• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zniosą obowiązek jazdy drogą rowerową?

Joanna Skutkiewicz
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Czy obowiązek jazdy drogą dla rowerów zostanie zniesiony? Według jednego z posłów jest to dobry pomysł. Czy obowiązek jazdy drogą dla rowerów zostanie zniesiony? Według jednego z posłów jest to dobry pomysł.

Poseł Koalicji Obywatelskiej, Franciszek Sterczewski, proponuje, aby nakaz poruszania się drogą dla rowerów nie dotyczył licencjonowanych zawodników Polskiego Związku Kolarskiego. Wysłał w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Infrastruktury.


Poruszanie się drogami rowerowymi ciągle budzi kontrowersje. Wielu rowerzystów zwraca uwagę na kiepski stan nawierzchni, dyskomfort związany z nagle kończącymi się ścieżkami czy nagminnym, nagłym pojawianiem się na drogach rowerowych pieszych.

Według przepisów rowerzyści mają obowiązek jechać drogą rowerową, jeśli znajduje się ona po stronie ulicy, którą się poruszają. Franciszek Sterczewski, poseł Koalicji Obywatelskiej, zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z propozycją zwolnienia z tego obowiązku sporej części rowerzystów. "Uprzywilejowaną" grupą, która mogłaby korzystać z jezdni nawet wtedy, gdy obok znajduje się ścieżka rowerowa, mieliby być licencjonowani zawodnicy Polskiego Związku Kolarskiego.

Sterczewski wskazuje, że aktualny przepis "jest problematyczny dla osób uprawiających kolarstwo szosowe. Ich treningi wiążą się z rozwijaniem większych prędkości, a także - w przypadku osób trenujących w klubach sportowych - z jednoczesnym poruszaniem się na rowerach wieloosobowych grup. Taka sytuacja stwarza niebezpieczeństwo zarówno dla kolarzy szosowych, jak i dla pozostałych użytkowników i użytkowniczek dróg dla rowerów. Infrastruktura rowerowa nie jest dostosowana do treningów kolarskich - choć na wielu ścieżkach rowerowych obowiązują wysokie limity prędkości - przez co osoby trenujące tę dyscyplinę narażone są na kolizje, a także narażają na nie pozostałych rowerzystów i rowerzystki".

W tych krajach można już jeździć rowerem



Rower jako bezpieczny środek transportu



Stosunkowo niedawno, bo pod koniec kwietnia, ten sam poseł zwrócił się do ministra zdrowia z prośbą o ponowne przemyślenie zasadności wprowadzenia zakazu korzystania z rowerów miejskich w czasie pandemii koronawirusa.

Sterczewski pisał wówczas, że "wprowadzenie takiego zakazu, przy jednoczesnym ograniczeniu zbiorowego transportu, sprawia, że wiele osób straciło środek transportu, dzięki któremu realizowało swoje codzienne potrzeby. Rower jest indywidualnym środkiem transportu, przez co wymusza zachowanie odpowiedniego dystansu zalecanego przez Główny Inspektorat Sanitarny i Ministerstwo Zdrowia. W wielu europejskich państwach, chociażby w Niemczech, Holandii czy Danii, systemy rowerów publicznych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 nie zostały zakazane, a jedynie zmienione zostały zasady dotyczące bezpieczeństwa higienicznego. Należy także wspomnieć, że oba przytoczone wyżej rozporządzenia w żaden sposób nie odnoszą się do kwestii systemów wypożyczenia elektrycznych hulajnóg, które wciąż funkcjonują w miastach, pomimo że elektryczne hulajnogi po pierwsze nie spełniają tak istotnej społecznie roli jako środek transportu, po drugie nie posiadają stacji, przez co zdecydowanie trudniej zachować higienę, a po trzecie według badań są bardzo kontuzjogenne, co sprawia, że dodatkowo obciążają system ochrony zdrowia". Z podobnym postulatem występował także Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, apelując o przywrócenie Veturilo - systemu rowerów miejskich w stolicy.

Gdańsk wprowadza udogodnienia dla rowerzystów

Opinie (226) ponad 10 zablokowanych

  • U nas infrastruktura rowerowa ma służyć kierowcom, a nie rowerzystom (6)

    wiec na zmiany w tym temacie nie licze. Jezdnia ma być cała dla kierowców. Piesi i rowerzysci niech sie męczą na chodnikach rowerowych.

    • 43 29

    • (5)

      wystarczy że zniesli obowiązek karty rowerowej - teraz kazdy kto ma rower a nie zna przepisów ruchu drogowego może byc użytkownikiem drogi publicznej ?? dlaczego ? skąd pewność że ten uzytkownik wie jak się zachowac , zna znaki , przepisy , zasady ? Głupie ... teraz budujemy od kilku lat trasy i szlaki rowerowe po to by ...pozwolić rowerzystom jeździć gdzie się da ?? jakis absurd ... nie wystarczy że w każdy weekend kaszuby sa zawalone rowerzystami na kolarzówkach sportowych , bez świateł bez czegokolwiek ?? jakby było mało to zawsze muszą jechać parą obok siebie ... królowie szos ..oni trenują reszta sie nie liczy ... bez przesady

      • 6 4

      • Sytuacja z dziś : 10km do pracy (3)

        3 wymuszenia pierwszeństwa i jedno wyprzedzanie bez odstępu, a ten tu pitoli że rowerzyści nie znają przepisów. Tak jest praktycznie co dziennie.
        Zacznij od siebie, a nie wytykasz innym.
        Rowerzyści to są i tak malutkie Kazie w porównaniu do kierowców.

        • 6 6

        • (2)

          grzech innych upowaznie ci do grzeszenia ?? ciekawe ...kopnij swoja matkę w plecy bo ktoś inny skopał matke i teściową ...

          • 0 3

          • przestrzeganie przepisów nie upoważnia do moralizowania (1)

            faryzeuszy mamy wystarczającą większość w sejmie

            • 0 0

            • chcesz coś zmienić ..zacznij od siebie czy szczyt możliwości to czze dyskusje na forach ?...na szczęście głupki się sami eliminują

              • 2 1

      • napisał człowiek, dla którego zdanie egzaminu na prawo jazdy

        było przypuszczalnie największym osiągnięciem intelektualnym. Przepisów ruchu drogowego uczą skutecznie w szkołach podstawowych. Problemem są zachowania ludzi, którzy zdali egzamin na prawo jazdy ale lekceważą przepisy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tego jeszcze dobudowują ideologię; próbując obciążyć inne grupy użytkowników dróg winą za podły stan bezpieczeństwa ruchu w naszym kraju. Ostatnie wypadki na Podhalu wyraźnie wskazują, kto zachowuje się agresywnie wobec innych i jakie są tego skutki.

        • 2 1

  • Ostatnio jeden taki profesjonalista zamiast ścieżką wzdłuż Nowej Bulońskiej (Adamowicza) (6)

    ... śmigał chodnikiem. Piszecie ze to pierwsza w Trójmieście prawdziwa ścieżką rowerowa a taki "profesjonalista boi się nią jechać?

    • 42 13

    • oni się brzydzą ścieżkami, (1)

      dziś rano jeden taki pędził wiaduktem, zwężenie, roboty a on pan i władca środkiem.

      • 0 4

      • korzystał ze swego prawa

        nie stwarzał zagrożenia, tylko narażał się na kalkulowane ryzyko. Przyczyniał się do uspokojenia ruchu. W czym masz problem?

        • 6 1

    • jeśli ruch na chodniku ma charakter kropelkowy

      obecność rowerzysty czy kolarza na niektórych jego odcinkach nie stwarza żadnego istotnego zagrożenia bezpieczeństwa dla kogokolwiek. Doktryna separacji sprzyja tylko kierowcom chcącym lekceważyć limity prędkości - to oni są głównym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym kraju.

      • 6 1

    • (1)

      "Ścieżki" to są w lasach. utwardzone w mieście są "Drogi".

      • 6 10

      • Ulżyło po zwróceniu uwagi na ten karygodny błąd?

        • 16 5

    • Ta droga rowerowa oraz chodnik jeszcze są zamknięte dla ruchu

      Stoją barierki i zakazy ruchu na nich.

      • 11 0

  • (4)

    Ja też zgłosiłem wniosek, że licencjonowani kierowcy wyścigowi i rajdowi nie powinni być zmuszeni do przestrzegania przepisów ruchu drogowego w trakcie treningów. Ćwiczenie synchronicznego driftu uniemożliwia trzymania się wytyczonych pasów ruchu, a ćwiczenie opisu odcinka rajdowego wymaga sprawdzenia czy zapiski pilota są prawidłowe i czy można "lewy szybki ciąć".
    A tak na poważnie to rozumiem kolarzy ale uważam, że powinny być dla ich treningów udostępnione wyznaczone drogi. które byłyby odpowiedni oznakowane tak, aby kierowca wiedział, że można się tam takich ludzi spodziewać. W wypowiedzi jednego ze znajomych pań zawodniczek poszkodowanych ostatnio w głośnym wypadku wyraźnie było zaakcentowane, że były to "kolarki nie rowerzystki". Kolarze są tak samo niebezpieczni w mieście jak inni uczestnicy ruchu, a nawet bardziej, bo prędkości osiągają duże a ich widoczność jest siłą rzeczy mała. Dlatego uważam, że nie powinno być zupełnej dowolności w takim trenowaniu w miejscach, gdzie natężenie ruchu jest wysokie. Nich kolarz w takich miejscach zmieni się jednak w rowerzystę.

    • 116 23

    • Masz kolego rację (2)

      Rajdowcy na tor. Kolarze podobnie.

      • 6 2

      • napisał człowiek, który nie odróżnia wyścigów szosowych

        od wyścigów kolarzy torowców.

        • 3 0

      • Masz racje - ale nie torów

        :-(

        • 0 1

    • Możesz sobie taki wniosek składać

      Najlepiej napisz go brudnym palcem na ścianie w WC

      • 7 13

  • (4)

    Rozumiem, że licencjonowani kierowcy rajdowi i wyścigowi mogą poruszać się drogami innymi niż Kowalski posiadajacy prawo jazdy kat.B ?

    • 96 29

    • (1)

      to ja mogę autem albo skuterkiem jechac drogą rowerową ?

      • 2 4

      • możesz, ale na razie ci nie wolno

        wielu podobnie myślących jak ty robi to codziennie.

        • 2 0

    • mogą, i się poruszają

      Niektórzy z nich nawet domagają się przestrzegania limitów prędkości i sami je przestrzegają jeżdżąc zwłaszcza w terenie zabudowanym. Problemem są kierowcy, którym się wydaje, że dysponują umiejętnościami rajdowców w strefach Tempo 30 i nie mieszczą się w przekroju jezdni, kosząc pieszych i osoby czekające na przystankach autobusowych (por. przypadek kierowcy Porsche na ulicy Myśliwskiej w Gdańsku).

      • 3 0

    • Nie widzę związku

      • 5 7

  • (2)

    Samochody na ścieżki rowerowe a kalesonoerze na ulice dobre

    • 43 7

    • (1)

      ścieżki są w lesie a dróg rowerowych prawie nie ma.

      • 1 2

      • to raczej nie o Gdańsku ... w Radomiu owszem

        • 0 2

  • Popieram (5)

    Dołożyłbym zakaz wjazdu do miasta samochodem starszym niż 5 lat.

    • 32 49

    • (1)

      I zeby lysi, garbaci, z krzywymi zebami/nogami i biedni trzymali sie za obwodnica bo prestiz miasta obnizaja.

      • 8 2

      • i każdy kto zarabia mniej niż 6k netto nie powinien mieć wstępu na Długą

        • 5 1

    • Wiek nie ma tu znaczenia (2)

      Ale zakaz dla pojazdów niespełniających normy euro 6 powinien być jak najbardziej

      • 9 10

      • wiek ma znaczenie i to ogromne bo normy spełniają głownie auta nowe a nie stare

        A tym bardziej ze norma euro 6 ma 15 lat u juz dawno jest nieaktualna. i dlatego przestała byc rozwijana. bo inaczej mieli bysmy juz norme euro 15.:)

        • 2 5

      • znając naszych P-osłów to zaraz ci wymodzą taki przepis, że klękajcie narody

        jak z tym zabieraniem prawka po przekroczeniu o 50km/h ... zamiast zawsze i wszędzie na pół roku - to cymbały zrobiły, że tylko w mieście i tylko na 3 mies

        • 1 2

  • Po pierwsze, primo

    To ktokolwiek chce jechać ulicą, powinien mieć zgodne z przepisami światła. A nie, zmrok a tu cyklista się pojawia znikąd...
    Rowery za grube tysiące, a lampka z oszołoma za 10zl chyba musi bardzo aerodynamikę zaburzać, skoro nie montują...
    Co do OC to też uważam że rowerzyści sami powinni o tym pomyśleć. Jak na mieście przy 40km/h taki Lance Armstrong się właduje w powszechną w tricity Cayenke, to problem dla wszystkich.

    • 6 3

  • A może by tak dzielić nie na podstawie środka lokomocji, a prędkości z którą się porusza?

    Rower w tempie pieszego = chodnik;
    Rower w tempie roweru = droga rowerowa;
    Rower w tempie samochodu = ulica

    • 6 1

  • szosówki mają problem na drogach rowerowych, bo za szybko jeżdżą? (1)

    to lepiej ograniczenie prędkości na drogach rowerowych, skoro szosówki nie mają mózgu

    • 10 4

    • ograniczenie prędkości na ściezkach jest takie same jak na jezdni obok pajacu

      • 2 0

  • To ja odrazu proponuje (1)

    Żeby licencjonowani członkowie polskiego związku motorowego mogli korzystać z pasów awaryjnych na autostradach bez ograniczeń prędkości. Muszą w końcu gdzieś ćwiczyć, a na zwykłej drodze ciągle jakieś tiry i inne dziadki sprawiają że takie treningi są niemożliwe.

    • 2 2

    • a wiesz baranie że z pasów awaryjnych nie wolno w ogólności korzystać a jazda rowerem z prędkością 50 km/h jest legalna?Tyle d..pku sa warte twoje porównania

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum