• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zniosą obowiązek jazdy drogą rowerową?

Joanna Skutkiewicz
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Czy obowiązek jazdy drogą dla rowerów zostanie zniesiony? Według jednego z posłów jest to dobry pomysł. Czy obowiązek jazdy drogą dla rowerów zostanie zniesiony? Według jednego z posłów jest to dobry pomysł.

Poseł Koalicji Obywatelskiej, Franciszek Sterczewski, proponuje, aby nakaz poruszania się drogą dla rowerów nie dotyczył licencjonowanych zawodników Polskiego Związku Kolarskiego. Wysłał w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Infrastruktury.


Poruszanie się drogami rowerowymi ciągle budzi kontrowersje. Wielu rowerzystów zwraca uwagę na kiepski stan nawierzchni, dyskomfort związany z nagle kończącymi się ścieżkami czy nagminnym, nagłym pojawianiem się na drogach rowerowych pieszych.

Według przepisów rowerzyści mają obowiązek jechać drogą rowerową, jeśli znajduje się ona po stronie ulicy, którą się poruszają. Franciszek Sterczewski, poseł Koalicji Obywatelskiej, zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z propozycją zwolnienia z tego obowiązku sporej części rowerzystów. "Uprzywilejowaną" grupą, która mogłaby korzystać z jezdni nawet wtedy, gdy obok znajduje się ścieżka rowerowa, mieliby być licencjonowani zawodnicy Polskiego Związku Kolarskiego.

Sterczewski wskazuje, że aktualny przepis "jest problematyczny dla osób uprawiających kolarstwo szosowe. Ich treningi wiążą się z rozwijaniem większych prędkości, a także - w przypadku osób trenujących w klubach sportowych - z jednoczesnym poruszaniem się na rowerach wieloosobowych grup. Taka sytuacja stwarza niebezpieczeństwo zarówno dla kolarzy szosowych, jak i dla pozostałych użytkowników i użytkowniczek dróg dla rowerów. Infrastruktura rowerowa nie jest dostosowana do treningów kolarskich - choć na wielu ścieżkach rowerowych obowiązują wysokie limity prędkości - przez co osoby trenujące tę dyscyplinę narażone są na kolizje, a także narażają na nie pozostałych rowerzystów i rowerzystki".

W tych krajach można już jeździć rowerem



Rower jako bezpieczny środek transportu



Stosunkowo niedawno, bo pod koniec kwietnia, ten sam poseł zwrócił się do ministra zdrowia z prośbą o ponowne przemyślenie zasadności wprowadzenia zakazu korzystania z rowerów miejskich w czasie pandemii koronawirusa.

Sterczewski pisał wówczas, że "wprowadzenie takiego zakazu, przy jednoczesnym ograniczeniu zbiorowego transportu, sprawia, że wiele osób straciło środek transportu, dzięki któremu realizowało swoje codzienne potrzeby. Rower jest indywidualnym środkiem transportu, przez co wymusza zachowanie odpowiedniego dystansu zalecanego przez Główny Inspektorat Sanitarny i Ministerstwo Zdrowia. W wielu europejskich państwach, chociażby w Niemczech, Holandii czy Danii, systemy rowerów publicznych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 nie zostały zakazane, a jedynie zmienione zostały zasady dotyczące bezpieczeństwa higienicznego. Należy także wspomnieć, że oba przytoczone wyżej rozporządzenia w żaden sposób nie odnoszą się do kwestii systemów wypożyczenia elektrycznych hulajnóg, które wciąż funkcjonują w miastach, pomimo że elektryczne hulajnogi po pierwsze nie spełniają tak istotnej społecznie roli jako środek transportu, po drugie nie posiadają stacji, przez co zdecydowanie trudniej zachować higienę, a po trzecie według badań są bardzo kontuzjogenne, co sprawia, że dodatkowo obciążają system ochrony zdrowia". Z podobnym postulatem występował także Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, apelując o przywrócenie Veturilo - systemu rowerów miejskich w stolicy.

Gdańsk wprowadza udogodnienia dla rowerzystów

Opinie (226) ponad 10 zablokowanych

  • Rowerzysta ma obowiązek korzystać z dróg dla rowerów ale (2)

    w Polsce nie ma praktycznie w ogóle dróg dla rowerów.

    98% infrastruktury to drogi pieszo-rowerowe. od 2011r. rowerzysta nie ma obowiązku z nich korzystać. wiec temat z sufitu.

    • 7 6

    • (1)

      Jak to nie ma skoro specjalnie dla nich rozbiera się linie kolejowe?

      • 2 2

      • gdzie się niby specjalnie rozbiera linie kolejowe?Chyba adaptuje niewykorzystane od 20czy 3 lat torowiska

        • 2 0

  • Trzy razy na tak (3)

    Wolność wyboru. Czy samochód osobowy musi jechać drogą lokalną, jeśli równolegle biegnie autostrada?

    • 9 13

    • czy jak kupie sobie samochód nie dostosowany do jazdy po niektórych drogach (2)

      to mam prawo jeździć tymi, którymi nie mogę się poruszać???

      • 6 3

      • a które drogi publiczne d**ilu s ą niedostosowane dla samochodów osobowych?Poligony czołgowe to nie sa drogi publiczne

        • 1 1

      • a jak by ci ktoś na chodniku postawił znak "autostrada" to uwierzyłbyś że to autostrada?

        w tym problem że zwykłe chodniki robią u nas za infrastrukturę rowerową.

        • 4 1

  • podatek rowerowy (1)

    Skoro rowerzyści korzystają z dróg opłacanych przez innych podatników w tym kierowców - powinni płacić opłatę roczną, ubezpieczenie OC

    • 4 4

    • a jaką to opłatę roczną płacą kierowcy?

      • 3 0

  • (3)

    Treningi to ci Panowie powinni przeprowadzać z dala od głównych dróg krajowych i miejskich.
    Utrudniają oni przejazd i tak już mocno zakorkowanymi drogami.
    A tak poza tym, to Panie Starczewski, to czy te rowery spełniają wymogi dotyczące poruszania się rowerami po drogach miejskich? Zdaje mi się, że chyba nie! Nie są one wyposażone w odpowiedni sprzęt.
    To, że sprzedawca sprzedaje nieuzbrojony rower, nie zwalnia jego użytkownika o odpowiednie jego doposażenie aby móc poruszać się po drogach miejskich.
    Często ci pseudo kolarze za nic nie mają poszanowania do przepisów o ruchu drogowym.
    Może najpierw większość rowerzystów skierować na kurs wiedzy o ruchu drogowym a później pozwolić jeździć im po drogach rowerowych.

    • 4 9

    • w dzień nie trzeba mieć świateł w czym problem?Jakiego to sprzętu im brakuje?Może dzwonka najwyżej ale poza miastem możesz se dzwonić ile chcesz i co to komu daje?Kierowca zajeżdżający drogę albo taranujący rowerzystów jak ten bandyta znany w całej Polsce przejmie się dzyń dzyń dzyń?ależ oni chcą trenować z dala od dróg miejskich tylko na wiochach d**ile znakują zwykłe chodniki jako drogi rowerowo-piesze i co?I wg głupawego pisowksiego rozporządzenia niezgodnego z ustawą rowerzyści mają się katować i jechać tym czymś niszcząc sobie rowery a obok szosa piątej kategorii z małym ruchem przecież to jest nielogiczne

      • 3 0

    • tylko panowie, a panie to już nie?

      • 1 0

    • "za nic nie mają poszanowania do przepisów o ruchu drogowym"

      Rozumiem, ze nie chodzi o brak poszanowania dla sensu slow i zwrotow jezyka polskiego, a jedynie o brak ich znajomosci.

      • 5 0

  • na jezdniach rowerzystów również dotyczą ograniczenia prędkości, także nie poszalejesz

    • 3 1

  • Po co zmiana? (2)

    I tak jeżdżą ulicami

    • 6 1

    • WD - po to, by to zalegalizować (1)

      obecność rowerzystów na jezdni uspokaja ruch i dzięki temu podnosi bezpieczeństwo wszystkich

      • 1 3

      • wręcz przeciwnie... jak już takiego wyprzedzisz to grzejesz żeby "nadrobić" stracony czas

        • 0 3

  • To krok do pozwolenia jazdy autostradą

    Nie od dziś wiadomo że kolarz szosowy może jechać z prędkością 100 km/h a nawet więcej jeśli pozwalają warunki. Na autostradzie zaś może spokojnie się pościgać

    • 2 5

  • taaaa.... znowu kolejny 'mądry pomysł'... (1)

    i potem jeżdżą tacy na rowerach pomiędzy Witominem a Chwarznem po dwupasmówce, gdy obok droga rowerowa na całej długości...

    • 25 10

    • widać że nie jeździsz rowerem

      • 4 1

  • Nie tylko licencjonowani ,ale amatorzy jazdy szosowej na kolarce , ktorych jest kilka tysięcy razy wiecej niż trenujacych zawodnikow powinni mieć ten przywilej
    Żeby nie bylo niedomowień typu .... "a to kolarka ,tylko przelajowa," itp. Recepta jest bardzo prosta -, " Dopuszcza sie ruch uliczny wzdluż przebiegającej rownolegle drogi dla rowerow, pojazdom napedzanych siłą mięśni, wyczerpujacych ogólno pojetę znamiona roweru szosowego/kolarskiego o srednicy opon/szytek do 25 milimetrów."
    Przepis nie do ominiecia.

    • 6 0

  • Absurd laika kolarstwa (2)

    Uprawiałem kolarstwo górskie uczestnicząc w zawodach, miejscem moich treningów były lasy i miejsca poza centrum miast (tam gdzie wystepują ścieżki). Tak samo osoby uprawiające kolarstwo szosowe wybierają trasy poza centrami miast a to ze względów ruchu, stanu nawierzchni i smogu.

    • 6 4

    • Gdybyś trochę pojeździł w trasy to byś wiedział że jest coraz więcej miejsc poza dużymi miastami gdzie obok szosy jest droga rowerowa.

      • 4 1

    • no tak ale w takiej wiosce bojano postawili znaki zakazu i każą jechac zwykłym kostropatym chodnikiem

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum