• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Badania Klimatu Rowerowego. Weź udział w ankiecie

Joanna Skutkiewicz
7 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce.

Nieważne, czy jeździmy rowerem codziennie, czasami, czy tylko raz na jakiś czas - nasza opinia się liczy. Polska Unia Mobilności Aktywnej przeprowadza ogólnopolskie badanie na temat warunków korzystania z roweru w danym mieście lub gminie. W anonimowej ankiecie mogą wziąć udział również mieszkańcy Gdańska, Sopotu i Gdyni.

Czy weźmiesz udział w Badaniu Klimatu Rowerowego?


Czy jazda rowerem po Trójmieście to relaks, czy może raczej źródło stresu? Czy na drogach dla rowerów jest bezpiecznie? Celem badania, w którym pośród 90 polskich miejscowości bierze udział także metropolia trójmiejska, jest dokładne zbadanie, co i jak można jeszcze zrobić dla rowerzystów. Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Są one realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).

Zamknięcie ścieżki pieszo-rowerowej na Oruni



W ankiecie zbierane są opinie na temat korzystania z roweru w danej miejscowości. Pojawiają się pytania m.in. o komfort korzystania z dróg dla rowerów, o możliwości zaparkowania roweru, o stosunki pomiędzy rowerzystami a innymi użytkownikami dróg, a także o promocję poruszania się rowerem przez władze miasta i lokalne media. Wypełnienie ankiety trwa około 10 minut i jest anonimowe, jednak jeśli zostawimy swój adres e-mail, weźmiemy udział w losowaniu nagrody w postaci roweru.

  • Badanie jest realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy.
  • Badanie jest realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy.

Dla lepszej przyszłości



Dane z ankiet, analizowane i opracowywane przy użyciu metodologii Fahrradklima-Test, zostaną przedstawione osobom, które kształtują politykę rowerową w miastach. Wyniki pozwolą na stworzenie wielowymiarowego obrazu sytuacji rowerzystów w poszczególnych miejscowościach Polski, a co za tym idzie, zastanowienie się nad nowymi możliwościami na przyszłość.

Nie tylko lampki. Bądź widoczny na rowerze



Istotne jest, aby w badaniu wzięło udział jak najwięcej użytkowników, którzy w tej sytuacji, jako codzienni użytkownicy przestrzeni publicznej, występują w roli ekspertów. Nieważne więc, czy dojeżdżamy rowerem do pracy, raz na jakiś czas pojedziemy na rodzinną wycieczkę, czy może codziennie trenujemy w pocie czoła - nasze zdanie liczy się tak samo.

Aby wziąć udział w ankiecie, należy wejść na stronę internetową Rowerowy Klimat i kliknąć przycisk "Weź udział - wypełnij ankietę".

Opinie (84) 6 zablokowanych

  • Jeżdżę rowerem zwykle 5 razy w tygodniu na trasie Gdynia-Sopot. (6)

    Najbardziej stresuje mnie brak normalnych dróg rowerowych w moim mieście, inni rowerzyści na tych imitacjach ścieżek i nieuważni piesi. Przejazd na światłach przy PPNT to zawsze wzmożona czujność i podwyższona adrenalina, tak samo skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską. Współczuję rowerzystom, którzy muszą regularnie poruszać się wzdłuż ul. Morskiej, bo tam łatwo wpaść pod samochód wyjeżdżający z dróg podporządkowanych.

    Ogólnie jest bardzo słaba infrastruktura i dla początkujących rowerzystów brak jest bezpiecznych, bezkolizyjnych tras. Przeraża też ilość osób nieużywających kasków, czy oświetlenia.

    • 39 17

    • Nie bardzo rozumiem fragment dotyczący adrenaliny. (1)

      Poruszając się po drogach publicznych, a do takich należą ścieżki rowerowe, należy przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Nadrzędnym przepisem jest ograniczone zaufanie do innych użytkowników drogi. Przejazd przez każde skrzyżowanie wymaga nie tylko od kierowcy samochodu, ale również od rowerzysty oceny sytuacji. Niezależnie od tego kto ma pierwszeństwo.

      Skupienie się na sytuacji na drodze, zamiast przekonania, "jadę bo mam pierszeństwo" , obniży poziom adrenaliny i poprawi statystyki wypadków.

      • 6 5

      • zasada ograniczonego zaufania mówi o tym że uczestnik A ma prawo sądzić że uczestnik B zna przepisy i się do nich zastosuje.
        Taka jest "definicja zasady ograniczonego zaufania" tak dla twojej wiedzy, więc gadasz od rzeczy.

        • 5 1

    • (1)

      w pełni się zgadzam, jeżdżę codziennie do pracy z przymorza do Gdyni.

      • 7 3

      • Nie da się, kto by to widział, są ważniejsze sprawy, ależ jak to tak.

        • 1 1

    • Super wpis. Aż serce rośnie.

      Jak rozumiem, weźmiesz udział w ankiecie i dasz wyraz swoim opiniom. Przypuszczalnie zorientujesz się po upływie terminu jej wypełniania, że Twoje opinie są cenne, ale jednak odosobnione. Na Morskiej faktycznie powinien się pojawić jakiś rozsądnie zaprojektowany element widzialnej infrastruktury rowerowej (poznaj, czym się ona różni od tzw. niewidzialnej infrastruktury rowerowej (to znaczy od ulic uspokojonego ruchu lub wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów). Jeśli chodzi o kaski, to pamiętaj, że kask chroni przed skutkami niektórych tylko wypadków, ale nie zapobiega wypadkom. Wypadkom warto zapobiegać promując właśnie uspokajanie i redukcję skali ruchu samochodów - co w Gdańsku ma miejsce od wielu lat na wielu ulicach historycznego centrum. Spróbuj to docenić. Szkoda że konserwator upiera się tam zostawiać kocie łby, a nie wyrównany bruk ze szlifowanych bloków granitowych, jak w centrum Krakowa.

      • 3 1

    • a ja tylko raz w tygodniu. do biedronk na zakup. mam bardzo blisko

      • 1 1

  • Czasy sie zmieniły (4)

    Nikt juz rowerem nie jezdzi z powodów ekononicznych. Dzis liczy się czas, komfort, bezpieczenstwo. Nawet pomimo korków ciągle samochodem jest szybciej i wygodniej. Jak nie zaczną powstawać prawdziwe drogi dla rowerów i pasy ruchu dla rowerów w miejsce śmiesznych zygzaczków na wąskich chodnikach to lepiej nie będzie.

    • 34 13

    • czasy się zmieniły - samochód stał się ofiarą własnego sukcesu (3)

      nadal jednak niektórzy wierzą że samochodem jest (wszędzie?) "szybciej i wygodniej". Pół roku temu jechałem w godzinach szczytu samochodem odebranym z warsztatu w Brzeźnie do Wrzeszcza i dalej na Morenę. Półtorej godziny życia w plecy. Ten sam odcinek rowerem pokonuję w maksimum 45 minut. Codzienne dojazdy z Moreny do pracy w dolnym Sopocie pokonywałem kombinacją rower + SKM do Żabianki + rower do pracy szybciej niż samochodem. Drogi dla rowerów już powstały w wielu relacjach, pisanie dyrdymałów o zygzaczkach to tekst typowego szosowca chcącego w mieście trenować do turdefrans albo innego triathlonu. Do "miejskiej" jazdy rowerem to co jest w wielu relacjach wystarcza. Tak czy inaczej weź udział w ankiecie i daj wyraz swoim poglądom - zobaczysz, jak są odosobnione.

      • 3 10

      • No właśnie... z Moreny

        Taki komentarz może dać ktoś bez styczności z Gdynią. Gdyby jakimś cudem Gdańskiem zarządzał Szczurek, to byś miał kawałeczek na Morenie, dziurę na Jaśkowej i jakiś ogryzek na Grunwaldzkiej- z trzykrotną zmianą stron. Tak to w Gdyni mniej więcej wygląda :(

        • 3 2

      • (1)

        Jak jest zimno i deszcz pada, to rowerzystów jak na lekarstwo.

        • 3 3

        • obliczenia wskazują, że deszcz dotyczy tylko ok. 6% ogólnego czasu jeżdżenia rowerem

          nie ma złej pogody, są tylko nieodpowiednio ubrani użytkownicy dróg

          • 7 0

  • W Gdyni też badają? (2)

    Świetnie. Można się wypowiedzieć na temat tego się w Gdyni (nie) dzieje. Już Sopot poprawił się na tyle, żeby dało się jakoś przejechać. W Gdyni nic się nie dzieje. Syf i kostka... :(

    • 5 2

    • Kostka nie odpowiada? (1)

      Może welurowe ścieżki rowerowe?

      • 3 7

      • Może jakiekolwiek?

        • 8 1

  • Ile milionów kosztuje ta ankieta? (1)

    • 10 6

    • ile miliardów kosztują skutki wypadków powodowanych przez kierowców?

      ile tysięcy kosztuje budowa jednego miejsca do parkowania samochodu na piętrowym parkingu? Badania dowodzą, że inwestycje w infrastrukturę rowerową są najbardziej produktywnymi inwestycjami w mieście. Zyskują na nich nawet ci, którzy jeżdżą samochodami.

      • 4 2

  • Te ankiety nie poruszają kluczowego problemu (8)

    a mianowicie chodzi o jakość infrastruktury tzw. rowerowej.

    Na całym świecie infrastruktura rowerowa ułatwia i usprawnia poruszanie się rowerem
    u nas chodzi wyłącznie o to by pozbyć się rowerzystów z jezdni, żeby kierowcy mieli wygodniej ( kosztem pieszych i samych rowerzystów).

    Taka jest prawda...

    • 32 12

    • Jezdnia nie jest dla rowerzystów i rowerzysta nie chce jeżdzic ulicami i truc sie spalinami. (3)

      • 4 8

      • jezdnia większości dróg w mieście jest przestrzenią, która może być przyjazna dla wszystkich użytkowników miasta (2)

        jeśli zostanie na niej uspokojony ruch do 30 km/h i kierowcy będą tego ograniczenia przestrzegać. Obecnie ponad 64% ulic w mieście należy do stref Tempo 30 i zrozumienie sensu takich zmian jest coraz szersze.

        • 5 2

        • W ktorym mieście? Chyba w Sopocie. (1)

          • 0 3

          • Nie tylko w Sopocie

            W Gdańsku także

            • 1 0

    • to nie jest kwestia infrastruktury - tylko kwestia filozofii jej tworzenia (1)

      W Gdańsku faktycznie obowiązywała przez wiele lat koncepcja (wielu nadal jej hołduje) że drogi dla rowerów powinny powstawać po to, by mieć pretekst do pozbawienia _tradycyjnych" rowerzystów prawa do korzystania z jezdni. Ta doktryna już nie funkcjonuje wśród urzędników, którzy się tą tematyką zajmują w mieście, szkoda, że wśród innych urzędników i wielu mieszkańców jest nadal wielu, że właśnie o to chodzi. Prostym wyjściem z tego jest likwidacja przepisu o obowiązku korzystania przez cyklistów z drogi rowerowej zbudowanej poza jezdnią ulicy. Całe szczęście, że wprowadzono np. wzdłuż ul. Dolne Młyny strefę 30 i zlikwidowano tam nakaz korzystania z dwukierunkowej drogi dla rowerów zbudowanej kosztem chodnika.

      • 4 5

      • jak nie jak tak

        a te wszystkie nowo powstałe drogi pieszo-rowerowe to co? na stogach po remoncie byłeś? jedz zobacz co na Dmowskiego odwalili. Masakra jakaś. nawet "rowerostrada" na Sobieszewie to ...chodnik dla pieszych z nakazem jazdy po nim rowerem.

        • 2 2

    • Na całym świecie?

      Chodzi Ci o Ukrainę, państwa afrykańskie czy Amerykę południową?

      Popatrz na Azję. Tam nie ma ścieżek rowerowych. A wypadków z rowerzystami nie ma więcej niż w Polsce. Może dlatego, że tamci rowerzyści używają mózgu, zamiast słuchawek na uszach.

      • 1 3

    • ta ankieta ma pytania dotyczące infrastruktury rowerowej, więc nie pisz g**pot

      Rowerzyści jeżdżą nie tylko po drogach dla rowerów tak jak kierowcy nie jeżdżą tylko po autostradach. W dobrze zarządzanych miastach holenderskich 47% ruchu rowerów odbywa się w tzw. ruchu mieszanym - razem z samochodami i nie ma problemów. Ważniejsze od infrastruktury są relacje między kierowcami a rowerzystami i na ten temat także jest pytanie w ankiecie. Przestań pisać farmazony udając eksperta, ewentualnie zaproponuj coś faktycznie konstruktywnego

      • 2 2

  • NIestety ale nadal jestesmy lata swietlne za zachodem który niby gonimy .Ale urzedasy miasta przeciwnie stopuja rozwój rowerowy (4)

    Blokują inwestycje rowerowe celowo bo to sa ci sami urzędnicy od kilkunastu przynajmniej lat !!Dlatego wciskają rowerzystów na chodniki ,a dla kierowców niszczą trawniki pod parkowania dla nich.
    Rower staje się modny wiec pojawiają się tacy co im się wydaje ze rower to tylko zwykły pojazd i powinien jeździć ulica i zatruwać się spalinami .Za rowerzystów zaczeli się tez podawac ci co maja motorowery i jedza nimi po drogach rowerowych zatruwając spalinami. Przez ostatnie 10 lat walczyliśmy by urzędasy zlikwidowały wysokie krawężniki na przejazdach rowerowych w trójmieście !!Tyle czasu to trwało taki mamy obecnie beton urzędniczy niewiele się zmieniło .Jeśli nie zostaną wywaleni ze stanowisk to w trójmieście obecny standard zachodni dogonimy ,ale za kolejne kilkanaście lat.Taki właśnie jest zrównoważony transport w trójmieście .Szeroka ulica dla aut i zlikwidowane trawniki bo obu stron chodnika dla parkowania auta.A rowerzyści na chodniku!!To właśnie zasługa radnych ,urzędników miedzy innymi mobilności aktywnej w Gdańsku .Tak długo jak oni będą decydować Gdańsk będzie zaściankiem Europy ,ale i Polski.

    • 23 22

    • Nie da sie

      • 1 1

    • Kubusiu, weź udział w ankiecie i daj wyraz swojej opinii

      Zobaczysz, jak odosobniony jesteś w swoich poglądach wynikających z jakichś nierozpoznanych do końca problemów z emocjami. Wyjdź na spacer (pamiętaj o maseczce); jak dojdziesz do lasu zaczerpnij świeżego powietrza i spróbuj pozyskać wiedzę, która umożliwi ci zajęcie stanowiska osoby odpowiedzialnej za rozwój infrastruktury miejskiej. Rozumiem, że przyłączysz się do zwolenników restrykcyjnej polityki parkingowej i wymyślisz serię kampanii, jak docierać z przekazem do osób mentalnie przyspawanych do samochodów, z poglądami których próbujesz walczyć.

      • 1 5

    • (1)

      Straszny bełkot

      • 9 6

      • straszna jest twoja głupota którą wpisem potwierdziłes

        • 2 8

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum