• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel dla kierowców, co dla rowerzystów i pieszych?

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że zniknie prom, łączący Nowy Port z Wisłoujściem. To problem, bo tunelem nie pojadą ani rowerzyści, ani piesi. Szkoda, żeby ta część miasta była niedostępna dla miłośników rekreacji rowerowej.



Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą. Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą.
W projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych. Dlaczego? - Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery. Pieszych nie będzie w tunelu ze względów bezpieczeństwa - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Euro 2012.

Zakaz zakazem, ale wiele osób będzie pewnie próbowało pokonać tunel piechotą. To zły pomysł, ponieważ zainstalowane w nim sensory wyczują ruch człowieka i od razu zamkną wjazd do tunelu.

Tunel i brak promu utrudnią ruch także rowerzystom. Szkoda, bo dojazd do Westerplatte byłby idealnym zwieńczeniem nadmorskiej trasy rowerowej, która dziś zaczyna się przy molo w Sopocie. Brakuje jej już tylko na krótkim odcinku między Brzeźnem a Nowym Portem.

Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku uspokaja, że prom nie zniknie. - Jest kilka firm, rezydujących jednocześnie po obu stronach brzegu Martwej Wisły, którym na pewno będzie zależało na dalszym funkcjonowaniu promu. Pracownicy nie będą przecież nadkładać drogi, aby dostać się do tunelu i dalej do firmy po drugiej stronie rzeki - przekonuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy.

Co innego jednak twierdzi kierownik Promu Wisłoujście. - Kursowanie statku po wybudowaniu tunelu będzie nieopłacalne. Aby prowadzić regularne kursy promu, potrzebne będzie dofinansowanie ze strony miasta - przekonuje.

Czy to wchodzi w grę? - Trudno powiedzieć, co będzie w 2014 r. Póki co, mamy gotowy plan wydatków do 2012 r. - mówi Alicja Kraska, zastępca dyrektora ZTM, który finansował Prom Wisłoujście w latach 2007-08. Dzięki publicznym pieniądzom prom pływał oprócz dni powszednich również w soboty. - W 2009 r. zarządca promu zrezygnował z przepływów, tłumacząc to brakiem czasu na naprawy statku - opowiada Alicja Kraska.

Dla rowerzystów jest jednak szansa. Gdańsk wdraża "Program ożywienia dróg wodnych", w ramach którego powstaną przystanki dla tramwajów wodnych także na Martwej Wiśle. Jeden przystanek zaplanowano na wysokości pomnika Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.

W przyszłości, po wybudowaniu tunelu i likwidacji promu przy Twierdzy Wisłoujście, to właśnie tramwaj wodny mógłby przewozić rowerzystów i pieszych. Płynąłby do wyremontowanego niedawno przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku nabrzeżu nieopodal ul. Wielopole. Rejs, nie w poprzek, a już wzdłuż Martwej Wisły, trwałby nie dłużej niż 10-15 min.

Aby jednak skutecznie rozwinąć komunikację rowerową w obrębie Martwej Wisły, miasto musi jeszcze wybudować dwukilometrową ścieżkę rowerową - kontynuację drogi, wiodącej wzdłuż wybrzeża od strony Sopotu do Nowego Portu. Nowa ścieżka ułatwi dojazd do portu i tym samym zachęci rowerzystów do przepłynięcia statkiem na drugi brzeg Martwej Wisły oraz zwiedzenia na rowerze półwyspu Westerplatte. Dziś aleja dla rowerów kończy się w parku brzeźnieńskim. Dalej rowerzyści muszą jechać chodnikiem lub ruchliwą ulicą Krasickiego.

Opinie (299) 8 zablokowanych

  • Krecia robota (3)

    Ja tu widzę robotę sabotażystów. Komuś chyba zależy na tym, aby uniemożliwić piesze procesje w Boże Ciało. Tunel musi być przystosowany do ruchu pieszego i basta! Naród potrzebuje pieszych ciągów komunikacyjnych, szczególnie dla masowych pochodów z pochodniami.

    • 57 18

    • No to sobie pokpiłeś z wiary i religii wyznawco tolerancji i pewnie bardzo jesteś z siebie zadowolony

      • 0 1

    • I...

      I KRZYŻAMI...

      • 1 0

    • he he..dzięki za wprawienie mnie z "marszu" w dobry humor:D

      • 10 1

  • chętny do jazdy rowerem w tunelu (1)

    a ja jestem rowerzystą i chciałbym jeżdzić tunelem

    • 8 1

    • skoroś chętny to jak widać pozostaje Ci tylko zderzenie czołowe

      z TIREM i wtedy zobaczysz tunel....
      i być może światełko na jego końcu...

      • 0 2

  • (1)

    Autobus dostosowany do wożenia rowerów, kursy z NP na Westerplatte, sprawa załatwiona.

    • 2 2

    • tak ? a ja mam na 6 do roboty. Będzie autobus na mnie czekał o 5:20 ?

      Jeżdżę do roboty 7 miesięcy w roku. Korzystam z promu.

      • 1 0

  • Miałem racje pisząc że wszyscy kierowcy to hołota. Rower tylko się liczy i nic więcej . Ja jestem tak jak za komuny za wprowadzeniem talonów na samochodu. Co by znacznie zmiejszyło tą zaraze jaka uprzyksza życie rowerzystom

    • 0 0

  • Nie płacą podatków nie jeżdżą (18)

    Niech zaczną płacić podatek drogowy to wtedy mogą pyszczyć . Kierowcy samochodów płacą już chyba potrójny a dróg jak nie było tak nie ma .

    • 34 50

    • haha (10)

      Rowerzyści nie powodują korków, hałasu, zanieczyszczeń, na miejscu jednego samochodu można zaparkować z 10 rowerów, nie niszczą nawierzchni, to za co mają płacić? Za to, że raz na klika lat, przy okazji remontu/budowy drogi powstanie kilkaset metrów drogi dla nich? Za to kołki, z których pewnie 1/4 ma do centrum Gdańska 25 minut na rowerze spokojnym tempem i tak jeżdżą samochodami, żeby na miejscu zrobić dodatkowych parę kilometrów szukając miejsca posotojowego, ryzykując mandat za złe parkowanie, tracąc czas, pieniądze i dodatkowo zagracając centrum na ponad 8 godzin dziennie. Jak nie chcesz sam jeździć rowerem do roboty, to powinieneś być wdzięczny, że inni mają na to ochotę, bo dzięki temu jest trochę więcej miejsca na Twój samochód.

      • 12 5

      • Wasze zarozumialstwo jest tak potężne, że można to zakwalikować do zanieczyszczeń. (3)

        Jakimi pojazdami zaopatrywane są sklepy rowerowe? Antygrawitacyjnymi? My, kierowcy, płacimy tak dużo jakby w spalinach był cyjanek. A nie ma.

        Szanuj nasz wybór. Nie chcemy przedpotopowych pojazdów używać. Ty, jak chcesz, przesiądź się na muła.

        • 2 6

        • Podobno matematyka ma coś wspólnego z logiką?

          Czy to prawda? Bo z wypowiedzi to jakoś nie wynika...

          • 3 1

        • bla bla bla (1)

          nikt tu nie mówi o tym, żeby cały transport światowy przerzucić do wiklinowych koszyków na kierownicach holenderskich damek, czy coś w ten deseń. Chodzi raczej o to, żeby POJEDYNCZE osoby, zamiast tłuc się w palących nawet ponad 10 litrów samochodach, przestały leczyć motoryzacyjne kompleksy i zauważyły inne, rozsądne rozwiązania, które w krajach rozwiniętych są codziennością.

          • 4 3

          • To sobie rozwiązuj. Promuj. Ale nie przymuszaj i nie lansuj rabowania

            • 2 4

      • (5)

        Nie rozśmieszaj mnie, nie każdy może sobie pozwolić na dojazdy do pracy na rowerze. Po pierwsze nie zawsze jest pogoda na rower, po drugie można zostać ochlapanym przez jakiś samochód, po trzecie można się spocić, po czwarte...można długo wymieniać. W porządnej pracy masz parking podziemny albo naziemny z przypisanymi miejscami i nikt nie musi parkować na trawniku. Rower jest ok ale jako forma rekreacji a nie jako środek transportu do pracy dla osób na wyższych stanowiskach niż operator łopaty.

        • 3 9

        • ciekawe (4)

          że ja codziennie w pracy mam kontakt z klientem i nie ma problemu. 1/3 Kopenhagi też codziennie jakoś sobie radzi. Raczej niewielu z nich operuje łopatami.

          • 10 2

          • Są rowery pięcioosobowe z ogrzewaniem i ochroną przed zmiennością pogody? (3)

            W których dzieci mogą kimnąć?

            • 2 4

            • . (2)

              a w jakim odsetku samochodów wlokących się z rana do centrum zauważasz więcej, niż jedną osobę?

              A jak Ci zimno, to tylko Twój problem, że nie wiesz jak się ubrać lub po prostu jesteś słabym i mało odpornym pieskiem francuskim, który woli co miesiąc wydawać kilkaset złotych (średnio) na samochód (nie wliczając kosztu jego zakupu).

              Im więcej udogodnień, tym jesteśmy słabsi;)

              • 3 2

              • no właśnie

                znaczny odsetek tych ludzi to ci, co dowożą dzieci do szkoły niestety... w okresie wakacyjnym korki zmniejszają się o dobre 60-70 %..
                poza tym nie każdy ma ochotę dojezdżac do pracy rowerem, by zmarznąc, zostać ochlapanym a potem śmierdzieć, mimo szybkiego prysznica:) sam czasem dojeżdzam do pracy rowerem, ale nie widzę sensu robienia tego w złą pogodę. nie widzę też sensu w Twoim obrażaniu innych 'bo ty jesteś taki fajny, trendy i cool', ze dojeżdzasz rowerem. niektórzy mają kasę na to, by dojezdząć samochodem. z wiekszosci miejsc w gdansku jest tez trudniej dojechać rowerem, bo nie ma ścieżek. poza tym porównanie gdanska do kopenhagi świadczy tylko o tym, ze nie masz pojęcia o czym mówisz-tam jest płaściutko jak na stole. podjedź sobie na morenę raz i drugi i jeśli się nie spocisz, znaczy, że za dużo czasu na tym rowerze spędzasz:D i nie masz się co porównywać do przeciętnego rowerzysty we wspomnianej kopenhadze:). co też w przypadku np. kobiet ma dodatkowy minus- paskudnie umięśnione i aseksualne łydki:)
                wiec nie krzycz, że rower w gdańsku jesttaki cudowny, bo nie jest. a przynajmniej bądź łaskawy nie obrazać innych.
                za to wybudowac osobny tunel dla rowerów i pieszych równolegle do tych budowanych by się przydało. choćby w celach rekreacyjnych. przeciez ten krecik będzie budowany specjalnie na te dwa przejscia, potem go wyrzucą. co szkodzi, by przejechał jeszcze jeden raz i zrobić w tym miejscu ciąg pieszo rowerowy? aż tak wielkie koszty w porównaiu z cała inwestycja to chyba nie będą. albo jeśli rzeczywiście będą, to przynajmniej zarezerwować miejsce na taki ciąg w przyszłości(w sensie wykopać tunel i zabezpieczyć go, bez budowania infrastruktury)

                • 4 1

              • Zakładasz, że wszyscy ludzie są singlami?

                Dzięki za ataki osobiste. To tylko potwierdza, że nie masz argumentów. Nie szanujesz tych, co wybrali inaczej. I najbardziej okradanych.

                • 2 4

    • oo wlasnie! (3)

      Zgadzam się! Najwiecej do powiedzenia mają Ci co najmniej płacą. A ile to razy widzialem rowerzystę na Alei Niepodleglosci na drodze dwupasmowej, który spowalnial ruch samochodow? A obok biegnie sciezka rowerowa...

      • 14 12

      • I dlatego z zemsty należy rozjechać WSZYSTKICH cyklistów.

        A za potrącenia pieszych należy WSZYSTKICH kierowco zadeptać.

        • 0 0

      • za to jest mandat...(szkoda,że nie wspomniałeś,że niszczą podobnie jak TIR-y i TIR-ówki nawierzchnię ;) (1)

        • 8 1

        • no ba

          taka tirówka, jak ma długie pazury, to tak nawierzchnię podrapie że nijak tego naremontować się nie da.

          • 1 0

    • no i mimo tego ciągle dotuje się kierowców

      sprawdz ile kosztow utrzymania i budowy drog pokrywa podatek drogowy. O kosztach zewnetrznych - skazenie srodowiska, wypadkowosc nie wspomne.

      • 7 2

    • (1)

      Niech płacą jak największy. Może to oduczy kołków jeżdżenia samochodem na zakupy do sklepu odległego o 5 minut spaceru od domu.

      • 18 4

      • Wiesz, może ty chodzisz po zakupy i kupujesz tylko mleko i 2 bułki. Jak ktoś robi zakupy dla całej rodziny na tydzień albo i dwa to nie będzie nosił kilkudziesięciu kilogramów na piechotę, więc pomyśl zanim znowu napiszesz coś głupiego.

        • 3 7

  • szkoda rowerzystów, szkoda pieszych no i szkoda rolkarzy ledwo łapiących oddech jak ci z maratonu solidarności!!! i bardzo dobrze chociaż tam ich nie będzie

    • 0 2

  • Każdą inwestycję należy zaczynać od drogi rowerowej, a do niej ewentualnie dokleić (14)

    nawierzchnię dla samochodów. Ludzie czy nie widzicie, że ruch bezspalinowy w miastach jest najważniejszy? Może rowerzyści nie płacą podatków na drogi, ale też nie zatruwają mi płuc spalinami i nie torują mi chodników tak jak zaparkowane gdzie się da samochody.

    • 23 15

    • (5)

      NIE POPADAJMY W PARANOJĘ.
      Nie, nie każdą inwestycję. Jestem za tym, żeby ścieżek było jak najwięcej, ale jestem też za tym, żeby podchodzić do problemów z głową. Na ten tunel czekamy już dziesiątki lat i jest już nam do niego bliżej niż dalej, ale nie chcę np. zwężać go o jeden pas, bo średnio w jedną godzinę przejedzie tamtędy 30 rowerów. Ile wtedy przejedzie samochodów?

      • 3 2

      • 30 rowerów na GODZINĘ !!! (4)

        To chyba jakiś żart, 30 rowerów na tydzień to najwyższe nasilenie ruchu.

        • 1 1

        • A jak to niby obliczyłeś mądralo? (3)

          Już teraz z promu korzysta często kilku rowerzystów na kurs.

          W tej części Stogów jest bardzo dużo zakładów pracy do których ludzie dojeżdżają również rowerami a w sezonie jeździ tam dodatkowo trochę amatorów rekreacji na rowerze.

          Mimo tego ten tunel to nie miejsce na ścieżkę rowerową czy chodniki więc problem trzeba by rozwiązać w inny sposób.

          Może przez autobus a jeszcze lepiej przez np udostępnienie dla wszystkich pieszych i rowerzystów portowej motorówki, która pływa na Westerplatte. Od ludzi nie będących pracownikami portu mogli by pobierać opłatę jak na promie samochodowym lub/i mogło by ja dofinansować miasto.

          • 0 1

          • Kto ma oczy, widzi; kto ma uszy, słyszy; kto ma nos, dłubie (2)

            Rowerzystów najczęściej widuję między Kamiennym Potokiem, a Orłowem. Na innych ścieżkach są tak uprzejmi, nie uprzykrzać życia.

            • 0 2

            • kiepsko widzisz... (1)

              .. skoro nie widzisz rowerzystów w Gdańsku

              • 1 1

              • Zdarza się widywać ptaki dodo

                Szczególnie gdy moje dzieci rozjeżdżają. Nie mogę przez was brać ich na spacer tak aby wszystkie wzięły się za ręce. Połowa chodnika...

                • 0 0

    • Skończ z tym zanudzaniem o spalinach. Przeszkadzają tylko rowerzystom (3)

      Gdyby zarozumialstwo mogło latać... My, większość, chcemy samochodów i dróg. My - płacimy. Wy - darmozjady.

      • 0 7

      • Panie Matematyku, jak na matematyka za dużo gniewu i egoizmu jest w Pana wypowiedziach, (1)

        a za mało konkretnych logicznych argumentów przeciwko komunikacji rowerowej.

        • 3 1

        • Gniew? Ja, kierowca, płacę jak za przypruszone diamentami zboże. Rowerzyści twierdzą

          że mam cierpieć jeszcze bardziej. Oni płacą nic, i chcą wszystkiego za darmo. A jak nie dostają, są oburzeni jakby ktoś ich okradał. Czuję się niesprawiedliwie.

          • 0 3

      • Fsck You

        Płacicie? Każdy płaci. Nie tylko innymi podatkami, ale również zużyciem środowiska. W nieskończoność jeździć samochodami się nie da.

        • 6 1

    • I zapomniałem jeszcze dodać, że rowerzyści nie generują takiego hałasu. (2)

      • 3 1

      • Ale pachną jak gangrena. (1)

        • 0 6

        • Tak samo jak kierowcy

          w samochodach bez klimy ;)

          • 2 1

    • Wasze zarozumialstwo jest tak potężne, że można to zakwalikować do zanieczyszczeń.

      • 1 5

  • SZKODA!!

    Tak rowerem w weekend chętnie bym się tam wybrała, ale prom nie kursuje. Zrobią tunel i nawet na piechotę się nie przejdzie. I po co takie akcje jak dzień bez samochodu, jak i tak wymusza się na ludziach korzystanie z auta!!

    A co z tymi, którzy tamtędy jeżdżą rowerem do pracy?? Znowu nie do końca przemyślana inwestycja..

    • 6 0

  • prom tylko w dni robocze (1)

    dla rowerzystów najatrakcyjniejsze są weekendy a wtedy prom nie kursuje

    • 0 1

    • dlaczego prom nie kursuje w niedziele ?

      żeby dojechać do Twierdzy Wisłoujście trzeba objechać całe miasto dookoła

      • 2 0

  • .....Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną....

    Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery.... Co za głąby... 50km/h i droga przyspieszona hahahahhahahahahahha

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum