w centrum gdanska,kaszuby iinni bez euro 5 beda jezdzi obwodnica na obwodnice polodniowa i na rafinerie wkolo ,ale srodmiescie bedzie puste...

      • 5 4

      • Ok. Chętnie, bardzo chętnie. Niestety, jako nie-mieszkaniec Gdańska chcąc do was przyjechać wydać pieniądze nie mam gdzie zostawić auta poza centrum. Parking na Chełmie (może być płatny, nie mam z tym problemu, o ile kwota jest ludzka) i dalej zejdę pieszo/zjadę tramwajem. Na Słowackiego to samo. Chyba, ze jest gdzieś miejsce, gdzie mogę auto zostawić i o nim nie wiem.

        • 0 0

    • Ja tylko do tramwaju, bo mi ucieknie... i na czerwonym.

      • 5 3

    • A Hucisko?

      Przejście naziemne jest na Hucisku i da się? Da się. Tu są co chwilę światła, więc jedne więcej nie stanowią problemu.

      • 7 3

  • Przy ścieżkach rowerowych powinny być zawieszone tabliczki z informacją w jaki sposób rowerzysta może się (8)

    poruszać w mieście. Z tego co widać na drogach i chodnikach to rowerzyści przepisów nie znają i panuje w tym względzie wolna amerykanka.

    • 65 65

    • przy jezdniach z kolei powinny być tablice, przynajmniej 2x2m z wielkimi literami (3)

      o treści "stawiając samochód na chodniku musisz zostawić 1,5m dla pieszych; parkować możesz nie bliżej niż 10 metrów od przejścia dla pieszych; ww. dopuszczają tylko parkowanie samochodów do 2,5t DMC; w obszarze zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 50km/h; pieszy ma pierwszeństwo na przejściu dla pieszych oraz ma prawo przekroczyć jezdnię w każdym miejscu oddalonym o nie mniej niż 100m od najbliższego przejścia dla pieszych; brak znaku 'zakaz parkowania' nie oznacza, że można tu parkować - kwestie te regulują zasady ogólne parkowania w PoRD"

      • 40 4

      • (2)

        Może ktoś pomyśli o podstawach dla tych gamoni. Oświetlenie, odblaski, być widocznym.

        • 9 15

        • Jeżeli w dzień nie potrafisz wypatrzeć rowerzysty, może pora schować prawo jazdy do szuflady?

          • 9 3

        • dlaczego buraczki niejedziesz przebrany za choinke blachosmrodem :)

          • 1 0

    • Taka wielka tablica najlepiej z ryczącym dźwiękiem

      powinna być w każdym samochodzie.

      • 4 1

    • przy jezdniach ulic powinny być zawieszone tablice z informacją w jaki sposób kierowca może się

      poruszać po mieście. Z tego co widać na jezdniach i chodnikach to kierowcy przepisów nie znają i panuje pod tym względem wolna amerykanka.

      Konkretnie: limit prędkości to nie jest dolna granica dopuszczalnej prędkości poruszania się po mieście.
      Przepustowość pasa drogowego jest dla pojazdów dwuśladowych największa, jeśli jest limit 30 km/h

      • 2 1

    • Zal

      Do tej pory rowerzyści mi nie przeszkadzali. Dopóki nie zwyzywał mnie koleś za to ze wyjechałam na ścieżkę rowerowa zeby zrobić miejsce dla ambulansu na sygnale. Czy wy, rowerzyści, nie zdajecie sobie sprawy z tego ze jesteście uczestnikami ruchu drogowego? Ze o obwiązują was w większości przypadków te same zasady? Ze zapierniczanie na oślep przez skrzyżowania to ryzyko przede wszystkim dla was? Zawsze uwazam zwalniam bardzo mocno i sie rozglądam czy któryś z was nie zbliża sie po ścieżce do skrzyżowania. Ale okazuje sie ze nie zasługujecie na takie zachowanie z mojej strony. Kurtyna

      • 6 3

    • Zgadzam się jak najbardziej i uważam, że powinno się cofnąć dotychczasowe przepisy dla rowerzystów.
      Ustawodawca zaczął przekonywać ludzi do rowerów od złej strony.
      Jestem także rowerzystą i widzę jak 90% ludzi w ogóle nie zna przepisów ruchu drogowego.
      Najpierw powinno się nauczyć ludzi przepisów a później dawać im przywileje.
      Zgrozą na jezdni są rowerzyści, którzy myślą, ze są wielkimi kolarzami i rozwalają się po całym pasie. Także ich sprzęt, zgodnie z przepisami ruchu drogowego, pozostawia wiele do życzenia. Ściga się kierowców pojazdów spalinowych o głupia przepaloną żarówkę a rowerzystów łamiących przepisy traktuje się nadzwyczaj pobłażliwie.

      • 1 1

  • Droga rowerowa... (6)

    ...nie powinna posiadać krawężnika, nie mówiąc już o półmetrowym murku przez który można wypaść na jezdnię pod samochód.
    Najechanie na krawężnik czy taki murek rowerem, przynosi dla rowerzysty konsekwencje zgoła inne niż dla kierowcy pojazdu.

    • 52 35

    • To patrz jak i gdzie jedziesz..

      • 22 7

    • Tak odseparowanych ścieżek jest pełno np. w Kopenhadze - i kierowcy z rowerzystami sobie w drogę nie wcho ... znaczy nie wjeżdżają.

      • 26 2

    • Stosowane z powodzeniem na całym swiecie (1)

      Nie wiem czemu miałoby się u nas nie sprawdzić.

      • 18 6

      • ty poza swoja prowincje to nigdzie nie byłes to kozia wólka dla ciebie cały swiat:)

        • 0 2

    • jak ktoś

      zginie przez te przygłupie pomysły to wtedy będzie już za późno.
      Teraz jest dobrze, ale nie jakiś pacan musi za wszelką cenę zabić pieszego i rowerzystę. A jak będą jeszcze większe korki w centrum to powiedzą, że projekt był ujowy i trzeba to zlikwidować

      • 1 6

    • Taka głupote to mozna tylko w Polsce powielac.nigdzie na swiecie takich idiotyzmów sie niestosuje.

      Droga rowerowa jak każda inwestycja budowlana obowiązują ją normy techniczne i opracowania ergonomiczne.Których unas sie nie przestrzega i nie stosuje!

      • 0 3

  • (2)

    Zamiast sciezki rowerowej warto pomyslec o Bus pasach, rowerem mozna pojechac inna droga np do kartuskiej

    • 38 44

    • buspasy na Armii Krajowej zostały zlikwidowane

      po wybudowaniu linii tramwajowej. Także trochę jesteś nie na czasie - nie prowadzi się linii autobusowych wzdłuż linii tramwajowej. Dlatego na Armii Krajowej nie ma i nie będzie żadnych autobusów ani tym bardziej buspasów

      • 16 2

    • Nie znam się, ale się wypowiem.

      Jesteś mistrzem dla mnie :))

      • 1 0

  • (4)

    W Gdyni będą robić pod prąd. Czekamy na pierwsze ofiary śmiertelne tego idiotycznego pomysłu.

    • 40 33

    • W Gdańsku ofiar nie ma (1)

      Ale gdynianie wiedzą lepiej :D

      • 22 0

      • Może miał na myśli prąd elektryczny

        • 7 1

    • wszędzie w Europie dopuszczenie ruchu rowerów pod prąd ulic jednokierunkowych (1)

      doprowadziło do radykalnego spadku liczby kolizji i innych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów w danych relacjach.

      • 8 1

      • poprawiło też statystyki bezpieczeństwa pieszych w Gdańsku

        • 2 1

  • Skończyć z tym hołdowaniem ped**arzom! (5)

    A co z normalnymi mieszkańcami, którzy nie wciskają się w obcisłe getry i nie szpanują BMX na chodnikach?
    Adamowicz nie zrobisz z Gdańska Amsterdamu czy Kopenhagi!
    Oni nie mają górnego tarasu!

    • 54 128

    • Co wy z tymi getrami macie? Wśród trójmiejskich rowerzystów ledwo pare procent jeździ tak ubranych, większość to normalnie ubrani ludzie jadący do pracy/szkoły.

      • 53 6

    • (1)

      A czemu zaraz ma być Amsterdamem czy Kopenhaga niech zostanie Gdańskie, Sopot Sobotem, a Gdynia Gdynią. Rower to przyszłość. Nie chcesz jeździć rowerem to nim nie jeździj. A, że my rowerzyści jesteśmy lepiej zorganizowani to sobie wyrwiemy co nasze.
      U nas samorządy są i tak słabe, w takim Sao Paulo w Brazylii to potrafią zlikwidować 40000miejsc parkingowych w jedną noc bez ostrzeżenia. W Moskwie tam samo się nie szczypią. Ja jeżdżę przepisów, nie po chodnikachi, staram się nie powodować niebezpiecznych sytuacji i tego samego wymagam od kierowców i rowerzystów

      • 32 7

      • tutaj nie jest dzika rosja

        ani jakaś brazylia.
        Tam mogą nawet zlikwidować pół społeczeństwa, ale to nie znaczy, że durni polacy muszą powielać głupie pomysły !!!!

        • 6 9

    • wystarczy, kubusiu, żebyć pojął, że im więcej rowerzystów w mieście to więcej miejsca dla wszystkich

      zanim użyjesz obraźliwych słów, weź głębszy oddech.

      Brak refleksji może skończyć się strzelaniem sobie w stopę.

      • 16 5

    • cebula

      Cebula zaczęła ujadac :p wszystko zle...

      • 1 0

  • Zadaszenie przystnku przed dworcem (5)

    Wystarczy popatrzeć na projekt, jak mało troski o mieszkańców, dwie malutkie wiaty a setki osób czekających w deszczu, piękne wiaty w Letnicy nikomu niepotrzebne, przecież jak przyjeżdzasz na mecz nie stoisz pod wiatą tylko idziesz na stadion, a jak wrasz to tramwaje nie kursują, chore projekty chorych ludzi brak pomyślunku zatwierdzającgych

    • 81 6

    • Ale przynajmniej nie trzeba schodzić pod ziemie tym włazem czołowym żeby się przesiąść na przeciwny kierunek.

      • 7 6

    • przecież to wizualizacja przejścia a nie wiat

      jaki problem zrobić w ramach tej przebudowy większe wiaty? przecież piszą o możliwości poszerzenia przystanków. czepiasz się nie tych których trzeba

      • 7 7

    • To są projekty obywatelskie (1)

      a to oznacza, że mając pomysł na wiaty mogłeś sam taki projekt złożyć. Ale najlepiej ponarzekać na innych jak to nie wiedzą co Ty byś chciał.

      • 6 9

      • i po co te minusy pod rozsądną propozycją?

        • 0 4

    • i toalety na przystankach ! a co będziemy się ograniczać

      • 1 1

  • (12)

    Po co wydawac grube pieniądze na ścieżki rowerowe skoro i tak jeżdżą obok ulicą, a ścieżki są puste.

    • 45 68

    • (11)

      bo może nie jesteś intelektualnie zamożny i nie rozumiesz przepisów

      • 22 5

      • (10)

        Więc powtórzę - po co?
        Czy jesteś intelektualnie ubogi? Napisz, których słów nie rozumiesz.

        • 4 8

        • chłop chciał Ci w miarę subtelnie wyjaśnić, że (9)

          1) nie ma czegoś takiego jak ścieżka rowerowa
          2) jest z kolei DDR, po którym masz obowiązek jeździć, jak jest po prawej stronie jezdni
          3) i ciąg pieszo-rowerowy, na którym pierwszeństwo ma pieszy i po którym rowerzysta nie ma obowiązku jeździć
          4) kontrapas, po którym jeździ się tylko przeciwnie do zmotoryzowanego ruchu jednokierunkowego, podczas, gdy zgodnie kierunkiem jazdy - już absolutnie nie
          5) nie, to nie jest to samo, ale tacy jak Ty nie rozróżniają i się ośmieszają

          • 19 3

          • tak, wiem, wy macie nawet prawników, którzy pro bono doradzają jak bezkarnie łamać przepisy i pod żadnym pozorem nie przyjmować (2)

            mandatów.
            W treści artykułu wymienia się nazwę "trasa rowerowa". Czyli według pedalarskich interpretacji przepisów, to nie jest "DDR" i ped**arz nie ma żadnych obowiązków.
            Gdy wzdłuż drogi chodnik jest tylko po lewej stronie, to pieszy może sobie iść po jezdni, bo nie ma chodnika po prawej stronie?
            Na rowerze jeździłem 30 lat, ale przez te pedalarskie organizacje wstydzę się tego i unikam mojej kiedyś ukochanej formy rekreacji.

            • 5 17

            • Chodzi ci o stronę "anuluj mandat"? Raczej dla kierowców aut.
              Może lepiej zamiast nawalać bez sensu w klawiaturę i produkować takie bzdety jak wyżej, spożytkuj ten czas na przeczytanie przepisów.

              • 11 1

            • Ty tak poważnie?

              Przez jakieś organizacje wstydzisz się i unikasz tego, co tak bardzo kiedyś lubiłeś?
              Grunt to mieć poważny powód, żeby z czegoś zrezygnować. A przed kim się wstydzisz? Kto Cię tak ocenia i patrzy czy jeździsz czy nie jeździsz? To zdecydowanie problem dla psychologa.

              • 1 0

          • (5)

            na Zaspie masz kuriozum - droga dla pieszych i tabliczka "nie dotyczy rowerów". Obok zaś na ulicy jest pas dla rowerów. Rowerzysta ma wybór albo chodnik albo ulica? Kto niby ma pierwszeństwo?

            • 3 4

            • (4)

              tak, ma wybór.
              Ten, który się śpieszy pojedzie pasem rowerowym obok samochodów, a rodzina z dziećmi może sobie spokojnie pojechać zgodnie z prawem chodnikiem ustępując pieszym.
              Idealne rozwiązanie - gdzie widzisz problem?

              • 9 2

              • (3)

                problem w tym iż przepisy zakazują jeździć rowerzystom po chodniku a jednocześnie próbuje je się ominąć w taki właśnie sposób. To jest hipokryzja.

                • 2 6

              • przepisy nie powinny być interpretowane tak (2)

                by z nich wynikało, że rowerzyści mają jeździć tylko tam, gdzie im zarządca drogi wskaże.

                W wielu krajach istnienie drogi dla rowerów obok jezdni nie stwarza obowiązku korzystania z takich udogodnień np. przez kolarzy.
                Szosowiec kolarz nie stwarza zagrożenia dla kierowców, tylko naraża się na ryzyko ich niekiedy nieodpowiedzialnej jazdy.

                Spróbuj to zrozumieć i nie napinaj się rygoryzmem prawnym.

                • 4 1

              • (1)

                artykuł 33 pkt 5 mówi jasno kiedy rowerzysta może wyjątkowo korzystać z chodnika. Dlaczego na Zaspie dopuszczono do takiej sytuacji a np na Hallera już nie?

                • 0 2

              • na Hallera nie ma pasa rowerowego na jezdni

                na Zaspie jest

                • 0 0

  • dlaczego przejscie naziemne do dworca PKP Gdansk Gł. ma byc z budzetu obywatelskiego finansowane?// to jakis przekret UM! (5)

    • 63 15

    • a dlaczego ma nie być? (4)

      coś w tym dziwnego bo nie rozumiem?

      • 6 13

      • (3)

        Dlatego, że utrzymanie ulic, chodników, przejść itp. to OBOWIĄZEK miasta, a ludzie oddają na to budżet obywatelski. Budżet obywatelski nie po to został wymyślony.

        Projekty dotyczące infrastruktury drogowej lub inwestycji w zaniedbanych szkołach i przedszkolach (czy innych jednostkach będących na utrzymaniu miasta) nie powinny być w ogóle kwalifikowane do budżetu obywatelskiego. Takie wydatki powinny być pokrywane z budżetu miasta, a nie z budżetu obywatelskiego.

        • 17 3

        • Z jednej strony racja. Ale lepsze to niż 10 projektów o kotach :)

          • 8 2

        • miasto ma wiele obowiązków

          całe szczęście, że się komunikuje z mieszkańcami, by mogli wyrazić swoje preferencje a nie czekać na kolejny okres wybierania nowych radnych, zwłaszcza w warunkach, gdy niektórzy mieszkańcy uważają, że poszerzanie ulic przyczyni sie do rozładowania korków, a w mieście, w którym jest nadmiar samochodów trzeba przede wszystkim myśleć o zwiększaniu liczby "darmowych" miejsc do ich parkowania w centrum.

          • 1 2

        • a po co został wymyślony? oświeć mnie???

          "mieszkańcy będą mogli współdecydować o wydatkowaniu określonej sumy pieniędzy z budżetu miasta"

          widzisz gdzieś tutaj ograniczenie celów wydawania pieniędzy bo ja nie

          i nie rozumiem że "to obowiązek miasta". wszystko co dotyczy infrastruktury nim jest ale chodzi o poznanie preferencji mieszkańców. PO TO JEST TEN BUDŻET OBYWATELSKI pogromco... ale czego i kogo? :)

          • 3 0

  • Głosowanie miało być od 18.IX. Dziś mamy 18.IX, na stronie gdańskiego BO nic nie ma....

    • 4 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum