• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmuda Trzebiatowski: Rowerem w Gdyni coraz łatwiej

30 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Urzędnicy chwalą się m.in. estakadą przy Trasie Kwiatkowskiego, która została otwarta po wielu miesiącach poprawek projektu i wykonania, a rowerzyści wcale jej nie chcieli. Urzędnicy chwalą się m.in. estakadą przy Trasie Kwiatkowskiego, która została otwarta po wielu miesiącach poprawek projektu i wykonania, a rowerzyści wcale jej nie chcieli.

- Nawet ci, którzy krytykują gdyńską infrastrukturę rowerową, przyznają, że mijający rok sporo zmienił w tej kwestii na lepsze. Zrealizowano duże inwestycje, zlikwidowano kilka "czarnych dziur" w istotnych punktach miasta, przebudowano drogi rowerowe - wylicza Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, radny odpowiedzialny za politykę rowerową w Gdyni. Jutro swoje zdanie w tej sprawie przedstawi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.



Czy w 2013 roku infrastruktura rowerowa w Gdyni się rozwinęła?

Był to zdecydowanie najlepszy rok, jeśli chodzi o realne zmiany, ułatwiające życie gdyńskim rowerzystom.

Jeśli chodzi o najbardziej spektakularne zmiany, czyli pojawienie się dróg dla rowerów w miejscach, gdzie do tej pory w ogóle ich nie było, to należy wymienić przede wszystkim drogę dla rowerów wzdłuż Alei Zwycięstwa - od Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdyni aż do ulicy Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni. Szeroka, prosta, oddzielona od przystanków i potencjalnych punktów kolizji z pieszymi, z czerwoną warstwą bitumiczną, spełnia wszelkie standardy dla tego typu inwestycji. Gdy dodamy do tego bezkrawężnikowy przejazd rowerowy tuż przed Pomorskim Parkiem Naukowo- Technologicznym, staje się jasne, dlaczego ta trasa z miejsca zyskała uznanie użytkowników rowerów.

Równolegle, po drugiej stronie torów, od Węzła Wzgórze można bardzo wygodnie jechać nowo wybudowaną, najszerszą obecnie w Gdyni, drogą dla rowerów wzdłuż ulicy Górskiego i Centrum Riviera, obok Hali Widowiskowo-Sportowej aż do obiektów GOSiR i dalej - do węzła Brzeskiego.

Na północy też zmiany

Bardzo ważne połączenie zyskała północ Gdyni, gdzie obecnie wzdłuż ulicy Unruga można jechać od początku Pogórza aż do Trasy Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. To również droga z czerwoną nawierzchnią, realizowana w ramach projektu unijnego. Z tej trasy prowadzi bezpośrednie połączenie z ulicą Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni za pośrednictwem budzącej różne emocje estakady rowerowej, a potem biegnące pod Trasą Kwiatkowskiego, równolegle do niej.

Kolejna droga dla rowerów - o długości 2,5 km umożliwiła rekreacyjne połączenie z Sopotem. Zaczyna się w Gdyni Orłowie, przy promenadzie Królowej Marysieńki zobacz na mapie Gdyni, gdzie czeka na rowerzystów bardzo efektowny, 56-metrowy most. Po przejechaniu mostku trasa ciągnie się przez część Parku Kolibkowskiego, aż do potoku Swelina przy granicy Gdyni i Sopotu. Pojawiały się głosy rowerzystów, że próba połączenia oczekiwań rowerzystów z twardymi warunkami Urzędu Morskiego oraz służb ochrony przyrody i służb konserwatorskich zaowocowała rozwiązaniem dalekim od wymarzonego, ale doceniają ją ci, którzy chcą rekreacyjnie przejechać ten odcinek. Zwolennicy jak najszybszej i jak najkrótszej jazdy wybierają drogę do Sopotu wzdłuż alei Zwycięstwa.

Główne drogi też dla rowerzystów

Bardzo imponująco prezentuje się również, formalnie wyremontowany, ale tak naprawdę zbudowany całkowicie od zera, odcinek dla rowerów wzdłuż ulicy Morskiej od ulicy Kcyńskiej zobacz na mapie Gdyni niemalże do wyjazdu z Gdyni w stronę Rumi. Zamiast istniejących tam od lat zdegradowanych i dziurawych ciągów pieszo-rowerowych, pojawiły się odrębne, dobrze oznakowane drogi rowerowe wraz z bezpiecznymi, oznaczonymi na czerwono, przejazdami rowerowymi przez wszystkie skrzyżowania na tym odcinku.

Z rzeczy mniej spektakularnych, ale również docenianych i podnoszących komfort jazdy rowerem, warto wskazać zrealizowany odcinek na orłowskim przebiegu al. Zwycięstwa, w okolicach ulicy Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni, który powstał w ramach przebudowy tego fragmentu jezdni. Prawie po sąsiedzku, wzdłuż ulicy Orłowskiej na wysokości inwestycji Nowe Orłowo także powstała kolejna droga dla rowerów. Zrealizowany w grudniu odcinek wzdłuż ulicy Morskiej, łączący odcinki dróg rowerowych po obu stronach Trasy Kwiatkowskiego, którego brak bardzo frustrował użytkowników rowerów, choć niewielki, istotnie poprawił wygodę jazdy (do tej pory jego brak wymagał zejścia z roweru i prowadzenia go na tym odcinku).

Bez zakazów dla rowerzystów

I wreszcie dwa tematy, które nie wymagały inwestycji, lecz analizy sytuacji (w tym wszelkich możliwych zagrożeń), a po analizie - zmian w organizacji ruchu:
- Umożliwiono rowerzystom legalny przejazd przez Promenadę Królowej Marysieńki, tworząc na jej przebiegu ciąg pieszo-rowerowy, z pewnymi ograniczeniami dla rowerów w sezonie. Na tym odcinku rowerzyści muszą szczególnie uważać na pieszych, którzy mają tam bezwzględne pierwszeństwo.

- Wprowadzono także możliwość jazdy rowerem pod prąd (tak zwany kontrapas) na ul. Starowiejskiej. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w centrum miasta, które ma otworzyć je na kolejne.

18 grudnia przy Infoboxie stanęła również publiczna stacja naprawy rowerów, umożliwiająca cyklistom samodzielne dokonanie podstawowych napraw sprzętu, a także uzupełnienie powietrza w oponach.

Stojaków coraz więcej

Warto też podkreślić, że w tym roku w Gdyni stanęło kilkaset publicznie dostępnych, bezpiecznych stojaków rowerowych i - co ważne - także w miejscach dotychczas zarezerwowanych dla samochodów. Pojawiły się również przed budynkami użyteczności publicznej, między innymi przed Urzędem Miasta oraz przed siedzibą wydziału paszportowego.

Infrastruktura to oczywiście nie wszystko - ważna jest również popularyzacja roweru jako przyjaznego środka transportu. Tu warto wymienić organizowany przez Gdynię konkurs "Rowerem do pracy", do którego zgłosiło się więcej chętnych niż było miejsc, "Gdyńskie wyścigi rowerkowe" adresowane do najmłodszych, dwie edycje "Nocnych Przejazdów Rowerowych" współorganizowane ze stowarzyszeniem "In Gremio", czy szosowy wyścig kolarski "Cyklo Gdynia" organizowany przez Stowarzyszenie Rowerover.

Dużo pracy za nami, jeszcze więcej przed nami

Mamy świadomość, że oczekiwania rowerzystów rosną i będą rosły, tym bardziej, że sami zachęcamy do korzystania z tej formy rekreacji i komunikacji. Każdy kolejny odcinek drogi dla rowerów zbudowany przez miasto sprawia, że poszerza się grono osób jeżdżących, a to rosnące grono będzie podnosić nam poprzeczkę i zwiększać wymagania. Mamy naprawdę dużo do zrobienia, tym bardziej cieszy mnie to, że naprawdę dużo udało się w 2013 roku. To był rok przełomowy, jeśli chodzi o skalę i różnorodność inwestycji rowerowych, ale także przełomowy ze względu na audyt polityki rowerowej i wypracowany wspólnie przez radnych, urzędników i rowerzystów precyzyjny plan działań na najbliższe 30 miesięcy. Miasto wie, co jest do zrobienia i w jakiej kolejności, a użytkownicy wiedzą, czego mogą się spodziewać.

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
- radny Gdyni, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej

Opinie (158) 1 zablokowana

  • Pierdu pierdu (5)

    A na Hutniczej zginał rowerzysta! Ale przeciez jest super! Moze nakazac "urzednikom" miejskim zeby jezdzili do swojej cudownej pracy na rowerach. Zmiejsza sie oblozenia parkingow, poprawi sie srodowisko i grude zady Pań z UM beda moze mniejsze.

    • 2 4

    • Na rowerze do pracy (3)

      to można sobie jeździć na wsi, w mieście nie, bo może to się skończyć śmiercią tak jak na Hutniczej.

      • 1 4

      • śmiercią może się skończyć dojeżdżanie samochodem do pracy

        jak również wożenie dzieci do szkoły w porannych godzinach szczytu

        • 1 0

      • (1)

        Jak to bylo - dobry urzednik to ........... urzednik!

        • 1 1

        • brutalne,ale prawdziwe

          Pierdzistołki by od razu ODKRYLI że jazda rowerem po Gdyni przypomina bieganie po Damaszku i Aleppo. I przestali by wspierać blacharzy-morderców.

          a i rzeczone ZADY by schudły, co za mega oszczędność na materiale opinającym...

          • 4 2

    • Akcja na 2014 ! Wsadzic wszystkich z GWE na rowery!

      Bedzie festiwal wiochy na rowerach. Zamiast golfow II/ III - dac im rowery o tym samym roczniku - Wigrusy i Jubilaty!

      • 0 3

  • To są bardzo stary zdjęcie chyba 3 lata temu.

    Jesień.

    • 0 4

  • THE END

    prawa strona, czerwona barierka https://maps.google.de/maps?q=gdynia&hl=de&ll=54.541426,18.497307&spn=0.008253,0.026157&sll=54.79452,9.432081&sspn=0.131227,0.41851&t=h&hnear=Gdingen,+Gdynia,+Woiwodschaft+Pommern,+Polen&z=16&layer=c&cbll=54.541551,18.497493&panoid=vZNTfHD-7EdSODJ61f_2_Q&cbp=12,30,,0,0

    • 1 0

  • Rowerowa mafia (1)

    i tyle !

    • 4 5

    • Akcja na 2014 ! Wsadzic wszystkich z GWE na rowery!

      Akcja na 2014 ! Wsadzic wszystkich z GWE na rowery!
      Bedzie festiwal wiochy na rowerach. Zamiast golfow II/ III - dac im rowery o tym samym roczniku - Wigrusy i Jubilaty!

      • 2 3

  • Niestety :) (2)

    Kiedy widzę "kręcidupka" na drodze, mam ochotę rozjechać go bezpośrednio ! Nieoświetlony, nieubezpieczony, niedouczony, nieprzewidywalny i wredny ! Skręca bez sygnalizowania i ma w d...e wszystkie przepisy :(

    • 5 11

    • jedyny prawdziwy głos

      wśród oszołomionego bełkotu na fali "poprawności" sterowanej przez paru cwaniaków załatwiających sobie i paru kolesiom infrastrukturę wartą ciężkie miliony , kosztem wszystkich podatników.

      • 1 6

    • nie wsiadaj do samochodu, tylko spróbuj jako pieszy przejść na drugą stronę najbliższej jezdni

      budowanej w stylu 2 razy po dwa pasy i do tego jeszcze dodatkowe pasy do skrętu w lewo i w prawo - w sumie 6 pasów jazdy po 3,5 metra szerokości każdy.

      • 2 2

  • Dwa tematy do pana ZZT (4)

    1. Jaki macie pomysł na połączenie Al. Zwycięstwa z Wielkopolską?
    2. Proszę przyjechać na wiosnę na Wiczlino do SP37. Proszę obejrzeć jak zapchane są rowerowe stojaki pod malutką szkołą. Potem proszę obejrzeć jak ta szkoła będzie wyglądała za 1,5 roku. A na koniec wyjrzeć którędy dzieci dojeżdżają do tej szkoły i czy wygląda to bezpiecznie. To tak dla "zapłodnienia umysłu" jaką rolę pełni rower w takich dzielnicach i dlaczego czasem infrastruktura jest tam ważniejsza niż na morskiej promenadzie.

    • 18 0

    • (3)

      Pomysł na połaczenie Zwycięstwa z Wielkopolską jest mocno na tapecie i głowi się nad nim sporo osób z różnych branż. Kluczowe jest oczywiście przejście przez tunel i potem odcinek obsadzony szpalerem drzew. Duże wyzwanie i jeden z najpilniejszych tematów. SP 37 to ważna kwestia i dlatego na mój wniosek w ramach inwestycji jest przewidziane dowiązanie dojazdu do szkoły do istniejącej sieci dróg rowerowych. Tam musi być bezpiecznie i zachęcająco do jazdy - ale ta sprawa jest pod kontrolą.

      • 3 1

      • (2)

        Dziękuję za odpowiedzi.

        1. Jeżeli chodzi o ominięcie tunelu i Placu Górnośląskiego - w praktyce przejeżdża się przez ten odcinek po to, aby dojechać do Zwycięstwa i dalej przynajmniej do Redłowa a w drugą stronę do Sopotu. Może warto trochę zmienić ogniskową i zamiast problematycznego i zapewne konfliktogennego przeciskania się przez tunel opracować koncepcje rozwidlenia DDR od rejonu Łowickiej w lewo przez M. Kack do Węzła M. Brzeskiego oraz w prawo, przez Wrocławską Inżynierską tak aby pokonać tory mało uczęszczanym wiaduktem w ul. Spółdzielczej? W ten sposób dostajemy się do Klifu, Orłowa i w kierunku Sopotu. Więcej IMO nie potrzeba.

        2. Wracając do Wiczlina - dobrze słyszeć o "dowiązaniu do sieci dróg rowerowych". Mam nadzieję że nie wyczerpuje tego tematu tylko połączenie z odcinkiem od przystanku "Potok Wiczliński" do "Wiczlino Skrzyżowanie"?

        Chciałbym mieć nadzieję że te połączenie to przynajmniej obecna ścieżka na Chwarznieńskiej? W ogóle w tym rejonie przydały by się ścieżki przy Wiczlińskiej - można tam stworzyć bardzo bezpieczną infrastrukturę oddalając ścieżki od jezdni - są na to rezerwy.

        • 2 0

        • (1)

          co do propozycji przeprowadzenia ścieżki alternatywnie Łowicką - tam jest dramatycznie stromo i ciasno. Jest jeszcze Małopolska - tak samo albo jeszcze stromiej...

          • 1 0

          • OD Łowickiej, nie Łowicką

            Można poprowadzić pas rowerowy (wydzielona ścieżka się nie zmieści) kawałek Łowicką potem od razu w Małopolską i potem Góralską / Żmudzką albo Kurpiowską do Kaczej. Tam już wystarczy nawet doprowadzić DDR do Lotników i mamy jako tako domknięte połączenie od Wielkopolskiej do tras dolnego tarasu.

            Wymagało by to pewnie wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na tych ulicach - ale to raczej nie problem bo są bardzo mało uczęszczane. Dużo ważniejsze jest przeprojektowanie skrzyżowania z Łowicką / Płocką

            • 2 0

  • Starowiejska - bzdura do sześcin

    • 0 2

  • Aleja Zwycięstwa ha ha ha

    Jakoś nic nie wspominano jaki bubel tam dla rowerzystów zafundowano , chodzi o jedno kierunkowe ddr-y po obu stronach. Jak jedzie się w kierunku Gdańska to czeka nas czerwona fala po 10 minut na każdej części , to jest kpina jakaś. Aleja zwycięstwa ciągle nie jest spójna , więc jak można mówić o bezpiecznym tam przejeździe. Krótko mówiąc Gdynia zdecydowanie odstaje od Gdańska 10 lat za murzynami

    • 2 1

  • .

    nie można pominąc 500 m ul.Starowiejskiej przy Atrium

    • 1 0

  • kłamczuszek ZZT

    .../ Nawet ci, którzy krytykują gdyńską infrastrukturę rowerową, przyznają, że mijający rok sporo zmienił w tej kwestii na lepsze/... - ja nie przyznaje ...

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum