• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. Nowa droga rowerowa na Płk. Dąbka niebezpieczna?

Joanna Skutkiewicz
21 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Powstająca na Obłużu droga rowerowa wzbudza wątpliwości co do bezpieczeństwa rowerzystów. Powstająca na Obłużu droga rowerowa wzbudza wątpliwości co do bezpieczeństwa rowerzystów.

Choć powstająca właśnie droga dla rowerów wzdłuż ul. Płk. Dąbka w Gdyni ma mieć zaledwie 400 metrów, i tak pojawiają się wątpliwości co do tego, czy użytkowanie jej będzie bezpieczne. Chodzi o skrzyżowanie ulic Ledóchowskiego i Płk. Dąbka, w sprawie którego napisała do nas zaniepokojona czytelniczka portalu.

Czy twoim zdaniem rowerzyści będą bezpiecznie pokonywać skrzyżowanie, o którym mowa w artykule?


Jeszcze w tym roku kalendarzowym ma powstać nowa droga dla rowerów na gdyńskim Obłużu. Odcinek wzdłuż ul. Płk. Dąbka na odcinku od ul. DerdowskiegoMapka do ul. KwiatkowskiegoMapka ma być częścią międzynarodowej trasy EuroVelo 10. O tej inwestycji pisaliśmy tutaj.

Czytelniczka portalu, pani Joanna z Gdyni, zwróciła się do nas z prośbą o interwencję, ponieważ jest przekonana, że pomiędzy rowerzystami a kierowcami aut będzie tam dochodzić do kolizji.

- Realizacja budzi jedno poważne zastrzeżenie - pisze pani Joanna. - Chodzi o umiejscowienie ścieżki rowerowej na bardzo problematycznym skrzyżowaniu ulic Ledóchowskiego i Płk. DąbkaMapka. Droga rowerowa poprowadzona została przy krawędzi skrzyżowania, z którego nie tylko w godzinach szczytu jest trudno wyjechać. Kierujący pojazdami, chcąc włączyć się do ruchu na ul. Płk. Dąbka, są na drodze podporządkowanej, więc muszą oczekiwać wolnego przejazdu z prawej i lewej strony, a czasami oczekuje się na skrzyżowaniu kilka minut. Przy realizowanym projekcie pojazdy nie są w stanie oczekiwać na dołączenie się do ruchu przy krawędzi skrzyżowania, bo właśnie tam przebiegać będzie ścieżka.

Szlaki rowerowe w Trójmieście


  • Sporne skrzyżowanie Ledóchowskiego i Płk. Dąbka.
  • Sporne skrzyżowanie Ledóchowskiego i Płk. Dąbka.


Czy obawy czytelniczki są uzasadnione? Wydaje się, że sedno problemu może leżeć nie tyle w realizowanym projekcie inwestycji, co w organizacji ruchu i stosowania się kierowców samochodów do przepisów. Istotne dla bezpieczeństwa rowerzystów będzie również to, czy kierowcy nie zechcą skracać sobie drogi przez wjazd na buspas.

- Bezpieczeństwo jest zawsze bardzo subiektywną oceną - zauważa Łukasz Bosowski, prezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Na tym odcinku mamy skrzyżowania wyseparowanej z ruchu samochodowego drogi dla rowerów bez ograniczeń widoczności. Obie drogi są mniej więcej na podobnym poziomie, bez ostrych zjazdów ani podjazdów. W okolicy skrzyżowań z Ledóchowskiego nie ma drzew ani krzewów. Pozostaje pytanie, jak w tych miejscach zostanie zorganizowane uspokojenie ruchu, ponieważ ul. Płk. Dąbka miejscami jest wielopasmowa i mało kto w tym rejonie przestrzega ograniczeń prędkości.
- Moim zdaniem ta obawa jest nieuzasadniona, ponieważ dzięki buspasowi rower jadący nową drogą dla rowerów będzie miał więcej czasu na reakcję - dodaje Bosowski. - W sytuacji kiedy auto skręca z Dąbka w Ledóchowskiego, gdyby auta mogły skręcać bezpośrednio z buspasa, ryzyko byłoby znacznie większe.

Ogłoszenia rowerowe w Trójmieście



Można założyć, że projektanci i wykonawcy inwestycji wzięli pod uwagę usprawnienia konstrukcyjne związane z bezpieczeństwem rowerzystów. Świadczy o tym zamiar wyznaczenia linii zatrzymania w odpowiednim miejscu.

- Linia zatrzymania dla samochodów wyjeżdżających z ul. Ledóchowskiego na ul. Płk. Dąbka będzie wyznaczona przed drogą dla rowerów - zapewnia Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Doskonała widoczność z tego miejsca pozwala na włączenie się do ruchu bez konieczności blokowania przejazdu rowerowego.

Czytelniczka, pani Joanna, wciąż z zaniepokojeniem obserwuje umiejscowienie drogi dla rowerów na tym skrzyżowaniu. Jej zdaniem problemy pojawią się zwłaszcza w okresie wakacyjnym, gdy na drodze pojawi się najwięcej rowerzystów.

Miejsca

Opinie (92) 3 zablokowane

  • Reklamy przy tyn skrzyzowaniu

    Czy ktos moze mi odpowiedziec dlaczego na terenie zielonym przy stacji diagnostycznej stoja przyczpy z reklamami to moze mozna tam parkowac autami bo na parkingu osiedlowym tloczno czy to jest legalne czy miasto pobiera kase za reklame co robi staz miejska te reklamy tez zaslaniaja widok na tym skrzyzowaniu

    • 1 1

  • Nigdzie na świecie. Nigdzie nie nie wygina się tras rowerowych w obrębie skrzyżowania ze względów bezpieczeństwa (1)

    Tylko w Polsce praktykuje się esy floresy szlaczki zygzaczki.

    No ale wiadomo o co chodzi.

    Na całym świecie infrastruktura rowerowa jest dla rowerzystów,

    u nas ma służyć wyłącznie kierowcom ( rowerzyści im na jezdni przecież przeszkadzają w piraceniu ).

    Tu wyjątkowo zrobią to dobrze. Brawo dla Gdyni bo Gdańsk dalej w tym tkwi (patrz świeża fuszera na Stogach )

    • 25 13

    • Zanim zaczniesz bredzić to zgooglaj sobie pojęcie rondo holenderskie.

      W którym między zewnętrzną DDR a wewnętrzną jezdnią jest ok 4-5 metrów, aby osobowe auta wjeżdżając mogły oczekiwać nie blokując rowerzystów, a przy zjeździe nie blokować ronda ustępując rowerzystom. Esowanie DDR-ów to oczywiście zło, ale wystarczy zachowywać odpowiednio duże promienie łuków, aby było OK. Zresztą na 2 zdjęciu widać że w głębi przejazd jest w odległości, a esy są aby dociągnąć DDR do skrzyżowania. Prawdopodobnie ktoś poprowadził DDR prostopadle do jezdni w głębi bo nie doczytał, że przejazdy mogą być do 30 stopni pod kątem. PS. Na Stogach Stryjewskiego, Zimna, Skiby jest identyczny błąd.

      • 0 0

  • Wazniak. (1)

    Najpierw nalezy rowerzystow przeszkolic pod wzgledem ruchu drogowego. Mialem taki przypadek kiedy chodnikiem idzie matka z dzieckiem w wozku , a z przeciwnej jedzie rowerem z dzialki dziadek wprost na nia i krzyczy " pani wogole nie uwaza".Musze dodac ze chodnik nie mial 2 metrow szerokosci.

    • 3 2

    • Dlaczego Madka pcha wózek przez skrzyżowanie , powinna go Ciągnąc wystawiając własną głupote na uderzenie .

      • 0 2

  • Do Pana Jakuba (3)

    Chcialbym zobaczyc jak pan Jakub wlaczy sie do ruchu z tej lini przed sciezka jak podjedzie sie do skrzyzowania to ciezko wyjechac trzeba liczyc ze ktos laskawie wpusci a jak sie stanie przed sciezka to mozna zapomniec ze ktos stanie i przepusci jestem rowerzysta i chwale sciezki ale tu bedzie nie bezpiecznie tak samo skrecajac z dabka w lewo na leduchowskiego tez jest ciezko skrecic Dwa pasy trzeba pokonac a teraz jeszcze sciezka rowerowa

    • 35 5

    • az taki tam ruch rowerowy przewidujesz? ;)

      • 1 1

    • Gdyński ofiser

      Takich bzdur nie słyszałem od dawna, pan Furkał jest totalnie oderwany od rzeczywistości. Na pewno nie dojeżdża do urzędu z pogórza żeby trzymać władzom miasta palec prosto w ...
      Ale nie, jest pięknie, plany i farba. Hajs się jakoś kręci.

      • 2 2

    • NIech Pan Jakub jeszcze przejedzie się z dzieckiem w przyczepce...

      • 3 1

  • proponuję zbudować scieżkę a każdemu kierowcy który ma problemy z przepisami zabierać od razu samochod i prawo jazdyl

    • 3 3

  • Widzę "mały" problem z wjazdem na ulicę Płk. Dąbka, będzie jedna zaleta tego durnego rozwiązania. Kierowcy będą musieli bardziej uważać, zwłaszcza ci którzy przez moje osiedle organizują sobie skrót, na dojeździe do miejsca np. pracy. Trasa rowerowa zorganizowana w ten sposób, czyli trochę jej jest, następnie trochę jej brak i znowu się pojawia, to i tak wstyd, bo przecież można by ją było poprowadzić stary ciągiem ul. Płk. Dąbka, czyli przez tory, koło byłej strzelnicy, i moim skromnym zdaniem, byłoby super. Ja takj jeżdżę na rowerze, trochę dookoła, ale głupio mi przepychać się z pieszymi przez wiadukt, tam oni są na prawie, przecież to chodnik. Podziwiam geniuszy, którzy "smigają" prawą stroną po drewnianej kładce. Ubaw jest przedni jak z naprzeciwka idzie ktoś np. z dużym psem, boki zrywać.

    • 2 0

  • Będę się posiłkował cytatami: "W okolicy skrzyżowań z Ledóchowskiego nie ma drzew ani krzewów. Pozostaje pytanie, jak w tych miejscach zostanie zorganizowane uspokojenie ruchu.." Tak tylko, że zamiast krzewów jest wysoki budynek stacji diagnostycznej oraz wiadukt kolejowy (zadrzewiony) Autobus (czyli raczej pojazd "uspokojony" od pojawienia się na tle wiaduktu do opisywanego skrzyżowania dojeżdża w ok. 3 sekundy. Jeżeli, jak mówi p. Furkal: "Linia zatrzymania dla samochodów wyjeżdżających z ul. Ledóchowskiego na ul. Płk. Dąbka będzie wyznaczona przed drogą dla rowerów", to wjazd z Ledóchowskiego w Dąbka w kierunku Pogórza będzie po prostu niemożliwy chyba, że nocą. "dzięki buspasowi rower jadący nową drogą dla rowerów będzie miał więcej czasu na reakcję - dodaje Bosowski. - W sytuacji kiedy auto skręca z Dąbka w Ledóchowskiego, gdyby auta mogły skręcać bezpośrednio z buspasa, ryzyko byłoby znacznie większe". Otóż informuję p. Bosowskiego, że z Dąbka w Ledóchowskiego skręca się właśnie z buspasa, który na każdym skrzyżowaniu w Gdyni przeistacza się w pas do skrętu w prawo - autobus to nie tramwaj. Widać to zresztą na zdjęciach czytelniczki.
    Cały układ byłby OK, gdyby na początku tego skrzyżowania zatrzymywano ruch światłami, które zapalają się 100m dalej dla pieszych. Wtedy wjazd z Ledóchowskiego w Dąbka w stronę Pogórza byłby możliwy. Dzisiaj w takiej sytuacji samochody z Pogórza po prostu dojeżdżają najdalej jak mogą i z reguły blokują wyjazd ze skrzyżowania. Tylko, każdy kija ma dwa końce i takie zatrzymanie powodowałoby pewnie jeszcze dłuższe korki przy Szperku. To całe skrzyżowanie potrzebuje po prostu dalszej rozbudowy o drugi wiadukt lub ucywilizowanie obecnego układu z przejazdem przez tory przy działkach.

    • 3 0

  • zamiast szerszej drogi do skretu w ul kwiatkowskiego to zabrali pól "stawku" zeby droge rowerowa zrobic masakra co tam na sie dzieje na tym Obłuzu:(

    • 5 1

  • Furkal specjalisto (1)

    Pojedź tam kiedyś w godzinach szczytu i spróbuj wyjechać z Ledóchowskiego w kierunku Pogórza. Samochody stojące w korku w kierunku centrum całkowicie zasłaniają widoczność w tym miejscu.

    • 23 4

    • I zmieniaj sobie strony jezdni co chwilę...

      • 2 1

  • Asfalt

    A czy ktos widzial ile asfaltu bylo wylane na trawnik podczas robienia tej sciezki bo chyba ktos za duzo wyliczyl z wylanego asfaltu bylo mozna zalepic wszystkie dziury na petli autobusowej a moze nawet wylac na zakrecie do petli bo asfaltu byl caly trawnik

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum