• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie koncepcja przejścia dla pieszych przy gdańskim dworcu

Maciej Naskręt
8 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny etap remontu tunelu przy dworcu w Gdańsku
Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić. Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić.

W lipcu poznamy szczegółowe plany zmian otoczenia przed dworcem Gdańsk Główny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Wrzeszcz. zobacz na mapie Gdańska Jednym z elementów ma być przejście dla pieszych w poziomie jezdni przez Podwale Grodzkie w centrum.



Co spowoduje przejście naziemne przez Podwale Grodzkie?

Jakiś czas temu zachęcaliśmy władze Gdańska do odtworzenia przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w poziomie jezdni. Swój pomysł na przejście forsowali w budżecie obywatelskim także aktywiści miejscy. W sprawie jest pierwszy konkret.

Władze Gdańska szykują się do zmian w sąsiedztwie dwóch najważniejszych dworców, czyli Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła właśnie przetarg na wielobranżową koncepcję wykonania węzłów integracyjnych w tych lokalizacjach.

- Wstępną dokumentację dla przedsięwzięcia sporządziła firma Highway z Banina. Umowa na wykonanie koncepcji podpisana została 5 marca z terminem zakończenia do końca lipca br. - mówi Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Firma Highway ma przede wszystkim przygotować założenia do budowy naziemnego przejścia lub przejść dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum przed dworcem Gdańsk Główny.

Inwestycja obejmuje też budowę kubaturowych parkingów dla rowerów, każdy na 500 miejsc, znajdujących się w okolicach dworca Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Plany mają zakładać budowę parkingu od podstaw lub wykorzystanie istniejącego obiektu.

Czytaj też: Dlaczego nawet krótki postój przed dworcem w Gdańsku kosztuje?

Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie. Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie.

Wiaty, "Kiss&Ride" i tablice SIP



Ponadto, projektanci muszą zaplanować budowę nowych wiat na przystankach węzła integracyjnego Gdańsk Główny:
  • autobusowych - o długości około 160 m,
  • tramwajowych - o długości około 200 m.

Przy obu dworcach powstaną też miejsca postojowe w systemie "Kiss&Ride" w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 10 miejsc postojowych (po 5 w każdym kierunku wzdłuż Podwala Grodzkiego),
  • Gdańsk Wrzeszcz: 15 miejsc postojowych (w sąsiedztwie dworca PKP na terenie należącym do Gminy Miasta Gdańska).

Dodatkowo projektanci muszą uwzględnić montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 5 tablic,
  • Gdańsk Wrzeszcz: 3 tablice.

Inwestycja będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, z którego Gdańsk otrzymał dofinansowanie unijne na realizację przedsięwzięcia związanego z budową węzłów przesiadkowych.

Łączna maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE to blisko 33 mln zł. Inwestycje związane z wykonaniem węzłów integracyjnych mają przede wszystkim na celu zachęcenie mieszkańców metropolii do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z ekologicznych sposobów przemieszczania się.

Opinie (531) ponad 10 zablokowanych

  • Aby ta koncepcja (1)

    Funkcjonowała w miarę poprawnie należałoby NAJPIERW całowicie przebudować ul 3 Maja i rondo przy Bramie Oliwskiej (estakada, bezkolizyjne skrzyżowania) aby ruch pojazdów sprzed dworca prznieść przynajmniej częściowo na inną trasę. Inaczej będzie to totalny bubel i blokada komunikacji miejskiej

    • 3 2

    • tak idioto przesuniesz korek pod operę

      Hahahaha

      • 0 1

  • ha ha ha (1)

    wszystko na odwrót. poważnie ktoś to bierze pod uwagię? bez komentarza.
    PS czy palma jeszcze żywa..? oliva

    • 1 3

    • stan palmy jest objęty ścisłą tajemnicą
      w międzyczasie harmonia oliwska będzie rozszerzon o budynek w miejscu palmiarni

      • 1 0

  • haha

    po to zrobili tunel, żeby teraz pomalować zebre na ulicy? w piąteczek 2 godzinny koreczek na bank w centrum

    • 1 3

  • Nie bardzo rozumiem (3)

    Najpierw likwiduje się przejścia naziemne (we Wrzeszczu zlikwidowano 2: przy galerii Manhattan i przy teatrze Miniatura) w trosce o lepszą przepustowość i zmniejszenie liczby wypadków a teraz wprowadza się nowe i to w tak newralgicznym miejscu??? Widać w Gdańsku jedyną koncepcją jest brak koncepcji i puszczenie wszystkiego na żywioł. Chyba mamy za dużo kasy.

    • 4 2

    • sięgnij do słownika i znajdź znaczenie pojęcia: reorientacja (strategii) rozwoju miasta (2)

      • 0 3

      • Sprawdziłem. (1)

        Szkoda tylko że teoria tak bardzo mija się z praktyką. I logiką

        • 2 1

        • a co proponujesz? budowę pseudobezkolizyjnych skrzyżowań?

          Amerykanie próbowali, w korkach na tych skrzyżowaniach tracą rocznie setki godzin życia

          • 1 0

  • Najsmutniejsze jest to zacietrzewienie ideologów i ludzi o ograniczonych hotryzontach, to wyzywanie od blachosmrodów, (2)

    1. Gdańsk jest stolicą województwa, funkcje o znaczeniu regionalnym zlokalizowane są niestety głównie w tzw śródmieściu, Mieszkańcy Chojnic, Słupska, Wejherowa, Kwidzyna też musza tu przyjeżdżać do Urzędu, sadu szpitala- jak? tramwajem? rowerem?,

    2. Gdańsk pyszni się nazwami w tylu metropolitalna, aglometracja itp I faktycznie jest stolicą milionowej aglometracji. Do sądu/urzędu muszą tu przyjeżdżać mieszkańcy Świbna, Osowej, Klukowa itd

    3. Gdańsk ma specyficzny kształt geograficzny, jest miastem de facto jednej ulicy, pech I historia sprawiły że ta główna arteria Aglomeracji przebiega przez zwężenie przy dworcu stacji Gdańsk Główny

    4. Transport publiczny tak w skali województwa jak i Aglomeracji jest na bardzo niskim poziomie jest niewydolny i czasochłonny, nie jest żadną alternatywą dla transport osobowego samochodowego. Nie ma tramwaju z Osowej klukowa Swibna, Borkowa, Kowal Nie ma kolelek podmiejskich z Nowego Dworu, Kolbud, Szemuda, Można by długo wymieniać czego nie ma

    Z tych powodów założenie, że da się zmusić ludzi do jeżdżenia "kominikacją miejską" I że uda się "wypchnąć samochody z centrum" i ze śródmieście gdańska ma być rajem dla rowerzystów i piszych wegetarian jest po prostu chore. Jak na teraz jest to szkodliwa, absurdalna koncepcja, motyowowana ideologią i ksenofobicznym zacietrzewieniem. Prztypomnę że ksenofobia to po grecku "strach przed obcymi".

    Nie chcecie ludzi w centrum? To przenieście funkcje ponadlokalne poza centrum, tylko nie płączcie że na Głównym Mieście nie utrzymują sie sklepy i restauracje. i trzeba potem "rewaloryzować centrum" za publiczne pieniądze.

    • 8 3

    • ta arteria przed dworcem to nie zwężenie

      ale rozszerzenie

      • 0 1

    • Odpowiem tylko na pierwsze pytanie

      Otóż z każdego z wymienionych miast codziennie za pieniądze właśnie województwa kursuje wiele pociągów, które stają właśnie na przedmiotowym dworcu.

      • 1 1

  • A dla służb ratowniczych

    Zapupić helikoptery, bo przy takim zakorkowaniu śródmieścia żaden pojazd nie przejedzie.

    • 1 2

  • (1)

    W całej Europie gdzie nie byłam samochody maja pierwszeństwo a piesi na szarym końcu. Od Włoch po Szwecję i troszkę lepiej mysle w Polsce. Po 12 latach panowania, nareszcie ruszył palcem! potem po wyborach pewnie znowu zaśnie

    • 1 7

    • chyba dawno nie byłaś w Kopenhadze

      Pierwszeństwo samochodów w miastach holenderskich to mit.

      Berlin, Paryż i Londyn mobilizują się na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

      Nowy Jork podobnie

      • 1 0

  • SHIBUYA CROSSING (4)

    Szanowni kierowcy - rzut głowy na grafikę google i najsłynniejsze przejście dla pieszych w Tokio.
    Wiem że noga z gazu dla was to wysiłek intelektualny ale miasto jest dla ludzi.

    • 9 15

    • Wiadomix (1)

      W samochodach nie ludzie tylko sami kosmici.

      • 1 1

      • w zaparkowanych samochodach ludzi jak na lekarstwo

        • 0 0

    • Tylko że w Tokio mają drogi alternatywne. Jak w Gdańsku zrobią przynajmniej 2 alternatywne drogi objazdu to całe Podwale można zamienić w deptak. Trzeba myśleć nie tylko o własnym nosie!

      • 3 1

    • No tak kierowcy to nie ludzie

      • 3 2

  • Koncepcyjny bubel (4)

    W tym miejscu przejście naziemne to skrajna głupota. To nie czasy, żeby wyeliminować ruch kołowy dlatego powinien pozostać tunel, ale z dużymi windami dla pasażerów z dużymi bagażami i wózkami.
    Parking przy dworcu powinien zostać odebrany obsługującej firmie, bo nie ma miejsca na zatrzymanie się na po dowóz i odbiór pasażerów z dworca. Powinni postawić bramki biletowe. Postój do 20 min. bezpłatny, a potem cena zaporowa nawet 50 zł za pół godziny. Teraz nawet jak się pomylisz i przejedziesz przez ten parking płacisz 4 zł., to jest złodziejstwo. Wiaty z tego co czytam mają być długie i to jedyny dobry pomysł. Parking dla taksówek powinien być w ciągu ul.Wały Jagiellońskie przed budynkiem KFC. Pętla autobusowa przeniesiona z Jana z Kolna na Plac Ludowy, wtedy autobusy szybciej dojadą do dworca nie tworząc korków.

    • 18 8

    • Spadaj z tymi windami ! Daj kasę na nie, bo nie życzę sobie dawać na nie z musu - (2)

      z podwyżki podatku od nieruchomości. Parę tysięcy wind na kładki i tunele dla pieszych w przy każdym skrzyżowanie - to ten podatek będzie 4 cyfrowy za kwartał !

      Dzieciaczku - dorośnij ! Te sprawy - energia elektryczna dla licznych silników napędzających te windy nie jest za darmo, podobnie konserwacja !

      • 2 1

      • Dziecko drogie (1)

        To ja poproszę całość wpływów z podatku drogowego i akcyzy paliwowej na drogi. Bo chwilowo kierowcy dotują zasiłki dla menelni jeżdżącej komunikacją miejską.

        • 0 2

        • wpływy z podatków od sprzedaży samochodów

          i akcyzy ze sprzedaży paliwa

          pokrywają tylko ułamek kosztów tworzenia i utrzymywania (przewymiarowanej) infrastruktury dla ruchu kołowego.

          • 0 0

    • Wysadź pasażerów po drugiej stronie ulicy; albo koło PKS, niech tunelem sobie przejdą; przecież to wygodne i fajne.

      • 2 1

  • Moze się wreszcie odechce samchodziarzom wjeżdzać d centrum! (2)

    Popieram inicjatywe! Samochody na obwodnice - a centrum dla pieszych, rwerzystow i komunikacji miejskiej. I przekształcic czesciowo aleje Zwyciestwa w teren parkowo - rekreacyjny.

    • 14 11

    • (1)

      ...NO ..i wszystkie sklepy na obrzeże miasta, w centrum tylko zabytki i parki. A i odłączyć w centrum wszystkim prąd i kanalizację - zachowane wówczas będzie dziedzictwo historyczne..

      • 8 5

      • przeginanie już stało się dawno nudne

        tradycyjne ulice handlowe to ratunek dla centrum

        hypermarkety z hyperparkingami na przedmieściach to sposób na zabijanie życia w centrum.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum