• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z kamerą wśród lokomotyw Muzeum Kolejnictwa

Krzysztof Kochanowicz
3 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

W Kościerzynie znajduje się największe muzeum parowozów i lokomotyw, które spotkać można było na polskich torach w minionym wieku. Łącznie w ekspozycji znajduje się ponad czterdzieści jednostek taboru kolejowego. To właśnie tutaj zatrzymał się czas dla najlepszych tradycji polskiego kolejnictwa. W tym historycznym miejscu powracają wspomnienia z niezwykłych i bogatych dziejów dróg żelaznych w Polsce. Zwiedzanie kolejowej ekspozycji to z pewnością ciekawa forma spędzenia wolnego czasu poza domem z rodziną. Po sezonie nie ma tu tłumów i swobodnie można robić zdjęcia bez przypadkowych gości w tle. Z Trójmiasta do Kościerzyny mamy raptem godzinę drogi samochodem lub pociągiem. Wycieczka rowerowa zajmie nam natomiast cały dzień. Możemy ją jednak rozłożyć, tak że pół trasy pojedziemy na dwóch kółkach, a wrócimy pociągiem. Wybór należy do was.





Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie



Ekspozycja zajmuje budynki i plac dawnej lokomotywowni. Dzieje kościerskiej parowozowni sięgają XIX wieku. Niestety dokładna data rozpoczęcia jej działalności nie została odnotowana w archiwach. Jednak za jej debiut przyjmuje się rok 1885 - to właśnie wtedy dotarła kolej do Kościerzyny. Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie posiada najliczniejszą i wciąż rozrastającą się ekspozycję pojazdów szynowych w Północnej Polsce.

Wraz z zastępowaniem trakcji parowej przez spalinową zmniejszyła się również konieczność utrzymywania licznych lokomotywowni. Od 1 listopada 1992 roku, zarządzeniem naczelnego dyrektora Północnego Okręgu w Gdańsku, na miejscu lokomotywowni został utworzony Skansen PKP Kościerzyna. Do podstawowych działań muzeum zaliczono nie tylko gromadzenie i konserwację eksponatów związanych z historią kolei, ale także utrzymywanie w stanie czynnym parowozów. Oprócz działalności o charakterze muzealnym, skansen posiadał też czynne parowozy, prowadzące tzw. pociągi retro. Po przeprowadzonym podziale PKP, w 2001 roku, parowozownia została przejęta przez PKP Cargo. Taki stan rzeczy utrzymywał się przez osiem lat. W 2009 roku, placówka ta, już jako Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, została włączona w struktury Muzeum Ziemi Kościerskiej. Niestety w związku z ogromnymi kosztami związanymi z utrzymaniem "na chodzie" historycznych parowozów na dzień dzisiejszy żaden z nich nie może zaszczycić już polskich torów kolejowych swoją obecnością.

Adres:

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
ul. Towarowa 7, Kościerzyna
tel.: +48 58 721 86 31
e-mail: parowozownia@koscierzyna.gda.pl
WWW: Muzeum Kolejnictwa.com.pl

Parametry trasy:

- Początek i koniec trasy: Nowy Dwór Gdański
- Czas przejazdu wraz z przerwami: 9 godzin
- Długość trasy: 115 km
- Suma przewyższeń: 1000 m
- Trudność trasy: średnia
- Nawierzchnia: drogi gruntowe i leśne dukty, miejscami bruk i asfalt.
- Rekomendowany rower do przebycia trasy: górski lub gravel

>>> Mapa i ślad gps szlaku




Dziękujemy wszystkim za udział w naszych wypadach i zapraszamy na kolejne !

Info:

Dołącz do ludzi pozytywnie zakręconych
Co chwilę mamy nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego też nie sposób się z nami nudzić. Jesteśmy aktywni przez cały rok kalendarzowy, niezależnie od pogody. Jeździmy na rowerach, wędrujemy, pływamy na kajakach i wiele innych. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas!

O naszych inicjatywach, wypadach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Chcąc być na bieżąco ze wszelkimi newsami, możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3miasto.
Kontakt e-mail: gr3miasto.info@gmail.com

Parametry trasy

  • Region Trójmiasto i okolice
  • Długość trasy 115 km
  • Poziom trudności średni

Znajdź trasę rowerową

Opinie (47) 2 zablokowane

  • dlaczego nie ma sezonowego turystycznego pociągu do muzeum? (7)

    kiedyś ktoś organizował jakieś przejazdy, ale to nie z tego muzeum (tylko chyba z Poznania) i były to przypadkowe, nieregularne wycieczki

    przecież to mogłaby być atrakcja turystyczna - tak jak wielu krajach zachodnich, tym bardziej że krajobraz jest na Kaszubach wspaniały

    PS
    np w Ontario takie pociągi łączą przejażdżkę z ciekawą ofertą wagonów restauracyjnych i to jest dopiero atrakcja

    • 21 2

    • (4)

      bo muzeum nie ma działającego sprzętu. Trzeba by ściągac pociąg np z Wolsztyna, a to ogromne koszty.

      • 5 0

      • szkoda - w UK jest pełno pasjonatów, którzy sami remontują i dopieszczają te cudeńka (3)

        • 3 0

        • (2)

          W Polsce też są. Niestety nie na Pomorzu.

          • 1 0

          • Potwierdzam.

            Dobrze, że chojnickie wagony piętrowe Bhp/Bipa (żółto-niebieskie piętrusy, który jeździły dawnej na Hel) po wycofaniu z eksploatacji nie zostały zezłomowane i dzięki decyzji Pomorskiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku dwa składy zostały wpisane do rejestru zabytków ruchomych województwa pomorskiego pod nr B/376/2. Zostały odkupione od Przewozów Regionalnych (Polregio) i...

            rynek-kolejowy.pl/mobile/aso-mieczkowski-kupil-dwa-zestawy-zabytkowych-wagonow-pietrowych-bhp-88617.html

            "Chcemy doprowadzić je do pełnej sprawności, odtworzyć ich oliwkowe malowanie i oryginalny wygląd. Szczęśliwy nabywca dodaje, że piętrowe wagony ciągnąć będzie parowóz Ol49 012, który również kupiła firma, a który obecnie przechodzi naprawę główną kotła w zakładzie Interlok w Pile. "

            • 3 0

          • trudno żeby zostali skoro niszczy się to co lubią. Pamiętam jak do Krokowy jeździły drezyny - niestety tory rozebrano i zrobiono ścieżkę rowerową. Na Pomorzu promuje się turystykę rowerową kosztem kolejowej.

            • 1 0

    • jedź do Ontario

      • 2 2

    • Turystyczny!

      Mógłby jeździć w wakacyjne weekendy turystyczny pociąg retro na trasie Westerplatte-skansen Kościerzyna.

      • 0 0

  • Muzeum rudy żelaza / korozji (2)

    Strach dotknąć ręką taką ciuchcię, bo jeszcze zrobi się dziurę

    • 10 29

    • w Twoim delikatnym paluszku

      • 3 0

    • Zgadzam sie. Niektore obiekty wygldaja jak by

      miano je wyslac juz tylko na zlom.

      • 1 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Z kamerą wśród lokomotyw Muzeum Kolejnictwa

    Dużym problemem jest brak czynnych parowozów oraz odpowiedniej infrastruktury do ich obsługi na północy kraju.

    • 19 0

  • Najbardziej rozbawiło mnie podzielenie... (1)

    ...trasy pół na pół rowerem z PKM. Wszyscy doskonale wiemy jak wygląda przewóz rowerów PKM ;) Teraz może i nie byłoby większego problemu, ale osobiście bym nie ryzykował.

    • 24 1

    • stary ja codziennie robię 80 km rowerem ... w PKMce :)

      • 2 0

  • (1)

    Ciężko to nazwać muzeum. Zabytki gniją pod chmurką bo nie ma kasy na ich utrzymanie. Co zrobili od lat 90 z SN61, który przyjechał tam o własnych siłach? Stoi i nadaje się już tylko n złom.

    • 26 2

    • Ciekawe co zrobili za kasę z unijnej dotacji

      Poza jej wzięciem i postawieniem tabliczki o tym informującej. Powinien to obejrzeć ktoś odpowiedzialny za rozliczenie dotacji. Może kontrola NIK by się przydała.

      Można zwiedzić jako trasa rowerowa, żeby było gdzie jechać, tylko nie każdy ma tyle siły, aby z Gdańska dojechać, ja z Gdyni motocyklem godzinę tam jechałem.

      • 7 0

  • Żal d... ściska jak to wygląda (3)

    Rdza, pustka i brak jakichkolwiek wydarzeń. Samorząd regionalny i z Kościerzyny nie wie chyba jaki skarb marnuje.

    • 28 1

    • widzisz , bo poszło na muzeum żydów a nie historii polskiego kolejnictwa

      • 5 5

    • Nawet prawdziwy rarytas - lokomotywa spalinowa SP47 też jest w tym muzeum! (1)

      Najmocniejszy i najszybszy spalinowóz PRLu, z szansami na seryjną produkcję, którą uwalili towarzysze z CCCP.

      • 3 0

      • Cytat z forum:

        "Podrasowana podróba SU46 z większym o 4 cylindry silnikiem oraz wydajniejszą prądnicą-czytaj: osiągnięcie prędkości 140km/h. Jednak nikt nie odważył się pojechać nią więcej niż 120km/h Powstały zaledwie 2 egzemplarze tej lokomotywy, oba produkowane przez cały rok! Pod względem konstrukcyjnym to od SU46 nie różni się niczym oprócz skrótu no i tym, że ciągała tylko składy pasażerskie. Lokomotywa miała tyle mocy, że rwała sprzęgi wagonowe, a w trakcie wrzucania bocznikowania silników wciskała w fotel mechanika oraz pasażerów swoim zrywem jak torpeda. 16-cylindrowy silnik Fiata miał takiego pałera, że w egzemplarzu 001 silnik aż wał ukręcił, a z kolei w egzemplarzu 002 tak bardzo rwał się do pracy, że pewnego razu jego wał korbowy postawił wyskoczyć rozwalając blok i wylatując na zewnątrz. Konstruktorzy z Poznania, konstruując SP47, tak bardzo narazili się Wielkiemu Bratu ze Wschodu, że gdy tylko ukończono drugi egzemplarz, od razu podjęto produkcję elektrowozów w celu uzupełnienia zapasu siódemek oraz produkcji jej przedłużonej wersji. Nie wolno było wyprodukować więcej takiej spalinówki, gdyż była ona o wiele lepsza od wynalazku z Ługańska, dlatego jeden egzemplarz możemy podziwiać w skansenie, a drugim ogolić się."

        • 3 0

  • zntk szkoda (2)

    Szkoda że nie powstało muzeum komunikacji na terenie ZNTK na gdańskiej Przeróbce.

    • 11 2

    • Tam jest caly czas zywe muzeum. Naprawiaja zabytkowy tabor dla PKP

      • 4 0

    • zntk szkoda

      Za muzeum był ówczesny dyrektor ZNTK oraz Pan Januszajtis a przeciwny był ówczesny wojewoda ..... i komu to przeszkadzało?

      • 2 0

  • (3)

    To muzeum w Kościerzynie to straszna bida jest. Przypomina bardziej złomowiec, wszystko stoi pod gołym niebem. Jeśli ktoś chce sobie obejrzeć fajne muzeum to polecam Jernbanemuseum Odense w Danii.

    • 17 6

    • W Jernbanemuseum Odense w Danii nie mają SP47, ani SP45, ET21, EW90 (2)

      Wyprodukowano tylko dwie lokomotywy spalinowe SP47 (HCP 302D). SP47-002 została zezołomowana. SP47-001 jest w kościerskim skansenie.

      • 3 1

      • ...

        I nie da sie wejsc od lat do tej SP czy cos sie zmieniło ? Ogólnie zlomowiec z duża ilością farby lepiej by jeden parowóz doprowadzili do porządku niż odmalowywanie dziesięciu. Jak juz tam jezdzi PKM to chociaż postarać sie o jakaś promocji tego miejsca cos dla dzieci a pojechać zeby zobaczyć zabytki w opłakanym stanie to nie wiem czy jest sens lepsze sprzęty maja za płotem...

        • 7 0

      • ale są inne lokomotywy. wszystko pod dachem w ciepłych pawilonach, do każdej lokomotywy i wagonu można wejść i obejrzeć od środka, dla dzieci są przejażdzki mini pociągami, a dla wszystkich krótka podróż starym składem po prawdziwych torach.

        • 2 1

  • Konserwacja taboru pod chmurką to walka z wiatrakami. Tabor winien być po dachem, w przeciwnym razie prędzej czy później nastąpi samounicestwienie w naszych warunkach klimatycznych.Ciekawe co zrobi miasto Kc jak skończą się granty, projekty czyli dopływ funduszy.Czy będzie w ogóle stać na konserwowanie tegoż taboru ?

    • 17 0

  • czy na terenie muzeum są ścieżki rowerowe? (1)

    jak tak to jadę

    • 1 15

    • Nie, nie ma, ale są stojaki, do których rower możesz przypiąć ;)

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Szemud

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum