Dołącz do ludzi pozytywnie zakręconych!
stat

Trasa rowerowa Swarzewo - Krokowa

Przejażdżka trasą rowerową Swarzewo-Krokowa
Przejażdżka trasą rowerową Swarzewo-Krokowa fot. Krzysztof Kochanowicz

W pierwszej połowie lipca bieżącego roku, oddana do użytku trasa rowerowa, wiodąca nasypem dawnej linii kolejowej, połączyła dwie miejscowości północnych Kaszub: Szwarzewo z Krokową. W miejscach, gdzie dawniej mieściły się perony, teraz znajdują się przystanki z ławkami i tablicą informującą o atrakcyjności danego miejsca. Cała trasa o nawierzchni bitumicznej liczy ponad 17 km.



Inwestycja związana z wykorzystaniem nasypu kolejowego, po którym kiedyś jeździł pociąg ze Swarzewa do Krokowej, była realizowana na przełomie lat 2010, 2011, z środków pochodzących z Unii Europejskiej tj. Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego. Kosztorysowa wartość całości projektu wynosi 3.999.559,00 zł , z czego udział dofinansowania wynosi 85% kosztów tj. 3.399.625,14 zł.

Infrastruktura trasy:

Mogąc przetestować tę trasę jestem mile zaskoczony całą inwestycją. W dużej mierze przypomina trasy w krajach, gdzie infrastruktura rowerowa jest kilkanaście lat "do przodu". Na całej swej długości, tzn. 17,35 km trasa jest z asfaltu, a skrzyżowania z drogami, którymi pędzą samochody zostały starannie oznakowane centralnie ustawionymi słupkami spowalniającymi oraz odpowiednimi znakami drogowymi, zmuszającymi rowerzystę do zachowania ostrożności lub zatrzymania się, jeśli to konieczne. W miejscowościach, gdzie dawniej były perony, obecnie są przystanki z ławkami i tablicą informacyjną m.in. z drogowskazami prowadzącymi do atrakcji turystycznych.

Przebieg i atrakcyjność:

Trasa rowerowa wiodąca nasypem dawnej linii kolejowej łączy Swarzewo z Krokową. Początek trasy mieści się nieopodal stacji kolejowej w Gnieżdżewie, niespełna kilometr od Swarzewa. Trasa jest prowadzi przez malowniczy i urozmaicony krajobraz. Na pierwszych kilometrach trasa wiedzie wśród charakterystycznych, ogromnych elektrowni wiatrowych. Później krajobraz jest mniej różnorodny, chociaż nie znaczy to, że trasa staje się monotonna. Wiedzie wśród malowniczych pól i łąk, pokonując dość łagodne podjazdy i zjazdy. W dużej części jest to teren równinny. Jak to w naszej pięknej Polsce bywa, krajobraz zmienia się w zależności od pory roku, pytanie tylko co z trasą zimą? Czy zarządcy trasy pokwapią się by ją odśnieżyć dla jednostek, które będą chciały pokonać ten odcinek w temperaturze poniżej zera?



Miejsca godne uwagi:

Jak wspomniałem wcześniej, w miejscach, gdzie dawniej były perony, teraz znajdują się przystanki z ławkami i tablicą informującą o atrakcyjności danego miejsca, co daje możliwość "odbicia" z trasy i zapoznanie się z różnymi atrakcjami występującymi na tym terenie.

Poniżej przedstawiam miejsca / miejscowości godne uwagi:

Łebcz; 3 km trasy
Nad wsią, której historia sięga XIII wieku, góruje widoczna z trasy rowerowej wieża kościoła, który jest główną atrakcją Łebcza. Ten neobarokowy, trójnawowy kościół pochodzi z 1912 roku. Niedaleko tej miejscowości znajduje się opisywany w różnych przewodnikach dworek. Moim zdaniem nie warto tam zajeżdżać, no chyba że planujecie nocleg. Bryła XIX-wiecznego dworku wielokrotnie była przebudowywana i obecnie jego charakter został trochę zatracony. Z pewnością nie jest to dwór, taki jak inne piękne w tej okolicy.

Starzyński Dwór; 6 km trasy
Chcąc zapoznać się z historią tego miejsca, trzeba nieco zjechać z trasy w głąb wsi.
Starzyński Dwór był od XIII w. do 1772 r. posiadłością cystersów oliwskich. Zakonnicy, oprócz folwarku prowadzili tu dwór pełniący funkcję sanatorium dla schorowanych braci. Rząd pruski, po przejęciu mająteku klasztornego, najpierw go wydzierżawił, a w 1818 r. sprzedał. Nowi właściciele, Grassowie, zbudowali w miejscu dworu okazały, neogotycki pałac, który spłonął w 1942 r. a jego ruiny zostały rozebrane na cegłę. Jedynie skupisko starych drzew wskazuje miejsce, w którym stała rezydencja. Zachowało się za to kilka obiektów z okazałego kiedyś folwarku cystersów, współcześnie, będące w renowacji przez nowego właściciela. Budynki inwentarskie otaczają szeroki dziedziniec gospodarczy zajmujący niewysokie wzniesienie. Wśród nich uwagę zwraca bielony dom bramny z wieżyczką z końca XVIII w., pełniący funkcję kaplicy, obecnie odtworzonej i dopuszczonej do kultu. Na wieży znajduje się mechanizm zegara datowany na rok 1681 oraz chorągiewka z datą 1598, pochodząca ze starszego budynku. Poniżej wzgórza, nad przepustem wodnym, ruiny XVII-wiecznych obiektów przemysłowych: młyna, kuźni i tartaku. Nieopodal w zagajniku warto zobaczyć również grobowiec rodziny von Grass.

Na tym odcinku, jak i kolejnym nieopodal Radoszewa, trasa rowerowa ze Swarzewa do Krokowej krzyżuje się ze szlakiem rowerowym "Szarych Mnichów", który wiedzie z Mechowa do Jastrzębiej Góry. Szlak ten można przedłużyć również o szlak rowerowy do Wejherowa. Opis tego wariantu znajdziecie na stronie Grupy Rowerowej 3miasto.

Radoszewo; 7,5 km trasy
By zapoznać się z atrakcjami turystycznymi tej miejscowości znowu zmuszeni jesteśmy do zjazdu z trasy, ale co to jest 600 metrów? We wsi warto zobaczyć chociażby odrestaurowaną kuźnię dworską oraz relikty parku, które są jedynymi pozostałościami XIX-wiecznego zespołu dworsko-folwarcznego rodu Łyśniewskich. Więcej informacji o historii tego miejsca znaleźć można na blogu Pana Jana Antona Zielke.

Kłanino; 9 km trasy
W miejscu wypoczynkowym trasy warto zapoznać się z ciekawą historią Kłanina, a następnie udać się z wizytą w to piękne miejsce. Są dwie ścieżki prowadzące do pałacu, jedna przed, druga za miejscem oznakowanego postoju.

Pałac szlachecki z XVIII wieku w Kłaninie, należący do rodziny Grassów, został zbudowany we włoskim stylu i posiada cenny wystrój. O dziwo nie został zniszczony podczas wojny, a obecny, jego eklektyczny kształt zawdzięcza przebudowie z końca XIX. W późniejszych latach był siedzibą Technikum Rolniczego, a obecnie, podobnie jak wiele innych dworów i pałaców na obszarze północnych Kaszub, jest własnością prywatną i pełni funkcje hotelowe. Wprawdzie nie miałem okazji zajrzeć do środka, ale wg informacji z przewodnika wewnątrz budynku można dostrzec zachowany pierwotny układ pomieszczeń z ogromnym holem. Jego wyposażenie i wystój - m.in. XVII wieczna klatka schodowa, sień z ozdobnym stropem, czy kominek z 1604 roku - wszystkie te elementy są oryginalne, jedynie dawne gdańskie meble w latach 70. przeniesiono do jednego z muzeów w Gdańsku.

To co udało mi się zobaczyć to zabudowania pałacowe, otoczone zabytkowym parkiem z licznymi rzadkimi okazami drzew.



Sulicice; 11,5 km trasy
Mniej więcej za mostem nad rz. Czarną Wodą należy skręcić w lewo, do oddalonej o 2 km od trasy rowerowej wsi Sulicice, dokąd prowadzi droga gruntowa. Opcja ta wiąże się z pokonaniem dodatkowo 4 km w obie strony.

Co można zobaczyć w Sulicicach? Nieco zniszczony pałac będący niegdyś "gniazdem rodowym Sulickich". Wybudowany pod koniec XIX wieku w stylu włoskim wraz z założeniem parkowym obecnie niestety popada w ruinę.

Sławoszyno; 13,5 km trasy
Nie ma tu za bardzo co zwiedzać. Oparty na kamiennych fundamentach z przełomu XVIII i XIX wieku, murowany dwór przebudowany w 1880 roku, niestety jest niedostępny dla zwiedzających. Miejscowość słynie jako miejsce urodzenia znanego kaszubskiego uczonego, pisarza - Floriana Ceynowy. Jego imieniem nazwana została jedna z głównych ulic miejscowości jak również Dom Kultury, w którym co jakiś czas odbywają ciekawe imprezy kulturalne. Obecnie do połowy września można zobaczyć tam wystawę dokumentującą realizację projektu "Ocalić Narodową Spuściznę. Ostańce Próśb", co bardzo mnie zaciekawiło. Zaprezentowane wyniki pracy polskich, norweskich oraz islandzkich etnografów i fotografików, którzy wspólnie starają się udokumentować obiekty ludowej architektury sakralnej z Kaszub - kapliczki przydrożne, Norwegii - drewniane kościoły "stavkirke" oraz Islandii - kościółki farmerskie. W ramach projektu wykonano mnóstwo zdjęć i film dokumentalny, ponadto przygotowano interaktywną mapę, dzięki której łatwo będzie dotrzeć do każdej z kilkuset kaszubskich kapliczek.

Krokowa; 17 km i koniec trasy
W Krokowej na uwagę zasługuje wiele ciekawych obiektów, m.in. :
-Zespół pałacowo-parkowy, w skład którego wchodzi dawny zamek przebudowany w XVII wieku na pałac, położony na wyspie otoczonej fosą. Jego historia sięga XIII wieku. Przez stulecia wielokrotnie był przebudowywany, a  w XVII w. przekształcony w reprezentacyjną siedzibę szlachecką. Taka też forma pałacu zachowała się do dziś i do dziś przyjmuje gości w swych zachwycających restauracyjno-hotelowych wnętrzach.
Wokół pałacu mieści się ozdobny park. Kiedyś, wg opisu z 1799 r. podzielony był na tzw. kwatery (część obsiano trasą, część zbożem, a część roślinnością ogrodową). Posiadał również system kanałów, które były zdobione licznymi wodospadami, oraz trzy stawy.

-Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej wybudowany w latach 1833-1850, wzorowany na katedrze z Rotterdamu, od 1947 r., jest kościołem katolickim. Podobno w jego podziemiach znajdują się rodowe krypty von Krockowów.

-folwark z początku XIX wieku.

Kliknij i zobacz trasę
Kliknij i zobacz trasę


Podsumowanie:
Mając przyjemność przetestowania tej trasy jestem mile zaskoczony samą inwestycją. W dużej mierze przypomina ona trasy rowerowe w Skandynawii czy u naszych zachodnich sąsiadów, tyle, że tam podobne trasy obejmują np.: cały region. Póki co z nowo powstałego odcinka można udać się na wycieczkę innym szlakiem rowerowym prowadzącym w bliskiej okolicy, jak np.:

1) Trasą rowerową wzdłuż zatoki, z Pucka do Helu
2) Szlakiem rowerowym Szarych Mnichów, z Wejherowa do Jastrzębiej Góry

Mam nadzieję, że w przyszłości trasa ta połączy inne miejscowości, czy też gminy i będzie wykorzystywana przez większą liczbą turystów na rowerach. Być może, ten odcinek wejdzie w skład nowo powstającej międzynarodowej trasy rowerowej EuroVelo?
Pożyjemy, zobaczymy.

FILM z otwarcia trasy rowerowej

Schemat trasy opracowano na podstawie mapy pt. "Dziedzictwo Kulturowe Północnych Kaszub" wydawnictwa Eko-Kapio

Zachęcam również do zapoznania się z innymi ciekawymi trasami, które możecie wyszukać za pomocą własnych preferencji tzn. trudności trasy, regionu, kilometrażu, w dziale "Relacji z wycieczek"

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (72)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.