• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Spacerowej, ale tylko w jednym kierunku

Maciej Naskręt
17 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Według kierowców rowerzyści na ul. Spacerowej w Gdańsku to poważny problem. Często trudno ich wyprzedzić. Według kierowców rowerzyści na ul. Spacerowej w Gdańsku to poważny problem. Często trudno ich wyprzedzić.

Na ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku powstanie droga dla rowerów. Z braku miejsca prawdopodobnie jednokierunkowa, z Osowy do Oliwy. Czy w przeciwną stronę - pod górę - rowery zabierze autobus miejski?



Jeszcze w tym roku powinien ruszyć przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy ścieżki rowerowej, która połączy Osowę z Oliwą w Gdańsku. Trwają uzgodnienia, jak ma wyglądać nowa ścieżka.

Jeśli gdańscy urzędnicy nie porozumieją się z władzami Lasów Państwowych odnośnie wydzielenia działki, po której będzie mogła pobiec nowa pełnowymiarowa ścieżka przy ul. Spacerowej, rowerzyści zajmą część istniejącego pasa drogowego.

- Będziemy musieli wydzielić część ul. Spacerowej i wykonać na niej ścieżkę tylko w relacji do Oliwy - mówi Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Dlatego rozważamy, by droga powrotna, czyli pod górę, mogłaby odbywać się autobusami miejskim- dodaje.

Jeśli okazałoby się, że faktycznie należy wybrać projekt wąskiej ścieżki wspartej linią autobusową, wymagałoby to nawet zakupu nowego, albo modernizację dotychczasowego taboru autobusowego. Nie ma bowiem możliwości, by na tyle obecnie kursujących autobusach zamontować bagażniki dla rowerów. Pojazdy stałyby się zbyt długie. Stąd w rachubę wchodzi zmiana wnętrza pojazdu, by pomieścił rowery.

Czy budowa drogi dla rowerów wdłuż ul. Spacerowej to dobry pomysł?

Wiele osób z Osowej do Oliwy podróżuje rowerem też przez las, ale ul. Kościerską zobacz na mapie Gdańska. Jest to krótsza trasa względem równoległej ul. Spacerowej i w dodatku jest nieuczęszczana przez samochody. Dlaczego nie zdecydowaliście się na budowę ścieżki w zacisznym miejscu?

- Badania liczby rowerzystów pokazują, że na ul. Spacerowej i ul. Kościerskiej jest identyczne natężenie ruchu. Zaletą ul. Spacerowej jest możliwość wykorzystania istniejącej już infrastruktury, m.in. oświetlenia - mówi Kitliński.

Przypomnijmy, że aktualnie dwukierunkowa droga dla rowerów przy ul. Spacerowej wiedzie od leśniczówki Renuszewo do ul. Stary Rynek w Oliwie.

Inwestycja na ul. Spacerowej będzie realizowana i finansowana w ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej na lata 2007-2013. Koszt całego projektu oszacowano na kwotę ok. 87 mln zł. Nieco ponad połowę tej sumy sfinansuje Unia Europejska. Do tej pory z projektu powstały drogi rowerowe m.in. w ciągu ul. Wyzwolenia, ul. Rybińskiego czy w kierunku Stogów.

Opinie (235) 2 zablokowane

  • A co z przejazdem przez Obwodnicę? (9)

    Na razie przejazd przez węzeł Wysoka rowerem to jak przejście prze linię frontu... tam musi powstać wydzielona kładka pieszo-rowerowa, inaczej komunikacyjny sens tej drogi rowerowej jest niestety wątpliwy.

    • 63 3

    • (6)

      po pierwsze nie "wszyscy".
      po drugie niektórzy jeżdżą Kościerska, bo czasem mimo tego, że mają dalej wolą nadłożyć kilka km niż dzielić wąską drogę z tirami i śpieszącymi się do pracy przedstawicielami handlowymi.
      Tam się jedzie bezpiecznie tylko gdy samochody stoją rano w korku.
      Jak pojawi się infrastruktura na Spacerowej to i więcej użytkowników się pojawi.

      • 30 4

      • helol (3)

        na koscierskiej jest x do potegi ntej czystsze powietrze - poczatkujacy rowerzysci racza o tym drobnym fakcie zapominac

        • 2 0

        • (2)

          oho niektórzy wolą zapach odchodów ludzkich i końskich
          od spalin

          zapaszek koło studzienek kanalizy z Owczarni urywa na Kościerskiej nos.

          • 0 0

          • Fakt, Ta dolinka powinna się nazywać (1)

            Doliną Śmierdzącej Kanalizacji a nie Czystej Wody, w dodatku kiedyś po ciemku mało co nie wpadłem do studzienki bo menele żeliwna dekle za... do złomowca odwieźli

            • 0 0

            • w zimie kiedyś wrąbałem się na biegówkach do studzienki. pięć szwów na lewej łydce... aua...

              • 0 0

      • (1)

        kościerską jest szybciej, bo jest niemalże po prostej wytyczona, nie wiem gdzie to nadkładanie drogi, chyba że jedziesz do reala lub ramacasto :)

        • 1 2

        • nadkładanie drogi - zależy, skąd startujesz.
          jak z okolic Kielnieńskiej, to to przez Owczarnię jednak średnio po drodze :)

          • 6 0

    • No co ty? Budyń na 100 baniek do wydania... (1)

      a że system ścieżek jest niezborny i nieużyteczny. Kogo to obchodzi?

      • 1 3

      • a może wystarczył by mały tunel,
        przy okazji nocami dziki i sarny by łaziły tamtędy
        i nie wpadały by śmierdzielom pod koła?

        • 0 0

  • "Przypomnijmy, ...

    że aktualnie dwukierunkowa droga dla rowerów przy ul. Spacerowej wiedzie od leśniczówki Renuszewo do ul. Stary Rynek w Oliwie."
    No, niezupełnie - biegnie dalej do Al. Grunwaldzkiej, przez co ma połączenie z gdańską siecią dróg rowerowych.

    • 1 0

  • Państwo włodarze, może tak od razu budować nowe arterie drogowe komplementarne -

    dla samochodów, ewentualnie tramwajów, rowerów i pieszych, a nie poźniej coś dobudowywać dla cyklistów. I dopiero na koniec całość uzupełnić zielenią.
    Do władz Gdyni - czemu po modernizacji Wiśniewskiego nie pobudowano od razu wydzielonej ścieżki rowerowej ?

    • 1 1

  • (9)

    Nie bardzo rozumiem po co ścieżka po ul Spacerowej, jak wszyscy jeżdżą ul Kościerską przez las, wystarczyłoby tylko tam trochę wyrównać drogę, bez żadnej ścieżki, wystarczy dróżka szutrowa i byłoby ok.

    • 52 16

    • SZUTER (2)

      nie każdy rower pojedzie po drodze szutrowej....

      • 2 1

      • (1)

        Jak komuś nie odpowiada szuter w lesie, to niech sobie jedzie po asfalcie na przedłużeniu ul. Reja w Sopocie.

        • 1 1

        • i ma nakładać drogę ?

          • 0 0

    • wszyscy jeżdżą? chyba za karę

      • 0 0

    • No to pomyśl i zrozum, że nie każdy ma odpowiedni rower żeby jechać przez las.

      Problem jest zwłaszcza zimą a tego żadne utwardzenie nawierzchni, do końca nie rozwiąże. Żeby taka droga przez las mogła pełnić funkcje komunikacyjne to ktoś musiałby cały rok o nią dbać, czyścic, odśnieżać itp. a to (niestety) w praktyce nie realne, przynajmniej obecnie.

      Z tego powodu potrzebne jest jakieś rozwiązanie wzdłuż ul. Spacerowej. Teoretycznie wystarczyłoby wyasfaltowane pobocze jednak w takim wypadku pewnie znów problem będzie zimą ponieważ będzie tam zalegać górka zgarnięta z jezdni...

      • 3 1

    • Poszerzyć Kościerską dla tirów a rowery puścić po Spacerowej (3)

      dróżka szutrowa będzie OK

      • 9 4

      • !!! (2)

        Nie wszyscy mają rowery górskie przepraszam bardzo.
        Ja chcę jeździć spacerową moją wyczynową kolarzówką.
        Na pewno nie jakąś drogą szutrową.

        • 7 2

        • a ja chcę iść pieszo z wózkiem dziecięcym! (1)

          w końcu MAM PRAWO!

          • 1 2

          • polacy-jesteśmy-straszni

            I zgodnie z prawem możesz iść Spacerową z wózkiem dziecięcym, tyle że lewym poboczem jako pieszy. Masz pełne prawo. Jako pieszy jesteś pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego.

            • 5 0

  • No Panie Oficerze Rowerowy (4)

    jak zwykle Oficer Rowerowy w akcji. Dziwie się że Włodarze Gdańska zezwalają na te jego fanaberie. Może ktoś upomniał tego Pana że tu nie Holandia, a na rowerze jeżdzą ludzie w okresie wiosenno jesiennym. Pomysły Gdańskiego Oficera rowerowego są niebezpieczne i nie zgodne z obowiązującymi normatywami. Tylko czekać jak będzie ofiara śmiertelna a wtedy to Pan Prokurator wyjaśni temu panu gdzie popełnił błąd ale na sali sądowej

    • 22 136

    • Co znaczy nie Holandia ? Oprócz tego że jestem Polakiem, jestem też człowiekiem

      i nie odcinaj mnie w takim razie od dorobku Zachodu w dziedzinie jeżdżenia na rowerach.
      Przypomnę ci także, iż zwycięstwo Powstania Warszawskiego (bo o to walczyli, nie o klęskę) oznaczałoby przynależność do niego (4.06.1989 wróciliśmy de facto do ustroju o jaki walczyli - demokracji i rynku). Gdyby wtedy wygrali nie byłoby 45 lat komunistycznego spustoszenia i wynikłego z niego obecnego stanu gospodarczego i marnych zarobków większości - słowem gdyby wygrali zarabiałbyś 4 a nawet i więcej razy więcej niż obecnie (i Kulczyk i jemu podobni mieli by dochody też dużo większe - nie przypadkiem najwyższa liczba bogatych jest tam gdzie przeciętni pracobiorcy biorą wysokie pensje, czyli w USA i w ogóle na Zachodzie).
      Więc nie gadaj że tu nie Holandia.

      • 1 0

    • wiosna-lato-jesien to 3/4 roku. czyli wiekszosc:) nie warto zorganizowac bezpiecznej trasy tak zeby nie bylo ofiar nie tylko smiertelnych; moim zdaniem warto.
      pozdrawiam serdecznie,
      rowerzystka

      • 8 0

    • :)

      troll

      ...czy na prawdę totalny głupek?

      • 8 0

    • głupi czy tylko udajesz i to niejest ani pomysł ani inicjatywa oficera rowerowego

      w Gdańsku on występuje tylko jako rzecznik budynia w sprawach rowerowych.I jeszcze jedno trolu z jakimi normami jest niezgodne ?Konkrety podaj.Ty nietylko szaraczek jestes ale i prowincjusz.Takie rdogi to norma araczej podstawowy standart naw całej UE i nie tylko !! a ta droga miała byc wybudowana od samego poczatku

      • 22 5

  • dlaczego jednokierunkowa?

    Super pomysł z nową ścieżką, ale dlaczego jednokierunkowa? Przecież to nie ma sensu. Jeśli ktoś jedzie na rower, to nie po to, aby jeździć nim autobusem. To się nie sprawdzi i rowerzyści i tak będą jeździć w obu kierunkach. Trzeba znaleźć takie rozwiązanie, aby zrobić ścieżkę dwukierunkową. Jeżeli coś robimy, zróbmy to dobrze! A nowa ścieżka, to na prawdę super sprawa.

    • 1 0

  • ścieżka rowerowa na Spacerowej - zły pomysł (5)

    POPIERAM pomysł poprawienia Kościerskiej - małym kosztem można ją poprawić, ważniejsza jest kładka, aby dostać się do Osowej. Osoby, które decydują o czymkolwiek, powinny przejechać rowerem z Osowej do Oliwy i wykonać także drogę powrotną. Moje doświadczenie jest następujące - jadąc ścieżką rowerową na Spacerowej można umrzeć od smogu - nie da się tam oddychać, gdy samochody jadą w korku, rowerzysta wdycha same spaliny.
    ando

    • 2 1

    • sam jesteś zły pomysł

      • 0 1

    • Tak być musi. Z prostej przyczyny. Lepiej wziąć 5 razy w łapę od różnych "najtańszych' wykonawców, którzy wygrywają przetargi najniższą ceną, niż pozwolić wygrać tym, co dać nie chcą.

      • 0 0

    • spaliny wdychają siedzący w samochodach (1)

      często o tym nie wiedząc

      • 1 0

      • szroty - owszem

        mój autyzm ma klimę z zamkniętym obiegiem powietrza
        i kosztował 23tyś nówka sztuka w salonie rok temu

        • 0 0

    • Powinny być obie drogi. Spacerowej wystarczyło by wyasfaltować jeszcze po 1 m po obu stronach, dla rowerzystów. A dla samochodziarzy tunel pod Pachołkiem i przejazd bez świateł koło obwodnicy (W zimie jak TIR na tych światłach stanie, to pod górę nie ma szans znów ruszyć...)

      Kościerska powinna zostać wyasfaltowana cienkim asfaltem, może nie być dopuszczona dla szerszej publiki, a dostępna tylko dla karetek PR i SP, i dla rowerzystów... i tak prędzej czy później będzie trzeba ją odemknąć, po co zwlekać?

      • 3 0

  • IDIOCI, WSZĘDZIE IDIOCI

    • 0 1

  • wypadało by napisać (19)

    że LP robią szutrówkę z Renuszewa do Owczarni

    • 23 0

    • a dlaczego nikt o tym nie pomyslal kiedy modernizowali spacerowa?????? (10)

      A teraz wymyslaja cuda na kiju z autobusami.... ech, Polska...

      • 16 1

      • (9)

        Od początku remontu było wiadomo, że konieczne będą przeróbki.
        Jak zwykle Polak mądry po szkodzie.
        Jak by nie można było od razu wybudować tej drogi.
        Oczywiście teraz głupie gadanie, że mało miejsca.
        Ręce opadają na nasze władze..

        • 10 1

        • Od początku było wiadomo (8)

          że obojętnie co się nie zrobi, to korków się nie zlikwiduje, bo ludzi i samochodów przybywa. To się nazywa rozwój. Aby do kryzysu i do wojny

          • 2 5

          • idiotów nie sieją, sami się rodzą (7)

            nawet jak się mianują matematykami. W USA liczba przejazdów samochodami maleje już od 8 lat. Wielu młodych ludzi rezygnuje z posiadania prawa jazdy, ponieważ samochód tam już nie kojarzy się z wolnością ale uzależnieniem mentalnym i finansowym.

            • 4 0

            • Brzmi mądrze, ale jakoś nie wierzę, żeby (6)

              w jakimś kraju ludzie rezygnowali z samochodów bardziej niż je kupowali. Co prawda 30% mieszkańców NYC ma samochód, a w Sopocie jest więcej samochodów niż mieszkańców, ale jakoś nie zauważyłem zmiany, choćby w mediach.

              • 2 0

              • (5)

                Spójrz, jak wyglądają duże miasta np. w Holandii czy Danii - transport zbiorowy i rowery. Nie chodzi o to, że ci wszyscy ludzie w ogóle nie mają samochodów, tylko nie jeżdżą nimi do pracy.

                • 6 0

              • Tak (4)

                W Kopenhadze w ogóle nie ma korków, a w Berlinie są mniejsze niż w Warszawie czy Moskwie. Świadczy to oczywiście o poziomie rozwoju społecznego i mentalnego. Niemniej jednak nie wierzę, w to aby w USA liczba przejazdów od 8 lat samochodami malała. A przykłady podane przez ciebie i mnie to są tylko kropki na mapie świata

                • 3 0

              • co do Berlina i Kopenhagi.... (1)

                .... wjazd do centrum jest płatny (winiety / pozwolenia itp) to i korki mniejsze

                • 0 0

              • Wyobrażasz sobie to w Polsce?

                Chociaż, kto wie. Parę lat temu opisywano pierwszy buspas w Trójmieście, a jad wylewał się z ekranu hektolitrami. Pełen przekrój wyzwisk od gejostwa, oszołomstwa, lewaków, moherów i wielu innych egzotycznych formacji. A dziś? Jakoś cicho.

                • 0 0

              • (1)

                A jednak to prawda - ilość mil przejeżdżanych w USA od paru lat stale maleje:
                www.advisorperspectives.com /dshort/updates/DOT-Miles-Driven.php

                niewielka zmiana ale trend jest wyraźny i należy się z niego cieszyć :)

                • 2 0

              • A to ciekawe

                Rzeczywiście, ale Chiny, Rosja i Polska to wyrównają

                • 3 0

    • (7)

      To jest nie normalne.
      Teraz wystarczy, że Nadleśnictwo się nie zgodzi i d*pa blada.
      Powinno być prawo, które oddaje w takich przypadkach prawo do przejmowania działek tudzież wykupu na poczet nowych dróg.

      By żyło się lepiej !

      • 3 4

      • Powinni auta wykupywać (5)

        i na złom oddawać by zmniejszyć korki a ludzi siłą do komunikacji miejskiej upychać. Same plusy zmniejszenie korków, mniej kasy na remonty dróg (skoro mniej aut by jeździło), kasa w budżecie ze złomu aut, no i zyski ZTM, zdrowsze i czystsze powietrze, jedyny minus to mniejsze wpływy z podatków od paliwa.

        By żyło się lepiej

        • 2 1

        • Ludzi sila

          upychac do komunikacji miejskiej? co jest

          • 0 0

        • Marzenie (3)

          Nie ma na to szans. Ludzie kochają samochody orgiastycznie

          • 0 1

          • tak, kochaja

            No i co ?

            • 0 0

          • nie wszyscy (1)

            znam wielu rozsądnych kierowców

            • 1 1

            • Zgoda

              Ale to jest tak jak niby z ekspansją cyklizmu. Nawet chyba na tym portalu parę dobrych lat podano informację, że w Trójmieście liczba rowerzystów wzrosła o 50% w przeciągu dwóch lat. Zapomniano tylko dodać, że liczba samochodów wzrosła o 200%

              • 4 0

      • I w pierwszej kolejności

        przejęli by twoją działkę i z niej by ciebie wywalili i postawili tam hipermarket, albo yuppiegetto. Jestem za.

        • 3 0

  • Jaki debilizm (9)

    Jak ma być jednokierunkowa (co też jest dość chore) to tylko pod górę!!! Bo pod górę rowerzysta jedzie powoli i blokuje jezdnię bardziej. W dół jedzie znacznie szybciej i wtedy po ulicy.
    Czy tam w ogóle ktoś myśli?

    • 38 0

    • Co to za różnica

      Czy w górę czy w dół jak i tak wymalują kreskę na jezdni, która będzie udawała ścieżkę rowerową, samochody i tak będą musiały wyprzedzać rowery, a barany z UM będą się cieszyć, że miasto się cudownie rozwija bo ma kolejne km ścieżek rowerowych

      • 0 1

    • jest dokładnie odwrotnie... (7)

      wbrew temu co się nieustannie powtarza na trujmiasto.pl. Pas jezdni
      na spacerowej jest tak szeroki że bez problemu nawet samochód ciężarowy
      i autobus wyprzedzi rower (jadący jak na zdjęciu czyli po prawej krawędzi pasa).
      W dół natomiast jest gorzej: rower zwykle jedzie bliżej środka, większą prędkością i część kierowców boi się go wyprzedzać

      • 4 3

      • (6)

        takie rozważania nie mają sensu - jazda rowerów razem z samochodami po drodze o natężeniu takim jak na Spacerowej stwarza niebezpieczeństwo dla jednych i drugich. Poza tym weźmy pod uwagę rowerzystów, którzy wsiadają na ten pojazd od święta, jeżdżą słabo, nie znają przepisów ruchu drogowego (bo karta rowerowa nie jest wymagana) - to główny argument za rozdzieleniem ruchu samochodowego i rowerowego. Tylko ścieżka dwukierunkowa - miejsce się znajdzie - patrz górny odcinek Słowackiego.

        • 7 0

        • (5)

          Na górnym odcinku słowackiego nie ma ścieżki.

          • 1 0

          • (4)

            pewnie dawno nie byłeś w okolicach lotniska...

            • 3 1

            • (1)

              Mówię o odcinku między Niedźwiednikiem a obwodnicą, analogicznym jak nas interesuje na Spacerowej.

              • 1 0

              • jest chodnik - wąski, krzywy i niebezpieczny i po jednej stronie (północnej). Sporo rowerzystów z niego i tak korzysta, bo nie bardzo jest wybór.

                • 0 0

            • Typowe dla Budynia budowanie to-tu-to-tam. Tu się kończy, c..j wi gdzie zaczyna (1)

              Jest ścieżka koło lotniska ale od ronda Kaczmarskiego
              w dół trza grzać chodnikiem co najmniej 1 km (dalej nie jechałem,
              z tego co widziałem jadąc samochodem jest to chodnik szeroki w porywach
              na 1m...)

              • 2 1

              • Nie chodnikiem. Chodnika tam nie ma w ogóle. Rowerem trzeba przez las i przez Matemblewo. Analogicznie jak Spacerowa i Kościerska.

                • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum