• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerów coraz więcej, infrastruktura wciąż słaba

Krzysztof Kochanowicz
5 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
W Trójmieście nadal między centrami miast i niektóre dzielnicami nie ma dogodnych dróg rowerowych, które umożliwiałyby poruszanie się na rowerze czy to do pracy, uczelnię, czy po prostu rekreacyjnie. W Trójmieście nadal między centrami miast i niektóre dzielnicami nie ma dogodnych dróg rowerowych, które umożliwiałyby poruszanie się na rowerze czy to do pracy, uczelnię, czy po prostu rekreacyjnie.

Mieszkańcy Trójmiasta coraz częściej jeżdżą na rowerach - nie tylko w życiu codziennym, ale także rekreacyjnie i dla rozrywki. Modę na jednoślady potwierdzają m.in. dane dotyczące poziomu sprzedaży. Za rosnącą popularnością jazdy rowerowej nie idzie jednak rozwój odpowiedniej infrastruktury, która wciąż pozostaje na niskim poziomie. Na rowerowej mapie trójmiasta nadal brakuje dogodnych i bezpiecznych dróg rowerowych łączących centra naszych miast z górnymi osiedlami. Niektóre zupełnie są odcięte "od Świata".



Wzrost popularności rowerów pokazują m.in. dane dotyczące sprzedaży. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań IPC na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego podczas wrześniowych targów Kielce Bike-Expo 2014, niecałe 60 proc. ankietowanych stwierdziło, że w 2014 r. odnotowano wzrost sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku. Zazwyczaj wskazywano przy tym na wzrost na poziomie ok. 10 proc.

Według badania Eurobarometru z grudnia 2014 r., z roweru - jako środka transportu - często korzysta 7 proc. mieszkańców Polski. Średnia dla 28 krajów członkowskich Unii Europejskiej jest minimalnie wyższa i wynosi 8 proc. Co nie jest zaskoczeniem, rekordowo wypada pod tym względem Holandia (36 proc.). Rowery są też bardzo popularne w Danii (23 proc.), na Węgrzech (22 proc.) oraz w Szwecji (17 proc.) i Finlandii (14 proc.). Gorzej od Polski prezentują się pod tym względem m.in. Portugalia (1 proc.) oraz Irlandia (2 proc.).

Polacy najczęściej decydują się na rowery górskie i miejskie. Mniejszym powodzeniem cieszą się modele trekkingowe, szosowe, czy elektryczne. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w Polsce produkuje się też coraz więcej rowerów. W pierwszych dwóch miesiącach wyprodukowano 209 tys. tego rodzaju jednośladów, co oznacza wzrost o 4,7 proc. rok do roku.

Słaba infrastruktura główną barierą

Najważniejszą barierą dla rowerzystów jest słabość infrastruktury. Uwagę na to często zwraca także branża rowerowa. Zdaniem ponad połowy ankietowanych przez IPC (59,4 proc.), to właśnie niedostatecznie rozwinięta infrastruktura rowerowa blokuje rozwój rynku rowerowego. Dopiero na kolejnym miejscu znalazły się ceny rowerów.

Jak często wskazują przedstawiciele branży rowerowej, większość polskich samorządów nie ma kompleksowych planów dotyczących budowy odpowiedniej infrastruktury. Wytykany jest m.in. brak połączeń, które w pełni lub w dużym stopniu łączyłyby ze sobą poszczególne części miast, gmin i większych regionów. Wśród pozytywnych efektów, którymi mogłaby zaowocować infrastruktura na wysokim poziomie, wymieniane są np. korzystny wpływ na środowisko naturalne, zdrowie rowerzystów oraz poziom "zakorkowania" aglomeracji miejskich.

Warto pamiętać, że infrastruktura rowerowa to nie tylko trasy przygotowane z myślą o rowerach, ale także kwestia odpowiedniego dostosowania innych środków komunikacji. W wielu miastach naszych zachodnich sąsiadów zaobserwować można jak świetnie przystosowane są autobusy miejskie do potrzeb rowerzystów. W zdecydowanej większości dużych miast w kursujących autobusach można znaleźć stojaki na rowery. Żadną nowością nie są już parkingi rowerowe, zlokalizowane przy dworcach kolejowych czy autobusowych.

W Trójmieście, z roku na rok pojawiają się stojaki rowerowe i parkingi. Od kilku lat, przez cały rok, rowery darmowo przewozić można w składach Szybkiej Kolei Miejskiej. Jeśli nie ma za dużego tłoku, rowerzysta może skorzystać z przewozu swojego jednośladu w autobusach miejskich jednak póki co to wyjątek, a nie reguła".

Zobacz jak zmienia się infrastruktura rowerowa w Trójmieście?

Rowerem przez kolejne ulice Trójmiasta,
Z Gdyni Redłowa zniknie "rowerowa dziura",
Zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom,

Więcej artykułów na ten temat znajdziesz w naszym archiwum



Współpraca merytoryczna artykułu: Kreidler Polska.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • w Gdańsku jest na co narzekać

    ale za drogi rowerowe trzeba mimo wszystko wladze pochwalić.

    • 7 2

  • Ktoś się orientuje kiedy będzie przejezdna cała droga rowerowa od Słowackiego do Kartuskiej? (1)

    • 0 0

    • jak będzie oddawana do użytku linia tramwajowa i PKM

      wg planów: we wrześniu 2015 roku.

      • 1 0

  • Świetokrzyska (1)

    Ścieżka rowerowa wybudowana za Europejskie Fundusze w okolicach Nowej Świętokrzyskiej w kierunku ul. Kampinoskiej, gwałtownie ucina się i wjeżdżasz rowerem na dziurawe płyty betonowe, błoto. Czy w tym mieście są ludzie którzy biorą kasę za organizację ścieżek rowerowych?

    • 6 1

    • problemem w tym mieście jest zbyt wielu ludzi biorących kasę za projektowanie przewymiarowanych

      rozwiązań drogowych i twierdzenie, że infrastruktura dla rowerów jest droga, w związku z czym powstaje zwykle z dużym opóźnieniem w stosunku do planów.

      • 0 0

  • (1)

    Ciągle tylko bieganie i rowerowanie, a co po tym, kursy skakania po drzewach?

    • 1 7

    • weź kurs uruchamiania myślenia bez pukania się młotkiem w głowę

      • 1 0

  • Czekam na odmalowanie oznakowań poziomych na Hucisku (1)

    kierowcy skręcający w prawo wjeżdżają na pas dla rowerów, blokując ruch.

    • 0 0

    • A ja czekam

      aż ktoś zacznie stosować normalną, trwałą farbę zamiast trwonić publiczne pieniądze na g..

      • 0 1

  • Rowery są też bardzo popularne w Danii (23 proc.), na Węgrzech (22 proc.) oraz w Szwecji (17 proc.) i Finlandii (14 proc.)

    Dania, Szwecja i Finlandia, ale wg myślicieli z forum w Polsce nie ma klimatu to jazdy na rowerze. W Portugalii pewnie też.

    • 3 0

  • z jaką predkością (1)

    z jaką prędkością po ścieżce rowerowej, wytyczonej na chodniku, można jechać na rowerze.
    Czy rowerzystę obowiązują przepisy Ruchu drogowego

    • 0 0

    • Jak nie ma na chodniku pieszego, formalnie nie ma ograniczeń

      Jeżeli jest pieszy w pobliżu, warto jechać tak, by móc go ominąć lub zatrzymać się nawet jeśli się zachowa w sposób nieprzewidywalny. Lepiej się pytać, jaką prędkością może poruszać się rowerzysta na chodniku lub w strefie pieszej z dopuszczeniem ruchu rowerów: jak nie ma tam pieszych, nie ma problemu, jeśli są piesi, to na chodniku w tempie pieszych. (maks. do 10km/h). Drogi rowerowe powinny być planowane z prędkością projektową 30 km/h, w praktyce na płaskich odcinkach w Kopenhadze rzadko który rowerzysta przekracza prędkość 20 km/h. Szosowcy powinni mieć prawo jazdy po jezdni nawet jeśli jest obok droga rowerowa wygospodarowana z chodnika lub pasa zieleni. Rowerzyst(k)ę, tak jak i pieszych bardziej obowiązują zasady rozsądku, przepisami prawa wszystkiego się nie załatwi.

      • 2 1

  • PLATFORMA

    wybudowała sobie hotel na Kartuskiej i nie mają czasu ani biznesu na budowanie ścieżek rowerowych. Ten hotel na Kartuskiej to jawny przekręt PO. Miasto dało budynki, LPP kasę na wykończenie, pracuje tam rodzina PO... to budują politycy...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum