• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerów coraz więcej, infrastruktura wciąż słaba

Krzysztof Kochanowicz
5 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
W Trójmieście nadal między centrami miast i niektóre dzielnicami nie ma dogodnych dróg rowerowych, które umożliwiałyby poruszanie się na rowerze czy to do pracy, uczelnię, czy po prostu rekreacyjnie. W Trójmieście nadal między centrami miast i niektóre dzielnicami nie ma dogodnych dróg rowerowych, które umożliwiałyby poruszanie się na rowerze czy to do pracy, uczelnię, czy po prostu rekreacyjnie.

Mieszkańcy Trójmiasta coraz częściej jeżdżą na rowerach - nie tylko w życiu codziennym, ale także rekreacyjnie i dla rozrywki. Modę na jednoślady potwierdzają m.in. dane dotyczące poziomu sprzedaży. Za rosnącą popularnością jazdy rowerowej nie idzie jednak rozwój odpowiedniej infrastruktury, która wciąż pozostaje na niskim poziomie. Na rowerowej mapie trójmiasta nadal brakuje dogodnych i bezpiecznych dróg rowerowych łączących centra naszych miast z górnymi osiedlami. Niektóre zupełnie są odcięte "od Świata".



Wzrost popularności rowerów pokazują m.in. dane dotyczące sprzedaży. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań IPC na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego podczas wrześniowych targów Kielce Bike-Expo 2014, niecałe 60 proc. ankietowanych stwierdziło, że w 2014 r. odnotowano wzrost sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku. Zazwyczaj wskazywano przy tym na wzrost na poziomie ok. 10 proc.

Według badania Eurobarometru z grudnia 2014 r., z roweru - jako środka transportu - często korzysta 7 proc. mieszkańców Polski. Średnia dla 28 krajów członkowskich Unii Europejskiej jest minimalnie wyższa i wynosi 8 proc. Co nie jest zaskoczeniem, rekordowo wypada pod tym względem Holandia (36 proc.). Rowery są też bardzo popularne w Danii (23 proc.), na Węgrzech (22 proc.) oraz w Szwecji (17 proc.) i Finlandii (14 proc.). Gorzej od Polski prezentują się pod tym względem m.in. Portugalia (1 proc.) oraz Irlandia (2 proc.).

Polacy najczęściej decydują się na rowery górskie i miejskie. Mniejszym powodzeniem cieszą się modele trekkingowe, szosowe, czy elektryczne. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w Polsce produkuje się też coraz więcej rowerów. W pierwszych dwóch miesiącach wyprodukowano 209 tys. tego rodzaju jednośladów, co oznacza wzrost o 4,7 proc. rok do roku.

Słaba infrastruktura główną barierą

Najważniejszą barierą dla rowerzystów jest słabość infrastruktury. Uwagę na to często zwraca także branża rowerowa. Zdaniem ponad połowy ankietowanych przez IPC (59,4 proc.), to właśnie niedostatecznie rozwinięta infrastruktura rowerowa blokuje rozwój rynku rowerowego. Dopiero na kolejnym miejscu znalazły się ceny rowerów.

Jak często wskazują przedstawiciele branży rowerowej, większość polskich samorządów nie ma kompleksowych planów dotyczących budowy odpowiedniej infrastruktury. Wytykany jest m.in. brak połączeń, które w pełni lub w dużym stopniu łączyłyby ze sobą poszczególne części miast, gmin i większych regionów. Wśród pozytywnych efektów, którymi mogłaby zaowocować infrastruktura na wysokim poziomie, wymieniane są np. korzystny wpływ na środowisko naturalne, zdrowie rowerzystów oraz poziom "zakorkowania" aglomeracji miejskich.

Warto pamiętać, że infrastruktura rowerowa to nie tylko trasy przygotowane z myślą o rowerach, ale także kwestia odpowiedniego dostosowania innych środków komunikacji. W wielu miastach naszych zachodnich sąsiadów zaobserwować można jak świetnie przystosowane są autobusy miejskie do potrzeb rowerzystów. W zdecydowanej większości dużych miast w kursujących autobusach można znaleźć stojaki na rowery. Żadną nowością nie są już parkingi rowerowe, zlokalizowane przy dworcach kolejowych czy autobusowych.

W Trójmieście, z roku na rok pojawiają się stojaki rowerowe i parkingi. Od kilku lat, przez cały rok, rowery darmowo przewozić można w składach Szybkiej Kolei Miejskiej. Jeśli nie ma za dużego tłoku, rowerzysta może skorzystać z przewozu swojego jednośladu w autobusach miejskich jednak póki co to wyjątek, a nie reguła".

Zobacz jak zmienia się infrastruktura rowerowa w Trójmieście?

Rowerem przez kolejne ulice Trójmiasta,
Z Gdyni Redłowa zniknie "rowerowa dziura",
Zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom,

Więcej artykułów na ten temat znajdziesz w naszym archiwum



Współpraca merytoryczna artykułu: Kreidler Polska.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • Gdynia 15 lat za Gdańskiem (3)

    I nie widać by nadrabiala zaległości

    • 13 2

    • (1)

      nie widać to otwórz oczy :)

      • 1 3

      • takie projekty jak Łużycka np to kpina i wywalanie kasy to samo Pucka, nie wiem ile razy trzeba przejechać z jednej na drugą stronę tej w sumie nie najważniejszej ulicy w mieście żeby przejechać jakieś 2 km od przejazdu koło targowiska w Chyloni do ulicy Unruga aha zapomniałem drogi rowerowe na Puckiej i Unruga rzecz jasna nie są połączone

        • 2 0

    • Hue Hue gdańsk ma 1000 lat a wciąż jedyne co oaiagnal to ból d*py względem młodszego miasta, gratuluję stolicy kaszuvlb :3

      • 5 6

  • (11)

    wszystko fajnie, tylko że na Zachodzie ( byłam, widziałam) rowerzyści wyglądają tak jak ta pani na zdjęciu na początku artykułu, czyli bez kasku i dziwnego stroju; jadą sobie w normalnym tempie. A u nas? Odnoszę wrażenie, że część chamów przesiadła się z samochodów na rowery i jeździ tak samo, nie licząc się z nikim, w d...mając znaki drogowe.

    • 19 6

    • dziewczyna ma racje buractwo kupuje rowery górskiei jeszcze ją krytykuje (6)

      sami gó*no wiedzą orowerach i tak sobie tłumacvza swoją głupote i jeszcze innych cha pouczaqc Połozenie terenu niek komplenie znaczenia bo to jest miasto głąbie anie park górski ,dlatego własnie głabie rower miejski jest do miasta gdybys nie był głupi to bys wiedział ze zagranica wszystkie miasta nie są płaskie!!Tak zgadza sie na zachodzie kazdy wsiada na rower i jedzie w tym co normalnie chodzi .Dlatego tam tak wiele pieknych obrazków kobiet w spudniczkach a unas zadkosc dlatego tam wiekszosc to spodnie bluza czy nawet garnitur unas buractwo musi miec obcisłogacie i kas na łbie!Na zachodzie rower to poprostu srodek transportu po miescie u nas moda !!

      • 8 11

      • Czyżby się odezwał okazjonalnie importer używanych holenderskich rowerów. Nie dziwię się , że interes marnie się rozwija, jeżeli w taki sposób rozmawia z potencjalnymi klientami wyzywając ich od głąbów i buraków.
        Z jednym zdaniem mogę się zgodzić, że: Na zachodzie rower to poprostu srodek transportu po miescie u nas moda !!
        A u nas zdecydowana większość używa rowerów do uprawiania sportu i rekreacji.

        • 3 1

      • (2)

        " na zachodzie każdy wsiada na rower i jedzie w tym co normalnie chodzi"
        Nieprawda.
        Jeździ w tym co chodzi tylko w przypadku, gdy jeździ do pracy i z pracy, po zakupy i załatwiania spraw w urzędach i instytucjach oraz na szpanerskie jazdy po promenadach spacerowych.
        Natomiast ci, którzy jeżdżą wyczynowo i dla rekreacji, często poza miasto, dla wygody ubierają się w wygodny strój rowerowy. Odzież rowerowa sprowadzana jest do kraju z państw o wysokiej kulturze jazdy na rowerach

        • 6 2

        • Odzież rowerowa (1)

          to Panie cyklisto jest produkowana albo u nas, albo sprowadzana z Chin, Wietnamu i Bangladeszu. Faktycznie kraje te na pewno posiadają wysoką kulturę jazdy na rowerach. Kiedy u nas taka będzie?

          • 3 1

          • Te kraję łącznie produkują prawie 80% rowerów na świecie. Produkują również części rowerowe i odzież rowerową. Znane marki europejskie i amerykańskie rowerowe lokują tam produkcję. Wystarczy poguglać w internecie.

            • 3 1

      • Musisz być cholernie spostrzegawcza, skoro jednak czasem widujesz taką "żadkość" jak kobiety w "spudniczkach".

        • 7 1

      • Błędne rozumowanie

        Rower górski kupujemy bo:
        - nie stać nas na kilka rowerów
        - lepiej jeździć po dziurawych drogach na szerokich i wysokich oponach, na mocnych obręczach niż na pogiętym szmelcu, gdy plomby wypadają od dziur w ulicach w budyniowie

        • 13 1

    • na zdjeciu jest rower miejski a unas 90% to własciele górali to i tak sie zachowują jak by w dzikim lesie byli:) (2)

      • 6 7

      • (1)

        W Trójmieście z uwagi na pasmo moren rower górski jest rowerem uniwersalnym. Takim rowerem można jeździć po trasach rowerowych ulicach, drogach nieutwardzonych jak i bezdrożach a nawet brzegiem plaży po mokrym piasku. Tak jak piszesz zachowuje się tylko 2% i są to bez doświadczenia małolaci.

        • 8 6

        • ja tam wole cross-a.

          • 1 0

    • Jeżeli ubranie rowerowe jest dla ciebie dziwne, to faktycznie jesteś bardzo okazjonalną rowerzystką i, co za tym idzie, masz małe kompetencje do wypowiadania się na ten temat.

      • 7 5

  • w Gdańsku jest na co narzekać

    ale za drogi rowerowe trzeba mimo wszystko wladze pochwalić.

    • 7 2

  • Ja bym tak nie narzekał na nasze 3miejskie ścieżki, choć oczywiście należy dążyć do coraz lepszej infrastruktury. (2)

    W Gdańsku jest bdb. Wydaje się, że Sopot i Gdynia się obudziły, choć jest tam tak sobie (słabo). Ale wszystko z czasem. Gdańsk pokazał dobry kierunek, ludzie jeżdżą, należy tylko nim dalej podążać. Naciskać na władze ale i cieszyć się z tego, co już jest, bo jest dużo. Pamiętajcie, ze długość ścieżek to nie wszystko. Jakość ogólna infrastruktury się liczy.

    • 24 7

    • Ale np ścieżki nie są juz remontowane. Szczegolnie w pasie nadmorskim trasa wymaga miejscami remontu. Szkoda ze ZDiZ nienawidzi rowerzystów i nie przeznacza na remonty pieniedzy

      • 4 7

    • o jakiej jakosci ty dzieciaku pszesz?Jak niemasz zielonego pojecia o temacie topoco sie głupotą chwalisz?

      • 2 10

  • brak ścieżek rowerowych na Szadółkach!!!

    W żadnym kierunku. Tylko kawałek przy Fashion House zupełnie nieprzydatny i z niczym nie połączony!...

    • 6 5

  • Parkingi rowerowe, lepiej boksy zamykane

    gdzie bez stresu można pozostawić dobrze przypięty rower. Zostawić na rowerze można wszystko, jest niewidoczne dla złodzieja. Gwarantuję, że gdyby bezpiecznie można było zostawić rower, użycie samochodów spadłoby latem o 15-20 %.

    • 9 2

  • Jak najwiecej rowerow jak najmniej samochodow

    bo to oznacza rowniez mniej nowotworow, alergii i astmy.

    • 11 8

  • Mimo obietnic i zapewnień w Gdyni i tak jest dramat jeśli chodzi o ścieżki rowerowe.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum