• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • Czy ktoś policzył (4)

    ile procent użytkowników dróg w okresie od listopada do kwietnia to rowerzyści.
    Jakie są nakłady na drogi dla jednego rowerzysty ?
    Jak wiadomo jazda rowerem w takie dni jak ostatnio to po prostu czysta przyjemność !!! Szczególnie z dziećmi albo z torbami zakupów ! To że garstka młodych i zdrowych których jeszcze nie stać na samochód, albo nie mają rodziny chce sobie pojeździć pod prąd to trzeba utrudniać życie WIĘKSZOŚCI ? Czy w koło naprawdę jest tylu idiotów ? Czyba potrzebny jest jakiś ruch w obronie normalności !

    • 61 12

    • a kim ty jesteś żeby sobie zawłaszczać przestrzeń? (3)

      i tak na drogi przeznacza się dużo więcej terenów niż na drogi rowerowe i chodniki. A płacisz takie same podatki co ten który nie posiada samochodu.
      Wiec nie narzekaj

      • 6 17

      • Dlatego co nie posiada jest komunikacja miejska (2)

        • 8 2

        • z której nie da się korzystać

          bo samochody zakorkowują całe ulice.

          Zobacz ile miejsca zajmuje autobus, a ile auto w przeliczeniu na pasażera

          • 3 4

        • tego to nie posiada :)

          f

          • 0 0

  • Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów

    to juz jest jakas glupota. Kierowcy szybko zrobia sobie z tego pasa parking.Mam nadzieje, ze to tylko zart.

    • 21 2

  • (4)

    Z przyjemnoscia poczytam skomlenie uzaleznionych spalinowcow.

    Zabrali tylko jeden pas a ci umieraja z przerazenia hahahaha

    • 14 52

    • oni nie mają nawet argumentów sensownych - ciemne umysły

      • 6 8

    • Spaliny poczujesz dopiero z mojej starej MZ-ki :-]]]] (1)

      ...

      • 6 2

      • Tylko WSK

        3 biegowa :]

        • 1 0

    • Jełopie chodzi o bezpieczeństwo ludzi rowerzystów i kierowców a nie o jeden czyjś interes, myślisz że fajnie jest potrącić rowerzystę? Żeby jeszcze rowerzyści znali przepisy to kierowcy by tak nie lamentowali ale oni ich nie znają i nie chcą znać i w tym jest największy problem, jest też parę innych jak drożność dróg w godzinach szczytu ale już nie chce mi się tego opisywać

      • 7 2

  • Mieszkam na ul.Zgoda wyjazd tylko 3 maja jeżdżę i służbowym i prywatnym. (5)

    W normalny dzień trzeba się wpychać żeby wyjechać z uliczki ley pas był alternatywą wyjazdu lub alternatywą dojechania do Władysława IV. Teraz zapchacie tak 3 maja, że staną wszystkie poprzeczne do Jana z Kolna. Nie dość tego pierwszy rowerzysta, który wpadnie mi na maskę gdy będę wyjeżdżał dostanie w lampę za nie uwagę. Bo to że będzie kontra pas nie zwalnia rowerzystów z zachowania ostrożności tak jak mnie kierowcę tym bardziej gdy jedzie schowany za zaparkowanymi samochodami. Ale właśnie wpadłem na pomysł jak bezpiecznie wyjeżdżać, niestety rowerzystom się nie spodoba.

    • 45 5

    • jak bedziesz potrzebował swiadka chetnie pomoge :) (2)

      trzeba sie w koncu zabrac za obcisłogaciowców

      • 11 5

      • Nie jestem aż takim przeciwnikiem rowerów (dzięki za poparcie) ale idiotycznych pomysłów. (1)

        Bo kontra pas nie poprawi przepustowości centrum. A co do hałasu to mam porównanie między osiedlem, obrzeżami miasta i samym centrum. Z początku hałas makabrycznie przeszkadza ( policja, karetka o 3 w nocy horror). Po miesiącu tak się przyzwyczajasz, że nie zwracasz uwagi na ten harmider.

        • 8 0

        • ja tez nie mam nic do rowerów ale do ortodoksyjnych pedalarzy :)

          trzeba ukrucic to chore lobby i zabieanie ulic dla kilku w obcisłych gaciach ze smarkami na policzku :)

          • 10 1

    • (1)

      po co jeździsz dwoma samochodami, zajmujesz dwa miejsca parkingowe i dwa razy więcej smrodzisz?

      • 2 10

      • Jesteś czy udajesz .....?? Prywatny to prywatny a służbowy to służbowy

        Po za tym nie jeżdżę dwoma na raz a teraz akurat służbowym jeździ kumpel któremu bardziej jest potrzebny.

        • 8 1

  • Debilizm gdynski

    i to jest to.

    • 36 4

  • czy rowery muszą mieć osobne ścieżki w Centrum? (1)

    przecież prędkości nie są duże, to nie dolotówki do obwodnicy. Poza tym ścieżki są uciązliwe nawet dla rowerzysty przy zmianie strony. Jakaś dziwaczna moda.

    • 33 3

    • To zależy od trasy.... jeżeli to głównie trasa do

      1. Rekreacji (turystyczna) -powinny być osobne drogi rowerowe (dla mniej doświadczonych rowerzystów/ mniejsze prędkości)

      2. Komunikacja- tu najlepiej sprawdzają się pasy rowerowe w jezdniach + śluzy.

      • 0 1

  • (1)

    Ble, ble, ble....Kolejne piarowe projekty realizowane przy pomocy kubelkow farby. Szczurasowy styl, a tymczasem krocie ida na nieudacznikow z forum tzw.kultury, czy "specjalistow" od awiacji szczuodomu Kosakowo

    • 31 1

    • Taka wladza jak wyborcy

      • 1 0

  • Co za debil to wymyślił (1)

    Dobrze, rzadko tamtędy jeżdżę. Już teraz w śródmieściu są korki, a co teraz będzie strach pomyśleć. Nie można budować ścieżek rowerowych kosztem nadmiernie szerokich chodników i trawników?

    • 35 8

    • Mysle, ze zdecydowanie lepiej pozabierac po pasie samochodom.

      • 3 7

  • I dobrze (9)

    Marzy mi się Gdynia (całe Trójmiasto), w której dominują rowery i komunikacja miejska, a nie śmierdzące samochody.
    Bierzmy przykład z ekologicznych miast.
    Polecam artykuł o najczystszych miastach świata - wszystkie kiedyś postawiły na alternatywne środki transportu i ludziom żyje się lepiej.

    • 15 55

    • (6)

      A autobusy niby nie śmierdzą?
      Zapoceni pedalarze też niby nie?

      • 16 9

      • (5)

        Przejazd 1 autobusem zamiast 40 samochodami twoim zdaniem tak samo smrodzi nasze powietrze ?

        • 8 9

        • (4)

          1. Nie każdy może jeździć autobusami, chociażby ze względu na duchote jaka tam panuje.
          2. Nie każdy może stać w autobusie zgnieciony przez ludzi.
          3. Kieszonkowcy są w autobusach, w samochodach nie.
          4. Jest awaria, autem zjedziesz lub zepchasz na pobocze, autobus blokuje droge i nie ma komunikacji zastępczej.
          5. Niektórymi autobusami strach jeździć ze względu na ich stan techniczny, w aucie cchociażby wiesz, ze kawalek dachu na glowe ci nie spadnie.
          6. Autem jadę jak chce, kierowcy autobusów jadą jakby wiezli kartofle. Dojadę autem wszędzie gdzie potrzebuje, bo nie wszędzie dojeżdża komunikacja.
          7. Ustawiam taką temperaturę w środku na jaką mam ochotę, nie marzne i się nie gotuje w środku.
          8. Wole posiedzieć w aucie w korku, palac papieroska i słuchając ulubionej muzyki, niż stać ściśnięta w busie słuchając o haluksach jakiejś Grażyny
          9. Autem jade od punktu A do punktu B ze spacerkiem parking - miejsce docelowe - parking. Bus zatrzymuje się na przystankach tracąc często ważny dla mnie czas.
          10. Wygodniej wrzucić zakupy na kilka dni do bagażnika niż trzymać (np) 40 minut w rękach, bo nie masz gdzie usiąść.
          11. Autem moge pojechać gdzie chce, za granice, do innego miasta czy na wieś zabierając tyle rzeczy ile chce. Autobusem niestety nie.
          Mam dalej wymieniać zalety jazdy autem? W tych czasach wszystko jest trujące mniej czy bardziej.

          • 25 6

          • (3)

            Masz u mnie piwo!!!

            • 12 2

            • (2)

              Daj adres to wpadnę, mam ogromną ochote na piwo!!

              • 3 2

              • (1)

                a jak tam ciaza spozywcza? ktory miesiac?

                • 7 1

              • Cionrza spożywcza ma się dobrze, właśnie wybieram się coś zjeść, a ty możesz pozazdrościć mi moich 49kg i 62cm w talii :)

                • 4 1

    • Ja bede jechał przed toba starą MZ-ką i dymił an siwo :-]]]]

      ..

      • 3 1

    • Taki mądry

      Polecam zostawić na pół dnia rower i go jeszcze po połowie dnia tam odnależć to po pierwsze po drugie komunikacja miejska jest tragiczna ponieważ po 18 z pogórza do urzędu miasta jedzie się nie rzadko godzine a na chylonie lub z powrotem tez tyle a autem 10 min . Jestem też kolarzem robie około 3-5 tyś km rocznie ale nie zostawiłbym nawet pod urzędem roweru.

      • 3 1

  • Stępa - zajmij się czymś sensownym...

    co za głupota !!!

    • 28 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum