• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zeroemisyjna mobilność w Europie. Trójmiasto goni, ale pozostaje w tyle

Joanna Karjalainen
6 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Aglomeracja trójmiejska została przebadana pod kątem możliwości osiągnięcia zerowej emisji spalin do 2030 roku. Aglomeracja trójmiejska została przebadana pod kątem możliwości osiągnięcia zerowej emisji spalin do 2030 roku.

The Clean Cities Campaign, europejska organizacja zajmująca się promocją zeroemisyjnej mobilności, opublikowała raport z przebadanych 36 miast Europy pod kątem ich szansy na osiągnięcie zerowej emisji spalin do 2030 roku. Trójmiasto znalazło się pośród nich.



Czy chciał(a)byś, żeby miasta Trójmiasta osiągnęły status zeroemisyjnych?

Celem organizacji jest wsparcie miast Europy w przekształcenie się w zeroemisyjne już do 2030 roku. W Polsce partnerami podmiotu są Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE), Health and Environment Alliance Polska (HEAL-PL) i Polski Klub Ekologiczny.

Jak informuje Clean Cities Campaign, potrzeba zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w miastach staje się paląca: to właśnie z emisji spalin w dużej mierze wynikają problemy zdrowotne mieszkańców i postępujące zniszczenie środowiska.

Trójmiasto z 33. lokatą



Organizacja przebadała 36 europejskich miast, w tym polskie: aglomerację trójmiejską, Kraków i Warszawę pod kątem przygotowania do osiągnięcia celu w postaci osiągnięcia zerowej emisji spalin do 2030 roku.

Miasta zostały przetestowane i ocenione w pięciu kategoriach:
- przestrzeń dla ludzi - długość chodników i dróg dla rowerów w stosunku do sumy długości dróg dla aut,
- bezpieczeństwo na drogach - liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów w ostatnich trzech latach w stosunku do ogólnej populacji w danym mieście,
- dostęp do transportu publicznego i ładowarek dla pojazdów elektrycznych,
- warunki w mieście - czy zero- lub niskoemisyjne strefy istnieją lub są planowane, czy jest w planie ograniczenie dostępu aut spalinowych do miasta, czy w mieście istnieje bike- i carsharing,
- czystość powietrza w ostatnich pięciu latach.

Jak sugeruje Barbara Stoll, dyrektor Clean Cities Campaign, wyniki raportu powinny być dla liderów europejskich miast sygnałem do przebudzenia się i podjęcia bardziej radykalnych działań. Zdaniem Stoll, żadne z przebadanych miast nie jest nawet blisko celu, jakim jest pozbycie się spalin do 2030 roku.

Pełną treść raportu można przeczytać tutaj.

Spośród 36 przebadanych miast, Trójmiasto zajęło 33. miejsce. Spośród 36 przebadanych miast, Trójmiasto zajęło 33. miejsce.

Wyżej niż Warszawa i Kraków



Spośród 36 przebadanych miast Trójmiasto zajęło 33. miejsce. Wyprzedziliśmy inne polskie miasta - Warszawę, która zajęła lokatę poniżej nas, oraz Kraków, który uplasował się na przedostatnim miejscu. Gorszy był Neapol. Od organizacji The Clean Cities dostaliśmy ocenę "E" i 39.5 punktów na 100 możliwych.

To znacznie gorzej niż miasta, które uplasowały się w czołówce badania. Warto jednak zauważyć, że nikt nie dostał od CCC oceny "A". Najlepsi, czyli - kolejno - Oslo, Amsterdam i Helsinki - otrzymały oceny "B". Najwyżej ocenione miasto dostało 71.5 pkt. W pierwszej dziesiątce znalazły się również: Paryż, Sztokholm, Ghent, Monachium, Bruksela i Barcelona.

Umowa na Mevo 2.0 podpisana. Rowerami pojedziemy wiosną 2023 r.



Trójmiasto wypadło stosunkowo słabo w kategorii czystości powietrza, jednak jeśli chodzi o kategorie takie jak przestrzeń dla ludzi (pieszych i rowerzystów) oraz bezpieczeństwo na drogach, można uznać, że gonimy najlepszych - nasze wyniki nie były gorsze od tych, które osiągały niektóre miasta z pierwszej dziesiątki.

Ranking 36 europejskich miast zbadanych przez The Clean Cities Campaign. Ranking 36 europejskich miast zbadanych przez The Clean Cities Campaign.

Opinie (70) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (2)

    Jestem za, iść do przodu, prymitywnej krytyki nie słuchać, bo ruskie boty nie zostawią na temacie suchej nitki

    • 12 21

    • Lepiej zacznij sprzatać kupy po swoim piesku, chociaż... czekaj, one są tak bardzo ekologiczne, urzyźniają ziemię - nie sprzątać! ;)

      • 5 4

    • Typowy buraczek z blachosmroda widzi tylko czubek własnego nosa i ma wszystko gdzies jest roszczeniowy

      mimo tego ze jest największym szkodnikiem w mieście .Ale co sie dziwic 80% aut w miescie to szroty sprowadzone z europy zachodniej srednio 15-20lat A dzieki głupocie brukseli pirat drogowy sprowadza szrota z Anglii z kierownica po prawej stronie i nie musi nawet tego zmieniac mimo ze jest zagrozeniem na drodze.Ale tez sa troche usprawiedliwieni bo przez głupote urzedników komunikacja miejska jest beznadziejna w Gdańsku dzien bez awari tramwaju to dzien unas stracony !!

      • 2 1

  • Utopijne pomysły ekoterrorystów. (4)

    • 37 15

    • (1)

      Ekooszołomom mówimy stanowczo NIE!

      • 10 10

      • zarażeni samochodozą to pożyteczni idioci Vladimira Vladimirowitcha P.

        • 6 8

    • (1)

      Znaczy co, to że ktoś chce oddychać czystym powietrzem i nie ma zada przyspawanego do samochodu to zaraz ma nie po kolei? To chyba w odwrotną stwonę....

      • 7 7

      • Oznacza.

        • 0 2

  • (6)

    Czy naprawdę są tylko dwie opcje?! Albo kopcące diesle albo elektryki? Te nowe auta benzynowe naprawdę są ok, pod względem ekologii i ekonomii.

    • 35 7

    • problemem jest nie tylko emisja spalin, ale także pyłów ze ścierania opon o jezdnię (5)

      a także przestrzeniożerność samochodów, bez względu na ich napęd. Opcji jest wiele, dopuść do swojego katalogu rozwiązań rower oraz rower wspomagany elektrycznie, a także opcję łańcucha ekomobilności: na dalsze odległości w Trójmieście rower+SKM lub PKM po elektryfikacji

      • 5 6

      • (2)

        zwłaszcza zimą przy -20.

        • 7 4

        • kiedy miałeś takie temperatury w tym roku? przez ile dni? (1)

          jak ci się odpalał silnik przy temperaturze -20?

          • 3 0

          • Odpala normalnie

            Normalnie odpala. Nawet jak na dworze zostawię to webasto przyejmnie nagrzeje w środku. Jazda w deszcz rowerem to też nie przyjemność, do tego zapakować jakieś większe zakupy jest niemożliwe.

            • 1 1

      • (1)

        Przecie elektryk tez ma opony

        • 0 0

        • dlatego lepsze opony slicki półtoracalowej szerokości u pięćdziesięcioletniego rometa
          niż pięciocalowej cszerokości u tesli nówki sztuki, która i tak wozi tonę strefy zgniotu

          • 0 0

  • A co to za firemka przyanje te medale? (4)

    Nikogo nie gonimy i nie zamierzamy tego robić na siłę i za ogromne koszty!

    • 25 5

    • na siłę nie, ale w przemyślany i konsekwentny sposób trzeba uwalniać kolejne ulice i place miasta (3)

      od jeżdżących i parkujących samochodów.

      • 3 5

      • By stały puste? (2)

        • 2 3

        • by komunikacja miejska nie stała wkorkach i betonoze zamienic na tereny zielone dostepne rekreacyjnie

          • 2 2

        • nie, by tętniły życiem szczęśliwych ludzi robiących zakupy docierając do sklepu nie tylko samochodem

          • 1 1

  • Mój umysł jest ale moja kieszeń jeszcze nie. (2)

    Poczekam na zachodnioeuropejską pensję

    • 30 5

    • uważaj, bo będziesz ponosił niedługo zachodnioeuropejskie koszty parkowania i jazdy koleją (1)

      warto, być wiedział, że inwestycje w promocję korzystania z roweru (infrastruktura, uspokajanie ruchu, promocja...) to inwestycje o najwyższej stopie zwrotu dla mieszkańców miast.

      • 3 4

      • Jak sie firmy wyniosa za obwodnice to faktycznie moeszkancom sie te rowery przydadza

        • 0 0

  • (5)

    To już wiem skąd te wszystkie rewolucyjne pomysły w mieście. Piramowicza, budowanie dodatkowych przejść w centrum, ograniczanie pasów dla aut. Miasto chce być wyżej w jakimś plebiscycie ;)

    • 30 9

    • nie tylko: miasto i jego mieszkańcy chcą cieszyć się wyższą jakością życia (2)

      nie da się tego procesu wdrożyć bez spokojnego zakwestionowania dotychczasowej roli samochodów prywatnych napędzanych tradycyjnym silnikiem spalinowym w naszych miastach.

      • 8 12

      • Wyższa jakość życia? (1)

        Wolne żarty.

        • 3 4

        • sprawdź miejsce Kopenhagi w rankingach jakości życia

          możesz też sprawdzić Houston - węzeł autostradowy i codziennie 2 godziny w korkach na "autostradzie" śródmiejskiej. Wybór należy do Ciebie. Nie zapomnij o cenach paliwa i kierunku ich zmian,

          • 1 1

    • Piramowicza to nie jest żaden rewolucyjny pomysł

      to po prostu krok w kierunku podniesienia poziomu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, zgodne z zapisami wielu strategicznych dokumentów przyjętych po wielomiesięcznych konsultacjach z wieloma mieszkańcami Gdańska, zapisami Gdańskiej Karty Mobilności Aktywnej, Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej miasta Gdańska, Kartą Brukselską etc. etc.

      • 9 13

    • Albo po prostu chce podnosić standard życia. Jeśli ktoś mierzy go jedynie czasem podróży z punktu A do B, to może mieć problem ze zrozumieniem.

      • 2 1

  • Kolumna "Clean Air" (1)

    Powietrze w Krakowie czystsze niż w Trójmieście??? Mega ten ranking....

    • 25 1

    • tez to zauważyłem, to jakaś bzdura i to totalna

      także dostęp do ekologicznego transportu jest naciągany, bo jeśli w Warszawie mógłbym to zrozumieć, bo to efekt metra przede wszystkim, to same tramwaje w Krakowie nie zrównoważą tramwajów w Gdańsku, trolejbusów w Gdyni plus SKM

      • 2 1

  • W tym roku jeszcze nie miałam okazji wrócić tramwajem z pracy siedząc. Bilet miesieczny wykupiony. (7)

    W rankingu oszustw transportowych to chyba też daje miejsce w czołówce, dlatego przy okazji polewania szampana warto o tym wspomnieć.

    • 30 6

    • (1)

      Ja nawet jak są wolne miejsca to nie siadam, każda spalona kaloria dobra!

      • 4 5

      • Braw ty. Będziesz miał żylaki jak talala

        • 2 5

    • Popatrz na dobrą stronę (1)

      Przynajmniej pluskiew do domu nie przywleczesz

      • 2 5

      • Po co mu pluskwy ma pegazusa

        • 0 3

    • Nie mogłaś kupić biletu z miejscówką? ;>

      • 1 1

    • Bo tramwaj jest najmniej efektywny najdrozszy kosztowny w utrzymaniu i dobry był tylko w epoce PRLu

      • 0 2

    • To, że w komunikacji jest tłok, to normalne.

      Komu się opłaca wozić powietrze?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Rok 2030 będzie już za osiem lat. Przyjęcie tak krótkiej granicy czasowej jest absurdalne. Nawet bogate miasta najbogatszych państw świata będą miały z tym problem, a co dopiero takie kraje jak Polska. W tym czasie nie da się nawet doprowadzić do akceptowalnego stanu nawierzchni dróg w miastach, a co dopiero stworzyć infrastrukturę dla elektromobilności. Ponadto nie ma żadnych realnych szans na wyeliminowanie w tak krótkim czasie z ruchu miejskiego tysięcy posiadanych przez mieszkańców samochodów z napędem spalinowym (nadal są kupowane). Chyba, że wprowadzony zostanie odgórnie zakaz poruszania się takimi samochodami na terenie miast (pod karą więzienia). Pytanie, czy poza miastami będzie można poruszać się pojazdami spalinowymi ? Jeśli tak, to jakoś takim pojazdem trzeba będzie z miasta wyjechać lub parkować je na obrzeżach miast i dojeżdżać do nich pojazdem elektrycznym, komunikacją miejską lub rowerem. Do tak wielkiej transformacji systemów transportowych miast bardziej realne może być przyjęcie limitu czasowego 2050 rok.

    • 36 8

    • Elektromobilność w trojmieście opiera się na rosyjskim węglu.

      • 2 1

    • Jak widac nie masz zielonego pojęcia o temacie .Miasta europy zachodniej z czołówki rankingu sa juz blisko. (1)

      A trójmiasto jako ostatnie.Bo w szczególności w Gdańsku sa działania tylko pozorne i Gdańsk wrecz sie cofa niz goni europe!Tramwaj który jest najbardziej kosztowny w miescie i jednocześnie najbardziej awaryjny najmniej efektywny jest rozwijany dlaczego bo taki maja kaprys bo mamy szkodliwych urzedników po znajomosci politycznej!Komunikacja sie u nas nie rozwija ,nie jest efektywna a jednoczesnie winduja ceny biletów.Dyskryminuje sie hulajnogi ,rowery i pieszych!!
      Dlatego w Gdańsku najlepszym środkiem transportu jest własne auto i coraz więcej ludzi je wybiera dlatego rośnie liczba aut.Transport w Gdańsku w porównaniu do miast europy zachodniej czy skandynawskich to sa lata świetlne zacofania do nich !!

      • 1 3

      • a biletu na rower w kolejce mieć nie musisz, tylko musisz mieć rezerwację za trzy zeta, a to całkowicie co innego niż bilet jest przecież

        a propos, czy z taryfy pomorskiej wynika, że mogę na bilecie skm pojechać z Oliwy do Sopotu?
        czy mogę tak pojechać wioząc rower?

        • 0 0

  • no już niedługo cały ten plan diabli wezmą (2)

    Jak putin zakręci kurki to szybciutko wrócimy do węgla i atomu.
    A Niemcy ogłoszą że węgiel jest eko...

    • 19 2

    • bo jest ale w małych dawkach na rozwolnienie

      • 1 3

    • Nikt od atomu nie odchodzi bo sie nie oplaca niema tanszei i lepszej energi obecnie

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum