• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel lub prom. Jak przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę?

Maciej Naskręt
15 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa? Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa?

Trwa dyskusja w jaki sposób przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę w rejonie Nowego Portu i Wisłoujścia. Najbliższe realizacji jest przewożenie ich autobusem tunelem pod Martwą Wisłą. Alternatywą: wynajęcie promu na sezon letni.



A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim? A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim?

Przeprawa promowa przy Twierdzy Wisłoujście okiem kierowcy.

Jak powinni być przeprawiani rowerzyści przez Martwą Wisłę?

Maszyna TBM na początku marca rozpoczęła drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa podwodnej przeprawy ma zostać ukończona w październiku tego roku, ale odbiory techniczne potrwają do połowy 2015 r. Wtedy też pojadą tylko samochody. Do podwodnej przeprawy nie zostaną wpuszczeni piesi i rowerzyści.

Wszystko wskazuje na to, że właśnie pieszych pod Martwą Wisłą przewiezie autobus linii 158, który będzie kursował między Wrzeszczem, a Stogami. Ale czy do tego samego autobusu wsiądą też rowerzyści?

Warto zaznaczyć, że prognozy wskazują, iż ruch turystyczny - rowerowy - w najbliższych latach wokół Martwej Wisły będzie się powięszał. Tym bardziej, że miasto planuje na ten rok kolejną inwestycję, czyli budowę drogi rowerowej między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska a Westerplatte zobacz na mapie Gdańska o długości 2,5 km i szerokości 3 metrów, przebiegającej wzdłuż ul. Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dopiero rozpoczynamy rozmowy, zarówno z Referatem Aktywności Mobilnej w sprawie zakresu przewozu rowerów, jak i z innymi jednostkami, odpowiedzialnymi m.in. za funkcjonowanie promu. Musimy poczekać na ich efekty - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Miasto rozważa dwie główne koncepcje. Pierwsza to przewóz rowerzystów właśnie wspomnianym autobusem linii 158. - Odbywałoby się na podobnych zasadach, jak w tej chwili w autobusie linii 169 na Osowę, ale w nieco zmienionym układzie. Chcemy wyjść z założenia, że liczba i częstotliwość przejazdów autobusów w tunelu nie powinna być mniejsza niż liczba kursów promu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński z gdańskiego magistratu, odpowiedzialny za politykę rowerową w Gdańsku.

Zaletą tego rozwiązania są przede wszystkim niskie koszty jego wprowadzenia. W tym przypadku ograniczamy się do wysłania na linię dostosowanego taboru do rowerzystów i ustawienia stojaków rowerowych na przystankach przed tunelem. Wadą natomiast jest mało atrakcyjny przejazd autobusem i dłuższa trasa, jaką trzeba pokonać jadąc rowerem na przykład z pasa nadmorskiego do przystanku przyszłej linii 158.

Drugi sposób transportu to przewóz rowerzystów promem przy Twierdzy Wisołujście. - Jest to bardzo atrakcyjna forma przeprawiania rowerzystów, ale należy pamiętać, że jest ona wyjątkowo droga - wyjaśnia Remigiusz Kitliński.

Obecny prom pływający przy Twierdzy Wisłoujście, który przewozi samochody przez pięć dni w tygodniu od 6 do godz. 18 to wydatek dla miasta ok. 1,5 mln zł. Prawdopodobnie dotychczasowa jednostka przestanie kursować po otwarciu tunelu. Gdyby w to miejsce jednak zatrudnić mniejszą jednostkę i kursy ograniczyć wyłącznie do sezonu rowerowego - od 1 kwietnia do 31 października - można zmniejszyć koszty nawet o 40 proc.

Zaletą tego rozwiązania jest także krótki przejazd rowerem - jadąc z Pasa Nadmorskiego tą samą ścieżką, dojeżdżamy do przystani promowej. Wadą jest brak infrastruktury rowerowej za wschodnim brzegiem Martwej Wisły. Tam rowerzyści muszą już podróżować jezdnią.

W magistracie nikt nie bierze pod uwagę tramwajów wodnych. To nie dziwi, bo miasto posiada tylko dwie jednostki. Ponadto tramwaje wodne są bardzo wolne, co eliminuje je z kursów o charakterze transportowym.

Urzędnicy odpowiedzialni za transport w mieście mają twardy orzech do zgryzienia, ale też i sporo czasu na znalezienie rozwiązania. Wszystko sprowadza się do tego, że muszą postawić na transport praktyczny lub praktyczny z elementami atrakcji turystycznej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Można można

    W Krakowie wybudowano kładkę dla pieszych i rowerzystów nad Wisłą łączy dwa brzegi i wszyscy są zadowoleni.

    • 1 0

  • w jaki sposób pieszy ma się przedostać na drugą stronę ... upraszać kierowcę? (3)

    • 50 15

    • Jak masz zgrabne nogi to długo prosić nie będzie trzeba ;)

      • 0 1

    • czytaj ze zrozumieniem..autobusem! (1)

      • 19 4

      • a np po 22 gdy autobus już nie jeździ?

        • 3 0

  • Uwaga !!! (5)

    Uwaga!!!
    wielu przeciwnikom ścieżek rowerowych i rowerów w ogóle, grozi przedwczesny zawał serca !!!

    • 6 4

    • (1)

      znalazł sie dr Lubicz z koscierzyny...guzik cie obchodzi moje serce, czy moj zawał - bede chciał to go dostane bez twoich proroctw...pilnuj żeby cie nikt nie potracił i bujaj szprychy...

      • 2 1

      • uważaj, byś samemu nikogo nie potrącił

        mistrzu ciętej riposty ale nie wiadomo czy kierownicy

        • 0 0

    • A zwolennikom prostata (2)

      to by było na tyle jeśli chodzi o medycynę.

      • 4 2

      • Prostatę, chłopcze, masz od urodzenia (1)

        To taki gruczoł, wiesz?

        • 2 2

        • moze on nie ma
          bo to babka

          • 0 2

  • (2)

    Więcej w tym żałości, niż godności!! Niedługo każde miejsce parkingowe, winda, szkolna sala będą musiały mieć obowiązkową ścieżkę rowerową. Podobno jazda na rowerze to rekreacja, a co to za rekreacja w tunelu pod wodą wśród spalin, sama pychota. Już widzę te pielgrzymki, tylko po to by nawdychać się spalin. Wszystko to po to, aby pokazać innym że rowerem można wszędzie wjechać. Prawda jest taka, że miasto zarabia na transporcie samochodowym. Wydatki na infrastrukturę rowerową to jak wydatek na kolejną zabaweczkę dla rozkapryszonego bachora, który po chwili się nią znudzi. Dlaczego wszyscy mają się na to składać?

    • 4 9

    • poczytaj dane z liczników rowerzystów w Gdańsku

      kto jeździ rekreacyjnie w piątek rano po Wrzeszczu? Poszerz wyobraźnię koleś, rower to nie tylko sport, w normalnie zarządzanych miastach to przede wszystkim TRANSport.
      Jak na razie rozkapryszonym bachory w brykach zdarza się jeździć po pijaku, na prochach lub na trzeźwo tak, by nie mieścić się w skrajni jezdni na terenie zabudowanym i wydajemy przypuszczalnie więcej na budowę ekranów dźwiękochłonnych, naprawę barier ochronnych na Słowackiego, pogrzeby ofiar i rehabilitację ciężko rannych niż na wszystkie udogodnienia dla rowerów w mieście razem wzięte.

      • 2 2

    • Masz rację, tyle że kasa na ścieżki rowerowe idzie z UE i można trochę pokombinować. Upchnąć parę fuch dla znajomych wykonawców itp. Kasa jest niezła, wystarczy dla wielu, patrz Wita Stwosza ponad 70 tyś. zł.
      Na remonty dróg w mieście niestety brak.

      • 3 3

  • tzn jak to rowerzyści nie zostaną wpuszczeni do tunelu? (1)

    Będzie stał agent ochrony i bronił wstępu?. Rowerzyści i tak pojadą tunelem po jezdni

    • 5 1

    • ja pojadę

      • 1 0

  • Nie rozumiem czemu projektant projektując tunel nie zrobił w planie że po prawej stronie jezdni jest chodnik a po lewej ścieżka (1)

    • 2 0

    • Ponieważ projekt powstawał

      gdy wszyscy rowerzystów mieli jeszcze w d...

      • 2 0

  • (3)

    przecież ja o tym wiedziałem jak to g.. zaczynali drążyć że zrobią drogi i niefunkcjonalny bubel.odcinający niezmotoryzowanym dostęp do rozwijającego się turystycznie rejonu Westerplatte ale kto to wtedy brał pod uwagę?Przecież rowerzyści są tacy roszczeniowi ciągle czegoś śmią żądać przecież nie płacą OC podatków itd?Teraz debile się obudzili że szmelc budują za setki mln zł a dla rowerzystów jakieś drogie prowizorki.Idiotom budyniowym zdawało się że tunel autostradowy budują a prędkość z tym tunelu to 50-60 km/h wprawny rowerzysta pojedzie niewiele wolniej

    • 4 2

    • Podjeto nawet Uchwałę w sprawie ścieżki dla rowerów.....

      ....była przewidziana w "planach"poprzedniej Rady Dzielnicy Nowy Port,a jak wiecie "doły" nie mogą decydować,bo urzędasy partii rządzącej wiedzą zawsze lepiej.
      NIECH TERAZ PIJĄ TO , CO NAWARZYLI , ALE ZA WŁASNĄ KASĘ!!!!!!!!!!.
      "Młodzi, z wielkich miast",myśleć , myśleć- wybory tuż , tużnxj

      • 2 1

    • ścieżka dla rowerów w tunelu ....

      • 4 0

    • ty kmiocie

      z mchem pod nosem. Ja mam busa i place 2 albo 3 razy takie OC co niejeden gowniarz w tanim samochodziku ze znizka tatusia, ktory to gowniarz musi codziennie samochodem do pracy bo przeciez go stac...I ja wlasnie wolalbym jezdzic na rowerze do pracy...a nie wozic d**pe w czteroosobowym - przynajmniej - samochodziku klasy najnizszej...

      • 3 2

  • CO? (18)

    niby jak to sobie wyobrażają że autobusem? do autobusu zmieszczą się co najwyżej 3 rowery,a co z większą rodziną? mają się dzielić na grupy i czekać na kolejny autobus? a matki z wózkami? bo tak trudno było zaprojektować tunel ze ścieżką rowerową,Autobus odpada teraz niech wynajmują prom od maja do końca września

    • 56 22

    • CO??? (16)

      A od czego macie pedały?
      A do tej pory jak jeździliście?
      W pedałach wam się poprzewracało drodzy obcisłogaci i tyle.
      Najpierw wykupcie obowiązkowe ubezpieczenie OC i płaćcie podatek drogowy, to wtedy możecie stawiać dziwaczne wymagania.
      Pobudowano w mieście dziesiątki kilometrów ścieżek rowerowych, którymi pomyka jeden rowerzysta na 5 minut, a jednocześnie stłoczono pieszych na jednej czwartej albo i mniej (Nowe Ogrody - budynek SO) części dotychczasowego chodnika. Bo przecież musi być szeroko dla jaśnie państwa, gdyż inaczej się pedałami zahaczycie.

      • 34 48

      • jak zwykle... (5)

        ciotexy w ciasnych majtach się spluły widze, bo ktoś prawdę powiedział ?? wszystko byście chcieli, takie wam to potrzebne, tylko że wy jesteście miastu i ludziom niepotrzebni !!! I guzik mnie obchodzi że masz OC, AC, GC, czy WC na instalację i za co płacisz podatki !!! rób sobie co chcesz i przestań sie afiszować i pokazywac fanatyzm rowerowy bo sie ośmieszasz...nie bedziesz decydował kto ma mi prawko zabrać, bo nie ty je wydałeś, a schudnąc przydałoby sie wam - mentalnie, bo chuderlawe kurczaki sie wożą jak pawie po GUANie...

        • 11 19

        • (4)

          Miastu akurat rowerzyści są bardzo potrzebni do uzasadniania marnotrawienia kasy z UE. Kierowcy są za to niepotrzebni, co widać po braku remontów nawierzchni.

          • 7 10

          • na braku remontów nawierzchni najbardziej cierpią... rowerzyści (3)

            dziury dla kierowcy powodują dyskomfort. Rowerzysta za to może szybko złapać flaka i/lub ulec wypadkowi. Zamiast ścieżek w debilnych miejscach (np. wymieniona w artykule ścieżka na Westerplatte) wolałbym połatanie ulic w centrum miasta.

            • 4 2

            • (2)

              Widać, że samochodu się nigdy nie dorobisz z takim pojęciem, albo na kołkach będzie stał. Dyskomfort masz pod czachą, a warsztaty zarabiają grubą kasę na kierowcach.

              • 1 1

              • jak masz problem z zawieszeniem, to zastanów się, jakie auto kupiłeś (1)

                dzisiejsze auta są tak delikatne, że zawieszenie psuje im się od kręcenia kierownicą.

                • 1 2

              • Wszyscy kierowcy, zwłaszcza dużo jeżdżący po Polsce mówią, że takich dziur jak w Gdańsku nie ma. Większość czasu jeżdżę w Warszawie, Poznaniu i Łodzi, nic nie muszę naprawiać. W Gdańsku naprawiałem co chwila. Dziwne co?
                W Gdańsku, taksówkarze są załamani, auto na zawieszenie stoi średnio raz na kwartał, stąd ceny taksówek 20% wyższe, niż gdzie indziej.

                Nie masz pojęcia, lub zapomniałeś, jak powinna wyglądać jezdnia. Pewnie długo takiej nie zobaczysz w Gdańsku, ale w Gdyni już tak.

                • 1 1

      • TO.. (1)

        Najpierw schudnij bo 20 kg nadwaga niszczy ci mózg potem naucz się jeździć na rowerze bo pewnie nawet na hulajnodze się nie utrzymasz

        • 9 8

        • standardowy rowerzysta

          • 1 2

      • (1)

        a od czego samochód ma silnik, jak do tej pory jeździliście? - po kiego wam ten tunel?

        • 17 7

        • Zapytaj władz miasta dlaczego źle inwestuje publiczne, czytaj nasze pieniądze

          błędne inwestycje:
          ECS
          tunel pod Wisłą
          kolej metropolitalna
          przebudowa jednego pasa drogi al. Wojska Polskiego oraz ul. Wita Stwosza na ścieżkę rowerową

          • 5 11

      • Lepsi obcisłogaci niż obwisłobrzusi... (2)

        A tak na marginesie, zacznij się leczyć... nie tylko z nadwagi.

        • 14 10

        • (1)

          sam jesteś margines, tak na marginesie...to że nie jeżdzę instalacja nie znaczyże jestem zalany tłuszczem...poluzuj kask bo masz scieśnjaśnośc na mózgu...

          • 4 5

          • Mówisz?

            Nigdy nie próbowałem, ale możesz opowiedzieć jak to jest grać na cudzych fletach. Albo właściwie zachowaj to dla siebie:-) Nie będę wnikał w twoje orientacje.

            • 4 5

      • Do tej pory promem

        Jak prom zniknie to koniec przeprawy dla rodziny lub grupki osób

        • 5 3

      • wku...wiony wyp.alaj do siebie na wieś jak nie pasi!

        mam wykupione OC na rower a podatek płacę jak tankuje samochód i s.am na bał.nów w samochodach

        • 22 15

      • frustracie takim jak ty powinno sie odbierać prawo jazdy

        bo jesteś zagrożeniem dla wszystkich pieszych ,rowerzystów i innych kierowców!!

        • 27 16

    • To nic nowego ze budyń i jego kolesie partyjni są ograniczeni umysłowo!!

      Kolejny raz udowodnili że maja gdzie mieszkańców i nie potrafią prostej rzeczy wykonać narażając mieszkańców na ogromne straty teraz wszyscy bedą płacić własnych podatków za prom dla rowerzystów ,a Budyń i jego świta jak zawsze nie poniosą żadnej odpowiedzialności za niegospodarność i marnowanie naszych podatków na szczęście będzie można im to pokazać na wyborach do europarlamentu!!

      • 9 9

  • Najlepiej przeprawić ich

    wpław. Z rowerem na plecach.

    • 0 3

  • teraz się zastanawiają ? nie ma nad czym (7)

    Tunel, który skróci czas i drogę samochodom, dla rowerzystów będzie bezużyteczny.
    1. nie po to jadę rowerem, by zatrzymać się i czekać na autobus, który przewiezie mnie ten około kilometr przez tunel (a może czasem na drugi kurs gdyby pierwszy nie zabrał z braku miejsca)
    2. nie po to jadę rowerem, żeby płacić za bilety (autobusowe czy też promowe)

    pozostanie tak jak do tej pory objazd przez śródmieście, to jest moje zdanie

    można byłoby wprowadzić prawy pas w tunelu jako ten z dozwolonym ruchem rowerów ale w to nie wierzę

    • 87 51

    • moby_dick (3)

      niestety nie ma takiej opcji aby w tak dlugim tunelu mogli poruszac sie piesi lub rowerzysci - ja tam nie ubolewam, przynajmniej dluzsza trasa do pedalowania bedzie na okolo.

      • 10 4

      • a ja tego nie rozumiem, moze ktos to wytlumaczy? (1)

        Na wszystkich obrazeczkach pokazują, ze dla samochodow bedzie tylko gorna polowka przekroju tunelu. Bo w poprzek bedzie rodzaj przepony, jezdnia, a dol bedzie stal pusty.

        Dlaczego nie bedzie tam drogi technicznej? Dlaczego nie puscic tam chodnika dla pieszych? Dlaczego by nie dopuscic przejazdu rowerem na zasadzie ddrip? Czy ze strachu przed napadami, obszczymurstwem i menelstwem? Czy postawienie stalego monitoringu i stalego jednoosobowego posterunku straznika miejskiego nie bylo by njtanszym, najprostszym, najoczywistszym rozwiazaniem?

        • 4 2

        • urzędnikom za myślenie nie płacą
          tylko "za zgodność z wytycznymy"

          • 1 0

      • nie ma opcji, bo ktoś zwyczajnie nie pomyślał

        zaprojektowano tunel o parametrach drogi szybkiego ruchu (prawie), ale nie ma pasów awaryjnych) i z tego powodu może on być "zaledwie" GP. Samochody pojadą w nim 50, maksymalnie 60km/h - tyle, ile na zwykłej ulicy (60km/h w nocy). Przy tej średnicy tunelu i tak niskiej prędkości projektowej można było nie szaleć z szerokością pasów - a dla separacji ruchu wystarczyłyby bariery energochłonne (zajmujące 15cm) i ewentualnie przepierzenie z lekkiego szkła organicznego. Żaden przepis nie zabrania puszczenia rowerzysty długim tunelem drogowym.

        • 5 1

    • (1)

      Powinnno być inaczej - skoro nie ma drogi dla pieszych ani rowerów, a prom jest zlikwidowany, to przez tunel powinien kursować autobus "w tę i z powrotem" i powinien on być bezpłatny - lub kosztować tyle, co dawniej prom (bodajże 1,40zł).... Tylko takie rozwiązanie byłoby uczciwe.

      • 5 1

      • Popieram

        To najlepsze rozwiązanie, o którym miałem zamiar napisać. Nawet jeśli bilet będzie po 5 zł (pieszy + rower) a bus będzie kursował jak teraz prom tylko trochę częściej np. co 30 min w sezonie to będzie to najlepsze wyjście.

        • 2 0

    • "tramwaje wodne są bardzo wolne, co eliminuje je z kursów o charakterze transportowym"

      a do czego ten twór się w ogóle nadaje oprócz celów turystycznych w sezonie letnim? Dotacje unijne wzięte? Wystarczy. I po to ten miś powstał.

      • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum