• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu

Katarzyna Moritz
18 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie. Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie.

Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.



Czy często jeździsz na długich trasach rowerem?

Projekt Euro Velo to europejska sieć szlaków rowerowych - w ramach tego zadania tworzonych jest 14 długodystansowych szlaków rowerowych, biegnących przez całą Europę. Ich całkowita długość ma wynosić ponad 70 tys. km.

W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).

Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.

Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami

Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.

W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej zobacz na mapie Sopotu na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.

Przebieg tras w Gdańsku. Przebieg tras w Gdańsku.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego zobacz na mapie Gdańska), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.

Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska.

- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
Przebieg pomorskich tras w Gdańsku. Przebieg pomorskich tras w Gdańsku.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.

Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe

Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.

Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).

Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.

  • Przebieg trasy R-10 w Gdyni.
  • Przebieg trasy R-10 w Sopocie.
  • Schemat trasy R-10 i R-9 w naszym województwie.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.

Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.

Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu

Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • mydlenie oczu c.d.

    Co za sztuka wytyczyć trasę rowerową po jezdni z ruchem samochodowym, albo po trasie, gdzie na odcinku 15 km są same piachy? Palcem po mapie, tak to się odbywa i bierze za to grubą kasę.Namaluje kilka znaków na drzewach i postawi tablicę " sfinansowano ze środków..) Wczoraj jechałem trasą rowerową koło Gołabka (Tuchola). Rowerzyści nadrabiają 20 km aby nie jechać po piasku trasą rowerową. Piach jest taki że auto się zakopuje.
    Jedyny pomorski duży projekt ,który naprawdę miał sens to Kaszubska Marszruta.
    Piękny teren, dobra nawierzchnia i z głową wytyczone trasy. Tylko dlaczego tak cicho o tej trasie.?

    • 10 4

  • niesprawiedliwość (5)

    Wychodzi na to ze Trójmiasto (45 mln) zarobi na wszystkich pozostałych gminach - biednych gminach typu Choczewo, Ryjewo ?
    Tutaj asfalt a tam co? co za resztę kasy można zrobić na takiej długości tras?
    Ile dostali przedstawiciele trójmiejskich środowisk rowerowych za lobowania trójmiasta od Adamowicza, Szczurka i Karnowskiego?

    • 5 10

    • szczerze? (3)

      Co mnie jako mieszkańca Trójmiasta obchodzi Choczewo? Dla mnie ważne jest aby nam się tu lepiej żyło, a nie w Choczewie.
      Lecz kompleksy może na sloiki.pl albo choczewo czy ryjewo.pl

      • 8 7

      • debile.pl (2)

        i tak jest Platforma Obywatelska i mieszczuchy z Trójdupy.

        • 4 10

        • morda słoiku!

          • 4 4

        • Zabolało sloika:)

          • 4 5

    • popieram

      tak, popieram chyba jak nie wielu z was przejechalem wszystkie trasy w naszym województwie i szczerze mowiąc trudności w Trójmieście są tak kuriozalne w porównaniu do zagrożenia zdrowia i zycie na drogach gminnych i powiatowych bez poboczy. Do tego Pana co pisze o słoikach - trochę szacunku do mieszkańców pomorza spoza Trójmiasta.

      • 2 1

  • Dla kogo szlaki i ścieżki rowerowe? (11)

    Chciałbym zwrócić uwagę, że budowanie infrastruktury pieszo-rowerowej powinno być bardziej przemyślane. Jestem ciekaw, czy włodarze trójmiejscy sprawdzili, w jakich rejonach mieszkańcy nie mogą się doczekać połączeń rowerowych? Gdzie byłyby one najbardziej pożądane przez mieszkańców? Mam tu na myśli końcowego odbiorcę tych dróg, szlaków i ścieżek rowerowych. Wątpię, aby Trojmiasto stało się masowo celem podróży turystów z Europy zachodniej czy wschodniej. Tak więc łączenie szlakami powinno służyć przede wszystkim mieszkańcom Trojmiasta i okolic oraz wzmacniać aktywność fizyczną mieszkańców. Powinno ułatwiać podróże z domu do pracy, a nie łączyć bardzo odległe obszary europejskiego szlaku VELO. Ponadto oznakowanie szlaków i ścieżek rowerowych jest bardzo archaiczne, a system PTTK nadaje się tylko dla zaprawionych w chodzeniu po górach (choć i tam bez mapy trudny do wykorzystania). Podsumowując ścieżek powinno się budować coraz więcej, po to aby stworzyć sieć dobrze połączonych i oznakowanych szlaków i ścieżek, z możliwością łatwego i szybkiego przemieszczania się po Trójmieście.

    • 15 5

    • Proszę z łaski swojej nie używać terminu "infrastruktura pieszo-rowerowa", bo obecnie piesi (8)

      czują sie duzo bardziej zagrożeni przez dyktat lobby rowerowego. Rowerzyści są wrogami pieszych i to głównie naszym kosztem zawłaszczają przestrzeń publiczną, na co przykładów w Trójmieście są dziesiątki, jeśli nie setki.

      • 7 12

      • (3)

        z łaski swojej ogarnij, że ta czerwona nawierzchnia z namalowanymi na biało rowerami to nie spacerownik!
        Szczególnie teraz lażenie po ścieżce na 3Maja to istna plaga. Dzisiaj kobieta z dzieckiem sobie spacerowała, dziecko sobie radośnie biegało. Bezmyślność, głupota czy niewiedza?

        • 8 5

        • Potrafię konstruować zdania złożone, potrafię też odróżniać różowe od normalnego. (2)

          Ścieżku budowane są kosztem chodników, niejednokrotnie w taki sposób, że przejście chodnikiem jest zwyczajnie niemożliwe. To są fakty i jest to efekt medialnego terroryzmu. Ścieżki rowerowe są trendy, więc stawia się na nie nawet z pominięciem zwykłego rozsądku. Cóż, urzędnik nie ma być rozsądny, urzędnik musi być fajny.

          • 7 7

          • napisz swoje żale do Kasi z Bravo. (1)

            • 4 4

            • O, gimnazjalista użył wyrafinowanego argumentu.

              • 1 4

      • (2)

        tylko że to nie rowerzyści domagają się takich debilizmów jak np budowana droga rowerowa na ul.Kartuskiej w Gdyni powodująca zwężenie ulicy zabranie ludziom miejsc postojowych budowę niepotrzebnej nikomu sygnalizacji świetlnej i wysepek nie ja np domagałem się takiego bubla jak ta nieszczęsna dróżka na Puckiej z milionami przejść z jednej na drugą stronę nie ja chciałem bubla zwanego Orłowska którym w zasadzie nie dojadę nigdzie bo to to urywa się po środku i dalej rób se co chcesz nie ja kazałem zbudować bubla przy Łużyckiej gdzie ruch jest na tyle mały a jezdnia na tyle szeroka że nie ma problemu z jazdą roweru i samochodu w ramach pasa ruchu to urzędasy głupie młotki które niczym chorągiewki najpierw udawali że rowerzyści nie istnieją a teraz popadają w drugą stronę przesadyzmu

        • 6 0

        • Święte słowa

          mam takie samo zdanie o tych pożal sie Boże ścieżkach

          • 2 0

        • bo to nie są ścieżki dla rowerów

          to są ścieżki przeciw rowerom (na ulicy). Wg obecnych zaleceń drogi rowerowe należy wytyczać tylko przy drogach o kategorii GP i wyższych (czyli z ograniczeniem prędkości do 70km/h lub wyższym). Przy pozostałych drogach, jeżeli iloczyn ruchu rowerowego i samochodowego jest wysoki - można (i powinno się) wytyczać pasy rowerowe, które pozwalają rowerzyście na pokonanie skrzyżowania w każdej możliwej (i dozwolonej) relacji. Największym nieporozumieniem są ścieżki w strefach tempo 30 oraz przy drogach osiedlowych (V=20km/h). Ale w takich kretynizmach przoduje Sopot.

          • 1 0

      • dlaczego nie napisałeś o zawłaszczaniu chodników przez parkujace samochody?

        w mieście na wielu chodnikach jest dość miejsca dla pieszych i rowerzystów, by tworzyć tam ciągi pieszo-rowerowe z korzyścią dla wszystkich.
        Takie udogodnienia nie powinny być obowiązkowe dla kolarzy, którzy powinni zachować prawo do jazdy po jezdni i czuć się tam bezpiecznie.

        • 0 0

    • del

      • 0 2

    • To chyba żyjemy w innych Trójmiastach. Cudzoziemców na rowerach przez

      ostatnich 10 lat spotkałem sporo, wśród których zdarzyło mi się zobaczyć spoza Europy.
      Po drugie - przyjmij do wiadomości pewne fakty również o cudzoziemcach Polakach i mixach (jedno z rodziców to Polak, częściej Polka). Mało przyjeżdża na wakacje do Polski Polaków mieszkających za granicą ? Znam ich spore ilości. I mixów ? Tych drugich też znam całe mnóstwo. A oni i jedni i drudzy robią krajowi reklamę i ściągają ze sobą albo za sobą już autentycznych cudzoziemców.

      • 6 2

  • P rzejazd przez przejscie dla pieszych (3)

    Jego zakaz to najbardziej niesprzeczny przepis. Powinni to zlikwidować, gdyż 99% ten durny przepis ma w nosie. Szkoda czasu na schodzenie z roweru. Dodam tylko, ze na zachodzie takie pomysły SA w mniejszości. Inaczej Państwo wierzy w rozsądek obywateli.

    • 20 3

    • errata

      Niedorzeczny

      • 4 1

    • Zielona strzałka... (1)

      ...niedorzeczny przepis z zatrzymywaniem się, nikt się do niego nie stosuje, to go zlikwidować.

      • 7 6

      • odróżnij tworzenie zagrożenia

        od narażania się na ryzyko - może coś zrozumiesz.

        • 0 0

  • Czy jest szansa na międzynarodowy chodnik bezpiecznie oddzielony od autostrad dla rowerów?

    • 12 2

  • Widzę, że tu samochodziarze w natarciu (6)

    to może wytłumaczy mi jeden z drugim dlaczego wjeżdżacie na zielonej strzałce bez zatrzymania się na przejście dla pieszych? Czasami dzielą centymetry od pieszego!
    Szczególnie przodują w tym złotówy, którzy jeszcze potrafią zbluzgać człowieka, że idzie na zielonym po zebrze.

    • 22 5

    • Dureń na rowerze czy w aucie jeden pies. (5)

      Jeśli uważasz, że rowerzyści są w większości ok i stosują się do przepisów, zapraszam na ścieżkę na wysokości klubu żeglarskiego Hestia. Tam jest znak stop dla rowerów - siedziałem na ławce 20 minut nikt tam nie stanął...

      • 4 7

      • Ja zapraszam na Nowe Ogrody przed czarny biurowiec

        Jest zakaz zatrzymywania się i notorycznie auta "na chwilę do apteki albo bankomatu". Drugi przykład: podwója linia ciągła 2 tiry jeden za druggim i wyprzedzający je bezmózg...
        Dureń na rowerze nie zabija, dureń w samochodzie owszem i to nie siebie ale głównie Bogu ducha winnych. Jakby każdy kierowca był takim "przestępcą" jak ci rowerzyści nie zatrzymujący się na stopie, to by nasze drogi nie nazywały się drogami śmierci.

        • 10 6

      • najbliższa ławka... jakieś 70 metrów od tego stopu. Sokoli masz wzrok i wytrwałość spoleczniaku:) Tak poważnie, to kity sadź swojej babci.

        • 5 3

      • Ten tam znak "stop" jest nieżyciowy, absurdalny.

        • 9 3

      • Na ulicach w mieście jest ograniczenie do 50 km/h

        Siedziałem 10 godzin na ławce i nikt go nie przestrzega...

        • 8 1

      • a co za d38il tam ten znak postawił?

        Niby dlaczego całe miasto ma się zatrzymywać pod wjazdem na plac jakiegoś klubu?
        Zdjąć ten znak i przestawić w taki sposób by obowiązywał wyłącznie wyjeżdżających z placu? Aktualnie to jest jakiś chory film!

        • 0 0

  • ekstra, oby wypalilo (1)

    miałem okazję jechać EV10 i niektórymi odcinkami R10 i stwierdzam, że to jedna z najlepszych tras systemu. Niestety jej oznakowanie i stan nawierzchni sprawiają, że sporo turystow omija odcinek polski. Miejscowi posiłkują się objazdami i gpsem, ale nie w tym sens.

    Jaki wpływ na turystykę i dochody gmin ma sieć EuroVelo, widać już za Świnoujściem. Uznam i Rugia pękają w szwach, a trasy mają pierwszorzędne.

    Fajnie by też było, gdyby spójnie poąłczyć R10 i R9 z system tras rowerowych północnych Kaszub oraz Borów Tucholskich. Węzły przesiadkowe, oznakowanie, mapy, bazy noclegowe. To jest przyszłość, tu jest pieniądz.

    • 21 1

    • właśnie przejechałem polską część EV10 - R10

      i stwierdzam, że sa gminy, gdzie jedzie się jak po sznurku, a są takie, gdzie trasa jest palcem po mapie wyznaczona. Niemniej całość ma ogromny potencjał, z chęci przejadę tę trasę jeszcze raz, gdy będzie już poprawiona. Do tego czasu polecam Niemcy, Danię, Szwecję czy Estonię.

      • 2 1

  • fajnie

    • 4 1

  • Nie wierze kiedy nie zobacze...

    • 4 2

  • Super.To dajcie trochę na scieżkę w Orłowie przy Wielkopolskiej i przy Zwycięstwa. (2)

    Jak na razie to DZIURA rowerowa

    • 13 2

    • Przyjrzałeś się tym planom ? Ta droga likwiduje dziurę w Orłowie (1)

      (wzdłuż Zwycięstwa) i jak ją już zbudują to będzie pretekst dla "Rowerowej Gdyni" aby wystąpiła z postulatem uzupełnienia sieci DR o dolny odcinek Wielkopolskiej. A może od razu pociągną DR do Łowickiej.

      • 4 1

      • pytanie którędyd o tej Łowickiej zabierając pieszym 2/3 przestrzeni?Może jak w Orłowie niech debile zrobią jak przy Klifie po drugiej stronie ulicy chodnik 75 cm gdzie i tak pędzą w obie strony rowerowi wariaci

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum