• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej rowerzystów w Gdańsku. Mimo zimy

neo
9 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (131)
Odśnieżone drogi rowerowe od razu przekładają się na statystyki ruchu. Odśnieżone drogi rowerowe od razu przekładają się na statystyki ruchu.

W 2022 r. Gdańsk naliczył niemal 1 mln więcej przejazdów rowerzystów niż w poprzednich 12 miesiącach. Urzędnicy chwalą się, że to dzięki rozbudowanej infrastrukturze i innym zachętom. Ale trudno oprzeć się wrażeniu, że nie bez znaczenia są także podwyżki cen paliw i biletów. Niezależnie od przyczyny ruch rowerowy w Gdańsku rośnie w rekordowym tempie.



Często jeździsz na rowerze?

W 2022 r. natężenie ruchu rowerowego było najwyższe w historii pomiarów. W porównaniu do roku poprzedniego wzrost liczy aż 112,3 proc.

Najwięcej rowerzystów naliczono na głównej trasie rowerowej wzdłuż al. ZwycięstwaMapka, ale też w pasie nadmorskim. Co ciekawe, po raz pierwszy w historii pomiarów zdecydowanie bardziej transportowa trasa wzdłuż al. Zwycięstwa wyprzedziła bardziej rekreacyjny pas nadmorski. Największe wzrosty procentowe są natomiast na trasie przy al. Adamowicza, ul. 3 Maja, Kanale Raduni oraz ul. Słowackiego.

Wielkość ruchu rowerowego w Gdańsku jest mierzona w 30 miejscach. Przy ul. 3 Maja oraz przy alei Grunwaldzkiej we Wrzeszczu są wyświetlacze z prezentacją liczby rowerów w danym dniu i od początku roku.

- W związku z rozwijającą się infrastrukturą rowerową w Gdańsku oraz większą świadomością ekologiczną mieszkańców przewidujemy, że rosnący trend się utrzyma, a w roku 2023 odnotowane zostaną kolejne rekordy podróży rowerowych - przewiduje Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych.

Mit obalony: zima nie przeszkadza rowerzystom



Bardzo szybko rośnie też ruch rowerowy w miesiącach jesiennych i zimowych. Urzędnicy twierdzą, że to dzięki zmianie terminu kampanii Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska.

- Wyniki pokazują, że ten projekt przynosi oczekiwane efekty. Podczas jego jubileuszowej edycji po raz kolejny pobitych zostało wiele rekordów. Wspólnie wykręciliśmy ponad 2,5 mln kilometrów, a to więcej o 307 tys. km niż w poprzednim roku. Dzięki tej akcji do atmosfery nie zostało wyemitowane aż 632 ton CO2 - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że wpływ mają na to także czynniki makroekonomiczne, ze wzrostem cen paliw i inflacji na czele.
neo

Opinie (131) 3 zablokowane

  • tak, to zasługa urzędników ! (3)

    a cieplejsze zimy, droższe paliwo, wyższe koszty posiadania samochodu, zakorkowane ulice (miasto developerow) po ktorych nie można się poruszać oczywiście nie maja wpływu na większy ruch rowerowy? weźmy sobie premie za zmniejsze emisji co2 w koncu to dzieki nam ktokolwiek zdecydowal sie na jazde rowerem. bez nas ludzie nie wiedziliby co to rower!
    osobiście znam bardzo dobrze jedną osobę która przesiadła sie na rower nie wiedząc nawet, że jest taki sztab urzędników, super kampanie rowerowe, mnóstwo wydawanych pieniędzy na rzeczy niepotrzebne. przesiadła się na rower bo w tym mieście jazda samochdem w godzinach porannych i popołudniowych to koszmar! do tego własnie doprowadziły decyzje urzędników. a poza tym jeżdze na rowerze ze względów zdrowotnych, troszke ruchu zawsze się przyda, bo tą osobą jestem ja :)

    • 29 9

    • przecież autor tekstu pisze, że na popularność korzystania z rowerów wpływa wiele czynników

      jakie kryteria "niepotrzebności" stosujesz przy ocenie działań podejmowanych w mieście?

      • 2 0

    • jazda samochodem w godzinach porannego lub popołudniowego szczytu to koszmar w większości miast Europy i świata

      całe szczęście są mieszkańcy i urzędnicy, którzy rozumieją, że poprawa komfortu i bezpieczeństwa jazdy rowerem poprawia wygodę korzystania z samochodów dla tych, którzy "nie mogą inaczej jak tylko samochodem" poruszać się po mieście.

      • 4 2

    • dokładnie taką samą mam motywacje

      jazda z pruszcza do gdańska, jest szybsza i pewniejsza niż samochodem, zawsze dojadę o tej samej godzinie, a samochodem zrobi się jakiś klops typu wypadek na obwodnicy i człowiek uziemiony na 2 godziny, latem jak dobiją turyści to jest maskara non stop, samochodem tylko poruszam się jak muszę wcześnie rano lub późno wieczorem

      • 5 0

  • dzisiaj na wiekszosci dróg rowerowych jak lodowisko bo bo snieg sie topił i szybko zamarzł wiec teraz jada rowerami po chodnikac (2)

    zamarzł wiec teraz jada rowerami po chodnikach bo rowerem bo inaczej to grozi wypadkiem.
    Tak wsnie jest gdy sie niedba o drogi komunikacyjne gdy pada snieg nic nie robili tylko kłamali ze oczyszcili potem snieg przez zmiane temperatury sie topił i wciagu kilku godzin przyszedł mróz wszystko zamarło na lód

    • 3 4

    • w ciągu dnia temperatura na tzw. górnym tarasie Gdańska wynosi +4 stopnie

      Na dolnym tarasie miasta prawie nie widać śladów zimy.

      • 3 1

    • I o to chodzi. Jest adrenalina, jest zabawa.

      No ale ty jeździsz bo musisz..

      • 2 3

  • Jak czytam te komentarze to zdecydowana większość rowerzystów jest zmuszona do jazdy rowerem przez korki i fatalną komunikację (1)

    ten sam trend widzę wśród znajomych - prawie wszyscy jeżdżą rowerem bo muszą. Urzędnicy swoją porażkę transportową starają się sprzedać jako sukces. Trochę jak afrykański dyktator, który chwali się, że w jego kraju nie ma problemu otyłości.

    • 15 10

    • gdybyś zastąpił słowo "zmuszona"

      słowem "skłoniona" to Twój tekst miałby większy sens. Badania wykazują, że więcej osób korzystających z rowerów przeżywa stan zadowolenia w czasie jazdy niż ma to miejsce wśród osób korzystających z samochodu.

      • 3 4

  • Rowery? (1)

    Owszem, ale tylko na jezdniach i ścieżkach rowerowych. Rower to pojazd i powinien być zakaz jeżdżenia po chodnikach, które są przeznaczone wyłącznie(!!!) dla pieszych!

    • 6 7

    • rozumiem, że przyłączysz się do kampanii odbierającej kierowcom prawo do parkowania na chodnikach za darmo?

      Gdyby nie zaparkowane samochody, w wielu miejscach bezproblemowe współżycie pieszych i rowerzystów na chodnikach, ulicach i placach uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów byłoby możliwe, tak jak już jest w wielu miejscach Gdańska.

      • 3 1

  • Text który nikogo nie interesuje. (1)

    Nie macie czego wrzucać na portal

    • 6 8

    • Budzik czyli nikt?

      jeśli komentujesz, to znaczy że co najmniej Ciebie jednego ten tekst interesuje

      • 4 1

  • Moim zdaniem to raczej efekt

    Braku połączeń i podwyżki cen w 3city komunikacji

    • 7 4

  • było wiecej kilometrów bo dali wiecej kasy na bony dla wszystkich oraz ci co bili sie miedzy soba o pierwsze miejsca

    zrobili wiecej kilometrów.
    Wiec to taka propaganda niech podadza dane po tym konkursie to bedzie to wygladac inaczej

    • 2 4

  • Rower

    Jeżdżę rowerem wszędzie. Chyba więcej kilometrów rowerem niż samochodem.Super sprawa.
    Jestem emerytem, dla zdrowia, i żeby się rozruszać.

    • 6 3

  • Byłoby więcej ale połowa dzielnic jest wykluczona

    rowerowo. Brak dobrych dróg rowerowych łączących górny taras z dolnym. Trasy przez las to tylko dla hobbystów.

    • 5 4

  • Szkoda, że rowerzyści jeżdżą po pieszych szlakach i chodnikach. (1)

    • 12 29

    • Pieszych szlakach?

      Chodzi o szlaki turystyczne?
      Szlak to tylko oznakowanie a nie żadna kategoria drogi.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum