• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście przyjazne rowerzystom

18 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 

Gdańskie Śródmieście otwiera się dla rowerzystów. Już wkrótce pojedziemy w obu kierunkach wszystkimi ulicami jednokierunkowymi oraz tymi, które są objęte zakazem ruchu.



Jednym z ważniejszych aspektów udziału Gdańska w światowej konferencji rowerowej Velo-city 2009 w Brukseli było podpisanie Karty Brukselskiej (Charter of Brussels). Zapisy Karty zobowiązują jej sygnatariuszy do:

- zwiększenia do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 r.,
- zmniejszenia o 50% ryzyka wypadków rowerowych do 2020 r.,
- opracowania systemu parkingów rowerowych oraz polityki przeciwko kradzieży rowerów,
- zwiększenia wykorzystanie rowerów w dojazdach do szkoły i do pracy,
- działania na rzecz rozwoju turystyki rowerowej,
- podjęcia współpracy ze środowiskiem rowerowym, biznesem i instytucjami publicznymi w celu upowszechnienia ruchu rowerowego.

Pierwszym, ale niezwykle istotnym krokiem w drodze do realizacji zobowiązań zapisanych w Karcie Brukselskiej będzie kompleksowe otwarcie Śródmieścia dla ruchu rowerowego. Wszystkie ulice jednokierunkowe oraz ulice objęte zakazem ruchu zostaną udostępnione rowerzystom w obu kierunkach. Udogodnienia obejmą w pierwszej kolejności Główne Miasto, następnie Stare i Dolne Miasto i pojawią się najpóźniej do końca lata br. Następnym krokiem będzie wprowadzenie podobnych udogodnień we Wrzeszczu, Oliwie, a w przyszłości na całym obszarze Gdańska.

W większości przypadków wprowadzenie nowej organizacji ruchu nie będzie wymagało wytyczania specjalnych kontrapasów. Pojawi się za to odpowiednie oznakowanie wyłączające rowerzystów spod znaków zakazu. Na takich ulicach rowerzyści powinni poruszać się tak, jak ma to miejsce na typowych ulicach dwukierunkowych, czyli przy prawej krawędzi jezdni.

Podczas konferencji Velo-city miałem okazję przetestować rozwiązania belgijskie. Tamtejszy kodeks drogowy przewiduje obligatoryjnie udostępnianie wszystkich ulic dla dwukierunkowego ruchu rowerów. Tylko w szczególnych przypadkach można odstąpić od tej zasady i wtedy wymaga to specjalnego oznakowania. Niestety w Polsce sytuacja jest odwrotna.

Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za rozwój komunikacji rowerowej w Gdańsku

Opinie (67) 3 zablokowane

  • hi hi (1)

    Jeśli automobilista nie widza rowerzysty patrząc na wprost niego to powinien zostawić auto u mamy.

    • 12 0

    • Albo pojsc do okulisy.

      A najlepiej oddac prawko.

      • 0 0

  • niech urzednicy daja przyklad (2)

    jesli promuje sie gdansk jako miasto przyjazne rowerzystom to dlaczego urzednicy np z urzedu miejskiego czy wojewodzkiego nie dojezdzaja rowerami do pracy??? na pewno po skonczonej pracy ok 14-16 byloby mniej korkow!!! ale jak ma sie darmowy parking w centrum gdanska, pod oknami, to nic dziwnego, ze kazdy woli smierdzielem sobie pomykac

    • 4 0

    • Mów za siebie ... (1)

      Osobiście również pracuję w UMGdańska i codziennie z Kokoszek dojeżdżam rowerem i nie płaczę z tego powodu. Prawdziwy rowerzysta, nie jeździ tymi śmiesznymi ścieżkami rowerowymi czy krzywymi chodnikami, bo tylko koła można sobie scentrować.
      ... i nie jeżdżę dlatego że nie mam samochodu, jednak dlatego, że gdybym rano faktycznie chciał wybrać się autem, usnąłbym chyba za kierownicą. Ostatnio taki dojazd zajął mi ponad godzinę, a następnie 10 min szukania miejsca parkingowego. Powrót w prawdzie nieco lepszy, ale cały dzień bez ruchu to porażka.

      • 1 0

      • Którędy dojeżdżasz z Kokoszek do UM??? Proszę o opis bezpiecznej trasy.

        • 0 0

  • (1)

    Jak najbardziej popieram takie działania. , bo w tej chwili poruszanie się rowerem po Głównym i Starym Mieście przypomina labirynt ze względu na jednokierunkowe uliczki i zakazy ruchu. Wyłączenie z tego rowerzystów znacznie ułatwi sprawę poruszania się po tym obszarze Gdańska nie tylko w celu rekraacyjnym ale także w celu dojazdu do pracy czy szkoły. i pozwoli też na ominięcie bardzo ruchliwych ulic
    Apropos kontrapasu na Ogranej. Wczoraj gdy się nim przejchałem był on kompletnie nieodśnieżony i zastawiony przez blachosmrodu jakiegokolwiek patrolu , który by karał parkujących na nim kierowców brak. Trzeba w końcu coś z tym zrobić pozdrawiam

    • 0 0

    • Dziś spacerowałem nad morzem, między molem w Sopocie a Zaspą. Co z tego, że jest ścieżka rowerowa, jeśli piesi są zmuszeni nią spacerować, bo na ścieżce dla nich jest kupa mokrego śniegu i ślisko. Pogoda piękna, ścieżka rowerowa miejscami węższa o połowę przez zalegające zwały śniegu.
      Nie od dziś wiadomo, kogo wybraliśmy i co się robi z naszymi pieniędzmi. Budowa nowych ścieżek KOSZTEM 3 tyś za metr (oficjalne dane), brukarze płacą potężne łapówy, to jawne złodziejstwo. Płacenie podatków jest jak gra w 3 karty na rynku. Na łatanie dziur w jezdniach czas, bo jazda Świętokrzyską na przykład autem czy rowerem to horror. Tylko po co, po paru dniach od wylania lepika są one dokładnie w tych samych miejscach. Panie prezydencie, może czas na zmiany?

      • 0 0

  • Drogi rowerowe (1)

    Moż cos sie zmieniło i powstało pare metrów drogi rowerowej ale w jakich miejscach >Drogi rowerowe powinny byc wszedzie przy każdej głównej ulicy , drodze , w całym mieście a nie tylko w wybranych miejscach , bo główne miasto , bo plaża z Brzeżna do Gdyni itd . A gdzie dzielnice , np; Kowale , Orunia Gorna czy Pruszcz Gdański wszystkie te dzielnice czekaja na te drogi rowerowe , ale znając podejście urzędasów , i to co tu sie pisze w artykułach na ich temat i inwestycjach- to jeszcze poczekają kilkanascie latek...........lub wogule sie nie doczekają . A na temat miejsc gdzie można zostawic rower to ze swieca szukać .

    • 7 1

    • szary śnieg

      Pani Johanno.
      Dopóki na tch dzielnicach nie mieszkają lokalni decydenci to temat ściezek w tych rejonach nie istnieje. Lokalnie na osiedlach powstają traski rowerowe ale nadal brak globalnego spojrzenia na połączenie ich jeden obieg. Przykładem zaniechania jest np wał przy kanale wzdłuż Traktu Św. Zrobiony odcinek 200m został zaniechany 2 lata temu. A przeciez wystarczyloby dociągnąc inwestycje do Parku Orunskiego i własnie parkiem spiąc najdalsze osiedla gdanskie tj Kolorowe, Kowale itp

      • 1 0

  • Fajnie! teraz potrzebne są MONITOROWANE STOJAKI rowerowe... (5)

    lub takowe parkingi. Super byłoby poruszać się na rowerze jak w A'damie czy Kopenhadze - do kina, na zakupy, na wieczorną imprezę, do centrum... i móc zostawić rower w (miarę) bezpiecznym miejscu. Rowerzyści! zawsze zabezpieczajmy rower 2 zapięciami:
    1. U-lock, którym przyczepiamy rower do stałego elementu architektury miejskiej (balustrada, stojak rowerowy, poręcz itp..)
    2. Zamek ramowy w kształcie podkowy - blokada tylnego koła
    lub łancuch..
    Pozdrawiam Cyklistów!

    • 35 4

    • Temat parkingów rowerowych, czy stojaków nie raz był u nas podejmowany... (4)

      ...jednak nie wiem czy polska mentalność jest do tego przygotowana. Nadal zdażają się przypadki "ściągania ludzi z rowerów", liczne kradzieże zwykłych rowerów, nie wspominając już o górnej półce.
      Osobiście nie zostawiłbym roweru na takim parkingu, chyba żebym kupił jakiś złom. Jednak i to mija się z celem: albo do pracy faktycznie dojeżdżać rowerem, albo nie. Jazda: rower-SKMka-rower na dłuższych trasach czasowo i finansowo wcale tak dobrze nie wychodzi, szczególnie teraz zimą jak i tak wszystkie chodniki (nie wspominając o ścieżkach rowerowych) zawalone są śniegiem, czy gęstą pośniegową breją ;-/

      • 7 2

      • W Niemczech sprawę transportu kolejką podmiejską inaczej rozwiązali (3)

        Na końcu składu jest specjalny wagon bez ścian, z miejscami "dokowania" dla rowerów - siedzi się tam ze swoim rowerem. Wjeżdża się na to i zjeżdża jak się chce - taka "ruchoma" część ścieżek rowerowych.

        • 6 0

        • skmka (2)

          skm ma zawsze na końcu składu przediał rowerowy więc o co halo?

          • 0 3

          • co ty bredzisz jaki przedział tam zawsze stoja wózki i pełno pijaczków trudno sie tam wcisnąc! (1)

            akurat

            • 4 0

            • 3,10

              a przewóz roweru bywa droższy niż wożenie własnej dupy.
              po grzyba SKM inwestuje w te przedziały, skoro ma karną taryfę na przewóz rowerów?

              • 0 0

  • koniec lata - a czemu tak późno? (1)

    sezon rowerowy zaczynie się za miesiąc, może dwa...

    • 2 1

    • SAM/A JESTEŚ SEZON ROWEROWY !!!

      ROWER JEST POJAZDEM WIELOSEZONOWYM !!!
      WBIJCIE TO SOBIE W KOŃCU DO TYCH WASZYCH GŁÓWEK !!!

      • 3 0

  • a czym tu sie zachwycać? (1)

    cos co jest od kilkudziesieciu lat na zachodzie unas maja wprowadzic w jednej cząstce miasta! w ciagu 10lat hahaha
    to co wie kazdy rowerzysta to jakis wyczyn umysłowy oficra rowerowego który jest raczej porzykładem kolejnego urzedasa który narazie udaje ze cos robi!
    Ciekawy jestem czy tej zimy tez jeździł rowerem do pracy i jak?:) Bo wielu z nas musiała pchac rower albo miec górala bo inaczej nie szło

    • 4 1

    • Na snieg z sola nawet goral nieporadny.

      Cos o tym wiemy, prawda?

      • 0 0

  • A moze by tak zajac sie odsniezaniem sciezek zima .?

    Maly krok, a moze wiele zmienic.
    A od malych rzeczy powinno sie zaczynac.

    Oczywiscie nie mam nic przeciwko tym planom, o ile w ogole dojda one do skutku, a nie sa tylko kolejna obludna obietnica przedwyborcza ;]

    • 1 0

  • Gdańsk przyjazny rowerzystom (2)

    W zeszłym roku za jazdę rowerem po ulicy Ogarnej która na okres jarmarku stałą się "deptakiem" dostałem mandat gdzie ruchu pieszego nie było praktycznie nie było "inteligentni" pracownicy straży "śmiejskiej" wypisywali hurtowo mandaty użytkownikom rowerów traktująć ich jako maszynkę do zarabianie pieniiążków.
    Mam nadzieję że dzięki temu zaczną się zajmować sprawami do których zostali powołani

    • 43 6

    • Placebo nie bądź taki mądry

      Straż miejska wypisując mandat tobie i innym robiła właśnie to, do czego została powołana

      • 0 1

    • to po co się zatrzymałeś?

      • 0 2

  • Marnowanie miejsce i pieniedzy. Nikt nie korzysta z tych ścieżek

    Od 1,5 do 2 rowerzystów co 3 godziny. I nic więcej. A zapłacili wszyscy, nawet jak nie korzystają. Kto korzysta, ten paser. Jak ktoś ma więcej niż jedno dziecko, odczuwa szczególnie niedostatki chodnika. Chodniki są dla pieszych.

    • 0 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum