• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: nowa nawierzchnia nadmorskiej alei

Krzysztof Koprowski
27 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W pobliżu Skweru Kuracyjnego chodnik z drogą rowerową zamienią się miejscami. Piesi będą poruszali się bliżej plaży (po prawej).
  • Na wysokości Grand Hotelu infrastruktura pieszo-rowerowa zostanie poszerzona.
  • Kolizje ruchu pieszego i rowerowego w pobliżu Grand Hotelu zostaną zminimalizowane ze względu na zamianę położenia drogi rowerowej i chodnika.
  • Istniejąca nawierzchnia drogi rowerowej oraz wyremontowany kilka lat temu odcinek chodnika. Nowy chodnik na całej długości będzie wykonany z podobnego budulca.
  • Istniejący nieremontowany odcinek al. Mamuszki.
  • Istniejący nieremontowany odcinek al. Mamuszki.
  • W tym miejscu przewidziano koniec zaplanowanych prac budowlanych.

Jeszcze przed przyszłorocznym początkiem letniego sezonu turystycznego w Sopocie powinna być gotowa nowa nawierzchnia drogi rowerowej i chodników wzdłuż plaży. Asfalt w al. Mamuszki zobacz na mapie Sopotu ustąpi miejsca kostce betonowej. Rok później w nowej odsłonie pospacerujemy po Parku Północnym.



Jak oceniasz pomysł wykonania drogi rowerowej z betonowej kostki?

Prace obejmować będą odcinek od wejścia na Skwer Kuracyjny przy molo zobacz na mapie Sopotu do okolic posesji nr 21 zobacz na mapie Sopotu, gdzie działa klub muzyczny.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane nowe chodniki z kostki betonowej, podobnej do ułożonej kilka lat temu niedaleko Grand Hotelu zobacz na mapie Sopotu (na tym odcinku nie będzie on teraz wymieniany) oraz droga rowerowa, która jednocześnie zostanie poszerzona do ok. 3,1 m.

Nowa nawierzchnia infrastruktury rowerowej może jednak nie przypaść do gustu miłośnikom dwóch kółek - będzie to niefazowana kostka betonowa (potocznie polbruk lub kostka bauma) koloru czerwonego.

Droga rowerowa z kostki betonowej



Jest to materiał, który po kilku latach ma tendencję do nierównomiernego zapadania się, a tym samym tworzenia się kałuż. Jak wykazują badania naukowe, wywołuje on też szkodliwe drgania, przenoszone bezpośrednio na ciało rowerzysty (patrz raport pod tekstem).

Dlaczego zatem Sopot tworzy infrastrukturę, z której rowerzyści będą niechętnie korzystali, choć jest ona elementem międzynarodowego szlaku rowerowego R10 wokół basenu Morza Bałtyckiego?

- Na terenie uzdrowiska Sopot, w pasie nadmorskim w strefie uzdrowiskowej A, na terenie parku nie ma pozwolenia na użycie asfaltu. Kostka betonowa niefazowana jest równie wygodna dla użytkowania, a jest bardziej odpowiednia dla charakteru miejsca i lepiej nawiązuje do historycznych nawierzchni - przekonuje Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
  • Wyremontowany fragment chodnika. Podobna nawierzchnia dla pieszych pojawi się na całej długości.
  • Wzór planowanych opraw oświetlenia.

Nowe niesztampowe oświetlenie LED



Oprócz wymiany nawierzchni, przewidziano również montaż na całej długości nowego oświetlenia z przyciągającą wzrok "skręconą" oprawą z diodami LED, a także ustawienie stojaków rowerowych oraz koszy na śmieci w pobliżu granicy z Gdynią zobacz na mapie Sopotu.

Inwestycja jest obecnie na etapie otwarcia ofert w przetargu. W części dotyczącej nowej nawierzchni wpłynęła tylko jedna oferta - gdyńskiej firmy MTM na kwotę ok. 1,6 mln zł przy planowanym przeznaczeniu na ten cel nie więcej niż 2 mln 150 tys. zł.

W części dotyczącej prac budowlanych branży energetycznej i telekomunikacyjnej, na które zaplanowano przeznaczyć nie więcej niż 650 tys. zł, wpłynęły dwie oferty: MTM - ok. 849 tys. zł oraz firmy PMP z Wejherowa - ok. 731 tys. zł.

  • Wizualizacja odnowionego Parku Północnego.
  • Wizualizacja odnowionego Parku Północnego.
  • Wizualizacja odnowionego Parku Północnego.

Park Północny w nowej odsłonie do 2019 r.



Plany sopockiego magistratu zakładają również rewaloryzację do czerwca 2019 r. całego Parku Północnego. Pojawić się mają nowe nasadzenia zieleni ozdobnej, przestrzenie do ekspozycji sztuki, pole do gry w boule, nowe ścieżki spacerowe oraz elementy małej architektury.

Przebudowie ulegnie też system odprowadzania wód opadowych. Największą atrakcją i zadaniem będzie odkrycie Potoku Grodowego, który na odcinku Powstańców Warszawy - Mamuszki nie będzie już płynął pod ziemią, lecz otwartym korytem.

Nawierzchnia dróg rowerowych i jej wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo rowerzystów from Trojmiasto.pl

Opinie (110) 5 zablokowanych

  • (2)

    Kostka betonowa jest najtańsza, najbrzydsza, najmniej wygodna i zdecydowanie nie pasuje do tego miejsca

    • 37 3

    • Jasne

      Tez tak myslalem ...ale po ofertach wow to samo... kostka wymienialna

      • 0 0

    • Tylko dlaczego nawet piesi wola chodzic nie po chodniku z szarej kostki...

      Często nawet piesi wolą iść po tej "czerwonej" ścieżce niż po chodniku obok z kostki... więc po co i dla kogo ta kostka? To się nie sprawdza... Przykład w Gdańsku do Lotniska... nawet biegają po tych czerwonych a nikt nie chce chodzić po kostce

      • 1 0

  • Miodek na uszy (2)

    Rewaloryzacja czy rewitalizacja?

    • 6 6

    • (1)

      Polecam literaturę fachową albo chociaż Wikipedię.

      • 0 3

      • Miodek na uszy

        Nowe elementy poprawiające estetykę walory użytkowe to rewitalizacja czy rewaloryzacja? :)

        • 2 1

  • a na Westerplatte deptak kolejny rok jest rozpierdzielony i nic nie wskazuje na to aby było w przyszłym roku lepiej (1)

    chyba będą tam montować nową broń naszego wspaniałego ukochanego kim....yyyy ......

    • 11 5

    • to Westerplatte jest w Sopocie?

      • 2 4

  • Granda!

    Ścieżka rowerowa powinna biec przy ulicy przed Grand Hotelem i w Parku Północnym wracać na starą trasę. W sezonie przejechać przy plaży graniczy z cudem. Zresztą poza nim również. Mając na uwadze damulki ze Stolicy, lanserów oraz paniusie z byłego NRD robiących ochoczo zdjęcia z Grandem w tle trzeba , wyprowadzić z tego miejsca prędko ruch rowerowy. Dla obu stron wpłynie to pozytywnie na zdrowie.

    • 24 7

  • Haha (6)

    Czy rowerzyści płacą podatek na swoje drogi że się tak domagają lepszej drogi?

    • 12 31

    • (3)

      A ile kierowcy płacą na drogi w miastach? Proszę o konkretne kwoty.

      • 15 3

      • (2)

        Połowa ceny zakupu paliwa to podatek, częściowo trafiający spowrotem do województwa....

        • 1 19

        • Z podatku w paliwie złamany grosz nie idzie na drogi miejskie. Dorzucają się do nich solidarnie wszyscy mieszkańcy - kierowcy, rowerzyści, a nawet babcie-emerytki, choć korzystają tylko kierowcy.

          • 19 0

        • Miasto nie utrzymuje się z podatków w paliwie.

          Drogi w mieście buduje się i utrzymuje z PITów i podatków od nieruchomości mieszkańców danej miejscowości.

          Jedynie za obwodnice płacisz więc tam sobie po niej jeździj.

          • 19 0

    • Ja płace i to nie mało z PITem, a prawie wszystko idzie na kierowców i ich fanaberie.
      Co jest mega niesprawiedliwe

      • 9 4

    • Tak, płacą podatki, też i na drogi

      • 5 4

  • Jacek, lej asfalt!

    kostka jest ohydna!

    • 25 4

  • Ale jaja ! Nie ma pozwolenia na asfalt a na badziewną kostke jest? Żenada

    - Na terenie uzdrowiska Sopot, w pasie nadmorskim w strefie uzdrowiskowej A, na terenie parku nie ma pozwolenia na użycie asfaltu. Kostka betonowa niefazowana jest równie wygodna dla użytkowania, a jest bardziej odpowiednia dla charakteru miejsca i lepiej nawiązuje do historycznych nawierzchni - przekonuje Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.

    Ale jaja ! Nie ma pozwolenia na asfalt a na badziewną kostke jest? Żenada. Kto to wymyślił?
    Może niech Monciak albo nawet molo wyłożą tandetną kostką betonową!

    • 28 3

  • Ale oprawy oświetlenia wybrali...

    Takie nowoczesne oprawy nie pasują do charakteru Sopotu. I jeszcze ta kostka polbrukowa, która niby pasuje... W Sopocie powinny być oprawy dostosowane do charakteru miejsca, stylizowane na stare, jak na głównym mieście w Gdańsku albo na promenadzie Marysieńki w Orłowie.

    • 16 1

  • "Kostka betonowa niefazowana jest równie wygodna dla użytkowania "

    Normalnie padłem ze śmiechu

    • 29 3

  • Proponuję aby autor pomysłu na remont wziął kostkę betonową i walnął się nią w głowę (1)

    Fatalna nawierzchnia dla rowerów. Gdańsk ma zdecydowanie lepszą nawierzchnię alei nadmorskiej, czyli właśnie bitumiczną, a Sopot beznadziejne kostki, po których jeździ się jak po tarce.

    • 38 3

    • Jak Ferdek Kiepski wziął "Cegłę Gutenberga".

      "Wiedza, wiedza, cegła - dobre!", aż w końcu "Cegła. Auuuuuć!". XD

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum