• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • Po niemieckich autostradach akurat mozna sie uczyc (6)

    tam kazdy iedy zbliza sie do korku wlacza szybko awaryje, ostrzegajac innych ze cos sie dzieje i kazdy zwalnia. ale u nas nie. u nas kierowcy długo nie naucza sie jezdzic tak jak powinni kiedy prawko dostaje sie jak cukierki

    • 3 7

    • A Ty czego w Niemczech się nauczyłeś?

      • 1 0

    • Włącz myślenie.

      • 1 0

    • (2)

      Tak, tak oczywiście. Tylko dlaczego u nas kierowcy na niemieckich blachach już tacy idealni nie są

      • 1 1

      • Bo to Polacy z Rajchu na gościnnych występach.

        • 1 1

      • Bo to nasi handlarze rupieciami.

        • 0 0

    • Teren zabudowany to nie autostrada

      Prędkości w obszarze zabudowanym nie wymagają dodatkowego ostrzegania, wystarczy świało stop i skupienie uwagi na drodze, a nie na telefonie.

      • 2 1

  • Może koleś czytał w telefonie waszą stronę trojmiasto.pl gdyby nie wasza strona to do wypadku by nie doszło? A może kosmici sprawili,że koleś miał niedowidzenie? Tyle potencjalnych sprawców tego wypadku chodzi po ulicach.Proponuję kolejny artykuł właśnie o tym.

    • 3 1

  • Smartphone

    Gdyby kierowca dostawczaka nie bawił się smartphonem nie było by wypadku

    • 4 2

  • Do autora mądrego tytułu..... (1)

    Kolejny mądry artykuł, ma Pan ciężkie życie.

    • 7 1

    • Wierszówkę wziął, najważniejsze...

      a że artykuł z d*py, to mniej ważne.

      • 2 0

  • Bzdura kompletna awaryjne nie sa do niczego potrzebne w sytuacji hamowania!!!!!!!!!!!!! (2)

    jak hamujesz to są Trzy światła zapalane i nie potrzeba żadnych innych a jak du...pki nie widza co się dzieje i zasuwają na maksa to ich wina i nic nie zmieniło by żadne awaryjne

    • 5 3

    • Masz rację. Idioci na drogach to mordercy. Ostatnio poza tunelem, idiota zaopatrujący Żabce udawadnial mi że ma prawo jeździć wzdłuż po przejściach dla pieszych i wzdłuż po chodnikach. Było to przy Żabce przy węźle Hucisko. Wykonałem fotografie i składam skargę na Policji. Niech teraz nie tylko zaplaci mandat ale również " pobiega " by się tłumaczyć.

      • 1 0

    • Jeżdzę obwodnicą i często ruch nagle bez widocznego powodu zwalnia do 30km/h widzę to i z troski o siebie oraz innych

      świecę awaryjnymi. Jestem czujny na drogach ale inni mogą mnie zabić. Polska pod kątem znaków stałych ma pierwsze miejsce na nechlubnym podium, tu nie ma umiaru i można ich naliczć kilkanaście na 500m drogi. Znaki zmiennne informują nas o temperaturze powietrza albo targach handlowych. Znaki za nasze pieniądze.

      • 2 0

  • (1)

    Obniżyć trzeba koniecznie szybkość w tunelu do 40 km/ h !!!!!!!!!!!

    • 4 2

    • Jak to? W cywilizowanych krajach uczestnik ruchu ma własną świadomość

      Po co zakazy? Należy wychowywać nasze dzieci by myślały, miały świadomość zagrożenia i dbały o bezpieczeństwo. Pozdrowienia dla pana z Audi, który mnie dziś wyprzedzał na odcinku obwodnicy z ograniczeniem do 100km/h migając dlugimi przed Karwinami zatrzymało go jadące za nim policyjne BMW. Mandat samkował panie w Audi? Mam nadzieję!

      • 2 0

  • No przecież, że wina kierowcy osobówki - przecież w tunelu nie wolno się zatrzymywać, a poza tym nie włączył awaryjnych. Pozbawić prawka dożywotnio ;)

    • 1 1

  • ale to co? (1)

    jak jest korek to awaryjne włączamy? Awaryjne, jak sama nazwa wskazuje są do sygnalizowania awarii samochodu bądź o sytuacji nadzwyczajnej typu wypadek, niebezpieczeństwo a nie do sygnalizowania o korku przed nami. Tym bardziej że w korku stało kilkanaście pojazdów zaś Renówka toczyła się z prędkością rowerzysty. Typek w dostawczaku nie widział, że samochody przed nim zwalniają? Jak by się na światłach zatrzymywali to też powinni awaryjne włączyć?

    • 4 0

    • Nie widział bo według wypowiedzi niektórych uczestników ruchu prawdoodobnie gadał przez telefon. Nie wiem, bo nie widziałem ale taki sygnały do mnie doszły na tym forum.

      • 0 0

  • Je sli nie zauważył świateł stop, to awaryjnych też by nie zauważył.... (1)

    .... jeśli pisał akurat sms'a.

    • 4 1

    • Pewnie pisal

      Dziendobry. Przewidywane godziny dostawy 16-18

      • 0 0

  • A może ktoś odpowiedzialny, obserwujący ruch powinien nacisnąć przycisk i zapaliłyby się światła ostrzegawcze informujące, że w (1)

    Wszystko zwalić na kierowców? Omijanie dziur wybijających wahacze, unikanie idiotów pędzących na óslep i jazda do przodu z obserwacją zagrożeń z tyłu na prawym pasie? Za co płacimy zarządcom, policji i straży miejskiej? Za wypłaty widać i tylko za ich wypłaty. W dniu dzisiejszym minałem pięciu kierowców jadących bezmyślnie i wszyscy rozmawiali przez telefon trzymany w ręku. Halo! Służby czas się ogarnąć!

    • 1 0

    • Dokładnie!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum