Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej
Droga rowerowa między ul. Łowicką a al. Zwycięstwa w Orłowie będzie prowadziła po stronie, gdzie znajduje się m.in. targowisko na pl. Górnośląskim oraz sklepy. Wszystko po to, by rowerzyści jadący z Karwin nie musieli przejeżdżać na drugą stronę jezdni. Przeciwni temu rozwiązaniu są radni i społecznicy z dzielnicy, którzy twierdzą, że rowerzyści powinni jechać po przeciwległej stronie, gdzie jest więcej miejsca i mniej pieszych.
Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.
Przebieg drogi nie podoba się społecznikom z Orłowa
O konieczności zmian mówiło się od dawna. W maju tego roku Gdynia podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy ulicy Wielkopolskiej na odcinku od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. Droga rowerowa w zdecydowanej większości zostanie poprowadzona po tej samej stronie, po której znajduje się trasa biegnąca od Karwin i Wielkiego Kacka, przez Mały Kack - czyli po stronie północnej. Z kolei ostatni odcinek od ul. Kościelnej do al. Zwycięstwa - po południowej.
Problem w tym, że taki przebieg nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie obok osiedla Sadyba Orłowska. Informują, że w lipcu 2019 r. radni z Orłowa wysłali do Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni, pismo z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, które miały doprowadzić do uzgodnień w sprawie.
Jak relacjonują, spotkanie odbyło się. Pojawiła się na nim informacja, że do końca sierpnia projektant przygotuje I etap dokumentacji projektowej z różnymi koncepcjami.
- Zapowiedź była obiecująca, ale obiecanej dokumentacji pierwszego etapu projektu rada nie otrzymała i nie miała możliwości przedstawienia swojej opinii i stanowiska w tej sprawie. Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzą przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Społecznicy: będzie paraliż ul. Wielkopolskiej
Wskazują, że nie otrzymali odpowiedzi na wysyłane pisma i dokumenty. Dopiero wniosek o udzielenie informacji publicznej z września 2020 r. pozwolił im zobaczyć projektowany przebieg drogi, który jest dla nich nie do zaakceptowania. Twierdzą, że komplikuje on układ drogowy i paraliżuje ul. Wielkopolską.
- Dodanie tam dodatkowo pasa drogi rowerowej sparaliżuje wjazd na plac Górnośląski i przyległe parkingi. Jednocześnie pogłębi się zjawisko korkowania ul. Wielkopolskiej w obu kierunkach. To stanowi dodatkowe zagrożenie dla licznych pieszych udających się na zakupy (skręcające na parking auta będą musiały dodatkowo ustępować rowerzystom na drodze rowerowej) - podkreślają społecznicy z Orłowa, dodając, że obniży się także bezpieczeństwo pieszych.
Urzędnicy: były konsultacje w tej sprawie
Urzędnicy odpowiadają, że decyzja o przebiegu drogi po stronie północnej była szeroko konsultowana. Pod uwagę były brane - oprócz opinii społeczników z Orłowa - własne badania ruchu projektanta, mapy ruchu rowerowego oraz głosy radnych z Karwin, Wielkiego Kacka, Redłowa. Radą służyło także stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. W bezpośrednich spotkaniach brali udział wiceprezydent Marek Łucyk, przedstawiciele projektanta i naczelnik Wydziału Inwestycji.
Przedstawiciele ZDiZ w Gdyni twierdzą, że dzięki ustalonemu przebiegowi drogi zostanie zminimalizowany czas przejazdu, ograniczona zostanie liczba przekraczania stron jezdni oraz skomunikowany zostanie jeden z ważniejszych celów podróży - plac Górnośląski.
Przebieg drogi dla wygody i oszczędności czasu rowerzystów
- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu. Zadaniem projektanta jest zadbanie o komfort wszystkich uczestników ruchu, w tym przede wszystkim pieszych i osób z niepełnosprawnościami, oraz ochrona drzewostanu z jednoczesnym zadbaniem o najlepsze praktyki projektowania infrastruktury rowerowej - tłumaczy Jakub Furkal z ZDiZ, będący jednocześnie pełnomocnikiem prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
Na niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe. Zostaną skrócone przejścia dla pieszych w rejonie placu Górnośląskiego, a dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru.
Przy wiadukcie zmiana strony
Wiadomo, że na drugą stronę rowerzyści będą musieli się przenieść na wysokości ul. Kościelnej.
- Lokalizacja odcinka między ul. Kościelną a Al. Zwycięstwa po stronie południowej pozwoli na ominięcie skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską, na którym czas oczekiwania na przejazd jest znacznie dłuższy. Z kolei osoby jadące w kierunku centrum Gdyni będą mogły skorzystać z łącznika wzdłuż Drogi Gdyńskiej (między ul. Wielkopolską a ul. Sieradzką) lub też ze skrótu wzdłuż ul. Kościelnej. Oś jezdni pod wiaduktem kolejowym zostanie przesunięta, aby zyskać więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Furkal.
Przyznaje jednocześnie, że na tym etapie nie ma już możliwości zmiany strony przebiegu drogi rowerowej. Prace projektowe mają zakończyć się do połowy przyszłego roku.
Miejsca
Opinie (211) 8 zablokowanych
-
2020-12-10 10:07
Serio?
Naprawdę tak ciężko jest przejechać z jednej strony na drugą? Aż tyle czasu to zajmuje? Może dowiedzmy sie, kto miał interes, aby drogę tak poprowadzić.
- 6 6
-
2020-12-10 10:02
Sporne jest to że "zabiorom" miejsca parkingowe.
Dlatego pseudo społecznicy protestują.
- 2 4
-
2020-12-10 10:00
Czy urzędnicy byli kiedyś w rzeczonym miejsu?
Cóż za i**otyzm! Na tym chodniku piesi się nię mieszczą, a oni chcą tam jeszcze rowery upchać!?
- 8 5
-
2020-12-10 09:45
Fakt (2)
Kalesoniarz to tez człowiek ale...już 3 razy moja zona / 68/ została kopnięta przez takiego tylko dlatego ze ścieżka rowerowa przebiega koło trawnika wzdłuż al.Zwycięstwa na wysokości Klifu w kierunku Centrum ,kalesoniarze nie przestrzegają zasad ruchu drogowego,uważają się za bogów dróg i ze wszystko im wolno ,teraz sam chodzę z pieskiem w tym rejonie i czekam na takiego co wyciągnie do mnie kopyto ,będzie kaleka albo trupem
- 7 10
-
2020-12-10 10:00
problemem jest twoja niezbyt rozgarnieta zona, ktora chodzi po sciezce rowerowej z pieskiem (i pewnie smyczą wpoprzek drogi) bo
moze niech pochodzi po alei Zwyciestwa, bo tam po drugiej stronie tez jest trawnik? :) Wtedy ona bedzie kaleka/trupem
- 1 1
-
2020-12-10 09:49
jak bedziesz lazil po sciezce to Ty bedziesz kaleka albo trupem twardzielu. Ustawmy sie, dostaniesz kopa i od emnie :)
- 1 1
-
2020-12-10 07:31
Zlikwidować ścieżki rowerowe (1)
Garstka ludzi jeździ nimi tylko w okresie letnim. Nie dość że kierowcy na ulicach to jeszcze kolejna grupa wariatów na chodnikach. Nie znają przepisów, są agresywni, przeklinają, plują na pieszych.
- 21 30
-
2020-12-10 09:56
Jestem za. Oddajcie rowerzystom jezdnie !!!!!!
Oddajcie chodniki pieszym !!!!
- 4 4
-
2020-12-10 07:07
Urzędnicy specjalnie wywołują spór żeby przez kolejne lata nic nie robić (2)
Nie mają pojęcia jak fatalnie jeździ się po Gdyni. Tak to jest jak jest się wożonym służbową limuzyną z kierowcą.
- 49 12
-
2020-12-10 09:32
i własnie chc poprawic jazde rowerem, ale nie, ludzia chca zeby bylo jak bylo
gdzie tu wasza logika?
- 3 4
-
2020-12-10 09:03
Ty kurna jednak nie czytasz ze zrozumieniem
- 4 4
-
2020-12-10 09:27
Powinni wzorem włodarzy gdanskich
Zabrać jeden pas al. Zwycięstwa i przeznaczyć go dla rowerków i pieszych.... generalnie autem powinno się jeździć po za miastem, a w mieście wszelkie ulice przeznaczyć dla rowerów. Niech żyje słuszna linia gdańskich włodarzy.
- 2 1
-
2020-12-10 09:16
Ankieta powinna wyglądać tak:
Którędy powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej?
A) tak, jak chcą tego urzędnicy
B) tak, jak sugerują społecznicy
C) tak, jak w cywilizowanych miastach tzn. po obu stronach ul. Wlkp.- 6 2
-
2020-12-10 09:14
Sprawa jest oczywista
Zwęzić jezdnie do jednego pasa i miejsce dla DDR znajdzie się nawet po obu stronach :)
- 3 6
-
2020-12-10 07:24
Nikt niebędzie zmieniał stron jadąc rowerem. (2)
To dziwne rozwiązanie jest już w orłowie przy al. Zwycięstwa. W sezonie 80% Rowerzystów jedzie pod prąd lub chodnikiem.
- 34 1
-
2020-12-10 07:44
O o to właśnie chodzi żeby była ciągłość jak pisze komentujący. Sklepikarze czego nie rozumiecie? (1)
- 7 1
-
2020-12-10 09:04
Nie sklepikarze tylko społeczniacy oderwani od rzeczywistości
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.