• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: będzie parking dla rowerów i nowe ścieżki

Piotr Weltrowski
31 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dziś najwięcej dróg rowerowych znajduje się w dolnym tarasie Sopotu. Teraz jednak pojawią się nowe ścieżki, m.in. w centralnej części miasta i na Brodwinie. Dziś najwięcej dróg rowerowych znajduje się w dolnym tarasie Sopotu. Teraz jednak pojawią się nowe ścieżki, m.in. w centralnej części miasta i na Brodwinie.

Sopoccy urzędnicy ogłosili przetarg na budowę parkingu dla rowerów przy stacji SKM Sopot Kamienny Potok oraz ułożenie ponad dwóch km nowych dróg rowerowych. Jeżeli znajdą się wykonawcy, prace rozpoczną się już w maju.



Mapa z istniejącymi i planowanymi drogami rowerowymi w Sopocie. Mapa z istniejącymi i planowanymi drogami rowerowymi w Sopocie.
Parking ma być zgodny z ideą "bike & ride", czyli pozwalać na dojazd do przystanku kolei rowerem, pozostawienie jednośladu przy przystanku i zabranie go po powrocie. Powstać ma przy wejściu na stację od strony ul. Kujawskiej zobacz na mapie Sopotu. Znajdą się na nim miejsca dla 40 rowerów.

Przetarg dotyczy także budowy trzech nowych odcinków sopockich ścieżek dla rowerów. - Powstać ma m.in. droga rowerowa wzdłuż ul. Kolberga, na odcinku od ul. Cieszyńskiego do osiedla Brodwino. Przewidziana jest też budowa dróg wzdłuż ulic Winieckiego i Sobieskiego oraz Kościuszki i Chopina - mówi Grażyna Brunn-Miętkiewicz z Referatu Projektów Finansowanych z Funduszy Europejskich i Krajowych w sopockim magistracie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę prac, to rozpoczną się one już 12 maja i potrwają do końca września. - O kosztach tego etapu inwestycji na razie nie ma co mówić, bo poznamy je dopiero po zakończeniu przetargu i wyborze najkorzystniejszej oferty - dodaje Brunn-Miętkiewicz.

I parking, i ścieżki powstaną w ramach, obejmującego także Gdańsk i Gdynię, programu rozwoju komunikacji rowerowej w Trójmieście. Cała inwestycja współfinansowana jest przez Unię Europejską, która pokrywa aż 70 proc. kosztów realizowanego od 2007 do 2013 roku projektu, którego łączna wartość szacowana jest na blisko 7,8 mln zł.

W jego ramach już wcześniej powstały w Sopocie drogi rowerowe wzdłuż ul. Rzemieślniczej i wzdłuż al. Niepodległości. Do końca roku 2013 powstaną też kolejne ścieżki: wzdłuż ul. Sobieskiego oraz wzdłuż tzw. Skarpy Sopockiej. Przewidziana jest także budowa dwóch kolejnych parkingów z miejscami dla 30 rowerów każdy.

Opinie (119) 4 zablokowane

  • dobre zdjęcie i niezabezpieczona ścieżka, w tym miejscu i w kierunku mola piesi

    walą się notorycznie pod jadące rowery, trzeba postawić tam jakieś słupki albo niech Straż kasuje pieszych za łażenie po drodze rowerowej. Ja już kilkunastokrotnie miałam szansę przejechać latające bachory i snujących się bezrozumnie turystów

    • 1 2

  • najwięcej rowerzystów jeździ wzdłuż głównej osi komunikacyjnej od skrzyżowania z Czyżewskiego

    i dalej wzdłuż Alei Niepodległości do skrzyżowania w okolicy ulicy Reja

    dlaczego nie przewiduje się tam budowy drogi rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszych, których jest tam na lekarstwo?

    Budowa drogi wzdłuż Rzemieślniczej i Winieckiego to strata kasy

    • 1 0

  • Brawo dla Straży

    Wreszcie na Rzemieślniczej pojawiły się blokady na kołach pojazdów,które najlepsze miejsce do zaparkowania znajdywały na ścieżce.

    • 0 0

  • jak bezpiecznie zjechać rowerem nad morze?

    cieszę się, że w końcu na Brodwinie powstanie porządna ścieżka rowerowa, ale problem bezpiecznego dojazdu rowerem z Brodwina nad morze nie będzie nadal rozwiązany.

    • 1 0

  • A kto wykorzystuje rower (3)

    w celach użytkowych, a nie od niedzieli, tudzież w celach marketingowych?

    • 0 3

    • Ja (1)

      Niemal cały rok - do pracy, po 14 km w jedną stronę :) I ciągle żyję, mimo ścieżek rowerowych projektowanych przez szalonych architektów ;)

      • 2 0

      • G

        Brawo! Ja też

        • 1 0

    • Gdyby ścieżki rowerowe tworzyły choć w miarę spójny system komunikacyjny to na pewno było by wiele osób które wolałyby swobodnie jeździć rowerem niż tłoczyć się w kolejkach, autobusach, trajtkach czy tramwajach, nie wspominając o staniu w korkach bryką. Sam przez ostatnie 2 lata jeździlem do pracy rowerem ale właśnie z powodu braku ścieżki rowerowej i kretyńskiego usytuowania progów zwalniających (patrz m.in. próg na dole ul. Swarzewskiej w Gdyni - od czasu zamontowania spowodował już co najmniej 10 wypadków - także śmiertelnych) gdy "zafundowałem" sobie protezę stawu barkowego musialem przeprosić się z komunikacją miejską - choć i tak jestem w niezlej sytuacji bo nie muszę jeździć do pracy samochodem. I uważam, że właśnie umożliwienie codziennego użytkowania roweru jest znacznie ważniejsze niż oderwane od jakiejkolwiek komunikacji "ścieżki rekreacyjne".

      • 2 0

  • świała dla rowerzystów

    dlaczego buduje się ścieżki dla rowerzystów bez świateł dla nich? bardzo często widzę jak piesi po przejściu skrzyżowania "na zielonym" wchodzą prosto pod koła rowerów, których czerwone światło dla samochodów nie obowiązuje, a które pędza na złamanie karku...

    • 0 1

  • prymaaprylis.

    • 0 0

  • ścieżki są, ale (9)

    np. tej przy Rzemieślniczej w Sopocie to przez całą zimę NIKT, ANI RAZU nie odśnieżył
    w efekcie rowery (jeśli w ogóle jeździły) to po jezdni lub chodniku...
    parkuję tam codziennie, bo tam pracuję i wiem, że tak było...

    ba - na całej drodze nie ma żadnego znaku pionowego - w efekcie auta parkowały na drodze rowerowej i bardzo słusznie, bo nie było wiadomo, że ona tam jest...
    co jakiś czas jest znak poziomy, ale i tak był zasypany śniegiem

    • 31 7

    • No i bardzo dobrze (6)

      Zimą odśnieża się drogi a nie ścieżki rowerowe.

      Tak samo lepiej zrobić z nich zimą parking dla samochodów które są niż ścieżkę dla jednego idioty na miesiąc, który będzie się przebijał rowerkiem przez zaspy.

      • 10 19

      • Misiu, żyjemy w Europie (3)

        Tu priorytetem w dużych miastach jest transport zbiorowy i rowerowy - rowerowy także zimą i także w miastach o gorszym klimacie niż Trójmiasto (np. Sztokholm). Docelowo (do 2030 r. jeśli chodzi o samochody ciężarowe, a do 2050 osobowe, jak przewiduje ostatnia strategia rozwoju Komisji Europejskiej) transport spalinowy ma być całkowicie wyeliminowany z centrów miast. Tak więc jeśli ci się to nie podoba, to rozejrzyj się za innym kontynentem - Obwód Kaliningradzki blisko, a już Moskwa to w ogóle raj dla blachosmrodziarzy (czytaj: takie same korki jak w Polsce, tylko na 8-pasmowych obwodnicach, więc samochodziarze mogą sobie robić dobrze stojąc na takich wielkich drogach).

        • 15 3

        • Wcale nie jest tak różowo

          Nie do końca prawda. W tym roku w Berlinie (grudzień - styczeń) nie było metra odśnieżonego pasa rowerowego. Zresztą chodnika też nie (tam ubijają i posypują grysem). Pozdrawiam.

          • 0 1

        • Nie przesadzaj.. (1)

          w 2050 r. nie wiadomo, co będzie. Ale na pewno nie będzie Komisji Europejskiej.

          • 3 5

          • a ja myślę, że bardziej prawdopodobne będzie to, że już za pięć lat będziesz miał brzuszek

            uniemożliwiający poczekanie na autobus na przystanku bez bólów kręgosłupa.

            wsiądź na rower i wypłyń na głębię, a nie snuj bezzasadnych proroctw.

            • 1 2

      • właśnie chodzi o to, by się nie przebijać przez zaspy

        dlaczego obrażasz zwykłych ludzi którzy ci żadnej krzywdy nie robią?

        nawet idiotom należy się szacunek.

        Dla niektórych idiotyzmem jest spędzanie kilku kwadransów na odśnieżanie własnej bryki po to, by przejechać do pracy mniej niż 2 kilometry - na rowerze się to zrobi w mniej niż 10 minut.

        • 2 1

      • tylko ze sluzby odpowiedzialne za odsniezanie dostaly od miast apieniadze takze za odsniezanie sciezek rowerowych. Cala zime jednak ich nie odsniezali czy teraz ktos z miasta kaze im oddac te pieniadze?

        • 2 2

    • oznakowanie

      To musieli ukraść, bo w listopadzie były znaki:
      https://picasaweb.google.com/lh/photo/Ih6gue975-Ed4aHskJtIdw?feat=directlink
      https://picasaweb.google.com/bonozekker/DrogiRowerowe#5538196025828144290
      https://picasaweb.google.com/bonozekker/DrogiRowerowe#5538196035246539234

      Inna sprawa, że całość zrobiona bez sensu i niepotrzebnie.

      • 0 0

    • Przy Rzemieślniczej nie ma ścieżki

      Ścieżka musi mieć oznakowanie poziome i pionowe (w praktyce wprawdzie wiele ścieżek nawet w Gdańsku nie ma obu rodzajów oznakowań naraz, ale przynajmniej jeden musi być). W tej chwili to po prostu chodnik częściowo położony czerwoną kostką, a to jeszcze niczego nie znaczy. Zresztą na dużych odcinkach Rzemieślniczej nie ma przecież w ogóle chodnika, tylko pobocze, więc nie ma o czym mówić.

      Droga rowerowa wzdłuż Rzemieślniczej jest w tej chwili zdecydowanie najbardziej potrzebną drogą w Sopocie, lecz proponuję brać przykład z Gdańska i zamiast utrudniać życie pieszym (zabierając im przestrzeń), utrudnić je benzyniarzom - przez wydzielenie pasów rowerowych na jezdni, bo Rzemieślnicza jest ulicą o na tyle uspokojonym ruchu, że jest dość bezpieczna (ja tam zawsze pomykam jezdnią). Jest to tańsze, a na Zachodzie bardzo popularne (widziałem w Berlinie). A dokończenie "zwykłego" chodnika jest też swoją drogą potrzebne.

      • 6 1

  • Wspaniala inicjatywa. Jendak drobna sugestia sie nada - moze Os. Odpowiedzialne potraktuja WRESZCIE sprawe powaznie i 'sciezki' wylozą płaską kostką, tak, jak uczynil to gdansk. Bo ten bruk (wybornie uwieczniony na zdjeciu) nadaj sie wyłacznie dla piechurów. Pozdrawiam

    • 3 0

  • Proszę, nie nazywajcie Dróg Dla Rowerów (DDR) ścieżkami

    ścieżki to są w lesie.
    Trzymajmy się porządnego nazewnictwa.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum