• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście przyjazne rowerzystom

18 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 

Gdańskie Śródmieście otwiera się dla rowerzystów. Już wkrótce pojedziemy w obu kierunkach wszystkimi ulicami jednokierunkowymi oraz tymi, które są objęte zakazem ruchu.



Jednym z ważniejszych aspektów udziału Gdańska w światowej konferencji rowerowej Velo-city 2009 w Brukseli było podpisanie Karty Brukselskiej (Charter of Brussels). Zapisy Karty zobowiązują jej sygnatariuszy do:

- zwiększenia do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 r.,
- zmniejszenia o 50% ryzyka wypadków rowerowych do 2020 r.,
- opracowania systemu parkingów rowerowych oraz polityki przeciwko kradzieży rowerów,
- zwiększenia wykorzystanie rowerów w dojazdach do szkoły i do pracy,
- działania na rzecz rozwoju turystyki rowerowej,
- podjęcia współpracy ze środowiskiem rowerowym, biznesem i instytucjami publicznymi w celu upowszechnienia ruchu rowerowego.

Pierwszym, ale niezwykle istotnym krokiem w drodze do realizacji zobowiązań zapisanych w Karcie Brukselskiej będzie kompleksowe otwarcie Śródmieścia dla ruchu rowerowego. Wszystkie ulice jednokierunkowe oraz ulice objęte zakazem ruchu zostaną udostępnione rowerzystom w obu kierunkach. Udogodnienia obejmą w pierwszej kolejności Główne Miasto, następnie Stare i Dolne Miasto i pojawią się najpóźniej do końca lata br. Następnym krokiem będzie wprowadzenie podobnych udogodnień we Wrzeszczu, Oliwie, a w przyszłości na całym obszarze Gdańska.

W większości przypadków wprowadzenie nowej organizacji ruchu nie będzie wymagało wytyczania specjalnych kontrapasów. Pojawi się za to odpowiednie oznakowanie wyłączające rowerzystów spod znaków zakazu. Na takich ulicach rowerzyści powinni poruszać się tak, jak ma to miejsce na typowych ulicach dwukierunkowych, czyli przy prawej krawędzi jezdni.

Podczas konferencji Velo-city miałem okazję przetestować rozwiązania belgijskie. Tamtejszy kodeks drogowy przewiduje obligatoryjnie udostępnianie wszystkich ulic dla dwukierunkowego ruchu rowerów. Tylko w szczególnych przypadkach można odstąpić od tej zasady i wtedy wymaga to specjalnego oznakowania. Niestety w Polsce sytuacja jest odwrotna.

Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za rozwój komunikacji rowerowej w Gdańsku

Opinie (67) 3 zablokowane

  • Śródmieście przyjazne dla rowerzystów

    to jeszcze nic nie znaczy "przyjazne dla rowerzystów", czekam na nowy artykuł po tytułem "Śródmieście przejezdne dla rowerzystów"

    A w ogóle to mi się marzy aby bez ryzyka i spokojnie dojechać sobie rowerem na Wyspę Sobieszewską, również przystosowaną dla rowerzystów.
    A potem to już tylko Żuławy i Mierzeja Wiślana ;-)

    • 7 1

  • to niebezpieczne

    znając zachowanie rowerzystów jak i kierowców jest to decyzja bardzo konfliktowa i zwiększająca zagrożenie

    • 1 8

  • Oliwa przyjazna rowerzystom !!

    Aby dojechać do oliwskiego lasu można przemieszczać się ul. Opacką lub J.Rybińskiego.Problemem jest ul. Opacka ,która jest jednokierunkowa i do tego w okolicach cmentarza gdzie parkują samochody bardzo niebezpieczna. Dlaczego "MIASTO" nie może samochodów przestawić na proponowany parking na byłych ogródkach działkowych ,które od 30 lat stanowią nieużytek.Czy urzędasy "MIASTA" nie mogą trochę wytężyć mózgownic aby samochody z Opackiej przenieść na puste place !!! i udrożnić tej ulicy. Nie wyobrażam sobie jazdy rowerem "Pod prąd" na tej ulicy. Tylko można jechać chodnikiem, który przy cmentarzu zastawiony jest budkami z kwiatami i zniczami. Jest to wąskie gardło komunikacji, które od 30 lat urzędnikom nie chce się rozwiązać ! Prezydencie POMÓŻ !!!

    • 7 1

  • a co na Zaspie (1)

    dalej nawet jednego mb normalnej ścieżki rowerowej?

    Wstyd i hańba dla Gdańska

    • 4 2

    • Zaspę zasypało ;)

      i póki ją odkopią doczekamy kolejnej zimy

      • 4 0

  • Brawo !!! (1)

    jest różnica jakościowa pomiędzy tym nieudacznikiem - Antonim Szczytem (zwanym szczytem szczytów), a obecnym Oficerem Rowerowym

    Brawo Panie Oficerze !!! Mocno trzymamy kciuki za Pana działania !!!

    • 32 5

    • ja też chcę!

      A czemu tylko śródmieście? W Oliwie też nie da się legalnie jeżdzić rowerem, póki nie wprowadzi się w/opis praw.

      • 4 1

  • I na tym polega nowoczesne miasto!

    • 10 0

  • NARESZCIE!!!

    • 8 0

  • ha ha

    już widzę rowerzystów rozjeżdżanych na tych jednokierunkowych ulicach,najpierw edukacja automobilistów a potem podobne pomysły można wdrażać w życie,niedmniej jednak jako rowerzysta ''jestem za a nawet przeciw'' :)

    • 6 8

  • A w Sopotkowie po Monciaku i tak nie będzie można jeździć!

    z resztą jak ktoś słusznie zauważył - jazda po Długiej czy Długim Pobrzeżu w sezonie - to samobójstwo,
    a jazda "pod prąd" - zależy jak potraktuje cię kierowca

    • 8 7

  • Super!! (1)

    Teraz już bezkarnie będzie można rozjeżdżać turystów na Długim Targu i pruć po Długiej? I n Długim Nabrzeżu?? Czy to nie przesada. Sam jeżdże rowerem i nei przesiadę się z niego, ale w sezonie to samobójstwo tak dla rowerzysty jak i zagrożenie dla turystów!

    • 14 8

    • To nie przesada. W rowerowych miastach Europy Zachodniej możesz wjechać rowerem na każdy plac, rynek itp.
      Niestety gdańskie ulice, które wymieniłeś, na razie nie zostaną udostępnione rowerzystom.

      • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum