Szlaki Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, cześć 1

27 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat)
Szlaki w Trójmiejskim PK są bardzo dobrze oznakowane co ułatwia swobodne poruszanie sie zarówno na rowerze jak i pieszo Szlaki w Trójmiejskim PK są bardzo dobrze oznakowane co ułatwia swobodne poruszanie sie zarówno na rowerze jak i pieszo

W Trójmiejskim Parku Krajobrazowym każdy rowerzysta znajdzie coś dla siebie. Potencjał naszych lasów to niezliczona liczba kombinacji ciekawych tras zarówno dla początkujących jak i wyczynowych rowerzystów. Nasza wycieczka wiodła po trochu znanymi odcinkami tras rowerowych jak i szlakami pieszymi, które również swobodnie pokonać można rowerem.

Krzysiek [GR3miasto]:
Na dobrą sprawę, pierwszą edycję wycieczki, która połączyła różne szlaki zarówno rowerowe jak i piesze Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego zainicjowała zaprzyjaźniona grupa rowerowa z Elbląga. To na ich prośbę postanowiliśmy ułożyć dość urozmaiconą trasę przez wzgórza morenowe rozciągające się wzdłuż naszej aglomeracji. Nasza wycieczka zahaczyła o najciekawsze miejsca Trójmiejskiego PK pod kątem krajobrazowym, jak również pokazała jego górski charakter, którego i tu na północy Polski nie brakuje.

Marek [ESR]:
Pomimo, iż zapowiadała się wymagająca trasa po lasach do Trójmiasta wyruszyliśmy w dość licznym 11 osobowym składzie. Dwóch kolegów nie dając zarobić naszym kolejom z Elbląga wybrało się na rowerach, robiąc tym samym małą 90 km rozgrzewkę. Wśród całego grona bardzo miłą niespodziankę zrobiły nam: Karolina "Owieczka"' oraz Agnieszka "Alanda". Po dotarciu zaś na miejsce spotkaliśmy się z Piotrem oraz Krzyśkiem z Grupy Rowerowej 3miasto oraz innymi uczestnikami, którzy postanowili wybrać się z nami na wspólną przejażdżkę. Naszym przewodnikiem i twórcą trasy wycieczki po Trójmiejskim PK był lider GR3miasto - Krzysiek, który towarzyszył nam do Diabelskiego Kamienia, gdzie złe moce spowodowały, że musiał nas opuścić. W dalszej nawigacji po lesie pomógł nam kolega Tomek, sympatyk grupy, któremu dziękuję za pomoc.

w drodze do Gołębiewa przez Dolinę Źródła Marii w drodze do Gołębiewa przez Dolinę Źródła Marii

Trójmiejski Park Krajobrazowy okazał się dobrze przygotowanym miejscem do rowerowych harców. Prawidłowo oznakowane szlaki, liczne drogowskazy z kilometrażem i szerokie aleje sprzyjały spokojnej, momentami dynamicznej jeździe. Trasa była ułożona interwałowo, chociaż mam wrażenie, że podjazdy były krótkie i ostre, a zjazdy długie i łagodne. W swojej jeździe wykorzystaliśmy niebieski szlak rowerowy, kilka szlaków pieszych jak: Trójmiejski (żółty), Wejherowski (czerwony), Zagórskiej Strógi (czarny), Kartuski (niebieski), Skarszewski (zielony), a nawet jeden z sopockich szlaków spacerowych. Wszystkie z nich w ostatnich latach Grupa Rowerowa 3miasto zdążyła objechać w całości i ostatnio doszły mnie słuchy, że niektóre z nich chcą pokonać jednak w nocy ;)

Krzysiek [GR3miasto]:
... plany oczywiście są. Jest ich tyle, że przez kolejne lata z pewnością będziemy mieli co robić ;) Wracając jednak do naszej wycieczki i trasy nie chciałem specjalnie przemęczyć naszych gości, a raczej pokazać walory Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego i  tym samym zachęcić do kolejnych przyjazdów. Jako, że niektórzy zamierzali wracać również na kołach do Elbląga trasę przygotowałem tak by po stromych podjazdach móc odsapnąć i cieszyć się przepięknymi widokami czy to ze szczytów wzniesień czy punktów widokowych. Kilka odcinków wiodło krawędzią lasu, tzw. "singlami", czyli wąskimi ścieżkami szczególnie lubianymi wśród miłośników enduro. Osobiście preferuję dukty gdzie rzadko spotyka się spacerowiczów dlatego też starałem się nie zawsze wykorzystywać znane szlaki udając się wypracowanymi i przez lata wariantami, które "znam jak własną kieszeń".

Pokonywanie niektórych trójmiejskich wzniesień nie jest takie łatwe Pokonywanie niektórych trójmiejskich wzniesień nie jest takie łatwe

...i tak oto powstała trasa przemierzająca przez następujące miejsca:

Z miejsca zbiórki wystartowaliśmy w kierunku lasu, gdzie rozpoczęliśmy przygodę z trójmiejskim szlakiem rowerowym, jednak tylko na odcinku Gdynia Główna - Chwarzno. Dalej na odcinku z Rezerwatu Kacze Łęgi do Doliny Źródła Marii udaliśmy się szlakiem Wejherowskim. Po drodze czekała nas również mała przygoda czyli przejazd przez potok Kaczej. Na skraju lasu i Doliny Źródła Marii odbiliśmy w kierunku Leśniczówki w Gołębiewie żółtym szlakiem Trójmiejskim, po czym znaną asfaltową drogą ul.Reja i zjechaliśmy aż do spotkania ze szlakiem Dzików, którym to z kolei dotarliśmy do Wielkiej Gwiazdy. Stamtąd szlakiem rowerowym przedostaliśmy się na Łysą Górę, z której rozciągają się cudne widoki na Sopot. Dalej udaliśmy się do Małej Gwiazdy czarnym szlakiem Wzgórz Szymbarskich, gdzie z kolei przeskoczyliśmy na zielony szlak Skarszewski. Po drodze zatrzymaliśmy się również na szczycie Wzgórza Marysieńki, z którego rozpościerają się przepiękne widoki na Sopot, Gdynię i Zatokę Gdańską oraz widoczny na horyzoncie Półwysep Helski. Mijając Zajęcze Wzgórze zjechaliśmy do Doliny Świemirowskiego Potoku, gdzie przystanęliśmy na chwilę przy pamiątkowym "królewskim drogowskazie". Dalej udaliśmy się w kierunku Dębu Esperantystów i szlakiem zielonym pokonaliśmy stromy podjazd na koronę Trójmiejskiego PK. Jak to zwykle bywa po zjeździe czekał nas ciekawy singiel w towarzystwie niebieskiego szlaku Kartuskiego, którym dojechaliśmy pod Wieżę Pachołek. Następnie zjeżdżamy do Oliwy, by zobaczyć katedrę i uzupełnić prowiant na dalszą drogę, po czym znowu kierujemy się w las. Mijamy starą Kuźnię Wodną i przez Dolinę Schwabego wspinamy się ku Dolinie Radości. Przed rezerwatem odbijamy w prawo i wraz z kierunkami trasy rowerowej udajemy się w górę Doliny Zajączkowskiego Potoku. Po drodze zatrzymujemy się przy Diabelskim Kamieniu . Następnie obieramy kierunek Sanktuarium MB Brzemiennej w Matemblewie dokąd kierujemy się żółtym szlakiem pieszym czyli Trójmiejskim. Stamtąd przed Dolinę Potoku Strzyży wyruszamy w kierunku dawnego gdańskiego poligonu i tu na dobrą sprawę kończy się nasza przygoda ze szlakami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.

W Trójmiejskim Parku Krajobrazowym jest mnóstwo miejsc wypoczynku, m.in. w Matemblewie W Trójmiejskim Parku Krajobrazowym jest mnóstwo miejsc wypoczynku, m.in. w Matemblewie

Autorzy: Marek Kamm [ESR] & Krzysztof Kochanowicz [GR3miasto]

opracował:

• Świetny wypad ! (3)

...i te urozmaicenie, gratulacje dla organizatorów !
    Świetnie się bawiłem, z pewnością wybior sie z Wami na kolejny wypad.
    ps. doszły mnie słuchy o wypadzie do Doliny Słupi na weekend, gdzie mogę znaleźć więcej informacji?
    PozdRower

• Info wrzucimy do zapowiedzi jeszcze dziś... (2)

...jednak skierowane bedzie do osób, które juz z nami gdzieś były. Przykro mi, ale nie zabieramy "zupełnie nowych".

• ale nie zabieramy "zupełnie nowych". (1)

a dlaczego nie, czy grupa nie chce juz nowych czlonkow? czy chodzi o poziom trasy/trudnosci?

• Nie chodzi o poziom, ani nowych członków...

...na wypady kilkudniowe wolimy po prostu udać się w gronie znajomych i przyjaciół, a nie z ludkami, których widzimy pierwszy raz. I tyle w temacie. Dlatego info poszło tylko do naszych sympatyków bezpośrednio na ich skrzynki mailowe, a nie do "wszystkich".

• dlaczego służby leśne nie sprzątają po sobie? (1)

wycinka i syf zostawiony - ogniska, butelki, paczki po fajkach o rozjechanych drogach nie wspomnę

• Zgodzę się z Tobą... wycinka i rozjechane drogi.... Nic nie poradzimy, tak jest co roku :/

Raz jeszcze dzięki za wspólną jazdę i do zobaczenia.
    Pozdrower.

• Też dziękuję za wspólną jazdę mam nadzieję ze spotkamy się jeszcze by nakręcić jeszcze więcej km. :)

• Trojmiejski Park Krajobrazowy jest super (1)

byle by tylko nic w nim nie zmieniali

• no bez przesady

kilka luxusowych osiedli ogrodzonych wysokim płotem nikomu nie zaszkodzi.

• ja jako najczęsciej pieszy, czasem dogsledowy wizytator, śmiem twierdzić że kto nasze lasy chciałby poznać głebiej, może na to

życie stracić :) powodzenia dwukołowcy, TPK is ... bjutiful

• TPK to perełka, szkoda tylko ,że słabo' opisana' (3)

Są charakterystyczne miejsca o historycznych nazwach np Dolina Huzarów, Węży itp znają te nazwy nieliczni którzy podróżują z mapami, a mała tabliczka z nazwą np jesteś w dolinie takiej czy takiej rozwiązałby sprawę i miło i poznawczo i historycznie+zestaw unikalnej roślinności z tego stanowiska opcjonalnie : BEZPIECZEŃSTWO: masz problem wymagający pomocy medycznej np łamiesz nogę na zjeździe do takiej dolinie,jesteś sam/sama potrzebujesz pomocy, masz komórkę dzwonisz i co mówisz? jestem w TPK czyli na obszarze ok 50 60 ha?!!=to tak jakbyś powiedział jestem w wielkiej czarnej d..dotyczy to jak sądzę również ludzi z kijkami:)

• Wszystko pieknie, ale takie służby musiałyby przejść kurs krajoznawczy, gdzie co jest ;) (2)

Więc same tabliczki są o kant d...
      Jeśli takie pogotowie nie ma pojęcia gdzie to jest.
      Do mnie ostatnio nie mogła dojechać taksówka, bo ułomny kierowca w swoim GPSie wpisał ul."Szopena" zamiast "Chopina", co za jełop. Przez te GPSy to ludzie zamiast mózgu maja siano.

• OK to może tabliczka z nazwą i geograficznymi namiarami z GPS+mapa internetowa ogólnie dostępna (1)

+ wiedza służb leśnych+dobry leśniczy i taki TPK = bajka ,w tej chwili są już drogowskazy(+)w miarę równe ścieżki spoko ludzie
        ps swoją drogą to ostatnio spotkałem niestety kolesi na quadach jeżdżących..samym środkiem koryta Strzyży?!! w Rezerwacie Przyrody..ponoć nie wiedzieli gdzie są...

• Mapa i GPS z TPK

To tak gdyby ktoś jeszcze nie znał tej aplikacji:

• super, wiecej takich wypadow po TPK