• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyrok ws. Mevo. Powrót rowerów miejskich odroczony

Joanna Skutkiewicz
25 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Operator Mevo 2.0 miał być znany w marcu, tak się jednak nie stanie. Operator Mevo 2.0 miał być znany w marcu, tak się jednak nie stanie.

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie Nextbike Polska S.A. co do procedury przetargu w sprawie wyboru nowego operatora roweru metropolitalnego. Jeśli orzeczenie pozostanie w takim kształcie jak obecnie, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot nie będzie mógł ocenić jakości zaproponowanych w przetargu rowerów. Niezależnie od tego, czy OMGGS odwoła się od wyroku, powrót rowerów miejskich znów odsuwa się w czasie.



Czy czekasz na powrót Mevo?

W marcu tego roku miał być znany operator Mevo 2.0. Tak się jednak nie stało. Spółka Nextbike Polska, wcześniej wykluczona z udziału w rozmowach nt. zarządzania Mevo 2.0. i przywrócona do rozmów dzięki odwołaniu do KIO, nie wycofuje się ze starań o Mevo 2.0. Co więcej, zamierza także wpłynąć na kształt przetargu, który ma wyłonić nowego zarządzającego systemem rowerów.

KIO uwzględniła odwołanie Nextbike Polska S.A. w sprawie zmiany zapisów przetargowych dotyczących:
  • możliwości oceny estetyczno-funkcjonalnej rowerów,
  • konieczności przedstawienia sposobu zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem,
  • obowiązku przedstawienia dokumentów dot. wykazu punktów ładowania rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.


Jakie będzie nowe Mevo?



Kiedy wróci Mevo?



- Wszystkie warunki przetargowe zostały opracowane tak, by mieszkańcy metropolii dostali rowery najwyższej jakości - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS. - Stąd w zapisach znalazła się konieczność nie tylko oceny rowerów, ale także przedstawienia sposobu zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem. Naszą intencją było dostarczenie takiego produktu, który najlepiej będzie odpowiadał mieszkańcom. Sposób zarządzania Mevo 1 pozostawiał wiele do życzenia, dlatego chcieliśmy, by wykonawca przedstawił komisji przetargowej sposób, w jaki zamierza zarządzać Mevo 2. Pozostali wykonawcy nie obawiali się tego zapisu, zupełnie inaczej niż w przypadku Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji. Przypomnijmy, że byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Wtedy Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji odwołał się do KIO po raz pierwszy - co wydłużyło procedurę przetargową o kolejne miesiące. Po raz drugi Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji odwołał się do KIO już po zaproszeniu wykonawców do składania ofert. Kolejne przesunięcia rozstrzygnięcia przetargu są powodowane odwołaniami Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji.
Do dzisiaj na kontach użytkowników Mevo 1 pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska S.A., zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków. OMGGS przygotowywał się również do wytoczenia pozwu zbiorowego w imieniu mieszkańców, ale w marcu ubiegłego roku sąd odmówił ogłoszenia upadłości NB Tricity, potwierdzając, że spółka nie posiada żadnych środków. Wobec tego OMGGS wszczął dwa postępowania sądowe - nie tylko wobec NB Tricity, ale również jej spółki-matki - Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji. Z jednej strony prokuratura pracuje nad zgłoszeniem o możliwości popełnienia przestępstwa, z drugiej toczy się postępowanie cywilne.

Rozprawa przed Krajową Izbą Odwoławczą odbyła się 1 marca, jednak dopiero 23 marca do biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot wpłynęła treść wyroku wraz z uzasadnieniem. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia ma siedem dni od momentu dostarczenia orzeczenia na odwołanie się od decyzji KIO. Na razie dokumenty są analizowane przez kancelarię prawną.

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • niech wygrają

    niech nikt nie korzysta z ich rowerów, niech rowery stoją nieużywane, niech padną ponownie...

    • 2 0

  • Im później tym lepiej, tym bardziej, że w większości to niedzielni rowerzyści nie potrafiący bezpiecznie jeździć

    • 3 3

  • Nextbike jest bezczelna (4)

    Chyba żaden mieszkaniec nie chciałby żeby ta firma znowu obsługiwała rowery a Ci się pchają z uporem maniaka

    • 64 1

    • (2)

      Nie pozostaje nic innego, jak bojkot rowerów miejskich w przypadku, jeśli, jakimś cudem, wygra ponownie next bike. Zawiną się szybciej niż za pierwszym razem.

      • 5 1

      • Zawiną się zgarniając kolejne kilka baniek

        Też wielki to dla nich problem

        • 2 1

      • Cudem? Przeciez wyraznie widac, ze oni to maja wygrac.

        • 2 2

    • Gdyby panstwo powaznie podchodzilo do takich spraw to by sie nie pchali. Zarzad tej firmy powinien siedziec za kratami.

      • 3 1

  • tyle (1)

    kasy na rowery tyle kasy na miejsca do parkowania , projekty stojaki i co?????

    • 64 7

    • I dulczewisko

      • 1 1

  • Kasa

    Nextbike niech najpierw mi kasę na konto zwróci. Pismo wysłane w terminie i zero odpowiedzi.
    Oszustom dziękujemy.

    • 3 1

  • Dacie (19)

    Dajcie to prywatnej firmie a nie wałki przez miasto

    • 89 22

    • (2)

      Żeby to na siebie zarabiało ceny by musiały być wysokie i nikt hy nie korzystał.
      Takie zabawy mają sens wyłącznie jak są finansowane z budżetu.

      • 1 2

      • Niewiele rzeczy finansowanych z budżetu ma sens. (1)

        Finansowanie z budżetu to najgorszy możliwy scenariusz ekonomiczny: wydawanie nieswoich pieniędzy na cudze potrzeby. Ani to nie jest oszczędne - nie moje pieniądze, to co mnie obchodzi rentowność, ani nie trafia w prawdziwe potrzeby - no bo jak obcy człowiek może wiedzieć czego tak naprawdę potrzebujesz?. Scenariusz idealny to wydawanie własnych pieniędzy na własne potrzeby. Tylko, że takie podejście powodowałoby, że armia urzędników stałaby się zbędna. I co wtedy z tymi bidakami zrobić? Oni też chcą sobie bułęczkę posmarować masełkiem na śniadanie.

        • 1 0

        • tak, jednak jeśli chcesz mieć rower miejski, komunikację miejską, parki miejskie itp. to musi to finansować budżet.

          W rzeczywistości przewóz pasażera autobusem jest droższy niż przewóz go taksówką (nie mówiąc o własnym samochodzie).

          MEVO do dziś kosztowało około 25mln zł - za to pół miliona wypożyczeń (50zł/wypożyczenie) i 160tys użytkowników (156zł/użytkownik).
          To są realne kwoty funkcjonowania takich systemów.
          W warunkach rynkowych powoli można myśleć przy tych kwotach że każdy zainteresowany sam sobie kupi rower.

          • 0 0

    • Dopiero co prywatna firma się na tym wyłożyła... (8)

      • 21 6

      • (5)

        ale projekt był państwowy, dlatego nie zadziałał.

        • 8 14

        • Nic nie powstrzymuje prywatnej firmy od zrobienia komercyjnego projektu. (3)

          • 12 1

          • (1)

            Prywatna już była w Sopocie przez dwa lata. Na zasadach komercyjnych oferowała rowery publiczne. Jeden przejazd kosztował... 8 zł.

            • 1 0

            • nie nie nie.

              model biznesowy był taki:
              jak mieszkasz na Alei Niepodległości to płaciłeś cztery złote,
              a jak w następnym domu, ale na Grunwaldzkiej, to osiem złotych
              za tę samą godzinę. do tego sopociaki mieli pierwsze minuty darmo.

              słusznie że nexty zdechli. jeszcze powinno się sopociakom zburzyć molo. albo zamknąć przez nadzór budowlany, albo przez sanepid, kowidowo. nie wolno dopuszczać do takiego draństwa!

              • 0 0

          • No świadomość tego, że robi to miasto jest na pewno czynnikiem zniechęcającym.

            To tworzy nieuczciwą konkurencję, z zaniżonymi cenami. Nic dziwnego, że nikt nie chce ryzykować. Ale tam gdzie urzędasy się nie pchają prywatni przedsiębiorcy potrafią odpowiedzieć na potrzeby rynku: zobacz np. na wynajem samochodów albo elektrycznych hulajnóg.

            • 2 1

        • Polacy wszystko spier*** taka prawda

          projekt był finansowany z UE - firma Nextbike zarządza z powodzeniem w wielu miejscach rowerami miejskimi, co się dziwić to Niemcy, więc potrafią ewidentnie

          ale przetarg był źle napisany, i**otyczny pomysł wyboru tylko rowerów elektrycznych, brak nadzoru no i dodatkowo polscy managerowie w firmie stricte polskiej (Nexbike Polska), którzy po prostu okradli nas z pieniędzy

          • 4 2

      • Takie bajki (1)

        Takie bajki to możesz opowiadać dziecią ile kosztowały te rowery i śmieszne stacje do niczego nie potrzebne ? Kto za to zapłacił ?

        • 0 5

        • Dzieciom

          Komu? Czemu? Celownik liczby mnogiej.

          • 3 0

    • wałek to robią Polacy (5)

      Nextbike to firma niemiecka - działa z powodzeniem w wielu krajach

      ale Nexbike Polska to osobna firemka, którą zarządzali Polacy - no i zrobili wałek

      niestety - jeśli chcecie czegokolwiek co funkcjonuje i nie jest jakąś pralnią dla pieniędzy różnych obajtków, to tylko i wyłącznie firmy zarządzane przez ludzi z zachodu, którzy posiadają jakąś etykę zawodową

      • 7 4

      • (4)

        ten projekt idzie przez samorząd co ma do tego obajtek??

        • 3 2

        • IQ kury z grzedy - wiesz co to znaczy 'róznych obajtków'? mogłem napisać misiewiczów (2)

          ale takie dzieciaki jak ty pewnie już nie wiedzą nawet, kto to był

          • 1 2

          • mogłeś też napisać "sławków nowaków" (1)

            tak dla równowagi, bo zdaje się, że objatek i misiewicz nie mają zarzutów prokuratorskich, a sławek już siedzi.

            • 2 1

            • nie mogłem bo misiewicz i obajtek to synonim konkretnego działania narodowych pajaców,

              którzy wszystko rozwalają, to synonim kolesiostwa, braku etyki i typowego polskiego zarozumialstwa

              misiewicz nie siedział? a ziemia jest płaska... - jezu co za PISowski beton pancerny

              • 0 3

        • A kto wcisnął na siłę Nextbike przy pierwszym przetargu

          I teraz próbuje robić to samo?

          • 2 2

    • Kto broni prywatnej firmie coś takiego zrobić?

      • 0 0

  • Żarty (8)

    To są chyba żarty. Nie trzeba być super inteligentnym, aby zrozumieć, że mieszkańcy już są wkurzeni na NextBike, a oni drążą temat w terenie, gdzie chcą zarabiać.

    • 134 4

    • (4)

      Musisz zrozumieć że firmy NextBike Polska i NB Tricity zasadniczo nie miały ze sobą nic wspólnego.
      To że były powiązane kapitałowo nic tu nie znaczy.
      Podobnie jak kupisz sobie na GPW akcję jednej firmy i drugiej firmy, to nie oznacza że te firmy są "powiązane" tylko dlatego że Ty masz ich akcje, albo że jedna firma posiada jakieś udziały w innej.

      To są osobne osobowości prawne i wykluczenie firmy tylko dlatego że ma powiązanie kapitałowe w stosunku do innej firmy która gdzieś tam zbankrutowała jest nieuprawnione.
      I tak miło z punktu widzenia NextBike, że odwołała się w ten sposób, a nie uderzyła od razu po odszkodowanie.

      • 0 8

      • NB- tricity. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.Kapitał zakładowy: 5 tys.. Czy mówimy o krzaku? (1)

        Chciałbym by firmy, które są powiązane "kapitałowo" (he he) z takimi krzakami wykluczać. A jak się nie da, to zrezygnować z przetargu.

        • 7 0

        • no to trzeba było myśleć przy pierwszym przetargu i wykluczyć nowopowołane spółeczki z kapitałem 5 tysi.

          To że to będzie wał, każdy doskonale wiedział.

          • 2 0

      • Spółka jest powiązana osobowo ze spółeczką o kapitale zakładowym 5 tysi. która zbankrutowała. (1)

        Miasto powinno ich wykluczyć, a jeśli nie da rady odwołać przetarg.

        • 9 0

        • niestety miasto może wykluczyć jedynie spółeczkę o kapitale 5 tysi która sprzedała im poprzednio rower i prysnęła z kasą.

          Błędem było dopuszczenie do pierwszego przetargu spółeczek za 5 tysi powołanych tydzień wcześniej.

          • 1 0

    • Co mają do tego ludzie? - to "miasto" daje pieniążki, organizuje przetargi. I powinno zrezygnować z przetargu.

      Do czasu zmian w ustawie, by nie dopuszczać krzaków. A ludzie ponarzekają i wybiorą tych samych.

      • 4 0

    • Juz po

      Mevo, nazwijcie je jak Hołownia. Mevo 2050

      • 14 3

    • To jest czysta złośliwość ze strony NextBike...

      ...lub zadufanie i arogancją tamtejszego "managementu". Ha tfu!

      • 26 0

  • Pozwólcie zrozumieć.

    Firma krzak wygrywa przetarg na wiele milionów. "Specjaliści" z Obszaru wraz z NB opracowują miesiącami super plan Mevo. Kosztorysy, strategie, logistykę. Wszystko mają dopięte na ostatni guzik. Setki narad i dyskusji. System startuje, miasto wypłaca kasę firmie krzakowi. Wszystko tuż po starcie wygląda jak prowizorka, busiki kołują po mieście i wymieniają akumulatory. Zwykli mieszkańcy i użytkownicy Mevo, zgłaszają konieczne zmiany i wady systemu, które są ewidentne. Pojawiają się problemy z dostępnością rowerów. Nie można wypożyczyć rowerów ze stojaków, bo nie mają naładowanych akumulatorów. Finalnie wszystko pada. Rowery są składowane od wielu miesięcy, miasto za to płaci. Tuzy intelektualne z Obszaru, ogłaszają przetarg na Mevo 2.0 i kolejne narady. Firma krzak, która zrobiła przekręt, finalnie blokuje start Mevo 2.0. Miasto jest bezsilne. Brak również odpowiedzialności urzędników za poprzednią wpadkę. Mieszkańcy Trójmiasta, od wielu miesięcy nie mają dostępu do systemu, dodatkowo nie zostały oddane pieniądze za poprzednie abonamenty. "Nie mamy pana płaszcza i co Pan nam zrobi". Nie wiadomo kiedy i czy w ogóle wystartuje Mevo 2.0. Witamy w kartonowej Polsce.

    Czy takie coś mogło się wydarzyć? :)

    • 5 1

  • wystarczy najpierw zrobić w Gdańsku

    reszta niech później dołączy się

    • 1 0

  • Banda trójmiejskich nieudaczników umie wszystko spaprac jak tam wspólny bilecik fala? Zdaje się że podobni durnie jak od mevo już dwa lata siedzą w specjalnej spółce i biorą niemałe pieniądze

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum