• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W piątek ulicami Gdyni przejedzie Masa Krytyczna

Krzysztof Kochanowicz
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Już w najbliższy piątek, 22 lutego, ulicami Gdyni wyruszy kolejna Masa Krytyczna. Jej celem jest promowanie pozytywnych zachowań na jezdni i na drogach dla rowerów oraz protest przeciwko drogowemu wyścigowi w pędzie po niewarte tego minuty. W tej konkurencji niestety nikt nie wygrywa.



Organizatorzy Gdyńskiej Masy Krytycznej szanują słabszych uczestników ruchu - od najmniej chronionych pieszych, przez rowerzystów, po płacących najwięcej za podróż, kierowców i pasażerów. Jadąc autem wyprzedzamy zachowując min. 1 m odstępu. Jeśli szerokość jezdni na to nie pozwala, nie popędzamy rowerzystów klaksonem. Wyprzedzając rowerem pieszych idących przed nami sygnalizujemy to z daleka dzwonkiem rowerowym. Tam gdzie to możliwe ułatwiamy sobie wzajemnie opuszczanie skrzyżowania.

Dziękujemy słowem lub gestem innym uczestnikom ruchu za przyjazne zachowania, np. zatrzymanie się samochodu przed przejściem (gdy pieszy dopiero się do przejścia zbliża albo czeka na możliwość przejścia) czy ustąpienie miejsca pieszej lub rowerzystce w ciągu pieszo-rowerowym. Miły gest zawsze wpływa pozytywnie na innych uczestników ruchu.

Dla szczęśliwców świecące prezenty od Rowerowej Gdyni

Zapraszamy wszystkich, którzy zgadzają się z tymi postulatami. Pokażmy, że rowerolucja może wydarzyć się w nas bez szkód dla pozostałych uczestników ruchu.

TRASA:
ul. Dworcowa - Podjazd - Śląska - Morska - Warszawska - Witomińska - Śląska - Droga Gdyńska - Al. Zwycięstwa - Świętojańska - Armii Krajowej - Władysława IV - 10 Lutego - Mściwoja - Starowiejska - Plac Kaszubski

Dystans: ok. 5 km

Trasa lutowej Masy Krytycznej w Gdyni. Trasa lutowej Masy Krytycznej w Gdyni.


START:
Ruszamy o godz. 18:00 spod Dworca SKM w Gdyni Głównej, przy ul. Dworcowej.
Bez względu na pogodę, ubieramy się odpowiednio i jedziemy.

więcej informacji:
na stronie organizatorów: Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia

opracował:

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • Eko śmietnik na pomorzu

    Wpisz na google

    • 0 0

  • Miasto jest dla ludzi nie dla samochodów (6)

    Ruch samochodowy w mieście a zwłaszcza jego Centrum powinen być ograniczony do niezbędnego minimum. Już na peryferiach powinny powstawać parkingi i węzły przesiadkowe. Gdzie powinen być nakaz przesiadania się z samochodu np. na tramwaj. Gdańsk powoli zmierza w tym kierunku i inwestuje właśnie w takie węzły np. na Łostowicach i Chełmie , niebawem kolejny taki powstanie na Siedlacach. Centrum natomiast powinno być przyajzne właśnie pieszym i rowerzystom i to własnie dla nich powinny być wprowadzone udogodnienia. Gdańsk od wielu lat stawia na komunikacje rowerową i publiczną np. mająca w krótce ruszyć budowa tramwaju na Morenę czy kolei metropolitarnej. Władze Gdyni tego jeszcze nie rozumieją i właśnie po to jest ta masa , by zwrócić uwagę na bolączki rowerzystów czy pieszych w tym mieście. Pierwsze efekty jej działania już są np. kontrapas na Lotników , czy rozpoczęta budowa drogi rowerowej na Al. Zwycięstwa od Węzła Wzgórze do Parku Technologicznego , oraz audyt tras rowerowych. Dlatego tego typu teksty szkalujące masę krytyczną uważam za ochydne i obrzydliwe. Masy Krytyczne muszą być , bo to właśnie dzięki nim władze powoli zaczynają dostrzegać problemy rowerzystów

    • 18 41

    • Obudź się WOJT wreszcie i przestań szerzyć budyniową propagandę!Płacą ci za to? Zobacz, ilu jest pasażerów w tramwaju z Łostowic rano, w godzinach szczytu, a ile samochodów stoi na skrzyżowaniach w korkach. Swoją demagogią, tak jak urzędnicy, NIC nie wskórasz, bo samochód jest lepszy do wielu celów niż komunikacja publiczna. Jaki nakaz? Co to ma być, obóz koncentracyjny?
      Całe szczęście, że nie jeździsz autem, to dopiero byłoby niebezpieczne, jakbyś innym kierowcom wydawał nakazy. Za nerwowy na to jesteś poza tym...
      A jak tak wierzysz w te kłamstwa, powiedz, gdzie wykonanie STER-u, gdzie obietnice i efekty tej PR-owej, zakłamanej pseudo-demokracji??? Zacznij wreszcie wiosną jeździć po lasach, odsapniesz trochę i przestaniesz pisać brednie.

      • 0 3

    • (3)

      Dyktator się znalazł! Nakaz przesiadania na tramwaj ci marzy, wow, jeszcze jakieś nakazy ?? Twoim zdaniem Gdańsk zmierza w kierunku dyktatury ? Masa Krytyczna to dla Ciebie forma wywierania presji na ludzi, aby robili tak jak wy chcecie. Nie wolno krytykować dyktatora, to ohydne i obrzydliwe ?

      • 13 7

      • nie nakaz koleś, tylko praca nad twoją wyobraźnią. (1)

        jak się zbuduje linię tramwajową, nie będzie żadnego nakazu korzystania z niego. Przydałaby się akcja wyjaśniająca, ile miejsca na jezdni i na parkingach się zwolni w momencie, gdy ludzie się do niego przesiądą z samochodów wożących po jednej osobie.

        • 3 3

        • minusy są, gdzie argumenty?

          • 1 1

      • Wojt, mówisz tak bo nie masz samochodu, ani też nim nie jeździsz ;)

        Gdybyś choć raz miał okazję wybrać się chociażby autem np: z przyjaciółmi do teatru lub zrobić większe zakupy, to inaczej byś na to spojrzał! Auto to przede wszystkim pewien komfort i ułatwienie. Zgodzę się, że centrum miasta powinno być bardziej udogodnione pod kątem poruszania się pieszo czy rowerem, jednak tego czego u nas brakuje to najpierw porządnej infrastruktury drogowej. Na Zachodzie Europy, mogą sobie mówić o komunikacji rowerowej, bo drogi mają na wysokim poziomie, podziemnych parkingów również nie brakuje, a nie to co u nas: ser szwajcarski, kocie łby, a do tego jeszcze masę innych utrudnień dla kierowców. I jak tu normalnie żyć w takim bajzlu?

        • 14 5

    • Ostatnio powstało w Gdańsku wiele miejskich autostrad i planowana jest budowa kolejnych np. Droga Zielona przecinająca pas Nadmorski i Nowa Wałowa , które wrećz podzielą miasto na dwie części. Jestem za budową dróg , ale takich , które nie odcinają miejskich przestrzeni. Są to drogi które , posiadją przejścia naziemne bez tuneli , którymi nocą starch się poruszać. Wszyscy doskonale znamy przykład Podwala Przeddmiejskiego , które zdegradowało Dolne Miasto i odcieło je od komunikacji tramwajowej. Droga Zielona sprawi że na Gdańskie plaże przestaną przyjeżdżać turyści , bo nikt nie będzie chciał wypoczywać w w towarzystwie hałasu tirów. Spowoduje też ona degradację Parku Regana bo przetnie tam ciągi piesze i rowerowe przebiegające przez ten park i bardzo straci on na znaczeniu. To tylko kilka dwa przykłady budowy atymiejskich dwupasmówek. Niech powstają ale niech to będą drogi miejskie. Natomiast tranzyt powinen być wyrzucony z miasta a nie przebiegać przez zamieszkane osiedla , jak to będzie w przyapdku Drogi Zielonej

      • 7 8

  • Idiotyczny pomysł (14)

    Drogi budować a nie ścieżki rowerowe.

    Ile rowerów pojedzie ścieżką rowerową w zimie ?

    Może jeszcze budujmy ściezki dla rolkarzy i tych co na hulajnodze jeżdzą ?

    Polska to biedny kraj i nie ma pieniędzy na takie fanaberie.

    • 74 78

    • A wiesz że.. (2)

      .. na zachodzie Europy jeżdżenie samochodem po mieście to obciach? Ludzie w Polsce nie zdają sobie sprawy że centrum miasta nie jest dla samochodów tylko dla komunikacji miejskiej, rowerów, motorowerów i pieszych, ew. zaopatrzenia. Parkometry mają być wszędzie gdzie się da. Progi też. Do tego parkingi Park & Ride oraz deptaki. Takie są komunikacyjne nurty rozwojowe cywilizowanego miasta.

      • 14 24

      • Tak jak piszesz, to w Chinach było 20 lat temu, teraz będzie u nas za 2 (SIC). Nie wciskaj ludziom komunistycznego kitu, wystarczy pojechać do Berlina by zobaczyć, jak wygląda "zielona fala" czy ulice bez dziur i jakie jest natężenie ruchu w porównaniu do 3miejskiej wioski.

        • 0 1

      • kolega tam mówił ? bo kolega kolegi ma siostrę, której kuzyn kumpeli był w Berlinie ! Sie było, sie wie.

        • 23 7

    • problem można rozwiązać inaczej

      wystarczyłyby zwykłe pasy rowerowe, odśnieżane razem z drogą. Ale to jest za trudne do ogarnięcia dla większości "przy korycie".

      • 2 0

    • (8)

      Widać jacy jesteśmy biedni zwłaszcza po tych nagrodach co sobie w sejmie przyznają.. Tacy jesteśmy biedni..

      • 9 9

      • Skoro z roku na rok przybywa entuzjastów jazdy na rolkach... (7)

        ... to dobrze byłoby dopasować prawo, tak by przestali być oni pieszymi! W całej Europie Zachodniej rolkarze mogą poruszać się asfaltowanymi drogami rowerowymi oraz deptakami. Mało tego jedni drugim nie wadzą, tylko u nas nie dość że prawo g* jest skonstruowane, to jeszcze społeczeństwo na każdym kroku skacze sobie do gardeł. Zero tolerancji, jeden absurd goni kolejny ;(
        A nie daj Boże włóż kij w mrowisko...

        • 20 4

        • (6)

          Rowerzyści walnie przyczyniają się do tego absurdalnego prawa, tzw. 'pakiet rowerowy' w Kodeksie Drogowym to zbiór absurdów wylobbowany przez rowerzystów.

          • 16 10

          • Nie do końca... (5)

            ...ale fakt, że 3/4 naszego kodeksu, to absurd.

            • 4 12

            • (4)

              jak nie do końca ? Przepisy z zachodu, gdzie ścieżki rowerowe są wydzielone jako pasy na ulicach przenieśliście na nasze ścieżki, które nijak nie mają się do tamtych i te przepisy też w żaden sposób do naszych ścieżek nie pasują, powodują tylko niebezpieczne sytuacje na drogach i nic więcej.

              • 11 6

              • Jak przenieśliście? Gdybym choć trochę miał do czynienia z tym kodeksem... (3)

                ...to zacząłbym od spalenia tego co w nim zapisane ;)
                Niestety, jak ktoś ładnie ostatnio ujął, nie jestem urbanistą, a turystą więc nie będę kijem w g*wnie mieszał ;)

                • 5 6

              • (2)

                ano tak to, aktywiści rowerowi uczestniczą w spotkaniach z posłami zajmującymi się przepisami o ruchu drogowym i domagają się zapisów preferujących rowerzystów

                • 5 6

              • Jasne, z posłami... (1)

                ...chyba OSŁAMI, którzy tylko udają że nas słuchają ;(
                Na ostatnich "warsztatach" tak nas słuchali, że my mówiliśmy o jednym, a Ci jak zwykle swoje. Na dobrą sprawę stracony czas, nigdy więcej nie wezmę udziału w takim spotkani, bo to tylko stracony czas.

                • 2 7

              • Krzysiek, a ja miałem wrażenie że jesteś konstruktywny

                podważanie wiarygodności wszystkich posłów to droga donikąd. Lepiej podejdź analitycznie: zaproponuj zmiany w prawie. Niektóre przepisy ruchu drogowego mają sens. (na przykład zasada poruszania się prawą stroną jezdni)

                • 5 0

    • to powiedz to ćwoku w Belgi,Holandi ,Niemczech oraz calej europie zachodniej!!

      ale ty jestes z prowincji widziałes tylko jedna ulice ze swojego zadupia nic wiecej!!

      • 4 4

  • Znowu ten kretyn ?????? (5)

    Organizuje 0,00000000001 % kolesi aby budować im drogi za pieniądze 99,99999999 % społeczęństwa?
    1 km ścieżki rowerowej = 3 mln zł.
    Pomyślcie o potrzebach szpitali, przedszkoli, niepełnosprawnych, o drogach, mieszkaniach,kolejkach do specjalistów , komunikacji miejskiej itd, itd.
    Ile można dobrego zrobić za 3 mln. zł.!!!!!!
    Za darmo !!!Proponuję wizytę u psychiatry.!!!

    • 20 11

    • ile kosztował kilometr ekranów "dźwiękochłonnych" przy Słowackiego? (2)

      za koszt kilometra ulicy Słowackiego w Gdańsku można by stworzyć całą sieć dróg rowerowych w Sopocie i Gdańsku. Wpływy z podatków ze sprzedaży samochodów i paliwa do nich pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania dróg. Dla doświadczonych rowerzystów nie ma konieczności budowy specjalnych dróg dla rowerów - te są potrzebne dzieciom i staruszkom po pierwszym zawale.

      • 3 2

      • (1)

        Twoje podatki pokrywają jeszcze mniejszy ułamek budowy czegokolwiek, więc się tak nie rządź

        • 1 2

        • ja się nie rządzę tylko daję do myślenia tobie i innym

          • 0 0

    • 17km drogi dla rówerów między Krokowa a Swarzewem 3,5 mln zł (1)

      youtube.com/watch?v=1RZEdcsokhk

      • 2 2

      • Nie porównuj ścieżki w polu

        do infrastruktury w mieście

        • 2 2

  • (17)

    Niech rowerzyści zaczną płacic podatek drogowy, wtedy będę ich wyprzedzal w odleglości 1 m.

    • 58 55

    • Zapomniałeś o obowiązkowym OC (1)

      dla rowerzystów i o ponownym wprowadzeniu dla nich kart rowerowych. Teraz po ulicach śmigają ludzie niemający pojęcia o przepisach ruchu drogowego. Czysty wariatyzm.

      • 22 7

      • To już nie ma kart rowerowych? OC dla rowerzystów? Po co to? Może jeszcze wprowadźmy obowiązkowe OC dla pieszych... Absurd. Takim tokiem rozumowania można dojść do tego, że trzeba będzie płacić OC za psa, z którym się idzie na spacer...

        • 0 1

    • (8)

      ciekawe jest to, że rowerzysta nie musi wyprzedzać samochodu w odległości 1m, może przeciskać się przy samym samochodzie, proszę o poprawkę w KD.

      • 22 15

      • To zależy od prędkości i masy (5)

        Rowerzysta zwykle jest jednak lżejszy od samochodu ;-). Więc i szkody mniejsze w razie czego. Poza tym jak kierowca samochodu wyprzeda rowerzystę, to przeważnie z prędkością 50 km/h (a nawet większą). Jak rowerzysta się przeciska obok samochodów stojących na światłach, to prędkość 5 - 10 km/h.

        Osobiście nie mam nic przeciwko żebyś mnie mijał z prędkością 10 km/h nawet na 30 cm. Chociaż w ramach PoRD jest to zabronione (art. 24 o ile dobrze pamiętam).

        A poza tym mam osobiście nadzieje, że jak wasze dziecko będzie jechać ulicą, to będzie spotykać kierowców z większą wyobraźnią...

        • 5 2

        • (4)

          może Ty wysil swoją wyobraźnię .. przeciskający się rowerzysta bardzo łatwo może potrącić lusterko i je przestawić. Co to oznacza dla kierowcy i dla jego bezpieczeństwa nie trudno sobie wyobrazić.

          • 3 5

          • A wyobrażasz sobie.. (3)

            Co będzie oznaczać potrącenie kierownicy rowerzysty i jego upadek pod następny samochód, bo ja sobie potrafię wyobrazić :-P.

            Oczywiście nie powinno się przeciskać jeśli nie ma na to miejsca. Tym nie mniej skutki błędu są nieporównywalne.

            • 4 2

            • (2)

              chodzi o to, że przepisy pozwalają na przeciskanie się, a nie powinny na to pozwalać, bo to jest niebezpieczne i dla rowerzysty (jak napisałeś powyżej) i dla kierowcy. Trzeba poprawić przepisy.

              • 4 3

              • jeżeli wolna jazda rowerzysty obok twojego samochodu stojącego w korku (1)

                jest wg ciebie niebezpieczna, to nie powinieneś korzystać ze swojego prawa jazdy.

                • 1 1

              • tak, tak, znane bla, bla rowerzystów. Jak przestawisz mi lusterko w samochodzie to jest to dla mnie niebezpieczne. Jakbyś miał prawo jazdy to byś o tym wiedział.

                • 0 2

      • (1)

        Jest to celowe i zrobione ze względów bezpieczeństwa. Jakbyś się trochę nad tym zastanowił, to byłoby to jasne.
        Aha, a czegoś takiego jak Kodeks Drogowy to w Polsce dawno już nie ma.

        • 10 13

        • Jezu ! Rowerzysta przeciskający się tuż przy samochodzie to celowe bezpieczeństwo ! A jak samochód ruszy ? wiem, wiem , rowerzyści zaraz podniosą krzyk, że przecież kierowca nie może ruszyć, skoro przy jego samochodzie przeciska się rowerzysta, bo kierowca ma mieć oczy dookoła głowy, i blaa blaa. A rowerzysta mówi beztrosko, najwyżej porysuję lakier albo przestawię lusterko, no i co z tego.

          • 20 7

    • hahah co za idiota z ciebie

      • 0 3

    • ja chętnie zapłacę żeby Ci zatkać gębę

      • 3 1

    • jeżdże rowerem i płacę podatek drogowy (2)

      bo mam także samochód. Ale pomyśleć to dla ciebie zbyt ciężki wysiłek dzieciaku

      • 10 19

      • Boże, Ty słyszysz i nie grzmisz

        Ja to nie znaczy wszyscy - pomyślałes o Tym egocentryku? 90% rowerzystów nie posiada żadnego samochodu, a OC mieszkania nie obejmuje szkod spowodowanych ruchem pojazdu niesilnikowego.

        • 9 4

      • a ja jeżdżę rowerem i nie mam samochodu, nie płacę podatku .. pomyśl dzieciaku

        • 18 6

    • zawsze znajdzie się jakiś "myślący inaczej"

      Przez takich de..li jak ty mamy na drogach "kulturę" jak w Egipcie

      • 5 3

  • czemu tej inicjatywy nie zdelegalizują? (2)

    • 12 6

    • to jedyny sposób, by zgodnie z prawem jechali sobie większą grupą

      • 2 0

    • bo nie ma podstaw do ograniczania prawa do jazdy po mieście w ramach grupy

      • 2 0

  • Na pewno będą jeździć ścieżkami rowerowymi (4)

    i nie tamować ruchu ulicznego.

    • 7 1

    • masa krytyczna nie tamuje ruchu - ona sama jest elementem ruchu (2)

      ruch tamują i blokują samochody - zwłaszcza kiedy są w nadmiarze a decydenci miasta jeszcze nie wiedzą, że budowa coraz szerszych ulic nie przyczynia się do zmniejszenia korków (tak jak popuszczanie pasa nie jest sposobem na przezwyciężanie otyłości).

      • 3 0

      • (1)

        bla, bla, bla, ... w kółko klepiesz to jak zdrowaśkę

        • 0 2

        • prawda boli?

          • 1 0

    • gdyby jakies były - z chęcią :)

      • 1 3

  • MASAKRA BEZKRYTYCZNA

    bardziej pasuje

    • 2 2

  • Masa Kretyńska (7)

    Nie możecie sobie pojeździć w niedzielę rano, mądrale?

    • 70 22

    • (3)

      Walcie się tępi kierowcy, masa krytyczna nadchodzi, strzeżcie się buraki !!

      • 5 29

      • (2)

        Przejechałem w życiu rowerem więcej kilometrów niż masz szarych komórek.

        • 15 5

        • O rety, to znaczy, że w ogóle nie jeździłeś na rowerze!!!!!! (1)

          • 8 4

          • to znaczy,że masz 1 skoro tylko zero przebija?

            • 0 1

    • sobie to możesz skoczyć (1)

      nie chodzi o jeżdżenie sobie, tylko o prawo do bezpiecznego jeżdżenia tam i wtedy, gdzie się chce. Niekoniecznie w warunkach wzajemnego utrudniania sobie możliwości ruchu przez wszechobecne samochody. Samochód to wiejska technologia zastosowana w mieście - na odległość do 5 km rower jest szybszy.

      • 1 2

      • taaak, rower jest szybszy, zwłaszcza jak przejeżdża na czerwonym świetle, slalomem pomiędzy pieszymi na przejściu dla pieszych, przeskakuje z ulicy na chodnik i z powrotem tak jak mu wygodnie, nie respektuje żadnych zasad i nie liczy się z nikim .. tak wtedy jest szybszy. Wiesz jakbym tak jechał samochodem byłbym jeszcze szybszy.

        • 1 1

    • o 18tej w piątek to powinieneś w domu już na kanapie przed telewizorem siedzieć

      blachosmrodziarzu

      • 3 19

  • jestem rowerzystą i lubię jeździć, (3)

    ale nie zimą, po kiego grzyba narażać się na jakieś upadki na lodzie pod śniegiem, wiosna, lato, jesień ok, ale zima jest dla odśnieżających, których w tym roku jak na lekarstwo.

    • 12 8

    • jezdnie są czarne (2)

      lód pod śniegiem w Gdyni tylko na chodnikach i ciągach pieszo-rowerowych.

      Władze rowerowego raju twierdzą, że go tam nie ma więc nie kumam w czym problem?

      • 2 8

      • w tym problem baranie, ze jak sie wyj.biesz na swoim niewyposazonym w zimowe oponki rowerku

        to prosto pod moje koła, ty bedziesz wąchac trawkę a ja tłumaczyc sie przed sądem, dlaczego tego dnia nie pojechałem tramwajem, tylko przejechałem idiotę, któremu ciezko skumac, ze są takie pory roku i takie warunki drogowe, które nie sprzyjają rowerom. teraz skumałes zakuta pało, w czym jest problem? czy trzeba ci to przeliterowac?

        • 1 3

      • a jak będzie śnieżyca to będą mieli pretensję, że przed Masą Krytyczną nie jedzie pług śnieżny i nie odgarnia im śniegu z drogi

        • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum