• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Patryk Szczerba
10 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.

Droga rowerowa między ul. ŁowickąMapkaal. ZwycięstwaMapka w Orłowie będzie prowadziła po stronie, gdzie znajduje się m.in. targowisko na pl. GórnośląskimMapka oraz sklepy. Wszystko po to, by rowerzyści jadący z Karwin nie musieli przejeżdżać na drugą stronę jezdni. Przeciwni temu rozwiązaniu są radni i społecznicy z dzielnicy, którzy twierdzą, że rowerzyści powinni jechać po przeciwległej stronie, gdzie jest więcej miejsca i mniej pieszych.



Którędy powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej?

Droga będzie miała kilometr, ale jest ważna, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Przebieg drogi nie podoba się społecznikom z Orłowa



O konieczności zmian mówiło się od dawna. W maju tego roku Gdynia podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy ulicy Wielkopolskiej na odcinku od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. Droga rowerowa w zdecydowanej większości zostanie poprowadzona po tej samej stronie, po której znajduje się trasa biegnąca od Karwin i Wielkiego Kacka, przez Mały Kack - czyli po stronie północnej. Z kolei ostatni odcinek od ul. Kościelnej do al. Zwycięstwa - po południowej.

Problem w tym, że taki przebieg nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie obok osiedla Sadyba Orłowska. Informują, że w lipcu 2019 r. radni z Orłowa wysłali do Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni, pismo z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, które miały doprowadzić do uzgodnień w sprawie.

Jak relacjonują, spotkanie odbyło się. Pojawiła się na nim informacja, że do końca sierpnia projektant przygotuje I etap dokumentacji projektowej z różnymi koncepcjami.

  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
- Zapowiedź była obiecująca, ale obiecanej dokumentacji pierwszego etapu projektu rada nie otrzymała i nie miała możliwości przedstawienia swojej opinii i stanowiska w tej sprawie. Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzą przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.

Społecznicy: będzie paraliż ul. Wielkopolskiej



Wskazują, że nie otrzymali odpowiedzi na wysyłane pisma i dokumenty. Dopiero wniosek o  udzielenie informacji publicznej z września 2020 r. pozwolił im zobaczyć projektowany przebieg drogi, który jest dla nich nie do zaakceptowania. Twierdzą, że komplikuje on układ drogowy i paraliżuje ul. Wielkopolską.

- Dodanie tam dodatkowo pasa drogi rowerowej sparaliżuje wjazd na plac Górnośląski i przyległe parkingi. Jednocześnie pogłębi się zjawisko korkowania ul. Wielkopolskiej w obu kierunkach. To stanowi dodatkowe zagrożenie dla licznych pieszych udających się na zakupy (skręcające na parking auta będą musiały dodatkowo ustępować rowerzystom na drodze rowerowej) - podkreślają społecznicy z Orłowa, dodając, że obniży się także bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy: były konsultacje w tej sprawie



Urzędnicy odpowiadają, że decyzja o przebiegu drogi po stronie północnej była szeroko konsultowana. Pod uwagę były brane - oprócz opinii społeczników z Orłowa - własne badania ruchu projektanta, mapy ruchu rowerowego oraz głosy radnych z Karwin, Wielkiego Kacka, Redłowa. Radą służyło także stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. W bezpośrednich spotkaniach brali udział wiceprezydent Marek Łucyk, przedstawiciele projektanta i naczelnik Wydziału Inwestycji.

Przedstawiciele ZDiZ w Gdyni twierdzą, że dzięki ustalonemu przebiegowi drogi zostanie zminimalizowany czas przejazdu, ograniczona zostanie liczba przekraczania stron jezdni oraz skomunikowany zostanie jeden z ważniejszych celów podróży - plac Górnośląski.

Przebieg drogi dla wygody i oszczędności czasu rowerzystów



- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu. Zadaniem projektanta jest zadbanie o komfort wszystkich uczestników ruchu, w tym przede wszystkim pieszych i osób z niepełnosprawnościami, oraz ochrona drzewostanu z jednoczesnym zadbaniem o najlepsze praktyki projektowania infrastruktury rowerowej - tłumaczy Jakub Furkal z ZDiZ, będący jednocześnie pełnomocnikiem prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
Na niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe. Zostaną skrócone przejścia dla pieszych w rejonie placu Górnośląskiego, a dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru.

Przy wiadukcie zmiana strony



Wiadomo, że na drugą stronę rowerzyści będą musieli się przenieść na wysokości ul. KościelnejMapka.

  • Zmiana stron jazdy z północnej na południowej nastąpi na wysokości ul. Kościelnej
  • Oś jezdni w tunelu pod wiaduktem będzie zwężona, by obok zmieścili się piesi i rowerzyści.
  • Chodniki po obu stronach ulicy Wielkopolskiej 7.12.2020 Gdynia Mały Kack
- Lokalizacja odcinka między ul. Kościelną a Al. Zwycięstwa po stronie południowej pozwoli na ominięcie skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską, na którym czas oczekiwania na przejazd jest znacznie dłuższy. Z kolei osoby jadące w kierunku centrum Gdyni będą mogły skorzystać z łącznika wzdłuż Drogi Gdyńskiej (między ul. Wielkopolską a ul. SieradzkąMapka) lub też ze skrótu wzdłuż ul. Kościelnej. Oś jezdni pod wiaduktem kolejowym zostanie przesunięta, aby zyskać więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Furkal.
Przyznaje jednocześnie, że na tym etapie nie ma już możliwości zmiany strony przebiegu drogi rowerowej. Prace projektowe mają zakończyć się do połowy przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (211) 8 zablokowanych

  • Serio?

    Naprawdę tak ciężko jest przejechać z jednej strony na drugą? Aż tyle czasu to zajmuje? Może dowiedzmy sie, kto miał interes, aby drogę tak poprowadzić.

    • 6 6

  • Sporne jest to że "zabiorom" miejsca parkingowe.

    Dlatego pseudo społecznicy protestują.

    • 2 4

  • Czy urzędnicy byli kiedyś w rzeczonym miejsu?

    Cóż za i**otyzm! Na tym chodniku piesi się nię mieszczą, a oni chcą tam jeszcze rowery upchać!?

    • 8 5

  • Fakt (2)

    Kalesoniarz to tez człowiek ale...już 3 razy moja zona / 68/ została kopnięta przez takiego tylko dlatego ze ścieżka rowerowa przebiega koło trawnika wzdłuż al.Zwycięstwa na wysokości Klifu w kierunku Centrum ,kalesoniarze nie przestrzegają zasad ruchu drogowego,uważają się za bogów dróg i ze wszystko im wolno ,teraz sam chodzę z pieskiem w tym rejonie i czekam na takiego co wyciągnie do mnie kopyto ,będzie kaleka albo trupem

    • 7 10

    • problemem jest twoja niezbyt rozgarnieta zona, ktora chodzi po sciezce rowerowej z pieskiem (i pewnie smyczą wpoprzek drogi) bo

      moze niech pochodzi po alei Zwyciestwa, bo tam po drugiej stronie tez jest trawnik? :) Wtedy ona bedzie kaleka/trupem

      • 1 1

    • jak bedziesz lazil po sciezce to Ty bedziesz kaleka albo trupem twardzielu. Ustawmy sie, dostaniesz kopa i od emnie :)

      • 1 1

  • Zlikwidować ścieżki rowerowe (1)

    Garstka ludzi jeździ nimi tylko w okresie letnim. Nie dość że kierowcy na ulicach to jeszcze kolejna grupa wariatów na chodnikach. Nie znają przepisów, są agresywni, przeklinają, plują na pieszych.

    • 21 30

    • Jestem za. Oddajcie rowerzystom jezdnie !!!!!!

      Oddajcie chodniki pieszym !!!!

      • 4 4

  • Urzędnicy specjalnie wywołują spór żeby przez kolejne lata nic nie robić (2)

    Nie mają pojęcia jak fatalnie jeździ się po Gdyni. Tak to jest jak jest się wożonym służbową limuzyną z kierowcą.

    • 49 12

    • i własnie chc poprawic jazde rowerem, ale nie, ludzia chca zeby bylo jak bylo

      gdzie tu wasza logika?

      • 3 4

    • Ty kurna jednak nie czytasz ze zrozumieniem

      • 4 4

  • Powinni wzorem włodarzy gdanskich

    Zabrać jeden pas al. Zwycięstwa i przeznaczyć go dla rowerków i pieszych.... generalnie autem powinno się jeździć po za miastem, a w mieście wszelkie ulice przeznaczyć dla rowerów. Niech żyje słuszna linia gdańskich włodarzy.

    • 2 1

  • Ankieta powinna wyglądać tak:

    Którędy powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej?
    A) tak, jak chcą tego urzędnicy
    B) tak, jak sugerują społecznicy
    C) tak, jak w cywilizowanych miastach tzn. po obu stronach ul. Wlkp.

    • 6 2

  • Sprawa jest oczywista

    Zwęzić jezdnie do jednego pasa i miejsce dla DDR znajdzie się nawet po obu stronach :)

    • 3 6

  • Nikt niebędzie zmieniał stron jadąc rowerem. (2)

    To dziwne rozwiązanie jest już w orłowie przy al. Zwycięstwa. W sezonie 80% Rowerzystów jedzie pod prąd lub chodnikiem.

    • 34 1

    • O o to właśnie chodzi żeby była ciągłość jak pisze komentujący. Sklepikarze czego nie rozumiecie? (1)

      • 7 1

      • Nie sklepikarze tylko społeczniacy oderwani od rzeczywistości

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum