• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście przyjazne rowerzystom

18 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 

Gdańskie Śródmieście otwiera się dla rowerzystów. Już wkrótce pojedziemy w obu kierunkach wszystkimi ulicami jednokierunkowymi oraz tymi, które są objęte zakazem ruchu.



Jednym z ważniejszych aspektów udziału Gdańska w światowej konferencji rowerowej Velo-city 2009 w Brukseli było podpisanie Karty Brukselskiej (Charter of Brussels). Zapisy Karty zobowiązują jej sygnatariuszy do:

- zwiększenia do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 r.,
- zmniejszenia o 50% ryzyka wypadków rowerowych do 2020 r.,
- opracowania systemu parkingów rowerowych oraz polityki przeciwko kradzieży rowerów,
- zwiększenia wykorzystanie rowerów w dojazdach do szkoły i do pracy,
- działania na rzecz rozwoju turystyki rowerowej,
- podjęcia współpracy ze środowiskiem rowerowym, biznesem i instytucjami publicznymi w celu upowszechnienia ruchu rowerowego.

Pierwszym, ale niezwykle istotnym krokiem w drodze do realizacji zobowiązań zapisanych w Karcie Brukselskiej będzie kompleksowe otwarcie Śródmieścia dla ruchu rowerowego. Wszystkie ulice jednokierunkowe oraz ulice objęte zakazem ruchu zostaną udostępnione rowerzystom w obu kierunkach. Udogodnienia obejmą w pierwszej kolejności Główne Miasto, następnie Stare i Dolne Miasto i pojawią się najpóźniej do końca lata br. Następnym krokiem będzie wprowadzenie podobnych udogodnień we Wrzeszczu, Oliwie, a w przyszłości na całym obszarze Gdańska.

W większości przypadków wprowadzenie nowej organizacji ruchu nie będzie wymagało wytyczania specjalnych kontrapasów. Pojawi się za to odpowiednie oznakowanie wyłączające rowerzystów spod znaków zakazu. Na takich ulicach rowerzyści powinni poruszać się tak, jak ma to miejsce na typowych ulicach dwukierunkowych, czyli przy prawej krawędzi jezdni.

Podczas konferencji Velo-city miałem okazję przetestować rozwiązania belgijskie. Tamtejszy kodeks drogowy przewiduje obligatoryjnie udostępnianie wszystkich ulic dla dwukierunkowego ruchu rowerów. Tylko w szczególnych przypadkach można odstąpić od tej zasady i wtedy wymaga to specjalnego oznakowania. Niestety w Polsce sytuacja jest odwrotna.

Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za rozwój komunikacji rowerowej w Gdańsku

Opinie (67) 3 zablokowane

  • Nie on znowu udaje, że coś ... czyt. coś robi (3)

    • 8 7

    • A Ty co robisz? (2)

      ...od rana siedzisz w ciepłych kapciach, pierdząc w stołek,
      Zrób coś pożytecznego dla siebie i naszej aglomeracji: nie ściągaj tyle prądu, idź pobiegaj, z pewnością lepiej to wpłynie na twój rozwój.
      No to fruuu od tego monitora...

      • 4 3

      • słuchaj madralo jemu placa za to ze pierdzi wstołek i udaje ze cos robi niepracuje charytatywnie! (1)

        A wyniki jego pracy sa marne!!!Poza bajeczkami i bardzo słabymi zapowiedziami rozłozonymi na 20 lat to maja byc wyniki jego pracy za które bierze pieniadze oddawna mówie urzedasy powinni dostawac kase za wyniki podobnie jak piłkarze a nie za pierdzenie wstołki!

        • 1 1

        • Jak jesteś taki mądry, to napisz choć jeden projekt...

          który przejdzie pozytywnie przez kontrolę... powodzenia !
          Z projektami mam do czynienia na co dzień i wiem, że ponad 80 % projektów idzie w kosz. Mówiąc w skrócie dla ludzi nie w temacie, nie jest to takie proste jak zwykłemu szarakowi sie to wydaje.

          • 0 1

  • Fajnie, że gdzieś rowerem można pojechać (2)

    Pytanie brzmi tylko co tego, skoro nie ma gdzie rowerów zostawiać, żeby nie ukradli

    • 8 4

    • (1)

      Masz jeżdzić, a nie parkować

      • 1 3

      • tak się nie da

        • 1 0

  • (1)

    No wlasnie bo lepiej dbac o jakies scieszki rowerowe niz o drogi.

    • 0 4

    • więcej rowerów na ścieżkach, mniej samochodów na ulicy.

      • 2 0

  • Bezpieczeństwo rowerów (4)

    Bardzo cieszy mnie to, że robi się coś w sprawie udogodnień dla rowerzystów w trójmieście. Ja jeżdżę rowerem do pracy już od marca (w tym roku chyba później) do końca września. Niestety w tym czasie nigdy nie mogłam zrobić zakupów lub zatrzymać się dłużej w Gdańsku z uwagi na brak strzeżonych lub monitorowanych parkingów rowerowych. Już zdarzyło się nie raz, że złodzieje kradną rowery. Na pewno gdyby rowerzyści mogli bezpiecznie "przechować" swoje rowery, nasze miasto stałoby się bardziej przyjazne dla tej grupy ludzi a i poprawiłoby to statystykę odwiedzin turystów w naszym regionie. Trzymam kciuki że tak właśnie się stanie.

    • 12 1

    • bezpieczeństwo rowerów (3)

      We Wrzeszczu na Mamhattanie jest specjalna przechowalnia strzeżona dla rowerów i za darmo!!! a przy Galerii Bałtyckiej mało miejsca dla rowerów

      • 2 1

      • przy manchatanie człowieku działa tylko kilka miesiecy! (2)

        a przy galeri bałtyckiej sa super stojaki ale niestety jest ich zamało i niesa monitorowane!
        a co do bezpieczeństwa mozna onie zadbac samemu kupic dobre atestowane zabiezpieczenie a strzezone parkingi benda platne i wtedy pewnie ludzie beda narzekac ze zadrogo

        • 0 1

        • (1)

          a turysta z sakwami? Co Ulockiem ma je spiąć?

          • 2 1

          • kolejny malkontent

            to niech je zabiera ze soba albo kupi sobie plecak i a turystów na rowerach jest unas jak na lekarstwo i wiekszosci wypadków nie sam ale wkilka osób wiec zawsze ktos moze po pilnowac .Jak niejestes fajtłapa to sobie poradzisz ja stawiałem na parkingach strzezonych samochodowych i czesto nawet niechcieli odemnie zadnej oplaty!

            • 1 0

  • Forsa wyrzucona w błoto. Rowerzystów jest jak na lekarstwo (4)

    Kierowców o tysiąckroć więcej. I samochód po tysiąckroć bardziej użyteczny.

    • 4 90

    • daj się leczyć

      Lekarstwo to tobie by się przydało, bo twoja wizja to beemka z otwartymi oknami i łomotem na pełną parę, jeżdżąca po Długiej, Długim Pobrzeżu

      • 3 0

    • bo rowerzystów się tu tepi!

      Ścieżek sie nie odśnieża, pozwala się na nich parkować samochodami, nawierzchnię maja do kitu, a w SKM przewóz roweru jest na karnej taryfie, często drożej niż za przewóz pasażera. Znak ścieżki to też zakaz jazdy rowerem po jezdni głównej, a przy TAKICH ścieżkach to często zakaz jazdy w ogóle. A jazda po drodze wraz ze śmierdzielami to ryzyko śmierci lub kalectwa.

      Przestańcie śmierdziele nas tępić to zobaczycie ilu nas jest.

      • 15 1

    • Samochody to forsa wyrzucona w błoto.

      Rowerzystów jest kilkadziesiąt razy mniej niż kierowców ale infrastruktura rowerowa kosztuje tysiące razy mniej niż samochodowa.

      • 12 3

    • tylko nie zapomnij z tym dobrym gustem, za parę lat udać się na odsysanie tłuszczu ;)

      • 20 2

  • Kurcze ale z tego artykolu nic nie wynika

    prosze o wiecej konkretow a nie farmazonów .
    a moze tak fotoreportarz z OBIECANEGO ODSNIEZANIA Drog rowerowych

    • 3 1

  • ścieżki rowerowe (2)

    Składam oficjalny protest przeciwko nieodśnieżaniu ścieżek rowerowych od miesiąca grudnia do dnia dzisiejszego tj 19 lutego. Ścieżki rowerowe istniejące w naszym mieście mające według słów PANA ADAMOWICZA rozładować korki komunikacyjne i wspomagać stan zdrowia mieszkańców w dobie zamykania przez PREZYDENTA przychodni zdrowia. Mimo iż zostały wybudowane ogromnym kosztem (w porównaniu do analogicznych w Niemczech o 62% drożej) i nie stanowią nigdzie ciągłej linii bezpiecznego połączenia to jeszcze nie są odśnieżane przez co na ulicach tworzą się zatory i utrudnienia komunikacyjne spowodowane tym iż rowerzyści są zmuszeni do korzystania w miesiącach zimowych do korzystania z samochodów. Dlatego apeluję do PANA ADAMOWICZA o natychmiastowe usunięcie śniegu ze ścieżek w celu realizacji celów usprawnienia komunikacji zgodnie z PANA słowami.

    • 6 1

    • +5 stopni C zrobiło swoje - trochę późno apelujesz..

      • 0 0

    • słuchaj to tylko kolejne obiecanki urzedasów

      jak zawsze duzo gadania mało roboty albo wcale naobietnicach sie konczy.!!

      • 1 1

  • bezpiecvzeństwo

    z bezpieczeństwem nie jest tak źle, kwestia dobrego zapięcia. Od dwóch lat zostawiam rower gdziekolwiek popadnie, nawet na noc i nikt go nawet nie dotknął, zainwestujcie i w dobre zapięcie i niedrogi rower i nie trzeba się obsr...ać!

    • 2 1

  • złom nie złom (3)

    złom czy nie złom, dopóki nie będzie można pozostawić roweru pod sklepem/urzędem/szkoła/praca bez chwili obawy o jego obecność nawet po 3 minutach parkowania, to nie ma mowy o rowerze jako środku komunikacji zastępującej samochód czy tramwaj. Niestety, łowców "okazji" nie brakuje.

    • 44 6

    • nie pitol (2)

      dla chcacego nic trudnego

      • 5 5

      • (1)

        To prawda - wystarczy mieć dobre zabezpieczenie i rower o niezachęcającym wyglądzie.

        • 3 1

        • dokładnie sa dobre niemieckie atestowane zapiecia na rower czy motor

          Które zaden z tych złodziejaszków niema szans otwarcia czy rozwalenia ale to polska mentalnosc kupuje taki lanser rowerek za 3tys zł a szkoda mu kilkaset złotych na dobre zabezpieczenie.

          • 1 5

  • Krytyka konstruktywna

    jest potrzebna, ale krytykować i wymagać łatwiej, niż coś zrobić. Proszę bardzo o rozróżnienie rowerzystów od "rozjeżdżaczy" ludzi na chodnikach i przejściach dla pieszych. Ja jestem za mandatami dla tych, którzy zagrażają zdrowiu i bezpieczeństwu na ulicach, którym nie chce się zsiąść z roweru w miejscach zatłoczonych pieszymi, w ciasnych przejściach, jeżdżących z nadmierną prędkością, tych co jeżdżą "na trzeciego" obok drugiego roweru blokując przejazd innym. Czekam z niecierpliwością na możliwość pozostawiania roweru przy urzędach, sklepach, przychodniach i innych miejscach, do których udaję się codziennie, a nie chcę tego roweru stracić dla złodziei. Chcę nim jeździć po dobrych ścieżkach i dotrzeć wszędzie, gdzie potrzebuję.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum