Urwany pas rowerowy i co dalej? Policja wyjaśnia
W związku z wymalowaniem nowych pasów rowerowych na fragmencie ul. Myśliwskiej od niedawna obowiązuje tam nowa organizacja ruchu. Problem w tym, że nowe pasy "urywają się" przed przejściem i azylem dla pieszych, co sprawia, że kierowcy i rowerzyści zajeżdżają sobie nawzajem drogę. Na problem zwrócił uwagę nasz czytelnik, a na jego wątpliwości odpowiada gdańska policja. Oto list pana Piotra.
Jakiś czas temu została zmieniona organizacja na fragmencie ul. Myśliwskiej, namalowano pasy rowerowe, odsuwając ruch samochodów bliżej środka jezdni. Niestety pasy rowerowe są "przerwane" na wysokości przejść dla pieszych z azylami i wyspowymi progami zwalniającymi - i tu powstaje pytanie, kto ma pierwszeństwo w miejscu zwężenia, gdzie kończy się malowanie pasa dla rowerów? Samochód czy rowerzysta?
Mapa dróg rowerowych w Trójmieście
Teoretycznie można się odwołać do zasady, że przy zmianie pasa pierwszeństwo ma ten, który się na pasie znajduje, albo ten, co wjeżdża na niego z prawej strony. Ale tutaj nie wiadomo, który pas (samochodowy czy rowerowy) się kończy, nie wiadomo, kto na czyj pas wjeżdża. Wiadomo, że kierowcy samochodów, aby zminimalizować skutki przejazdu przez próg wyspowy, biorą go "środkiem", zajeżdżając drogę rowerzyście.
Zwracam się do redakcji o pomoc w wyjaśnieniu, gdyż uważam, że takie wyjaśnienie (policji, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Rowerowego Gdańska) powinno trafić do szerszego grona odbiorców - napisał pan Piotr, nasz czytelnik.
Policja: obowiązuje zasada prawej strony
- W naszej ocenie, gdy kończy się pas ruchu dla rowerów, pierwszeństwo ma kierujący rowerem. W tej sytuacji zastosowanie mają przepisy ogólne, które mówią, że kierujący ustępuje pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się po prawej stronie (art. 16 i 25 Prawa o ruchu drogowym). Ponadto wyprzedzając rowerzystę, należy zachować bezpieczny odstęp nie mniejszy niż 1 m, dodatkowo mając na uwadze, że rowerzysta jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego, zasadnym jest też ze względów bezpieczeństwa, by w tej sytuacji rowerzysta pojechał jako pierwszy - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (195) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-29 18:10
A wystarczyłoby zrobić przycisk dla kierowców samochodów tak jak się to praktykuje na przejazdach rowerowych !
Ostudzeni do wiosny ;)
- 9 1
-
2020-09-29 18:08
A wystarczyłby stop dla samochodów !
- 13 5
-
2020-09-29 15:07
Czyli jak rower zajedzie drogę autu to też ma pierwszeństwo ? Taka zasada ogólna w policji ? (2)
- 8 16
-
2020-09-29 16:40
w tym przypadku niby jak rower ma zajechać skoro jest z prawej? (1)
- 9 0
-
2020-09-29 17:50
jak motor
niby
- 1 2
-
2020-09-29 15:05
A jeśli rowerzysta będzie jechał chodnikiem i wwali się pod samochód jadący drogą to też obowiązuje zasada prawej strony ? (2)
- 4 16
-
2020-09-29 16:41
nie bo wtedy rowerzysta włącza się do ruchu z chodnika (1)
tu jest na jezdni cały czas. jedzie swoim pasem po jezdni. to chyba oczywiste
- 10 0
-
2020-09-29 17:50
czyli tak jak z pasa który się skończył, dzięki za info
- 1 4
-
2020-09-29 11:36
"w naszej ocenie..." - oznakowanie ma być jednoznaczne. Urzędasom ciężko to zrozumieć. (2)
Widać gołym okiem, że rozwiązanie jest do d. Albo wysepka, albo pas dla rowerów. Tutaj dla "bezpieczeństwa" wprowadzili kolizyjne rozwiązanie.
- 67 6
-
2020-09-29 17:36
To jest rozwiązanie powszechnie stosowane na całym świecie
i tylko gdański kierowca ma z nim problemy
- 2 7
-
2020-09-29 16:51
a może chodzi o to że masz zwolnić przed przejściem? rozwiązanie jest genialne
- 3 9
-
2020-09-29 17:27
kolejny sukces po Piramowicza, jakieś nowe doświadczone z nadania pis kadry?
- 3 6
-
2020-09-29 11:21
Oznakowanie jest błędne (1)
To oznakowanie jest po prostu nieprawidłowe i zamiast interpretować taką bzdurę należy po prostu oznakowanie to poprawić.
Jeden z pasów wyraźnie powinien być zakończony strzałkami oznaczającymi koniec pasa - i obojętnie który z nich by to był, w warunkach spowolnienia ruchu i tak obecnie obowiązuje zasada zamka błyskawicznego.- 56 23
-
2020-09-29 16:47
To tylko twój wymysł. nie mający nic wspólnego z przepisami.
doczytaj sobie przepisy czym jest "pas ruchu" (a czym jest "pas ruchu dla rowerów". to zupełnie co innego. ) i kiedy i gdzie można zastosować zasadę zamka błyskawicznego.
- 9 4
-
2020-09-29 16:28
Jestem też kierowcą . (1)
Uważam , że konkretnie w tym miejscy wysepka dla pieszych na środku jezdni jest zbędna , przed ,, zebrą " wystarczy przesunąć progi zwalniające bliżej środka jezdni i dzięki temu zostanie wydzielony ciągły pas w jezdni dla rowerzystów . Można ? Można . Wystarczy tylko chcieć to zrobić .
- 12 5
-
2020-09-29 16:42
Wszędzie wysepki są zbędne
Ale są robione zgodnie z projektem, dla rzekomego bezpieczeństwa pieszych. W praktye daje to tyle, że kierowca samochodu nie ma obowiązku zatrzymania się przed przejściem dla pieszych, bo robią się dwa odrębne przejścia. Nasze drogi osiedlowe nie są przystosowane do instalacji wszędzie wysepek....
- 3 5
-
2020-09-29 16:39
To chyba pierwszy raz kiedy Policja prawidłowo odpowiedziała na zadane konkretne pytanie
Swoją drogą szok że ktoś mógłby mieć wątpliwości że jest inaczej.
No chyba że taki z prawkiem z czipsów....- 19 9
-
2020-09-29 16:07
na chrzanowskiego przy garnizonie tak samo
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.