• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ulica Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata

Krzysztof Koprowski
6 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej powstanie w formie jednokierunkowych wydzielonych dróg rowerowych przy krawędzi jezdni.
  • Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej powstanie w formie jednokierunkowych wydzielonych dróg rowerowych przy krawędzi jezdni.
  • Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej powstanie w formie jednokierunkowych wydzielonych dróg rowerowych przy krawędzi jezdni.
  • Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej powstanie w formie jednokierunkowych wydzielonych dróg rowerowych przy krawędzi jezdni.
  • Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej powstanie w formie jednokierunkowych wydzielonych dróg rowerowych przy krawędzi jezdni.

Rowerzyści przemierzający Dolny Taras w Gdańsku muszą uzbroić się w cierpliwość. Zapowiadana od lat trasa rowerowa wzdłuż ul. KołobrzeskiejMapka powstanie nie wcześniej niż w latach 2022-23. Opóźnienie jest spowodowane problemami z pozyskaniem gruntów niezbędnych do realizacji wydzielonych dróg rowerowych.



W jaki sposób obecnie pokonujesz ul. Kołobrzeską rowerem?

Gdy w lutym 2019 r. pisaliśmy o nowych drogach rowerowych - wzdłuż al. Grunwaldzkiej na Strzyży i w Oliwie oraz ul. Kołobrzeskiej między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską, urzędnicy planowali ich budowę najpóźniej rok później.

W przypadku al. Grunwaldzkiej udało się zrealizować te założenia, zaś na Przymorzu Małym prace budowlane do dzisiaj się nie rozpoczęły.

Problem z pozyskaniem gruntów Skarbu Państwa



Okazuje się, że największą przeszkodą nie są problemy natury finansowej, lecz pozyskanie gruntów pod realizację infrastruktury rowerowej.

- Stan prawny ul. Kołobrzeskiej wskazuje, że jest drogą powiatową we własności Skarbu Państwa. Taki stan rzeczy powoduje, że inwestor (Gmina Miasta Gdańska) musiałaby pozyskać grunty od Skarbu Państwa. Ustalono więc, że Urząd Miejski w Gdańsku wystąpi do wojewody z wnioskiem o komunalizację pasa drogowego ul. Kołobrzeskiej - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto zamierza przeprowadzić inwestycję w oparciu o specustawę drogową - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z uwagi na "konieczność punktowych wykroczeń poza pas drogowy".

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej jest niezwykle potrzebna, aby połączyć główne drogi rowerowe na Dolnym Tarasie. Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej jest niezwykle potrzebna, aby połączyć główne drogi rowerowe na Dolnym Tarasie.

Węższe pasy ruchu i jednokierunkowe drogi rowerowe



Dla całego przebiegu planowanej trasy rowerowej gotowa jest już dokumentacja projektowa. Zakłada ona zwężenie pasów ruchu z 3,5 m do 3 m szerokości przy jednoczesnym pozostawieniu przekroju pasów 2+2.

Po obu stronach jezdni przewidziano jednokierunkowe wydzielone drogi rowerowe. Jak tłumaczą urzędnicy, jest to rozwiązanie wygodniejsze od typowej dwukierunkowej drogi rowerowej, która w tym przypadku musiałaby kilka razy zmieniać stronę ulicy ze względu na brak miejsca do jej przeprowadzenia.

- Jednokierunkowe drogi rowerowe powstaną kosztem zawężonych jezdni ulicy Kołobrzeskiej oraz częściowo tych części chodnika, które są wykorzystywane do parkowania samochodów - dodaje Kozicka-Prus.
Obecnie większość rowerzystów i użytkowników hulajnóg wybiera chodnik na ul. Kołobrzeskiej. Obecnie większość rowerzystów i użytkowników hulajnóg wybiera chodnik na ul. Kołobrzeskiej.

Tramwaj nie blokuje budowy infrastruktury rowerowej



Warto nadmienić, że powstanie drogi rowerowej nie koliduje w żaden sposób z rozważanymi przez miasto koncepcjami budowy trasy tramwajowej właśnie w ul. Kołobrzeskiej.

Jeżeli kiedykolwiek w przyszłości zapadnie decyzja o budowie infrastruktury szynowej, będzie ona musiała uwzględnić drogi rowerowe.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.



Kiedy należy spodziewać się rozpoczęcia budowy infrastruktury rowerowej w ul. Kołobrzeskiej?

- Przetarg zostanie ogłoszony po uzyskaniu wymaganych decyzji. Realizacja robót planowana jest na lata 2022-2023 - zapowiada przedstawicielka magistratu.

Opinie (122) 3 zablokowane

  • Rok 2023 mija

    Czy jest jakaś aktualizacja? Roboty się jeszcze nie zaczęły.

    • 0 0

  • (3)

    Ta droga to kwintesencja Gdańska, bez hejtu ale prezcież to wybój na wyboju. Gorsza chyba tylko piastowska z popularnych dróg. Za każdym razem jak jeżdżę tamtędy to przypomina mi się wywiad z panią prezydent, gdy mówi że drogi w gd są dobre..

    • 49 5

    • (1)

      Na Przymorzu i tak się poprawiło, choć Piastowska leży, tak samo trasa w kierunku dolnego Wrzeszcza, już od wysokości skrzyżowania z Kołobrzeską robi się kongo, tak samo trasa w kierunku Brzeźna, korki zaczynają się już od ul. Obrońców a kończą dopiero przy skrzyżowaniu z Aleją Jana Pawła II.

      • 5 1

      • W sumie to teraz Piastowska jest w remoncie...

        więc już za moment i Twoje słowa będą nieaktualne :)

        • 0 0

    • eee

      Droga fatalna, ale chodnik na początku Kołobrzeskiej to katastrofa.

      • 7 0

  • To jak ścieżka na Jana Pawłą II (9)

    Jest wymalowana na jezdni, ale ja bezpieczniej czuję się na chodniku.

    • 42 15

    • Piesza

      Ja nie czuję się bezpiecznie na chodniku, jak pomiędzy pieszymi pomykaja rowerzyści. Chodniki dla pieszych!

      • 2 2

    • bezmózgowcu pasy w jezdni sa tylko dla takich jak ty my nie chcemy truc sie spalinami i ryzykować zyciem (2)

      I niema nic bardziej niebezpiecznego niz jazda rowerem ulicami .Bo wypadków w mieście jest najwięcej w Polsce w Gdańsku! Tutaj co dziennie mamy wypadki na prostej dobrej drodze przy dobrej pogodzie!! A rowerzysta nie jest chroniony niczym kompletnie !
      ale co dzban totalny moze otym wiedziec skoro z uporem maniaka takie brednie wypisuje od lat.Wiedza od buja sie od dzbana jak od sciany

      • 2 7

      • Dziwne ze do tych wypadkow zawsze dochodzi na "ścieżkach" (1)

        Co do spalin:
        Jedziesz jezdnią to 1km pokonujesz w 2.5min
        Jedziesz chodnikową śmieszką pokonujesz ten kilometr w 5min w tym 2min stoisz na światłach przed ruchliwą ulicą ( one są tak zrobione że zaawsze stoisz). Także błędnie rozumujesz.

        • 5 4

        • Co ty czkowieku bredzisz .?

          • 1 2

    • spróbowałbyś to byś się przekonał do pasów w jezdni (2)

      są bezpieczniejsze, wygodniejsze i szybsze. więcej odwagi.

      • 14 14

      • Wsrod tej dziczy (1)

        W blachosmrodach. Nie dzięki, w Afganistanie jest bezpieczniej.

        • 7 14

        • zieew

          dla takih ćwoków wsiowych proponuję zabawę:
          nakarm google hasłem "bike lines Afghanistan"

          się zdziwisz

          • 3 2

    • 100% racji (1)

      Jaki sens robić ścieżki rowerowe wzdłuż głównych dróg? Przecież na rowerze/rolkach/hulajnodze jeździmy by się poruszać z A do B lub dla rekreacji a nie by patrzeć na auta i wdychać spaliny.
      Patrzysz potem na mapę ścieżek rowerowych i widzisz, że jest ich od wuja - po czym zamykasz rower bo tak naprawdę nie ma gdzie pojeździć.

      • 4 16

      • Trasy w mieście nie służą rekreacji. Skąd ty się urwałeś?

        • 10 0

  • (7)

    przydalaby sie sciezka na Jana Pawla II. Niby sa pasy rowerowe na jezdni, ale znacznie bezpieczniej dla rowerzystow byloby zrobic sciezke. Miejsca spokojnie wystarczy - ruch pieszych jest tam maly.

    • 15 20

    • (6)

      chyba dla totalnego melepety byłoby bezpieczniej ;)

      jeżeli rozwijasz na rowerze prędkość powyżej 5kmh to zapewniam cię że jezdnia jest milion razy bezpieczniejsza!

      • 6 5

      • (4)

        poza tym na jp2 jest niedotyczka t22 i "melepetom" wolno tam chodnikować

        czemu rowerzyści czepiają się najlepiej rozwiązanej drogi w całym mieście?!

        • 1 2

        • Meduzo ja z roweru korzystalem jak ty jeszcze w pieluchy robiles (1)

          I robie w mieście więcej kilometrów dziennie niż ty w miesiąc. I w przeciwieństwie do ciebie bezpiecznie to jest tylko poza ulicą.

          • 1 2

          • primo
            niektórzy z wiekiem nabywają mądrości
            a niektórzy po prostu zostają starymi głupkami

            secundo
            jeśli jezdziłeś rowerkiem gdy ja pieluchowałem
            to powinieneś żywo pamiętać pana Gomułkę
            bo ja go pamiętam tylko przez mgłę

            tertio
            co do "robienia" kilometrów, nie widzę nawet teoretycznej szansy
            by ktoś jadący po bruzdach chodników przejeżdżał więcej km
            niż ktoś, kto jeździ gładkim asfaltem, bo nikt nie ma aż tak twardego
            zadu, a jego rower by się rozpadł po pierwszym tysiącu.

            summa summarum
            nieładnie tak kłamać, polipie

            • 1 0

        • (1)

          To nie rowerzyści tylko jakieś "turysty" co raz na rok rower wyciągają żeby przejechac sie na pas nadmorski. Nikt normalny nie wybiera chodnika mając piękną jezdnie. To dobre dla małych dzieci na rowerkach biegowych

          • 1 5

          • a nawet te dzieci muszą jechać "fullem" by im zęby nie powypadały na nierównościach

            przyjdzie zima, pług zgarnie nieg z asfaltu na tę "śmieszkę" i
            śmierdziele będą ględzić, że rowerzyści nie jeżdża w zimie, po co inwestować w ich drogi

            • 0 2

      • Ty dzbanie a co gwarantujesz bezpieczenstwo milion razy to ty masz mózg mniejszy!

        Nic nie jest bardziej niebezpieczne niz ulica w Gdańsku !To tutaj dzbanie są co dziennie wypadku na ulicach !

        • 3 4

  • Tylko i wylacznie wydzielone drogi rowerowe zapewniaja bezpieczeństwo! ! (5)

    A to ze w temacie rowerowym zawsze najwięcej postów od piratów drogowych z blachosmrodow chwali się głupotą ,a nawet podaje się za rowerzystów to nic nowego.Prezentują rozwiązania które są wygodne dla nich a szkodliwe dla rowerzystów. Standard to obecnie albo ograniczenie ruchu albo dodatkowo panel zieleni filtrujący spaliny.

    • 15 6

    • (1)

      Obecnie wszystkowery mogą jeździć po chodniku wystarczy znak drogowy albo tabliczka. Tym samym najprostrze rozwiązania są najtańszymi

      • 0 1

      • tym chodnikom brak tylko czarcich zapadek i rowów prżeciwczołgowych

        • 0 1

    • Wydzielone prawdziwe drogi rowerowe tak, jak jest na nie miejsce ( w tym spora skrajnia ) (2)

      jednak tam gdzie jest sporo "kolizji" lepiej sprawdzają się pasy w jezdni.

      ogólnie to wszystko jest lepsze od esów floresów na wąskich chodnikach. nie jest to wygodne ani bezpieczne dla nikogo. dlaczego gdańsk to w 21 wieku praktykuje jeszcze? nie mogę tego zrozumieć.

      • 2 3

      • Nigdzie niema kolizji wypadki w 99% są spowodowane przez wymuszenie pierwszeństwa (1)

        ale głownie przez kierowców i zniwkomo przez rowerzystów i pieszych .wystarczy by wszyscy przestrzegali przepisów.

        • 0 2

        • "kolizje" w rozumieniu krzyżowań się różnych kierunków ruchu ( dużo skrzyżowań, wyjazdów, dużo przejść dla pieszych......), a nie jako "zdarzenie"

          • 0 0

  • A dlaczego tramwaj tam , po co , jak ? ? ? Dlaczego zwężenie drogi Kołobrzeskiej ? ? ? Przecież tam już są korki !

    • 5 0

  • oczywiscie w PL sciezki rowerowe sa budowane kosztem miejsc parkingowych i jezdni

    bo tak najlatwiej i najtaniej, tyle ze PL to nie NL a 3 city to nie Amsterdam/Rotterdam, nie ten klimat

    • 3 1

  • Za jazdę Kołobrzeską na rowerze powinien być potężny mandat. (3)

    Wąskie ulice, ciągły ruch autobusów ,aut powodują niebezpieczeństwo dla rowerzystów, a ciągle jest tak że rowerzysta jedzie 15-20 km na godzinę, a samochody nie mogąc wyprzedzić jadą za nim. Postawcie jakiegoś mądrego, a nie durnia parę godzin na tej ulicy ,szczególnie w godzinach szczytu to zobaczy jakim absurdem są plany zwężenia ulic. Nie mówiąc o chodnikach. To nie jest trasa rekreacyjna!

    • 2 9

    • To jest trasa komunikacyjna (2)

      i jeśli nie ma drogi dla rowerów, mozna i trzeba jechać ulicą - proste. Stop dyskryminacji!

      • 7 0

      • bez oszołomstwa (1)

        Zdrowy rozsądek i instynkt samozachowawczy zabrania jeździć Kołobrzeską w godzinach szczytu. Tam ruch pozwalający na bezpieczną jazdę rowerem jest w godzinach 22:00-5:30 :)

        • 1 0

        • No nie wiem

          Ludzie wracający z wyścigów samochodowych czasem pędzą wtedy Kołobrzeską. A w godzinach szczytu - auta stoją, rowerem bezpiecznej i szybciej :)

          • 2 0

  • (11)

    Najlepiej wszystkie ulice zamieńcie na ścieżki rowerowe.
    Po co nam samochody? Rowerzyści to święte krowy i dla nich przebudujmy całe miasto..
    Niech ktoś ruszy głową i zacznie podchodzić logicznie do tematu i wdroży sensowne rozwiązania dla komunikacji miejskiej/rowerów i samochodów a nie ciągłe utrudnianie jazdy każdemu.

    • 53 97

    • Jak na razie to 90% przestrzeni miejskiej zajmują samochody i ciągle kierowcom mało (5)

      także nie rowerzyści są tu roszczeniowi

      • 29 4

      • A jakie roszczenia mogą mieć ci (4)

        co za nic nie płacą? Kierowcy płacą za paliwo (w tym podatek drogowy), ubezpieczenie itd. I mają prawo wymagać.

        • 3 17

        • To są opłaty za możliwość jeżdżenia autem i rekompensaty za zniszczenia i używaną przestrzeń

          Nie uprawniają was do żadnych roszczeń.

          • 2 0

        • Ile razy można powtarzać, że podatki z paliwa idą wyłącznie na drogi krajowe? A i tak są tam kroplą w morzu.

          Miasto nie ma z tego ani grosza. Drogi miejskie są budowane z podatków mieszkańców, kierowców rowerzystów i pieszych bez różnicy. Tylko wtedy się okazuje że to głównie piesi się składają na infrastrukturę dla kierowców. Ubezpieczenie płacisz? A to kasa z ubezpieczenia idzie na budowę dróg, czy na pokrycie kosztów wypadków powodowanych przez kierowców? I jeszcze ma czelność pisać że kierowcy "mają prawo wymagać".

          • 6 1

        • podatek drogowy jest na państwowe drogi, nie te w Gdańsku!

          • 6 1

        • co z tego że płacą jak to nie pokrywa nawet 10% kosztów.

          człowieku same wypadki powodowane przez kierowców to koszt dla budżetu 44mld zł rocznie. twój "podatek drogowy" to wpływ do budżetu na poziomie 5mld zł.
          Także z czym do ludzi? Co to 5mld zł? Tyle będzie kosztować obwodnica metropolitalna.

          • 7 1

    • co to znaczy sensowne? takie które nie przeszkadzają tobie czyli świętej krowie w samochodzie?

      • 4 0

    • Tak zgadzam sie, w miescie dobry samochod to zezlomowany samochod

      • 5 4

    • (2)

      Jedz do Holandii to zobaczysz kto dominuje na drogach!

      • 18 7

      • (1)

        Jedź do Rosji, to zobaczysz, kto rządzi na drogach. Tu, kochany jest Polska i trzeba się dostosować do polskich realiów.

        • 6 17

        • no to się kierowczyk przyznał skąd jest
          i ku jakiemu "ideałowi" dąży

          • 19 5

  • Trzepanie kasy pod przykrywką dobra rowerzystów (2)

    Sam jeżdżę codziennie na rowerze na trasie Gdynia - Gdańsk, a czasami muszę pojechać samochodem, więc czuję się uprawniony do wypowiedzi. Jest coraz mniej miejsca dla samochodów a ścieżki rowerowe często nie mają kontynuacji i są wytyczane tylko po to, by dać pretekst do karania parkujących. W strefach mocno zabudowanych, typu osiedla, ścisłe centra miast, skupiska biurowców, powinno być ograniczenie prędkości do 30km/godz i żadnych zakazów parkowania ani wydzielonych ścieżek rowerowych. Druga rzecz, to jeśli chodnik jest szeroki i przylega bezpośrednio do jezdni, to ścieżka powinna być od strony jezdni (niestety to nie jest reguła). Czerwone pasy rowerowe wymalowane tu i tam na skrzyżowaniach bardzo dezorientują kierowców. Kiedyś sprawa była jasna - po jezdni można się poruszać rowerem, jeśli się ma kartę rowerową. Kto nie ma, ten niech się turla po chodniku. To całe malowanie dziwnych oznaczeń i wytyczanie bezsensownych ścieżek, służy chyba tylko nabijaniu kasy firm wybranych w "przetargach" przez miasta oraz zmniejszaniu przestrzeni do parkowania, żeby później robić strefy płatnego parkowania. Trzeba się zdecydować, gdzie traktujemy rowery jako środek komunikacji, czy rekreacji. Ulica Kołobrzeska, to uczęszczany ciąg komunikacyjny, a nie bulwar rekreacyjny. Tu ścieżka powinna być częścią poszerzonego pasa ruchu, żeby rowerzysta nie skakał po krawężnikach, a pieszy nie uciekał przed kimś, kto jedzie 30km/godz, bo się spieszy do pracy.

    • 2 2

    • Głownie to ty jestes z blachosmroda przyzywczajony do epoki PRLu gdzie kierowca robił co chciał (1)

      Ale w Polsce jeszcze 30 lat brakuje do standardów jakie obowiązują w europie zachodniej dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów .

      • 0 2

      • w nogach śpisz, mało wisz

        Jesteś roszczeniowym yuppie, który myśli, że rower to droga do zbawienia dla wszystkich. Standardy nie mają tu nic do rzeczy. Większość ludzi nie nadaje się do codziennej jazdy rowerem, zwłaszcza na większe odległości. To, że w dowolnym momencie jestem w stanie wstać i zrobić rowerem trasę ponad 100km, to nie znaczy, że zrobi to ktokolwiek z mojej licznej rodziny. W budynku, w którym pracuję siedzi na codzień ze 300 osób w sile wieku. Przy ładnej pogodzie do pracy dojeżdża rowerem ze 20, w gorszą pogodę góra 7, a w zimę 3, łącznie ze mną, z epoki PRL, gdzie samochodów było 10-krotnie mniej, przerzutki były rzadkością, nie było MTB i innych lekkich i wygodnych bicykli, ani ścieżek rowerowych, a udział aktywnych rowerzystów w społeczeństwie był większy niż obecnie. 3/300 - jaki to odsetek społeczeństwa?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum