• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: nowa nawierzchnia nadmorskiej alei

Krzysztof Koprowski
27 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W pobliżu Skweru Kuracyjnego chodnik z drogą rowerową zamienią się miejscami. Piesi będą poruszali się bliżej plaży (po prawej).
  • Na wysokości Grand Hotelu infrastruktura pieszo-rowerowa zostanie poszerzona.
  • Kolizje ruchu pieszego i rowerowego w pobliżu Grand Hotelu zostaną zminimalizowane ze względu na zamianę położenia drogi rowerowej i chodnika.
  • Istniejąca nawierzchnia drogi rowerowej oraz wyremontowany kilka lat temu odcinek chodnika. Nowy chodnik na całej długości będzie wykonany z podobnego budulca.
  • Istniejący nieremontowany odcinek al. Mamuszki.
  • Istniejący nieremontowany odcinek al. Mamuszki.
  • W tym miejscu przewidziano koniec zaplanowanych prac budowlanych.

Jeszcze przed przyszłorocznym początkiem letniego sezonu turystycznego w Sopocie powinna być gotowa nowa nawierzchnia drogi rowerowej i chodników wzdłuż plaży. Asfalt w al. Mamuszki zobacz na mapie Sopotu ustąpi miejsca kostce betonowej. Rok później w nowej odsłonie pospacerujemy po Parku Północnym.



Jak oceniasz pomysł wykonania drogi rowerowej z betonowej kostki?

Prace obejmować będą odcinek od wejścia na Skwer Kuracyjny przy molo zobacz na mapie Sopotu do okolic posesji nr 21 zobacz na mapie Sopotu, gdzie działa klub muzyczny.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane nowe chodniki z kostki betonowej, podobnej do ułożonej kilka lat temu niedaleko Grand Hotelu zobacz na mapie Sopotu (na tym odcinku nie będzie on teraz wymieniany) oraz droga rowerowa, która jednocześnie zostanie poszerzona do ok. 3,1 m.

Nowa nawierzchnia infrastruktury rowerowej może jednak nie przypaść do gustu miłośnikom dwóch kółek - będzie to niefazowana kostka betonowa (potocznie polbruk lub kostka bauma) koloru czerwonego.

Droga rowerowa z kostki betonowej



Jest to materiał, który po kilku latach ma tendencję do nierównomiernego zapadania się, a tym samym tworzenia się kałuż. Jak wykazują badania naukowe, wywołuje on też szkodliwe drgania, przenoszone bezpośrednio na ciało rowerzysty (patrz raport pod tekstem).

Dlaczego zatem Sopot tworzy infrastrukturę, z której rowerzyści będą niechętnie korzystali, choć jest ona elementem międzynarodowego szlaku rowerowego R10 wokół basenu Morza Bałtyckiego?

- Na terenie uzdrowiska Sopot, w pasie nadmorskim w strefie uzdrowiskowej A, na terenie parku nie ma pozwolenia na użycie asfaltu. Kostka betonowa niefazowana jest równie wygodna dla użytkowania, a jest bardziej odpowiednia dla charakteru miejsca i lepiej nawiązuje do historycznych nawierzchni - przekonuje Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
  • Wyremontowany fragment chodnika. Podobna nawierzchnia dla pieszych pojawi się na całej długości.
  • Wzór planowanych opraw oświetlenia.

Nowe niesztampowe oświetlenie LED



Oprócz wymiany nawierzchni, przewidziano również montaż na całej długości nowego oświetlenia z przyciągającą wzrok "skręconą" oprawą z diodami LED, a także ustawienie stojaków rowerowych oraz koszy na śmieci w pobliżu granicy z Gdynią zobacz na mapie Sopotu.

Inwestycja jest obecnie na etapie otwarcia ofert w przetargu. W części dotyczącej nowej nawierzchni wpłynęła tylko jedna oferta - gdyńskiej firmy MTM na kwotę ok. 1,6 mln zł przy planowanym przeznaczeniu na ten cel nie więcej niż 2 mln 150 tys. zł.

W części dotyczącej prac budowlanych branży energetycznej i telekomunikacyjnej, na które zaplanowano przeznaczyć nie więcej niż 650 tys. zł, wpłynęły dwie oferty: MTM - ok. 849 tys. zł oraz firmy PMP z Wejherowa - ok. 731 tys. zł.

  • Wizualizacja odnowionego Parku Północnego.
  • Wizualizacja odnowionego Parku Północnego.
  • Wizualizacja odnowionego Parku Północnego.

Park Północny w nowej odsłonie do 2019 r.



Plany sopockiego magistratu zakładają również rewaloryzację do czerwca 2019 r. całego Parku Północnego. Pojawić się mają nowe nasadzenia zieleni ozdobnej, przestrzenie do ekspozycji sztuki, pole do gry w boule, nowe ścieżki spacerowe oraz elementy małej architektury.

Przebudowie ulegnie też system odprowadzania wód opadowych. Największą atrakcją i zadaniem będzie odkrycie Potoku Grodowego, który na odcinku Powstańców Warszawy - Mamuszki nie będzie już płynął pod ziemią, lecz otwartym korytem.

Nawierzchnia dróg rowerowych i jej wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo rowerzystów from Trojmiasto.pl

Opinie (110) 5 zablokowanych

  • A w Gdyni na al.Pilsudskiego b.dobrá kostkę na drodze rowerowej będa betonowac i wymieniac chodnik

    Gdynia b. bogate miasto, Wojtek tym powinien sie zając prokurator!!!!

    • 1 1

  • MTM

    "rodzinna" firma karnowskiego i szczurka

    • 5 1

  • Tak wogóle

    Droga dla samochodów biegnąca równilegle też jest w fatalnym stanie. A ruch o wiele większy niz na ścieżkach.

    • 4 1

  • (5)

    Kostka betonowa niefazowana jest równie wygodna dla użytkowania, a jest bardziej odpowiednia dla charakteru miejsca i lepiej nawiązuje do historycznych nawierzchni - przekonuje Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
    Nie wiedziałem, że polbruk ma takie właściwości. Proponuję cały monciak nim wyłożyć. Może w Gdańsku też odkryją te nowe właściwości i całą Długą nim wyłożą...

    • 116 9

    • Czy ze względu na nawiązanie do historii będzie też zakaz wjazdu samochodami, a tylko dorożką?

      • 9 1

    • Mam teorie na temat tej kostki bauma

      Po prostu najłatwiej ją zaprojektować i to jedyne co wykonawcy umieją w miarę równo położyć

      • 15 1

    • ??

      Bardziej odpowiednia? to tam był beton?

      • 10 1

    • Nie wiem co ta pani bierze ale niech zmniejszy dawkę

      • 24 2

    • Gdynia już cała jest w polbruku. ohydne!

      • 16 2

  • Żądamy na każdej drodze rowerowej kostki bauma, naszego narodowego dobra !

    • 1 2

  • Oni są nienormalni

    Używanie tej ohydnej kostki powinno być zakazane w Polsce. Jest brzydka, słabej jakości, niewygodna. Że niby pasuje bardziej do klimatu Sopotu? Chyba w jarmarcznych snach. Co za fantasmagorie, wybrali kostkę bo jest najtańsza. Co za kijowizna. Za kilka lat będą to zrywać...

    • 18 0

  • Bez przesady (1)

    Niefazowana jest spoko (kawałek pod hotelem przy wjeździe od Gdańska do Sopotu). Gorzej z fazowana (dojazd od Jana Pawła do koła)

    • 6 5

    • chyba dla mtb. nie oszukujmy się, chodzi o to byle taniej było.
      bo nikt mi nie powie że te kostki będą lepiej wyglądać niż asfalt

      • 2 0

  • (1)

    A może by tsk zrobić dla kierowców zamiast asfaltu np. drogę żwirową? Przecież też będzie lepiej pasowała do swojskiego kurortu. A tak na serio, niech kierowcy się nie dziwią potem, że rowerzyści jeżdżą jezdnią zamiast tym produktem rowerowopodobnym.

    • 83 8

    • Żeby być "w stylu epoki", samochodziarze nie tylko powinni dostać nawierzchnię żwirową.
      W XIX w drogi robiono z makadamu, rodzaju żwiru, który pozostawał żwirem tylko poza miastem. W centrum oaryża, Londynu, czy Berlina na makadam sr*ły konie, całe dziesięciolecia, tony odchodów. Ta breja zamarzała w zimie, wysychała i śmierdząco kurzyła się w lecie, ale większą część roku była grząska, lepka i bardzo aromatyczna. I rzeczywiście jeżdżono z prędkością do 10 kmh, bo inaczej chlapało.

      • 6 1

  • Miodek na uszy (2)

    Rewaloryzacja czy rewitalizacja?

    • 6 6

    • (1)

      Polecam literaturę fachową albo chociaż Wikipedię.

      • 0 3

      • Miodek na uszy

        Nowe elementy poprawiające estetykę walory użytkowe to rewitalizacja czy rewaloryzacja? :)

        • 2 1

  • po tej kostce będą jeździć śmieciarki

    policja, strażacy, straż miejska, dostawy do barów - po roku będą koleiny jak na południowym fragmencie ścieżki w Sopocie.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum