Rusza sieć miejskich rowerów w Gdańsku i Sopocie
Nie ma łańcucha, waży blisko 20 kg, jego opon nie da się przebić. Takie będą rowery miejskie, które od czerwca będzie można wypożyczyć w 50 miejscach w Gdańsku i 10 w Sopocie. Ma ich być 1200.
Przykład przyszedł z Zachodu. 2-milionowy Paryż ma ponad 20 tys. miejskich rowerów. Podobne sieci działają w Skandynawii, Niemczech i we Włoszech. Gdańsk i Sopot dopiero raczkują, ale z 1,2 tys. rowerów i tak będziemy mieć największą miejską wypożyczalnię rowerów w Polsce. Jedyna istniejąca do tej pory, czyli krakowska, dysponuje bowiem 200 rowerami.
Ideę w czyn przekuli prywatni inwestorzy, którzy z pomysłem zgłosili się do władz Gdańska.
- Chcemy wprowadzić nową koncepcję poruszania się po Trójmieście. Tym bardziej, że Gdańsk to stolica dróg rowerowych w Polsce - wyjaśnia Arkadiusz Pytyński z firmy Trójmiejski Rower Miejski.
Firma nie tylko wdroży i będzie obsługiwać cały system, ale go także sfinansuje. Zarabiać ma na reklamach, które pojawią się nie tylko na rowerach, ale także na 60 stacjach, w których rowery będą wypożyczane. Co zyska miasto? Poza zadowolonymi mieszkańcami także opłatę za ustawienie wypożyczalni w pasie drogowym.
W Bydgoszczy już trwa składanie 1200 rowerów dla Gdańska i Sopotu. Części do nich ściągane są z różnych zakątków świata: siodełka z Włoch, opony z Niemiec, hamulce z Japonii.
- Do Trójmiasta przyjedzie prototyp, jednocześnie wytrzymały i praktyczny. Nie można go rozkręcić, a każdy element jest specjalnie oznaczony, co chroni go przed kradzieżą - wyjaśnia Pytyński.
Z szacunku dla nogawek, ale i po to, by rower był mniej awaryjny, nie posiada on łańcucha. Zamiast niego jest wał kardana. Opony są nieprzebijalne, a felga jest odblaskowa. Z przodu jest mocny kosz na drobne zakupy, jednoślad ma też LED-owe oświetlenie, rolkowe nie zużywające się hamulce i trzy biegi.
- Ten darmowy czas w zupełności wystarczy, by przejechać np. z Gdańska do Wrzeszcza, bez stania w korkach. Po przekroczeniu 30 min będzie pobierana dodatkowa opłata, ale będą to drobne sumy: od 1 do 2 zł za kolejne pół godziny - podkreśla Pytyński.
50 stacji bazowych z rowerami powstanie głównie w Śródmieściu Gdańska i we Wrzeszczu. Każda z nich będzie miała od 10 do 30 rowerów. By uniknąć sytuacji, że w bazie, gdzie chcemy zdać rower, nie będzie miejsca, nasz pojazd będzie wyposażony w system elektroniczny informujący nas o przepełnieniu i wskazujący wolną bazę.
System ruszy w czerwcu. W przyszłości prawdopodobnie zostanie rozszerzony o Gdynię.
Opinie (345) ponad 20 zablokowanych
-
2011-01-20 22:55
wypożyczalnie na pozostałych dzilnicach
A może takie punkty wypozyczające powiiny również się zanleźć w Gdańsku Południe, to byłaby fajna alternatywa dla wiecznych korków
- 3 1
-
2011-01-20 22:55
Poooorażka (2)
Punkty z rowerami gęsto rozstawione w centrum. A np ul Kościuszki dzielnica Zaspa zapomniana. A tam są bardzo duże skupiska ludzików. Chętnie tez bym z tych rejonów pojeździł do centrum rowerem!!!!!!
- 3 2
-
2011-01-20 23:11
(1)
kup rower.
za 300zł.
jeździj.
ciesz się wolnością.
nie marudź :)
Te rowery sa dla turystów.- 1 2
-
2011-01-20 23:17
mieszkając w Sevilli
przez rok korzystałem z takich rowerów na co dzień. nigdy żadnego transportu zbiorowego. tylko rower albo z buta.
- 4 0
-
2011-01-20 22:56
Cała sprawa pachnie przekrętem z daleka.
Był jakiś przetarg?Jak oni to wszystko uzgodnili?
- 3 7
-
2011-01-20 22:59
Gdzie stacje mhm
Może jedna na Serdyńskiego a druga na łąkowej.
- 1 1
-
2011-01-20 23:05
GDYNI W TYM NIE MA BO TO METROPOLIA I TU SIĘ JEZDZI SAMOCHODAMI ! (4)
A w słabo rozwinetych gminach pod Gdynią muszą byc jakies srodki poruszania ! od czegos trzeba zacząc a na poczatek rower jest bardzo dobry ! A GDYNIA ! NO COŻ ! TU SIĘ ŻYJE !!!!!
- 3 12
-
2011-01-20 23:14
hahah (3)
co za małomiasteczkowe myślenie:) żyje się. w samochodzie. w korku. za kilkaset złotych miesięcznie + koszt zakupu auta. A rowery w Gdańsku będą za darmo:)
- 1 1
-
2011-01-20 23:28
mleko uht ! SAMOCHODEM SIE JEZDZI A NIE W NIM ZYJE ! (1)
Dobrze ze będziecie mieli te rowery , skoro nie wiesz ze samochod sluzy do jazdy a nie do zycia w nim ! CO PRAWDA W GDYNI MAMY "" ROVERY I LAND ROVERY'' ale to nazwy marki samochodow ! OT TAKA RÓZNICA - WY MACIE ROWERY A W GDYNI MAMY LAND ROVERY !
- 0 7
-
2011-01-21 00:09
:D
Czytasz to, co piszesz, czy masz coś ok między 7 a 14 lat?:D Bo to by wiele tłumaczyło.
- 2 0
-
2011-01-21 06:56
ja pierdziele, ty mleko masz rozum??? wiesz co to dobry żart??? przecież texi robi JAJA najnormalniej!!!!!!!
- 1 0
-
2011-01-20 23:27
rozmieszczenie stojaków
jest optymalne, ale jedynie w obrębie śródmieścia. no ale od czegoś trzeba zacząć.
wg tego planu najbliższy mojemu miejscu zamieszkania przystanek znajduje się w odległości 8 minut spaceru. Stosunkowo nieźle.
Jak z roku na rok w każdej dzielnicy przystanki będą rozmieszczane co najmniej tak gęsto, jak na Górnym Wrzeszczu, to już będzie nieźle. Od czegoś trzezacząć, j/w.
Niektórzy będą korzystać tylko z tych rowerów, może niektórzy zdecydują się na codzienną jazdę na własnych, jak spróbują tych z wypożyczalni, którymi nie muszą się zbytnio przejmować, np. pozostawieniem w bezpiecznym miejscu, bo w końcu są stojaki.- 5 0
-
2011-01-20 23:27
a dlaczego Gdynia została pominieta???? (2)
????
- 3 2
-
2011-01-21 00:18
nie wzięli w łapę to pominęli
- 0 0
-
2011-01-21 07:35
A jak myślisz?
- 1 0
-
2011-01-20 23:42
mądrośc (2)
tylko wrzeszcz dzielnica pracy i centrum gdzie jest zakaz jazdy, bravo, moze bazy rozlokujece tam gdzie lubiee mieszkaja tam moze sie przyda, sychanino, morena, niedźwiednik matemblewo,osowa, chełm stogi sobieszewo, żabianka, przymorze, jelitkowo, brzeźno nowy port; itd.
ps. SZCZEGÓLNIE WZDŁUZ NADMORSKIEJ SCIEŻKI ROWEROWEJ- 3 1
-
2011-01-21 00:11
pas nadmorski (1)
nie uważam, żeby to było dobre miejsce na takie rowery, bo one mają służyć komunikacji na co dzień, a nie niedzielnej rekreacji. g*wnie komunikacji codziennej.
- 2 1
-
2011-01-21 11:23
to w pasie nadmorskim nie mieszkają ludzie którzy mogli by używać rowerów do komunikacji na co dzień?
Przecież tam są wielkie dzielnice. Dodatkowo nad morzem rowery woziły by turystów miedzy Gdańskiem a Sopotem.
Generalnie pomysł jest dobry i będzie miał pewną funkcjonalność nawet w takim jak opisany w artykule kształcie, jednak żeby te rowery naprawdę umożliwiały swobodne przemieszczanie się na co dzień i stały się środkiem komunikacji to stacje bazowe powinny być praktycznie w całym mieście.
Mam nadzieje, że interes szybko się rozkręci i z czasem przybędzie więcej stacji.- 1 0
-
2011-01-20 23:45
20 kg to tak akurat (2)
dla złomiarzy, właśnie kończą się w mieście kratki kanalizacyjne z żeliwa a tu proszę - wartościowy złom na dwóch kółkach, którego nei trzeba taszczyć sam się pcha w ręce...
już sobie wyobrażam przejazd takim rowerem na łąkowej, kazdy menel z tej ulicy będzie widział półtorej browara na kółkach z którego wystarczy zrzucić balast w postaci rowerzysty...- 7 2
-
2011-01-21 07:31
haha:) browar na kółkach:) (1)
- 0 0
-
2011-01-21 08:12
policz sobie ile dostaniesz za 20 kg złomu
a potem sprawdź ceny piwa, no i wytrzyj mleko spod nosa
- 2 0
-
2011-01-20 23:56
NOOOOO KOCHANI (1)
A ZA PÓŁ ROKU NEWS NA TRÓJMAISTO.PL - oto cytat z przyszłego artykułu:
"W związku z niesamowitym zainteresowaniem mieszkańcó trójmiasta nowym projektem rowerowym gdańscy urzednicy postanowili zrezygnować z budowy kolei na lotnisko. Zgodnie z istnie boską propozycją Pawła Adamowicza, prezydenta gdańska, została podjęta uchwała o wyłączeniu z ruchu jednego pasa górnego odcinka ulicy słowackiego i przemienienia go w pas dla rowerów. Tym samym jak zauważyłnasz prezydent Adamowicz budowa kolei w takim przypadku byłaby tylko zbędną farsą wydawania pieniędzy. Musimy tu nadmienić że sami mieszkańcy Gdańska wystąpili do władz pństwowych o odznaczenie prezydenta Adamowicza najwyższym odznaczeniem państwowym za oszczędności na tle rozwoju miasta. Nadmieniemy tutaj że owe wystapienie zostało rozpatrzone juz na etapie propozycji pozytywnie a odznaczenie zostanei rozwinięte o nagrodę pieniężną w wyskości 1% niewydatkowanych pieniędzy na budowę kolei. Tym samym nasz kochany wódz i bóg Paweł Adamowicz ponownie wykazał się wszechstronną inicjatywą oszczędzania pieniędzy i odwoływania głupich i nie przemyślanych inwestycji w mieście. Mozemy już tez chyba tylko dodać, że kolejne miasta występują do Adamowicza o doradzanie jak wstrzymywać kluczowe acz kolwiek w zasadzie drogie inei potrzebne inwestycje miejskie..."
Koniec cytatu, nie wsponę już że idąc za ciosem Pawełek wstrzyma budowę dolnego odcinka słowackiego a całość zostanie przemalowana najtańszą farbą na ściezki rowerowe...
uffff napisałem... ale błędów nie chce mi się już poprawiać...- 6 5
-
2011-01-21 07:09
Dodałbym jeszcze:....
.... W związku z niesamowitym zainteresowaniem projektem rowerowym, do budynku ECSu doprojektowano nowatorskie ścieżki dydaktyczne dla zwiedzających na rowerach.
Koszt projektu i budowy ścieżek 299 mln Euro.- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.