Znamy przebieg Drogi Czerwonej
Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.
- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.
Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK
Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat
Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.
- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.
- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.
Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?
Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.
Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.
Jak ma wyglądać Droga Czerwona?
Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.
Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.
Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.
Miejsca
Opinie (383) ponad 10 zablokowanych
-
2020-11-26 14:41
Czyżby wkrótce miały być jakieś wybory? (2)
Na obiecanki cacanki i gruszki na wierzbie to chyba nie nadszedł jeszcze "ten" czas?
- 15 9
-
2020-11-26 15:58
Horała kombinuje, jak przedłużyć swoją egzystencje na stołku. (1)
- 1 3
-
2020-11-26 15:59
Musi się zgłosić po poradę do Szczurka
Słońce Bulwaru niedługo Fidela przebije.
- 3 2
-
2020-11-26 14:44
Wszystko ładnie i pięknie ale... (6)
.... zgodnie z projektem wyprowadzenie kontenerów (czytaj ciężarówek) z portu zewnętrznego ma być przez ul. Polską i Wiśniewskiego. Hmm... no chyba ze tam po 4 pasy zrobią w każdą stronę bo inaczej tego nie widzę. Bo w planie od węzła "Kwiatkowskiego" nie widać nowej drogi "do portu" tylko wykorzystanie obecnych.
- 23 0
-
2020-11-26 15:51
Polska i Wiśniewskiego akurat nie ma terminala... (4)
....tamtędy drobnics/masówka tylko.
- 0 3
-
2020-11-26 16:01
Ale przedmówca pisze o przyszłym porcie zewnętrznym, o którym już szefoswo prtu mówi już głośno. (2)
- 4 0
-
2020-11-27 10:41
(1)
Port zewnętrzny ma być wyposażony w najnowsze technologie umożliwiające rezygnacje z ciężarówek. Kontenery będą przesyłane pocztą. Sasin już nad tym pracuje.
- 1 1
-
2020-11-27 12:46
to pisz trochę mniej
bo zaczynasz się wkręcać i w końcu w to uwierzysz...
;)- 1 0
-
2020-11-27 12:45
już ma
bo tam sie przeniosła Stena.
- 1 0
-
2020-11-26 22:24
słuszna uwaga...
przyjdzie odzyskać "międzytorze"... ;)
I rozbudować Wiśniewskiego ...
Kłaniają się nieroztropne decyzje pod naciskiem Rady Miasta Gdyni...- 2 1
-
2020-11-26 14:46
A kiedy wreszcie Droga Zielona?
- 6 6
-
2020-11-26 14:46
oooooo wreszcie jakaś dobra wiadomość!
Tylko kiedy ruszy budowa? Planowane zakończenie napisano a co do rozpoczęcia prac?
- 7 1
-
2020-11-26 14:51
(1)
To teraz niech się popisze Horała i załatwi budowę drogi dużo szybciej ! Będzie fenomenalnie.
- 16 2
-
2020-11-26 15:42
Tak samo jak fenomenalnie walczymy z pandemią .
- 2 1
-
2020-11-26 14:52
Szczurek,bierzesz kasę od pisu?a byłeś za Trzaskowskim nie tak dawno
- 16 8
-
2020-11-26 14:54
A kiedy obwodnica Witomina?
- 9 7
-
2020-11-26 14:57
Hmmm... a Donald i Janusz Lewandowski (5)
robili różne rzeczy ale chyba nic dla Trójmiasta. Prawdziwy paradoks.
- 20 12
-
2020-11-26 15:46
(3)
Jesteś głupi ,czy ślepy . To tak krótko.Stadiony,Obwodnica Południowa ,Armii Krajowej ,Słowackiego .Nowe mosty ,w tym Wantowy, szpital,nowy terminal na lotnisku ,Muzea ,w tym II W Ś
- 9 7
-
2020-11-26 18:07
I wszystko w Gdańsku (2)
Nic w Gdyni
- 10 0
-
2020-11-26 18:49
To mi wygląda, (1)
że Tusk nie lubił gdyńskiej teściowej. Pewnie także teścia historyka, bo był konkurentem zawodowym.
- 4 0
-
2020-11-26 18:54
gdyńskiej żony
też...
- 2 0
-
2020-11-26 18:28
co zrobił Donald?
skreślił OPAT z planu realizacji w 2014 roku.
"Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."- 4 2
-
2020-11-26 15:18
Buspas (2)
To może jeszcze buspas zrobic zamiast dwupasmowki... to beda jeszcze wieksze korki.
- 8 5
-
2020-11-26 15:56
To już rząd nie musi
Takie przełomowe inwestycje Gdynia dźwiga we własnym zakresie!
- 3 2
-
2020-11-26 16:10
Na prawym buspas na lewym pasy rowerowe. Zgodnie z strategią miasta Gdyni
- 7 0
-
2020-11-26 15:19
No i elegancko
Jest kilka Strategicznych inwestycji realizowanych więc i to wypali
- 8 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.