• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Władze Gdańska zawodzą rowerzystów

Krzysztof Kochanowicz
29 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Świeżo oddany Park w Brzeźnie - Zarząd Dróg i Zieleni po raz kolejny zamontował stojaki rowerowe niezgodne ze standardami technicznymi zatwierdzonymi przez Prezydenta Miasta - także do uzytku w ZDiZ (stojak ma umożliwiać przypięcie ramy roweru kłódką szeklową u-lock) Świeżo oddany Park w Brzeźnie - Zarząd Dróg i Zieleni po raz kolejny zamontował stojaki rowerowe niezgodne ze standardami technicznymi zatwierdzonymi przez Prezydenta Miasta - także do uzytku w ZDiZ (stojak ma umożliwiać przypięcie ramy roweru kłódką szeklową u-lock)

Planów i projektów było sporo, jednak prawie żaden nie został zrealizowany. Te, które dopięto na ostatni guzik, to jedynie kropla w morzu ze wszystkich obietnic jakie przedstawił nam Prezydent Miasta Gdańska - Paweł Adamowicz podczas zeszłorocznego Wielkiego Przejazdu Rowerowego.



Jak podaje Gdańska Kampania Rowerowa "w stolicy rowerowej Polski" w okresie od czerwca zeszłego roku do chwili obecnej zbudowano zaledwie pięć km dróg rowerowych (ul. Łostowicka zobacz na mapie Gdańskaul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska). Nie powstał żaden odcinek najpotrzebniejszych dróg rowerowych w centrum miasta, a zwłaszcza w Śródmieściu!

Projekty obu wybudowanych inwestycji nie były konsultowane z organizacjami rowerowymi, co zaowocowało poważnymi wpadkami - np. na drodze rowerowej na ul. Łostowickiej znajduje się miejsce tłumnego oczekiwania pasażerów na miejskie autobusy.

Pomimo upływu ponad trzech lat od rozpoczęcia przygotowań, nadal nie została podpisana umowa o dofinansowaniu trójmiejskiego programu rozbudowy dróg rowerowych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego UE (dla Gdańska projekt ten przewiduje dofinansowanie budowy ok. 40 km dróg rowerowych).

Park w Brzeźnie - schody zastosowane na jednej z alejek, z wyjątkowo stromymi pochylniami, zniechęcają do korzystania z parku niepełnosprawnych czy rowerzystów. Po ewej dzika ścieżka zjazdowa, w miejscu której można było zlokalizować łagodną pochylnię Park w Brzeźnie - schody zastosowane na jednej z alejek, z wyjątkowo stromymi pochylniami, zniechęcają do korzystania z parku niepełnosprawnych czy rowerzystów. Po ewej dzika ścieżka zjazdowa, w miejscu której można było zlokalizować łagodną pochylnię
Powstał jeden "kontrapas" o długości ok. 200 m na ul. Ogarnej zobacz na mapie Gdańska. Nie ruszył, zapowiadany na marzec, program dopuszczenia ruchu rowerowego pod prąd na wszystkich ulicach Śródmieścia !

Żadna z dużych inwestycji drogowych miasta planowanych na najbliższe lata nie została w części dotyczącej infrastruktury rowerowej skonsultowana z organizacjami rowerowymi (dotyczy to zwłaszcza tras: Słowackiego, Sucharskiego, Drogi Zielonej, Nowej Wałowej). Wizualizacje projektów udostępniane w Internecie pokazują rozwiązania projektowe, niezgodne ze standardami zatwierdzonymi przez UM i dobrą praktyką znaną z Europy Zachodniej.

Planowana, wiele lat opóźniona rewitalizacja drogi technicznej na wale Kanału Raduni, nie uwzględnia potrzeb rowerzystów i rolkarzy (nawierzchnia asfaltowa), a miasto nie doprowadziło do pozytywnego rozstrzygnięcia tej sprawy. Południe Gdańska traci szansę na jedyną tej miary promenadę pieszo - rowerowo - rolkową, jaką w północnej części miasta jest promenada w pasie nadmorskim.

Planowana rewitalizacja ul. Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu znacząco pogorszy warunki ruchu rowerowego na ulicy kluczowej dla dojazdów do stacji SKM Gdańsk - Wrzeszcz.

Nowa droga rowerowa w ul. Łostowickiej przebiega przy krawędzi przystanku autobusowego. Pasażerowie wysiadają wprost pod koła roweru lub czekają na autobus na drodze rowerowej. Wystarczyło drogę rowerową poprowadzić za chodnikiem i postawić wiatę wraz z kilkoma barierkami. Na nowej drodze brakuje też zróżnicowania poziomu w stosunku do chodnika co ostrzega pieszych przed nieopatrznym wejściem pod koła roweru. Nowa droga rowerowa w ul. Łostowickiej przebiega przy krawędzi przystanku autobusowego. Pasażerowie wysiadają wprost pod koła roweru lub czekają na autobus na drodze rowerowej. Wystarczyło drogę rowerową poprowadzić za chodnikiem i postawić wiatę wraz z kilkoma barierkami. Na nowej drodze brakuje też zróżnicowania poziomu w stosunku do chodnika co ostrzega pieszych przed nieopatrznym wejściem pod koła roweru.
Mała Infrastruktura Rowerowa:

Pomimo obietnic i zapowiedzi, nie pojawiły się żadne nowe stojaki rowerowe pozwalające przypiąć ramę roweru. Zarząd Dróg i Zieleni nadal stawia stojaki pozwalające zapiąć wyłącznie przednie koło roweru, niezgodne z zatwierdzonymi przez UM standardami (chociażby w odnowionym ostatnio parku w Brzeźnie).

Nie powstał ani jeden monitorowany parking rowerowy przy stacjach SKM i węzłach przesiadkowych; lokalizacje i forma techniczna parkingów nie zostały uzgodnione z organizacjami rowerowymi a informacja o jedynym spotkaniu na ten temat, została rozesłana pocztą polską 12 godzin przed terminem spotkania.

Remonty i bieżące utrzymanie infrastruktury rowerowej:

Pół roku temu Gdańska Kampania Rowerowa na prośbę UM przekazała szczegółowy spis ubytków nawierzchni dróg rowerowych z czerwonego asfaltu, prowizorycznie załatanych kostką betonową. Dotychczas nie uzupełniono asfaltem ani jednego ubytku. Pisma w sprawie remontu (dziury, wybijające korzenie, ubytki nawierzchni) drogi rowerowej w ul. Hallera pozostały bez odpowiedzi, droga nie została poddana remontowi.

Kuriozalna droga rowerowa naprzeciwko Dworca Głównego PKP, pomimo kontroli NIK i wielokrotnych interwencji pieszych i rowerzystów, dalej jest przyczyną permanentnej kolizji wszystkich użytkowników tej przestrzeni. A wystarczyłby poprawny i zgodny z obowiązującymi standardami projekt aby było zupełnie inaczej. Kuriozalna droga rowerowa naprzeciwko Dworca Głównego PKP, pomimo kontroli NIK i wielokrotnych interwencji pieszych i rowerzystów, dalej jest przyczyną permanentnej kolizji wszystkich użytkowników tej przestrzeni. A wystarczyłby poprawny i zgodny z obowiązującymi standardami projekt aby było zupełnie inaczej.


Większość oznakowania poziomego gdańskich dróg rowerowych nie była odnawiana od wielu lat a znaki ostrzegawcze, pasy przejść dla pieszych a zwłaszcza czerwone oznakowania przejazdów rowerowych na jezdniach są w większości wytarte.

Podczas zimy 2009/2010 drogi rowerowe pozostały nie odśnieżone lub były odśnieżane sporadycznie przez okres dwóch miesięcy, co uniemożliwiło korzystanie z nich rosnącej liczbie osób poruszających się zimą na rowerze.

Pomimo kontroli NIK, wielokrotnego opisywania sprawy na łamach prasy i wielu interwencji organizacji rowerowych, skandalicznie zaprojektowana droga rowerowa na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska (przy kinie Krewetka) nie została przebudowana i w dalszym ciągu stanowi zagrożenie pieszych i rowerzystów a także nie zapewnia ciągłości podróży rowerowych od Bramy Oliwskiej do Targu Drzewnego i dalej w kierunku Głównego Miasta.

Integracja komunikacji rowerowej i zbiorowej:

Miasto Gdańsk jako znaczący akcjonariusz firmy SKM, nie tylko nie doprowadziło do wprowadzenia zapowiadanej taryfy zero na przewóz rowerów w kolejkach przez cały rok, ale nie potrafiło zapobiec wprowadzeniu kuriozalnej "promocji przewozu roweru za złotówkę" na bilety dostępne wyłącznie w kasach SKM. Tym czasem np. SKM Warszawa i Metro Warszawskie utrzymują całoroczną taryfę zero na przewóz jednośladów.

Gdańskie drogi rowerowe, choć jakościowo niezłe, zwłaszcza na tle innych miast Polski, nie są zadbane. Na zdjęciu połączenie przejazdu dla rowerów i początku strefy pieszo rowerowej na wiadukcie Błędnik pod tzw. Zielniakiem - nikt nie zadał sobie trudu aby oczyścić tę przestrzeń ze zdezelowanych masztów flagowych, poszerzyć przekrój i naprawić nawierzchnię zapewniając ciągłość trasy rowerowej i chodnika. Gdańskie drogi rowerowe, choć jakościowo niezłe, zwłaszcza na tle innych miast Polski, nie są zadbane. Na zdjęciu połączenie przejazdu dla rowerów i początku strefy pieszo rowerowej na wiadukcie Błędnik pod tzw. Zielniakiem - nikt nie zadał sobie trudu aby oczyścić tę przestrzeń ze zdezelowanych masztów flagowych, poszerzyć przekrój i naprawić nawierzchnię zapewniając ciągłość trasy rowerowej i chodnika.


Konsultacje Społeczne:

W 2009 roku w UM powołany został Główny Specjalista ds. Komunikacji Rowerowej - Oficer Rowerowy. Jakkolwiek osoba ta jest w naszej ocenie kompetentna i przygotowana do pełnienia swojej funkcji, jak na razie nie widać efektów pracy Oficera Rowerowego, lub pozostają one w sferze zapowiedzi.

Ze strony innych agend miasta a zwłaszcza ZDiZ widoczne jest permanentne ignorowanie potrzeb rowerzystów a także standardów technicznych zatwierdzonych przez UM (widać to m.in. na przykładzie montażu wadliwych stojaków na rowery, wadliwym wykonywaniu obniżeń krawężników i pochylni podczas remontów nawierzchni, braku przychylności wobec wniosków o drobne ułatwienia rowerowe i modernizacje zwiększające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów).

Od października 2009 nie są prowadzone konsultacje żadnych projektów dróg rowerowych ani małej infrastruktury rowerowej, przedstawiciele organizacji rowerowych nie są zapraszani na narady projektowe ani przez ZDiZ ani przez DRMG ani też inne agendy Miasta Gdańska.
Od 2 lat ani razu nie został zwołany Zespół Konsultacyjny ds. Komunikacji Rowerowej przy Prezydencie Miasta.

Inny kuriozalny przykład działań gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni - niezgodnie z prawem dopuszczona do ruchu droga rowerowa w ul. Obrońców Wybrzeża, wykonana na długim odcinku z perforowanych płyt betonowych (nawierzchnia niedopuszczalna wg. rozporządzeń krajowych jak i miejskich standardów technicznych infrastruktury rowerowej) Inny kuriozalny przykład działań gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni - niezgodnie z prawem dopuszczona do ruchu droga rowerowa w ul. Obrońców Wybrzeża, wykonana na długim odcinku z perforowanych płyt betonowych (nawierzchnia niedopuszczalna wg. rozporządzeń krajowych jak i miejskich standardów technicznych infrastruktury rowerowej)



Autorem raportu jest Gdańska Kampania Rowerowa - projekt Stowarzyszenia Obywatelska Liga Ekologiczna. Projekt ten, prowadzony od 1996 roku, ma na celu uczynienie z Gdańska miasta przyjaznego rowerzystom, osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach oraz rolkarzom, na wzór licznych miast Europy Zachodniej.

Kontakt z autorami raportu:
Gdańska Kampania Rowerowa
mail: kampania@rowery.gdansk.pl
tel.+48 609 828 451

opracował:

Opinie (132) 7 zablokowanych

  • Asfalt zły dla roweru? (1)

    "nie uwzględnia potrzeb rowerzystów i rolkarzy (nawierzchnia asfaltowa)"
    Nie rozumiem trochę tego stwierdzenia - przecież asfaltowa nawierzchnia jest właśnie idealna pod koła rowerowe.
    Czy może sens zdania jest wręcz odwrotny, nieaprobujący brak takiej nawierzchni?

    • 2 1

    • taki jest wlasnie sens tego zdania

      AntyKonserwator Zabytków domaga sie kosteczki polbruk (typowy produkt czasow sredniowiecza) a urzedasom z UM nie chce sie nacisnac aby zgodzil sie na asfalt. ale kiedy chodzi o grubszy interes to nacisk jest i rozbiera sie czesto prawdziwe zabytki pod inwestycje...

      • 0 2

  • Przestańmy już! (1)

    Przestańmy juz tak narzekać, przecież jest coraz lepiej. Fakt, niektore drogi rowerowe sa nieprzemyslane...ale ktoś to w końcu zaakceptował, niech teraz poprawia na własny koszt i to od tych osob wymagajmy odpowiedzialności( moze to zmusi takich bezmyslnych ludzi do zastanowienia się przed końcowym podpisem). A przynajmniej częsciowo tak fajniutko jeżdzi sie rowerkiem. I nie zamienialbym mojego Gdańska na inne !!! Pozdrawiam Nerwusków:)

    • 2 4

    • o te co są w ogóle się nie dba jestem w szoku jak przez rok pogorszyła się nawierzchnia między Oliwą a Wrzeszczem na tej najstarszej drodze rowerowej wybudowanej jeszcze za grant z ONZtu.Linii z symbolem roweru nie widać po każdej pracy przy studzienkach ubytek w asfalcie pseudo fachowcy wciskają czerwoną kostkę co to ma być u licha?Czy jak w jezdni zrobi się dziura to łatają ją kostką brukową?Są zaniedbania i to duże nie można udawać że jest inaczej

      • 1 2

  • ścieżka rowerowa w parku trójmiejskim (1)

    ścieżka prowadzi od Matemblewa do wyjazdu z węzła Matarnia-to woła o pomstę do nieba-jest robiona wycinka drzew buków-wszystko ruina-nie zabezpieczone pobocza i wogóle , skandal,powinna zobaczyc to Unia na co poszly nasze pieniądze,bo w urzędzie zgłoszenia olewają,a o leśnikach to szkoda gadac-powinni iśc na Sybir za taki wyrąb-kikuty drzew wołają do nieba.........................

    • 5 3

    • głupoty piszesz lilu

      Na rowerową drogę w TPK UE nie dała ani centa, Gdańsk ją wybudował jako leśny dukt, a nie betonowa arteria. Ktoś Ci glupot nawciskal a Ty to łykasz jak głodny szprot.

      • 2 0

  • Jaka to"w stolicy rowerowej Polski"

    jeśli w 40-stotysięcznej Zaspie do tego tranzytowej we wszystkich kierunkach nie wybudowano nawet 1 mb.(słownie jednego metra bieżącego) ścieżki rowerowej.
    O kulturze rowerowej tam i infrastrukturze rowerowej to chyba jakieś mrzonki pana Krzysztofa:))) Dziś jest tu antykultura(słowna, a czasami i fizyczna) pomiędzy rowerzystami a spacerowiczami, którym zajęło się i ukradziono część chodnika - pomalowanej kresce bezczelnie nazywając ścieżką rowerową.
    Sam byłem światkiem jak rower najechał na kijek kobiety za co (chyba mąż) obłożył cyklistę razami swoim NW.

    • 1 1

  • no niestety

    kiedyś Gdańsk był w polskiej czołówce pod względem dróg rowerowych... teraz jest na dalekim końcu - szkoda!

    • 4 5

  • Mikrą daninę płacą państwu rowerzyści, a chcą wszystkiego dla siebie. (13)

    Tymczasem, my, kierowcy płacimy jak za zboże przyprószone diamentowym pyłem i mamy się gonić. Kocham świat.

    • 4 33

    • kupując rower płacę podatek vat (9)

      z tego vatu część trafia do budżetu miasta. kolejne pieniądze z podatku dochodowego. kolejne - z zakupu samochodu i paliwa. moim zyczeniem jako pieszego rowerzysty i kierowcy jest aby te pieniądze były dobrze wydawane. A więc między innymi na drogi rowerowe dzięki którym np. zmniejszą się korki na jezdniach. Jeśli tego nie rozumiesz, wróć na jakiś wcześniejszy etap edukacji ekonomiczno społecznej

      • 11 4

      • Nie powiedział, że rowerzysta nie płaci daniny wcale (8)

        Powiedział, że w porównaniu z tą do jakiej kierowca zmuszany jest, cyklisty prawie niewykrywalna.

        Nauki społeczne to bujanie w obłokach. Tylko matematyka nas zbawi. Przy takich opłatach, mamy prawo do parkingów wszędzie.

        • 1 11

        • Matematyka bez geometrii (1)

          Chyba wyrzuciłeś z matematyki geometrię. Policz/zmierz ile miejsca potrzeba na drogi, jeśli wszyscy mają się poruszać samochodami. Podobno matematycy wyliczyli już w latach 50. że takie miasto musi stanąć w jednym korku - i nikt wtedy ich nie posłuchał, więc teraz mamy przykłady z życia.I policz, w co się miastu bardziej opłaca zainwestować podatki: - w jezdnię zajmującą więcej miejsca (cennego w mieście) i mającą mniejszą przepustowość, czy- w drogę rowerową zajmującą mniej miejsca i mającą większą przepustowość?

          • 5 1

          • W mojej średniej ważonej, wziąłem pod uwagę poziom uczciwości i paserstwa

            Bo paserstwem jest korzystanie z dróg rowerowych. Paryż za rewolucji był dużo ciaśniejszy niż sto lat później. Daję ludziom wolność. Ty chcesz zmuszania do korzystania z roweru. Zachęcanie to rozdawanie ulotek. A nie obroży i kagańców. Matematyka nas zbawi.

            • 0 6

        • do samochodów też nieproporcjonalnie dopłacamy (5)

          wszyscy czy tego chcemy czy nie

          • 7 1

          • Jak? Akcyza na wodę mineralną? (4)

            Przymusowe ubezpieczenie?

            • 2 5

            • podatki płacone państwu i gminie idą na drogi (1)

              na dostosowywanie miast do wciąż wzrastającego natężenia ruchu samochodowego, na leczenie tych, którzy zostali ranni w wypadkach, albo chorują od spalin.

              • 8 0

              • Jasne. Gdy były doróżki, żaden koń nikogo nie zdeptał

                Nikt nie poślizgnął się na pewnym rodzaju spalin, jaki zostawiają za sobą konie i nie wylądował twarzą w nich.

                • 1 4

            • Utrzymanie infrastruktury drogowej (1)

              podatek drogowy pozwala na utrzymanie niewielkiej czesci kosztow budowy i utrzymania drog. A koszty zewnetrzne - skutki skarzenia spalinami nie sa u nas wogolw liczone

              • 8 2

              • Nie wierzysz w ewolucję? Mimo spalin, średnia długość życia jest

                dłuższa niż sto lat temu. Do tego stopnia, że gdy wyjadę na wieś, odczuwam dyskomfort z powodu powietrza.

                • 1 4

    • Ty zabijaczu planety

      • 1 0

    • Płacą tyle samo bo mają też samochody !!! i chcą też dla Ciebie żeby było bezpiecznie (1)

      Jeżdżę i samochodem i rowerem. Chodzi o to żeby wydawać pieniądze z głową a nie tylko żeby wydać. Konsultacje z organizacjami rowerowymi nic nie kosztują i nie wymagają szczególnego nakładu czasu. Jeśli będzie więcej ścieżek to mniej rowerów na zatłoczonych ulicach i to też z korzyścią dla kierowców. Dla mnie to logiczne.

      • 4 1

      • A ja łyżwami i rolkami. Jest jeszcze kwestia sprawiedliwości

        Rowerzyści dostają i domagają się tak wiele, jak wiele płacą kierowcy. Kierowcy dostają tak mało, jak mało płacą daniny rowerzyści. Ufff. Proste jak linia prosta.

        • 0 5

  • GDANSK - zaniedbany

    Nie ma drugiego takiego duzego miasta w Polsce i tak zaniedbanego jak GDANSK
    wstyd, przykro patrzec , pisać...

    • 5 5

  • Co mi po tych ścieżkach rowerowych

    Jak ja nie mam gdzie roweru zostawić.

    Taki strzeżony, zadaszony parking rowerowy, nawet za jakąś symboliczną opłatę (np. 20-30zł. /m-c) przy dworcu głównym w Gdańsku to byłby cud...

    • 11 0

  • A mnie się wydaje, że ta cała GKR chce za wszelką cenę zaistnieć (2)

    Panowie chyba zapominają, że ZGODA BUDUJE. Bujacie w obłokach, byłem w Krakowie, oni nawet nie mają 20% tego co w Gdańsku, a podobno też mają podobnych do GKR.

    • 8 16

    • Błąd

      Jest władza i należy ją rozliczać z działań, nalezy patrzec na ręce włodarzom, tym bardziej, że czesto niewiele trzeba zeby powstał kolejny kawałek dobrze przemyslanego odcinka drogi dla jednośladów Gdbyby nie GKR to pies z kulawą nogą nie zainteresowałby się promowaniem ruchu rowerowego.
      Dobra robota chłopaki!

      • 2 2

    • ZGODA na co panie Anonim?

      • 3 1

  • skrzyżowanie Łostowicka-Wojskiego to majstersztyk nie tylko dla rowerów

    średnio raz w tygodniu wypadek, bo się p[anom zapomniało o światłach dla samochodów wyjeżdżających z Wojskiego...
    a poprowadzenie ścieżki przez przystanek autobusowy potwierdza tylko pełen profesjonalizm ekipy Adamowicza...
    Żal...

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum