Oddają rowerzystom pas dla samochodów
W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.
Osobna sygnalizacja dla rowerzystów
Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Starowiejską . Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.
Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie
To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda , Mściwoja , Zygmunta Augusta i Abrahama (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.
Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej . Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.
- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.
Opinie (629) 3 zablokowane
-
2015-11-11 18:45
róznica (2)
różnica jest taka ,że w krajach EU buduje drogi z uwzględnieniem dróg dla rowerów natomiast u nas przerabia się ulice na drogi rowerowe kosztem kierowców i to jest największy idiotyzm
- 61 9
-
2015-11-11 18:49
Chyba nie wiesz skąd w Holandii się wzięły drogi rowerowe
Najpierw je pozabierali samochodom.
To było kilkadziesiąt lat temu.
To dopiero teraz się buduje od razu jedno z drugim.
Do tego etapu tez dojdziemy- 10 12
-
2015-11-11 18:55
Zasadniczo to jest na odwrót. Widać "idioci" się nie znają, musisz ich uświadomić :D
Niewiele jest miast (takich większych) w UE w których buduje się drogi (bo nie ma gdzie), miasta te są bardziej zurbanizowane niż nasze.
- 4 1
-
2015-11-11 18:45
(3)
Wreszcie. Udało się wyrwać ten pas. Myślę że niebawem ucywilizujemy inne ulice w centrum. Tak trzymać. A kierowcom radzę jak najszybciej przesiąść się na rowery.
- 19 66
-
2015-11-11 18:48
po..je..ło CIę!!?!?!? z małym dzieckiem?!?!?!
jak cie nie stac na auto to nie sacz jadu innym, debilu zazdrosny!
- 21 9
-
2015-11-11 19:09
A rowerzysta nie jest kierowcą? (1)
- 1 7
-
2015-11-11 19:26
Nie. Rowerzysta jest rowerzysta.
- 2 0
-
2015-11-11 18:47
Kiedy w końcu połączą Obłuże w kierunku estakady na Grabowek bo to już jest skandallllllllll.Przecież to taki maly kawalek
- 10 12
-
2015-11-11 18:48
Poprosze o imię i nazwisko tego, którego pogięło z tym pomysłem!!!!! (2)
Póki co jest jawność, więc proszę o te dane!!!
- 61 7
-
2015-11-11 20:44
Rafal Studzi..ski
ZDiZ Gdynia
- 6 2
-
2015-11-11 23:01
Firma Stadtraum Polska Sp. z o.o.
"Koncepcja tras rowerowych w Śródmieściu Gdyni"
- 4 1
-
2015-11-11 18:48
porąbalizm !!!
Rowerzyści!!!! Same przywileje !! Zero zobowiązań !! Niech OC zaczną płacić !!!
- 60 12
-
2015-11-11 18:52
jak na abrahama gdzie ledwo sie miesci auto pod prad bedzie jechał obcisłogaciowiec i co mam mu ustapic? (1)
chyba kogos pogieło, nie ma takiej opcji jade 30 okej ale to pedalarz bedzie musiał mi ustapic bo jak tego nie zrobi bedzie miał blisko na SOR
- 42 14
-
2015-11-11 22:06
Debil
Debil i kretyn od razu na krzesło go trzeba posadzic
- 3 5
-
2015-11-11 18:57
(2)
Powinni u nas zrobić jak w Japonii. Nie masz wykupionego miejsca parkingowego to nie kupisz ani nie zarejestrujesz samochodu
- 15 21
-
2015-11-11 19:04
Wystarczyłoby by budując nowe budynki planowali odpowiednia liczbę parkingów dla aut. Niby tak powinno być ale nie jest.
- 4 7
-
2015-11-11 19:14
Powinni u nas zrobić jak w USA.
...Powinni u nas zrobić jak w Hongkongu.
.......Powinni u nas zrobić jak w Australii.
...........Powinni u nas zrobić jak w ...(tutaj wpisz Państwo/Miasto)
...............Powinni u nas...(tutaj wpisz co chcesz)- 3 3
-
2015-11-11 18:58
Rowery sucks
- 19 5
-
2015-11-11 19:02
Oj te urzędnicze mądrości !
- 29 0
-
2015-11-11 19:04
I to jest krok ku cywilizacji. Tak trzymac!!
- 10 35
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.