Sopot: nowa nawierzchnia nadmorskiej alei
Jeszcze przed przyszłorocznym początkiem letniego sezonu turystycznego w Sopocie powinna być gotowa nowa nawierzchnia drogi rowerowej i chodników wzdłuż plaży. Asfalt w al. Mamuszki ustąpi miejsca kostce betonowej. Rok później w nowej odsłonie pospacerujemy po Parku Północnym.
W ramach inwestycji zostaną wybudowane nowe chodniki z kostki betonowej, podobnej do ułożonej kilka lat temu niedaleko Grand Hotelu (na tym odcinku nie będzie on teraz wymieniany) oraz droga rowerowa, która jednocześnie zostanie poszerzona do ok. 3,1 m.
Nowa nawierzchnia infrastruktury rowerowej może jednak nie przypaść do gustu miłośnikom dwóch kółek - będzie to niefazowana kostka betonowa (potocznie polbruk lub kostka bauma) koloru czerwonego.
Droga rowerowa z kostki betonowej
Jest to materiał, który po kilku latach ma tendencję do nierównomiernego zapadania się, a tym samym tworzenia się kałuż. Jak wykazują badania naukowe, wywołuje on też szkodliwe drgania, przenoszone bezpośrednio na ciało rowerzysty (patrz raport pod tekstem).
Dlaczego zatem Sopot tworzy infrastrukturę, z której rowerzyści będą niechętnie korzystali, choć jest ona elementem międzynarodowego szlaku rowerowego R10 wokół basenu Morza Bałtyckiego?
- Na terenie uzdrowiska Sopot, w pasie nadmorskim w strefie uzdrowiskowej A, na terenie parku nie ma pozwolenia na użycie asfaltu. Kostka betonowa niefazowana jest równie wygodna dla użytkowania, a jest bardziej odpowiednia dla charakteru miejsca i lepiej nawiązuje do historycznych nawierzchni - przekonuje Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
Nowe niesztampowe oświetlenie LED
Oprócz wymiany nawierzchni, przewidziano również montaż na całej długości nowego oświetlenia z przyciągającą wzrok "skręconą" oprawą z diodami LED, a także ustawienie stojaków rowerowych oraz koszy na śmieci w pobliżu granicy z Gdynią .
Inwestycja jest obecnie na etapie otwarcia ofert w przetargu. W części dotyczącej nowej nawierzchni wpłynęła tylko jedna oferta - gdyńskiej firmy MTM na kwotę ok. 1,6 mln zł przy planowanym przeznaczeniu na ten cel nie więcej niż 2 mln 150 tys. zł.
W części dotyczącej prac budowlanych branży energetycznej i telekomunikacyjnej, na które zaplanowano przeznaczyć nie więcej niż 650 tys. zł, wpłynęły dwie oferty: MTM - ok. 849 tys. zł oraz firmy PMP z Wejherowa - ok. 731 tys. zł.
Park Północny w nowej odsłonie do 2019 r.
Plany sopockiego magistratu zakładają również rewaloryzację do czerwca 2019 r. całego Parku Północnego. Pojawić się mają nowe nasadzenia zieleni ozdobnej, przestrzenie do ekspozycji sztuki, pole do gry w boule, nowe ścieżki spacerowe oraz elementy małej architektury.
Przebudowie ulegnie też system odprowadzania wód opadowych. Największą atrakcją i zadaniem będzie odkrycie Potoku Grodowego, który na odcinku Powstańców Warszawy - Mamuszki nie będzie już płynął pod ziemią, lecz otwartym korytem.
Opinie (110) 5 zablokowanych
-
2017-12-27 09:27
"Nie ma pozwolenia" Buhahaha!! (7)
- 49 2
-
2017-12-28 10:22
Karnosiowi
nie pasuje, że jeżdżą tam na rowerach - to nie ma pozwolenia ;)
- 5 0
-
2017-12-27 10:24
(5)
sopot powinien być peryferyjną dzielnicą Gdańska albo Gdyni
- 9 7
-
2017-12-27 21:03
My go nie chcemy. Możecie go sobie przyłączyć.
- 2 0
-
2017-12-27 12:06
(3)
ale on jest peryferiami gdanska i gdyni, tylko sie stawia
- 8 3
-
2017-12-27 12:38
(1)
Dlaczego, zaraz peryferyjną...? Sopot jest centralną dzielnicą Metropolii Gdańskiej (trójmiasta, jeśli ktoś woli)....
- 3 5
-
2017-12-27 19:07
jedyna taka metropolia, która ma peryferia w środku
- 5 1
-
2017-12-27 12:41
wrogie przejęcie
- 1 2
-
2017-12-27 09:13
(5)
szkoda asfalt jest lepszy niż twardy beton
- 83 9
-
2017-12-28 09:14
Najpierwsze to korzenie drzew rozwalą kostkę,
ot pomyślunek.
- 2 1
-
2017-12-27 13:26
ale nie da się tak na nim zarobić
- 1 2
-
2017-12-27 12:06
(1)
ale urzędasa to nie obchodzi co lepsze tylko co ładnie j(w jego mniemaniu) wygląda.
- 4 3
-
2017-12-27 12:44
To kostka bauma ładnie wygląda?!
- 7 2
-
2017-12-27 10:03
I zdecydowanie bardziej estetyczny niż jakiś paskudny polbruk
- 18 3
-
2017-12-28 09:13
Chwileczkę,
ale w tekście i prezentacji autor wskazuje negatywne skutki drgań które występują przy jeździe po kostce fazowanej, a nowa nawierzchnia zostanie wykonana z kostki niefazowanej w przypadku której te drgania są znikome (a ten przywoływany przez autora jako przykład polbruk czy też baum to również kostka fazowana). Krzysztof Koprowski - merytoryka i znajomość tematu kuleje.
- 1 2
-
2017-12-28 08:42
alejki
zrobią nawierzchnie dla pieszego i rowerzysty po której potem będą jezdzić traktory i auta od zieleni które zniszczą nawierzchnię ale muszą bo trzeba porządki zrobić to zrozumiałe to niech teraz pomyślą żeby porządnie umocnić alejki
- 3 0
-
2017-12-27 10:01
(2)
Kostka betonowa jest najtańsza, najbrzydsza, najmniej wygodna i zdecydowanie nie pasuje do tego miejsca
- 37 3
-
2017-12-28 08:20
Tylko dlaczego nawet piesi wola chodzic nie po chodniku z szarej kostki...
Często nawet piesi wolą iść po tej "czerwonej" ścieżce niż po chodniku obok z kostki... więc po co i dla kogo ta kostka? To się nie sprawdza... Przykład w Gdańsku do Lotniska... nawet biegają po tych czerwonych a nikt nie chce chodzić po kostce
- 1 0
-
2017-12-28 05:14
Jasne
Tez tak myslalem ...ale po ofertach wow to samo... kostka wymienialna
- 0 0
-
2017-12-28 07:31
kostka jest brzydka i niepraktyczna.
asfalt też może być ładniejszy. Na przykład może być w kolorze ceglastym, albo można też iluminować nawierzchnię. akurat w tym miejscu by się przydało. a ta kostka to chyba ukłon w stronę znajomych z hurtowni.
- 6 0
-
2017-12-27 11:22
Wszyscy sie tak plują ale urzedasom wcale niechodzi oto ze asfalt jest zły tylko ze kosztuje 10razy wiecej i to jest ukryty (2)
powód .
Asfalt jest najlepszy niema porównania z kostką choc w gdańsku na Hallera do opery mineło 6miesiecy a juz jest zapadniety popekany.Bo jak zatrudnia sie firme krzak a inspektorzy nadzoru z urzedasami BRG maja to gdzies to takie są efekty!!- 15 7
-
2017-12-28 05:17
Ogarnij sie
Prokuratura jak masz dowody albo grzywna ze sie pomyliłeś
- 0 0
-
2017-12-27 13:45
ta na Hallera od nowości była krzywa. wiec pewnie słabo podsypkę ubili i się zapada
- 2 1
-
2017-12-28 00:23
Za kostke - nie glosuj na nich!
Za kostke ten co zadecydowal winien jezdzic po niej do konca zycia. Kazdy zdroworozsadkowiec nie powienien glosowac na te ekipe w przyszlych wyborach.
A lampki nowe swieca do gory, tak by tlum nidgy nie widzial gwiazd. Po co im jakies sny i marzenia.
Alexander- 5 0
-
2017-12-27 09:21
(4)
Wydawanie pieniędzy tam gdzie nie trzeba; asfalt jeszcze kilka dobrych lat by posłużył, ale co Jacek kadencję kończy to swoim (MTM) trzeba dać zarobić przecież.
- 40 47
-
2017-12-27 19:44
Nie da się jeździć tym asfaltem nawet na rowerze
- 3 0
-
2017-12-27 09:47
(2)
Ten asfalt jest już w słabej kondycji, wygodnie można tylko środkiem jechać.
- 12 2
-
2017-12-27 10:05
(1)
Już lepszy ten asfalt niż nowy polbruk
- 12 10
-
2017-12-27 13:28
za 3 lata będzie można położyć asfalt
bo już nawet chodzić się tam nie da. O to chodzi, a kostka chyba drożej w Polsce wychodzi od asfaltu.
- 4 1
-
2017-12-27 14:56
(2)
Lepiej żeby wymienili te zaokrąglone kostki od molo w Sopocie do granicy z Gdańskiem. Szoska trochę tam tłucze...
- 13 0
-
2017-12-27 16:40
szoska to jedzie jak po schodach! (1)
- 3 0
-
2017-12-27 19:00
"dy dy dy dy"
mój mieszczuch nie lepiej, może nie jak po schodach, ale wibracje też mu szkodzą
zastanówmy się czy kostka ma JAKĄŚ zaletę, jakąkolwiek, oprócz korupcyjnych?
np, w deszcz, jak są dobrze zmiecione liście, kostka trochę lepiej odprowadza wodę (rowkami), niż polacko położony asfalt z koleinami i bez wypukłego profilu
np. mniej śmierdzi w momencie kładzenia
np. unikają jej rolkarze, dla nich te rowki to są wilcze doły
np. jest pracochłonna, więcej ludzi ma przy niej pracę
a teraz: kto z Was wierzy, ze to te zalety, a nie walory korupcyjne kierują Kranosiem?- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.