• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: wciąż nie uruchomiono rowerów miejskich. Co z osobami, które wpłaciły już pieniądze?

Piotr Weltrowski
18 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
W teorii system rowerów miejskich powinien działać w Sopocie od 1 kwietnia. W praktyce wciąż nie można wypożyczyć roweru. W teorii system rowerów miejskich powinien działać w Sopocie od 1 kwietnia. W praktyce wciąż nie można wypożyczyć roweru.

System rowerów miejskich miał być uruchomiony w Sopocie trzy tygodnie temu, wciąż jednak nie działa. Co gorsza, osoby, które wcześniej wykupiły abonament, skarżą się, że nie mogą odzyskać swoich pieniędzy. Po naszej interwencji przedstawiciele Nextbike mają wpłacone środki zwrócić. Przy okazji sytuację tłumaczą m.in. brakiem wsparcia miasta. Z kolei urzędnicy zapowiadają kary dla firmy.



Czy miasto powinno wspierać finansowo rowery miejskie?

- Pod koniec marca, kierując się informacją zawartą na stronie Roweru Trójmiejskiego [firma Nextbike stosuje taką nazwę, chociaż wypożyczalnie mieszczą się tylko w Sopocie - przyp. red.] o uruchomieniu rowerów miejskich od 1 kwietnia, wpłaciłam kwotę 70 zł - 10 zł za start oraz 60 zł za roczny abonament - na konto Nextbike. Rowery nie znalazły się na stacjach zgodnie z ogłoszonym terminem, ale chciałam być cierpliwa. Zadzwoniłam pod koniec kwietnia pod numer wskazany przez firmę do kontaktu, jednak pani, z którą rozmawiałam, nie była w stanie podać mi terminu uruchomienia rowerów - opowiada Joanna, czytelniczka Trojmiasto.pl.

Pod koniec kwietnia wysłała ona maila z reklamacją i prośbą o zwrot wpłaconych wcześniej pieniędzy. Ponieważ nie otrzymała żadnej odpowiedzi, skontaktowała się również z firmą za pomocą Facebooka. W tym wypadku przedstawiciele Nextbike odpowiedzieli jej... informując, że na rozpatrzenie reklamacji mają 14 dni.

- Niestety, 14 dni minęło, a odpowiedzi żadnej nie ma, przelew też nie wpłynął na moje konto. Nie mogę zrozumieć, jak w taki sposób można traktować klientów - firma nie wie, kiedy rowery zostaną ustawione, nie wywiązała się z umowy i przetrzymuje moje pieniądze nielegalnie, dodatkowo nie reagując na maile. Domyślam się, że problem nie dotyczy tylko a mnie, ale również osób, które na swoich kontach mają jeszcze środki z zeszłego sezonu - mówi nasza czytelniczka.

O komentarz pytamy sopockich urzędników, którzy niespełna dwa lata temu entuzjastycznie zapowiadali współpracę z Nextbike i snuli wizję sieci nowoczesnych rowerów miejskich.

- Wiadomość o tym, że firma Nextbike pobierała od użytkowników opłaty i wprowadzała ich w błąd jest dla nas oburzająca i taką sytuację uważamy za niedopuszczalną. Będziemy domagać się od operatora natychmiastowej reakcji i zwrotu pobranych kwot na konta sopockich użytkowników - zapowiada Justyna Mazur z sopockiego magistratu.

Miasto zapowiada też, że wyciągnięte zostaną konsekwencje względem firmy obsługującej miejskie rowery. - Wielokrotnie od początku roku próbowaliśmy podejmować rozmowy z operatorem w sprawie tego, jak będzie wyglądał sezon Rowerów Trójmiejskich w 2015 roku. Niestety, bezowocnie. Po licznych próbach podjęcia dialogu miasto zgodziło się na przesunięcie startu systemu - najpóźniej w dniu 1 kwietnia. Od tego dnia Sopot ma prawo naliczać kary umowne i zamierzamy z tego prawa skorzystać, szczególnie, że docierające do nas sygnały ze strony użytkowników są bardzo niepokojące - dodaje Mazur.

Co na to przedstawiciele Nextbike?

- W tym roku sygnalizowaliśmy w rozmowach z urzędem miasta, że pilotażowy system rowerów miejskich, który został uruchomiony przez naszą firmę w Sopocie - m.in. ze względu na niewielką skalę, małą ilość stacji, brak wsparcia finansowego ze strony miasta, a w konsekwencji wyższe niż w innych miastach w Polsce ceny dla użytkowników - jest dla naszej firmy deficytowy. W związku z tym rozpoczęliśmy poszukiwanie partnerów, którzy byliby zainteresowani współpracą przy dalszym funkcjonowaniu projektu. W związku z powyższymi perturbacjami oraz w związku z niekorzystnymi warunkami pogodowymi, zdecydowaliśmy się na późniejszy start sezonu w tym roku - tłumaczy Michał Dąbrowski dyrektor ds. rozwoju i marketingu Nextbike.

Zaznacza, że firma pragnie przy tym przeprosić zarówno naszą czytelniczkę, jak i inne osoby, które znalazły się w podobnej sytuacji. Twierdzi, że firma już się z nimi skontaktowała, zlecono zwrot pieniędzy na ich konta, a dodatkowo, w ramach zadośćuczynienia, zasilono ich konta kwotą 50 zł, która może zostać wykorzystana w systemach Nextbike w całym kraju (także w Sopocie).

- Dodatkowo poinformowaliśmy państwa czytelniczkę, że od dnia uruchomienia systemu w Sopocie w tym roku, będzie ona mogła korzystać z systemu według promocyjnych warunków rocznego abonamentu, mimo że 100 proc. środków za zakup abonamentu została zwrócona na jej konto - mówi Dąbrowski.

- W związku ze skróceniem sezonu wypożyczalni rowerów miejskich w tym roku, postanowiliśmy wycofać abonamenty, a wszystkie osoby, które je wykupiły, otrzymają od nas pełny zwrot środków i podobną jak pani Joanna rekompensatę - będą mogły korzystać z wypożyczalni jakby posiadały wykupiony abonament na cały sezon, a dodatkowo otrzymają 50 zł doładowania do wykorzystania w Sopocie lub w innym mieście, gdzie działamy - tłumaczy.

Przedstawiciele Nextbike zaznaczają też, że we wszystkich pozostałych miastach w Polsce, gdzie działa ich firma, rowery miejskie, jako element transportu publicznego, są wspierane przez samorządy lub partnerów prywatnych.

- Mamy nadzieję, że po uzyskaniu wsparcia finansowego dla projektu Roweru Trójmiejskiego będziemy mogli zaproponować użytkownikom większy, bardziej funkcjonalny system i niższe, bardziej atrakcyjne opłaty - kończy Dąbrowski.

Opinie (84) ponad 10 zablokowanych

  • ... (2)

    Dziesiątki nowych kilometrów ścieżek w całym Trójmieście, Gdańsk szczycący się nagrodami i wyróznieniami dla miasta przyjaznego rowerzystom - a brak zintegrowanego systemu rowerów miejskich jest skandaliczny. Mówi się o nieopłacalnosci - w wielu miastach prawie cały kosz jest opłacany dzięki reklamom na rowerach. Brak użytkowników? A mało jest turystów, mało mamy w miastach studentów, ktorzy z pewnością by z systemu korzystali? Smutne, że nikt nie chce podjąć się takiej inicjatywy.
    PS Polecam sprawdzić nowy system w Bydgoszczy, otwarty parę miesięcy temu, a już z powodu ogromnego zainteresowania zapowiedziano otwarcie nowych stacji.

    • 4 1

    • Brak zintegrowanego systemu transportu

      Brak jednego biletu autobusowego. Nie mówcie, że metropolitalny załatwia sprawę. Raczej nie. Brak wspólnej wizji.
      Rowerki w Sopocie to najmniej istotny problem.

      • 1 0

    • W Sopocie rok temu też zapowiadali otwarcie nowych stacji. A wyszło jak zawsze.

      • 1 0

  • Czemu...

    ...juz nic mnie w tym kraju nie dziwi...

    • 0 1

  • Miasto wydaje miliony na kolejne fontanny. (3)

    A na rowery brakuje, takie to uzdrowisko.

    • 32 9

    • obiecanki cacanki....

      To nie miasta wina , że podpisalo umowę z firmą krzak...

      • 0 0

    • Puknij się w ten pusty dekiel. (1)

      Co ma piernik do wiatraka? Nie stać cię na zakup roweru? Wszystko musisz mieć za darmo? Do uczciwej roboty się weź to będzie cię stać!
      Ludziom w d*pach się przewraca, fontanny im przeszkadzają bo nie ma darmowych rowerów.

      • 5 2

      • Ale ty durnowaty dżejson jesteś..

        Z mojej uczciwej roboty 80% zabrano mi w POdatkach.

        • 0 1

  • są prywatne wypożyczalnie

    nie żebym reklamowała, ale w sezonie bez większych problemów działa kilka prywatnych wypożyczalni. jedna z firm z Gdańska (charakterystyczne żółte rowery) potrafiła w tym roku zadbać o punkty w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - czyli można. pewnie, że ceny są inne - ale każdy ma wolną wolę i może skorzystać z takiej usługi dobrowolnie - a wypożyczanie roweru w Sopocie i odwożenie go tam jest niewygodne po prostu.

    • 3 0

  • Warszawa (2)

    W Warszawie jeździ setki tych rowerów. Stacji to parkowania jest pełno na terenie całego miasta. Z tego co wiem miasto bardzo mocno wspiera ten projekt. Może by tak Sopot dogadał się z Gdańskiem i Gdynią i zrobili trójmiejski system. Byłoby pewnie taniej i stałoby się to bardziej dostępne.

    • 3 3

    • Może dlatego Sopot jest za mały na jakieś szemmrane firemki?

      Trójmiejski system?!
      Trójmiasto nie potrafi wprowadzić jednego bilety na komunikację miejską !

      • 2 0

    • Wrocław

      We Wrocławiu nextbike funkcjonuje rewelacyjnie, stacje z rowerami praktycznie w całym mieście. Pierwsze 20 minut za free, potem 2zl za godzine. Mozna?

      • 0 1

  • A co na temat powie

    pani Hajim

    • 0 0

  • firma wygrała przetarg i wtedy sie jej oplacało teraz puscili focha i twierdza ze sie nieoplaca

    To zaden problem wywalic ich i nowy przetrag rozpisac!!

    • 3 1

  • Puste trasy rowerowe i zakorkowane autami ulice. (2)

    Tak wygląda kurort Sopot. Ratusz uparcie buduje kolejne trasy rowerowe kosztem ulic dwukierunkowych dla roweru miejskiego. A rower kojarzy się z rekreacją. Z przejażdżką wzdłuż zatoki od Gdańska do Gdyni. Ale do pracy, po zakupy raczej mało kto nim jeździ.

    • 14 5

    • typowy blachosmród pisze oczym czego nie widział

      ale wazne ze głupotą sie pochwalił codziennie teraz 1000 rowerzystów jedzie ponad ale burak twierdzi ze nikt niejedzie

      • 1 0

    • komu się kojarzy, temu się kojarzy

      sprawdź statystyki na stronie rowerowy gdansk i zastanów się, co piszesz.

      • 2 0

  • Ojej

    Bo miasto nas nie dotuje, bo za mała ilość stacji (chyba liczba, bo stacje są policzalne), bo brzydka pogoda, bo pilotaż, jęczy Pan Dyrektor ds marketingu (hłe hłe ) i niedorozwoju. Panie Dąbrowski Pan nie jesteś żaden dyrektor tylko miękki wacek. Pan nie masz po prostu pomysłu. Jakoś przewidywane zawirowania i pilotaż nie przeszkodziły w nowym sezonie brać od klientów przedpłatę. Student pierwszego roku ekonomii uczy się, że usługa jest jednocześnie wytwarzana i konsumowana. Więc jak się nie jest pewnym czy jesteśmy w stanie zaoferować usługę to się jej nie sprzedaje. Proponuję dla was nową nazwę AmberBike.

    • 7 0

  • nie dajmy sie robic w bambuko !!!

    z tego co pamietam- nextbike to firma wyloniona w jakims trefnym przetargu. wobec tego rodzi sie pytanie- skoro w przetargu byly okreslone jasno warunki dzialania a teraz nie jest to realizowane- to czy za brak realizacji kontrakt przewiduje konkretnie egzekwowane kary finansowe ? miasto je podobno rozwaza- tu nie ma co rowazac tylko nalezy natychmiast egzekwowac !!! inaczej- kolejna firma bedzie robic wszystkich nas w balona a nastepni naciagacze juz sa gotowi do kolejnych "projektow" "trojmiejskich"...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum