• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiana ciśnienia w oponach... podczas jazdy? To możliwe i wchodzi do użytku

Joanna Karjalainen
12 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wyścig Paris-Roubaix cechuje się odcinkami trasy wytyczonymi po wymagającym bruku. Wyścig Paris-Roubaix cechuje się odcinkami trasy wytyczonymi po wymagającym bruku.

Rozwój technologii związanej z rowerami zapewne jeszcze długo nie przestanie nas zaskakiwać. Międzynarodowa Unia Kolarska wraz z początkiem kwietnia dopuściła do użytku w wyścigach system pozwalający na... zmianę ciśnienia w oponach roweru podczas jazdy. Nadchodzący wyścig Paris-Roubaix może w tym roku wyglądać nieco inaczej niż do tej pory.



Czy oglądasz wyścigi kolarskie?

Fanów kolarstwa górskiego nie dziwią już pewnie regulowane sztyce, które można opuszczać i podnosić w trakcie jazdy po to, by jechać efektywniej, zwłaszcza na zjazdach. Tym razem to miłośnicy kolarstwa w wydaniu szosowym będą musieli przyzwyczaić się do oglądania nowinki technologicznej, jaką jest system kontroli ciśnienia w oponach roweru podczas jazdy.

Produkt Scope Atmoz wyprodukowany przez holenderską firmę został właśnie oficjalnie dopuszczony do użytku w wyścigach przez UCI - Międzynarodową Unię Kolarską. Dzięki niemu kolarze będą w stanie podczas jazdy obniżać i podnosić ciśnienie w oponach roweru. UCI wprawdzie ogłosiła dopuszczenie produktu 1 kwietnia, ale nie jest to z jej strony primaaprilisowy żart.

Ciśnienie ma znaczenie



W profesjonalnych wyścigach dobór ciśnienia w oponach zawsze ma znaczenie, a w niektórych przypadkach może wręcz odegrać kluczową rolę. Dzieje się tak np. tam, gdzie zawodnicy mają ścigać się po śliskim asfalcie. Każdy musi wówczas wybrać pomiędzy prędkością a przyczepnością. Czy postawić wszystko na jedną kartę, czy może wziąć pod uwagę również swoje bezpieczeństwo? Wbrew pozorom w zawodowym sporcie nie jest to oczywiste.

Wydaje się, że produkt, który został właśnie oficjalnie dopuszczony do użytku w profesjonalnym kolarstwie, może zrewolucjonizować zarówno proces przygotowania sprzętu do wyścigów, jak i - przede wszystkim - przebieg samych zawodów. Będzie to miało szczególne znaczenie w takich wyścigach, jak Paris-Roubaix - jedno z najpopularniejszych wydarzeń kolarskiego świata, które w tym roku odbędzie się już w najbliższą niedzielę, 17 kwietnia. Cechą charakterystyczną "piekła północy", bo tak znamiennie nazywany jest wyścig, jest trasa wytyczona po bruku - wymagająca wiele zarówno od kolarzy, jak i od ich sprzętu.

Drużyna DSM, wcześniej Sunweb, zapowiada użycie Scope Atmoz podczas nadchodzącego wyścigu Paris-Roubaix. Czy wpłynie to znacząco na przebieg i wyniki rywalizacji? To się okaże. Poza odcinkami brukowymi trasa wyścigu wiedzie również po asfalcie, więc możliwość manipulowania ciśnieniem w oponach może okazać się nie bez znaczenia.

Do pracy jadę rowerem. Niedługo start zapisów



  • Scope Atmoz to produkt, który może wpłynąć na przebieg rywalizacji w wyścigach szosowych.
  • Scope Atmoz to produkt, który może wpłynąć na przebieg rywalizacji w wyścigach szosowych.
  • Scope Atmoz to produkt, który może wpłynąć na przebieg rywalizacji w wyścigach szosowych.

Jak to działa?



Scope Atmoz nie jest trudny w użyciu dla zawodnika, wystarczy bowiem nacisnąć przycisk na kierownicy swojego roweru. UCI twierdzi również, że mechaniczne działanie produktu nie jest bardzo skomplikowane i opiera się na użyciu pompki i małego zbiorniczka z powietrzem rezerwowym przy piaście. Nie da się również bez końca używać tego niewielkiego rezerwuaru - po określonej liczbie użyć trzeba go po wyścigu napełnić z powrotem.

Pomiędzy samym mechanizmem a przyciskiem na kierownicy nie ma połączenia kablowego - komunikacja odbywa się przez Bluetooth i/lub ANT+. Wartości ciśnienia mogą być wyświetlane na ekranie Wahoo Elemnt Roam. System jest dostępny wyłącznie dla opon bezdętkowych.

Obecnie cena produktu wynosi około 4 tys. euro.

Opinie (22)

  • Czad! (3)

    Tylko po co? Akurat ten wyścig polega na jeździe z taką prędkością aby koła nie waliły po dziurach, tylko jechały po grzbietach kamieni. Coś jak szybka jazda samochodem po szutrowej tarce. Też od pewnej prędkości przestaje trząść.

    • 15 12

    • Ty się wogule na czyms znasz czy tak piszesz bzdury

      • 6 10

    • (1)

      jak Ty pojęcia nie masz XD

      ah wy eksperci XD

      • 0 0

      • o i kolejny ekspert wyjaśnił ekspertowi, że jest ekspertem

        ha ha ha, co za dyletanci tutaj piszą

        • 1 0

  • A jak jeden drugiemu zhakuje system przez Bluetooth? (1)

    • 9 4

    • Będzie się działo.:) Prawdziwa rywalizacja. W hakowaniu;)

      • 0 0

  • I w mevo 4.7 będzie. Będziemy w trójkę na jednym rowerze jeździć!

    • 15 0

  • Pani Joanno, (2)

    Pierwszy raz z działu rowerowego dowiedziałem się od Pani o czymś, o czym jeszcze wcześniej nie słyszałem. Dziękuję. Mnie to interesuje i na pewno dowiem się więcej, ale zastanawiam się czy ten portal jest dobrym miejscem na takie specjalistyczne artykuły :)
    Pozdrawiam,

    • 21 2

    • Tak, Pani Joanna teraz pewnie testuje elektryczne przerzutki. Będziemy wiedzieć co kupić!

      • 2 0

    • To baaardzo nowy news ^^ taki z przed kilku godz.

      • 4 0

  • Warto dodac, ze na chwile obecna nie wiadomo czy jest to jest 4000, za jedno kolo, czy za komplet.

    • 6 0

  • ci fanatycy zmieniają śrubki i nakrętki na takie z odpowiedniego metalu by rower był o 2 gramy lżejszy (5)

    a mieliby domontować sobie takie cudo co pewnie waży nie mniej jak 250 g ?! profanacja

    • 11 1

    • Minimalna waga roweru jest określona w przepisach UCI (4)

      Technicznie spokojnie można zrobić rower lżejszy od tego limitu, nawet po zamontowaniu urządzenia z artykułu.

      • 6 0

      • A to oznacza, ze teraz bedzie mozna z waga zejsc gdzies indziej

        • 2 0

      • stąd się wzięły przerzutki elektryczne (2)

        i hamulce tarczowe nawet na etapach górskich. Teoretycznie można by zrobić rower wyczynowy poniżej 5kg, więc na wadze dodatków się nie oszczędza. Czekam tylko na opuszczaną sztycę w szosówkach bo po zeszłorocznych regulacjach nie można siedzieć na ramie.

        • 1 0

        • Już Mohoric użył tego w wyścigu Mediolan-San Remo w tym roku

          Inni pójdą w jego ślady na wyścigach lub etapach, które kończą się dużym zjazdem w niewielkiej odległości przed metą.

          • 3 0

        • to już zostało użyte. A dopuszczone chyba od 2014r

          • 0 0

  • To proste (2)

    obok biegnie koleś z pompką i w razie potrzeby pompuje w trakcie

    • 3 0

    • musiałby stale gwiazdę robić (1)

      bo kółka się obracają.
      (wyobraźcie sobie, że filtr antyspamowy zablokował mi synonim czasownika obracać się. kółka się... kto uzupełni?)

      • 0 0

      • kołka się kręcą?

        • 0 0

  • Tylko n wyscigach nigdzie indziej nie potrzebne i tak myslałem ze tylko bezdętkowe

    • 0 0

  • Ten bluetooth jest ciekawy

    Patrząc jak to zazwyczaj działa obawiam się za chwilę się okaże że cisnienie zmieniło się, ale w sąsiednim rowerze :)

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum