• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypożyczymy rower metropolitalny od Tczewa do Władysławowa

Katarzyna Moritz
30 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
W poniedziałek w Gliwicach uruchomiono system rowerów miejskich. Jest ich 100 i są ulokowane w 10 stacjach. Metropolitalny system w naszym regionie ma mieć ponad 3 tys. rowerów. Jeszcze nie wiadomo jak będą wyglądać. W poniedziałek w Gliwicach uruchomiono system rowerów miejskich. Jest ich 100 i są ulokowane w 10 stacjach. Metropolitalny system w naszym regionie ma mieć ponad 3 tys. rowerów. Jeszcze nie wiadomo jak będą wyglądać.

Gdańscy radni zapalili zielone światło dla budowy systemu roweru metropolitalnego. Do 2019 roku postanie w 14 gminach zintegrowany system wypożyczania roweru z 20 węzłami przesiadkowymi.



Będziesz korzystać z metropolitalnego systemu rowerów?

- Po gdańskiej sieci dróg rowerowych, to byłaby rewolucja numer dwa. Ta inwestycja to strzał w 10 - podkreślał Andrzej Kowalczys, radny PO, na czwartkowej sesji Rady Miasta.
Radni, choć nie obyło się bez drobnych partyjnych prztyków, w sumie tylko przy jednym głosie wstrzymującym przyjęli uchwałę w sprawie budowy Systemu Roweru Metropolitalnego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot - w skrócie SRM.

Rowerem, autobusem, koleją od Tczewa do Władysławowa

Realizacja projektu planowana jest na lata 2017-2019, na terenie 14 ośrodków miejskich i wiejskich. Poza Trójmiastem wolę przystąpienia do projektu zadeklarowały Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczewa, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck oraz Władysławowo.

Celem nadrzędnym SRM jest skłonienie mieszkańców metropolii do rezygnacji z codziennych dojazdów samochodem na rzecz transportu publicznego powiązanego z rowerowym.
System będzie zintegrowany z ponad dwudziestoma węzłami przesiadkowymi, dzięki którym mieszkańcy obszarów nim objętych będą mogli wygodnie łączyć ze sobą różne środki komunikacji.

W systemie ma być użytkowanych około 3,5 tys. rowerów. Mają one być wyposażone w GPS i akcelerometry oraz urządzenia umożliwiające wypożyczenie za pomocą karty kredytowej, miejskiej lub telefonu komórkowego (sms lub aplikacji na smartfonie).

Co istotne, dzięki temu uniezależni to rower od kosztownych rowerowych stacji dokujących. Rowery będą udostępnione do wypożyczania w określonych obszarach, a ruch wypożyczania będzie monitorowany dzięki specjalnym modułom.

W Gdańsku planowane jest udostępnienie do wypożyczania ok. 2160 rowerów.

- Zależy nam, by te rowery były cały czas w użyciu, dzięki temu system, jak i wyłoniony operator będą mogli wykazywać zysk - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Środki na budowę systemu będą pochodzić Regionalnego Programu Operacyjnego, wartość projektu to 22 mln zł, wkład Gdańska to 2,4 mln zł.
Gdańsk zobowiązuje się też do utrzymania funkcjonaliści przedsięwzięcia w okresie trwałości projektu - koszty te są szacowane na około 2,8 mln zł rocznie.

O systemie metropolitalnym mówi się już od 2014 roku. Ma się to jednak w końcu udać, bo będzie on funkcjonował w ujęciu metropolitalnym i ma być funkcjonalnym uzupełnieniem transportu publicznego.

Pomysłodawców nie zniechęcił fakt, że nie sprawdził się system rowerów miejskich funkcjonujący przez jakiś w Sopocie, ani planowany z rozmachem podobny system w Gdańsku.

Opinie (190) 2 zablokowane

  • Już niedługo wysyp tanich rowerów na Olx od Tczewa po Puck.

    • 8 7

  • Wyrzucona kasa w błoto. Na siłę robione ścieżki rowerowe. Sztuczne stanowiska w UM , inspektorzy rowerowi i inne bzdety po to aby kasiorke natrzepać. Grzelak już raz parkingi zorganizował za rowery lepiej niech się nie bierze.

    • 11 6

  • super

    W Bydgoszczy rowery już są i się świetnie spisują! Ciekawe jakie dadzą ceny za wypożyczenie...

    • 6 1

  • (4)

    Rozumiem, że rower elektryczny.

    • 3 4

    • będziesz musiał mieć rękawice do 5000V i buty na izolatorach

      żeby pojeździć, ale spoko, kilka minut BHP i załatwione.

      • 1 1

    • (2)

      Bez stacji to raczej niemożliwe

      • 0 1

      • rower wspomagany elektrycznie nie wymaga stacji (1)

        wystarczy zwykłe gniazdko 230V

        • 0 0

        • systemowy, wypożyczalniany, czwrtej generacji

          na targach w Gdańsku koło stadionu mieli stoisko i można było się przejechać... nawet leń jak ty da radę... bez "turbodoładowania i wtrysku". aż takich anemików nie ma...

          • 0 0

  • (2)

    skończy się jak w Sopocie
    zarobi ten kto miał a po rowerach ślad nie zostanie
    no ale urzędnicy odtrąbią sukces

    • 8 5

    • do Sopotu nie ma po co jechać

      bo i tak nie da się zjeść kurczaka!

      • 3 1

    • a kto zarobił w Sopocie, skoro miasto nie dołożyło a firma zrezygnowała?

      • 1 1

  • zlodzieje tak jak skmka smierdzaca nie oszukujcie ludzi

    • 0 3

  • Ale jak to będzie działało? (4)

    Skoro nie będzie stacji, to czy będzie można sobie "zerować" czas wypożyczenia gdzieś po drodze, np zatrzymując się na 3 min?

    • 2 1

    • (3)

      już odpowiadam, otóż to nie będzie działało :)

      • 0 1

      • (2)

        może i nie będzie
        ale jeśli by to jednak zadziałało
        to był by to najnowocześniejszy taki system w Europie
        i miał by ogromny ogromny ogromny potencjał wzrostu
        a sufit to jakieś 50ooo rowerów i miliardy złotych przychodu
        to możliwe tylko dzięki takiej otwartej architekturze systemu

        oby tylko organizatorom nie odbiła palma i nie zawołali cen jak w Sopocie
        jesteśmy biedniejsi niz Warszawiacy, to ma cień szansy tylko, jeśli nie będzie droższe niż Veturilo

        a szansę dają ostatnie głupkowate podwyżki SKM. kolejka nie jest alternatywą dla samochodów. te rowery mają szansę

        • 0 1

        • (1)

          jak ktoś traktuje rower jako alternatywę dla SKM to sobie go kupi

          • 2 0

          • nawet jak kto ma rower, czasem lepiej wziąć Veturilo, by łatwiej się go pozbyć, nie trzeba koniecznie wracać rowerem, jest ciut więcej opcji

            mam kilka rowerów, a mimo to popieram publiczny system, niekoniecznie dlatego, że będę często jeżdził (bo nie będę, nawet najtańsze będzie drozsze i gorsze niż moje) ale dla zmian w mentalności kierowców, drogowców i zmian w infrastrukturze, które system pewnie wymusi

            • 2 0

  • przyklad hamburga (7)

    w samym gdansku 2100 rowerow? bardzo ambitny cel...

    w hamburgu, po 8 latach dzialalnosci jest 2500 rowerow i okolo 400.000 zarejestrowanych uzytkownikow. jest to najwiekszy tego typu system w niemczech i pelnym sukcesem. ale pierwsze 30 minut uzywania roweru jest darmowe. mozna go przy ktorej stacji zaparkowac i wziac nastepny, znowu z darmowymi 30 minutami. tak mozna jedzic caly dzien. funkcjonuje to swietnie, bo w ten sposob rowery sa automatycznie rozpraszane po calym miescie.

    ale! hamburg, jak i wiele innych miast europejskich z takimi systemami jest miastem rorastajacym sie prawie rownomiernie we wszystkich kierunkach. wiec i rozmieszczenie takich stacji rowerowych jest latwiejsze.

    a trojmiasto to taka wyciagnieta kiszka. wiec to rozmieszenie rowerow bedzie sie musialo dopiero sprawdzic. no i najwazniejsze to oplaty.

    • 8 2

    • JAK ICH ZNAM TO 30 minut będzie ale tylko promocyjnie przez kilka miesięcy

      a potem będą chcieć kasę trzepać.

      • 5 2

    • dla informacji kolargora (1)

      HH to nie największy niemiecki system, ani największy Nextbike

      ich system w Ruhrze miał 3000 rowerów już w 2012 r, teraz pewnie jeszcze urósł.
      nawet Warsiawski Veturilo (niestety liczy się do niemieckiego Nexta) jest większe

      jeśli tu by był pierwszy w PL i w ogóle pierwszy w V4 system trzeciej generacji,
      to nasza korzyść jako pionierów była by ogromna!

      • 1 1

      • w Kraku raczkuje system czwartej generacji, dostawca ten sam co w będzie w 3M... 1500 sztuk...

        tak ze pionierami tu nie będziemy, nie wyszło

        • 0 0

    • (3)

      Warszawiacy w tym roku mają do dyspozycji 4660 rowerów i 316 stacji, a zarejestrowanych użytkowników jest 445 tys

      • 2 1

      • (2)

        wielu poza Wawą, a rejestrują bo tam od wielkiego dzwonu przyjeżdzają
        np. ja

        • 3 0

        • bo to jest wspólny system który działa (1)

          w Warszawie Poznaniu Toruniu..... i jeszcze wielu innych polskich miastach.

          • 1 0

          • jawohl mein junge

            mam pytanie serio, czy na koncie nexta-veturilo z Wawy mozna wziac rower w Hamburgu (wlasciciel ten sam)?

            ale nawet w Rajchu jest duzo miast, gdzie organizator jest inny niz next. tam gdzie częściej bywam, to robią to jacyś Szwajcarzy, okropna drożyzna, są jeszcze gorsi niż Next, a co trzeci rower zepsuty

            • 1 0

  • Ale PO CO????? Po co wypożyczalnie?? (3)

    Rowery nie są takie drogie i każdy kto chce ma swój ZA DARMO i jak by chciał jexdzic to będzie a jak nie to nie. Wiec cały ten "system" to bez sensu większego

    • 5 10

    • po to żeby ktoś zarobił

      • 1 2

    • Masz rację, o ile nie jesteś turystą... o ile nie boisz się zostawiać rower np. przy sklepach... nie musisz korzystać częściowo z komunikacji publicznej/samochodu

      • 5 0

    • sam jestes bezsensu

      nie każdy jest w stanie dojechać całą trasę rowerem, większość będzie podjeżdżać nim do skm czy autobusu....

      • 1 1

  • Czuję skandal jak z parkingami

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum