• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza sieć miejskich rowerów w Gdańsku i Sopocie

Katarzyna Moritz
20 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Jeszcze nie wiadomo, w jakich barwach będą miejskie rowery. Mają o tym zadecydować sami mieszkańcy. Nz.  Arkadiusz Pytyński  z firmy Trójmiejski Rower Miejski. Jeszcze nie wiadomo, w jakich barwach będą miejskie rowery. Mają o tym zadecydować sami mieszkańcy. Nz.  Arkadiusz Pytyński  z firmy Trójmiejski Rower Miejski.

Nie ma łańcucha, waży blisko 20 kg, jego opon nie da się przebić. Takie będą rowery miejskie, które od czerwca będzie można wypożyczyć w 50 miejscach w Gdańsku i 10 w Sopocie. Ma ich być 1200.



Plan wypożyczalni rowerów w Gdańsku Plan wypożyczalni rowerów w Gdańsku
Przykład przyszedł z Zachodu. 2-milionowy Paryż ma ponad 20 tys. miejskich rowerów. Podobne sieci działają w Skandynawii, Niemczech i we Włoszech. Gdańsk i Sopot dopiero raczkują, ale z 1,2 tys. rowerów i tak będziemy mieć największą miejską wypożyczalnię rowerów w Polsce. Jedyna istniejąca do tej pory, czyli krakowska, dysponuje bowiem 200 rowerami.

Ideę w czyn przekuli prywatni inwestorzy, którzy z pomysłem zgłosili się do władz Gdańska.

- Chcemy wprowadzić nową koncepcję poruszania się po Trójmieście. Tym bardziej, że Gdańsk to stolica dróg rowerowych w Polsce - wyjaśnia Arkadiusz Pytyński z firmy Trójmiejski Rower Miejski.

Firma nie tylko wdroży i będzie obsługiwać cały system, ale go także sfinansuje. Zarabiać ma na reklamach, które pojawią się nie tylko na rowerach, ale także na 60 stacjach, w których rowery będą wypożyczane. Co zyska miasto? Poza zadowolonymi mieszkańcami także opłatę za ustawienie wypożyczalni w pasie drogowym.

W Bydgoszczy już trwa składanie 1200 rowerów dla Gdańska i Sopotu. Części do nich ściągane są z różnych zakątków świata: siodełka z Włoch, opony z Niemiec, hamulce z Japonii.

- Do Trójmiasta przyjedzie prototyp, jednocześnie wytrzymały i praktyczny. Nie można go rozkręcić, a każdy element jest specjalnie oznaczony, co chroni go przed kradzieżą - wyjaśnia Pytyński.

Z szacunku dla nogawek, ale i po to, by rower był mniej awaryjny, nie posiada on łańcucha. Zamiast niego jest wał kardana. Opony są nieprzebijalne, a felga jest odblaskowa. Z przodu jest mocny kosz na drobne zakupy, jednoślad ma też LED-owe oświetlenie, rolkowe nie zużywające się hamulce i trzy biegi.

Czy będziesz korzystać z wypożyczalni rowerów?

Jednak rower to tylko element całości, na którą składa się sieć wypożyczalni oraz system wypożyczania rowerów. Wypożyczalni, czyli tzw. stacji bazowych rowerów, będzie 60, z czego 50 w Gdańsku i 10 w Sopocie. Koncepcja zakłada dwie formy bezobsługowego pożyczania. Jedna opiera się na korzystaniu z Karty Miejskiej, którą będzie można załadować kwotą abonamentu około 30 zł na rok. W drugiej opcji wystarczy mieć kartę bankomatową, z której zostanie ściągnięta kaucja (w Europie jest to od 100 do 200 euro) i ewentualna opłata. Co istotne, w obu opcjach, pierwsze 30 minut jazdy rowerem będzie darmowe.

- Ten darmowy czas w zupełności wystarczy, by przejechać np. z Gdańska do Wrzeszcza, bez stania w korkach. Po przekroczeniu 30 min będzie pobierana dodatkowa opłata, ale będą to drobne sumy: od 1 do 2 zł za kolejne pół godziny - podkreśla Pytyński.

50 stacji bazowych z rowerami powstanie głównie w Śródmieściu Gdańska i we Wrzeszczu. Każda z nich będzie miała od 10 do 30 rowerów. By uniknąć sytuacji, że w bazie, gdzie chcemy zdać rower, nie będzie miejsca, nasz pojazd będzie wyposażony w system elektroniczny informujący nas o przepełnieniu i wskazujący wolną bazę.

System ruszy w czerwcu. W przyszłości prawdopodobnie zostanie rozszerzony o Gdynię.

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • wypożyczalnie na pozostałych dzilnicach

    A może takie punkty wypozyczające powiiny również się zanleźć w Gdańsku Południe, to byłaby fajna alternatywa dla wiecznych korków

    • 3 1

  • Poooorażka (2)

    Punkty z rowerami gęsto rozstawione w centrum. A np ul Kościuszki dzielnica Zaspa zapomniana. A tam są bardzo duże skupiska ludzików. Chętnie tez bym z tych rejonów pojeździł do centrum rowerem!!!!!!

    • 3 2

    • (1)

      kup rower.
      za 300zł.
      jeździj.
      ciesz się wolnością.
      nie marudź :)
      Te rowery sa dla turystów.

      • 1 2

      • mieszkając w Sevilli

        przez rok korzystałem z takich rowerów na co dzień. nigdy żadnego transportu zbiorowego. tylko rower albo z buta.

        • 4 0

  • Cała sprawa pachnie przekrętem z daleka.

    Był jakiś przetarg?Jak oni to wszystko uzgodnili?

    • 3 7

  • Gdzie stacje mhm

    Może jedna na Serdyńskiego a druga na łąkowej.

    • 1 1

  • GDYNI W TYM NIE MA BO TO METROPOLIA I TU SIĘ JEZDZI SAMOCHODAMI ! (4)

    A w słabo rozwinetych gminach pod Gdynią muszą byc jakies srodki poruszania ! od czegos trzeba zacząc a na poczatek rower jest bardzo dobry ! A GDYNIA ! NO COŻ ! TU SIĘ ŻYJE !!!!!

    • 3 12

    • hahah (3)

      co za małomiasteczkowe myślenie:) żyje się. w samochodzie. w korku. za kilkaset złotych miesięcznie + koszt zakupu auta. A rowery w Gdańsku będą za darmo:)

      • 1 1

      • mleko uht ! SAMOCHODEM SIE JEZDZI A NIE W NIM ZYJE ! (1)

        Dobrze ze będziecie mieli te rowery , skoro nie wiesz ze samochod sluzy do jazdy a nie do zycia w nim ! CO PRAWDA W GDYNI MAMY "" ROVERY I LAND ROVERY'' ale to nazwy marki samochodow ! OT TAKA RÓZNICA - WY MACIE ROWERY A W GDYNI MAMY LAND ROVERY !

        • 0 7

        • :D

          Czytasz to, co piszesz, czy masz coś ok między 7 a 14 lat?:D Bo to by wiele tłumaczyło.

          • 2 0

      • ja pierdziele, ty mleko masz rozum??? wiesz co to dobry żart??? przecież texi robi JAJA najnormalniej!!!!!!!

        • 1 0

  • rozmieszczenie stojaków

    jest optymalne, ale jedynie w obrębie śródmieścia. no ale od czegoś trzeba zacząć.

    wg tego planu najbliższy mojemu miejscu zamieszkania przystanek znajduje się w odległości 8 minut spaceru. Stosunkowo nieźle.

    Jak z roku na rok w każdej dzielnicy przystanki będą rozmieszczane co najmniej tak gęsto, jak na Górnym Wrzeszczu, to już będzie nieźle. Od czegoś trzezacząć, j/w.

    Niektórzy będą korzystać tylko z tych rowerów, może niektórzy zdecydują się na codzienną jazdę na własnych, jak spróbują tych z wypożyczalni, którymi nie muszą się zbytnio przejmować, np. pozostawieniem w bezpiecznym miejscu, bo w końcu są stojaki.

    • 5 0

  • a dlaczego Gdynia została pominieta???? (2)

    ????

    • 3 2

    • nie wzięli w łapę to pominęli

      • 0 0

    • A jak myślisz?

      • 1 0

  • mądrośc (2)

    tylko wrzeszcz dzielnica pracy i centrum gdzie jest zakaz jazdy, bravo, moze bazy rozlokujece tam gdzie lubiee mieszkaja tam moze sie przyda, sychanino, morena, niedźwiednik matemblewo,osowa, chełm stogi sobieszewo, żabianka, przymorze, jelitkowo, brzeźno nowy port; itd.
    ps. SZCZEGÓLNIE WZDŁUZ NADMORSKIEJ SCIEŻKI ROWEROWEJ

    • 3 1

    • pas nadmorski (1)

      nie uważam, żeby to było dobre miejsce na takie rowery, bo one mają służyć komunikacji na co dzień, a nie niedzielnej rekreacji. g*wnie komunikacji codziennej.

      • 2 1

      • to w pasie nadmorskim nie mieszkają ludzie którzy mogli by używać rowerów do komunikacji na co dzień?

        Przecież tam są wielkie dzielnice. Dodatkowo nad morzem rowery woziły by turystów miedzy Gdańskiem a Sopotem.

        Generalnie pomysł jest dobry i będzie miał pewną funkcjonalność nawet w takim jak opisany w artykule kształcie, jednak żeby te rowery naprawdę umożliwiały swobodne przemieszczanie się na co dzień i stały się środkiem komunikacji to stacje bazowe powinny być praktycznie w całym mieście.

        Mam nadzieje, że interes szybko się rozkręci i z czasem przybędzie więcej stacji.

        • 1 0

  • 20 kg to tak akurat (2)

    dla złomiarzy, właśnie kończą się w mieście kratki kanalizacyjne z żeliwa a tu proszę - wartościowy złom na dwóch kółkach, którego nei trzeba taszczyć sam się pcha w ręce...
    już sobie wyobrażam przejazd takim rowerem na łąkowej, kazdy menel z tej ulicy będzie widział półtorej browara na kółkach z którego wystarczy zrzucić balast w postaci rowerzysty...

    • 7 2

    • haha:) browar na kółkach:) (1)

      • 0 0

      • policz sobie ile dostaniesz za 20 kg złomu

        a potem sprawdź ceny piwa, no i wytrzyj mleko spod nosa

        • 2 0

  • NOOOOO KOCHANI (1)

    A ZA PÓŁ ROKU NEWS NA TRÓJMAISTO.PL - oto cytat z przyszłego artykułu:

    "W związku z niesamowitym zainteresowaniem mieszkańcó trójmiasta nowym projektem rowerowym gdańscy urzednicy postanowili zrezygnować z budowy kolei na lotnisko. Zgodnie z istnie boską propozycją Pawła Adamowicza, prezydenta gdańska, została podjęta uchwała o wyłączeniu z ruchu jednego pasa górnego odcinka ulicy słowackiego i przemienienia go w pas dla rowerów. Tym samym jak zauważyłnasz prezydent Adamowicz budowa kolei w takim przypadku byłaby tylko zbędną farsą wydawania pieniędzy. Musimy tu nadmienić że sami mieszkańcy Gdańska wystąpili do władz pństwowych o odznaczenie prezydenta Adamowicza najwyższym odznaczeniem państwowym za oszczędności na tle rozwoju miasta. Nadmieniemy tutaj że owe wystapienie zostało rozpatrzone juz na etapie propozycji pozytywnie a odznaczenie zostanei rozwinięte o nagrodę pieniężną w wyskości 1% niewydatkowanych pieniędzy na budowę kolei. Tym samym nasz kochany wódz i bóg Paweł Adamowicz ponownie wykazał się wszechstronną inicjatywą oszczędzania pieniędzy i odwoływania głupich i nie przemyślanych inwestycji w mieście. Mozemy już tez chyba tylko dodać, że kolejne miasta występują do Adamowicza o doradzanie jak wstrzymywać kluczowe acz kolwiek w zasadzie drogie inei potrzebne inwestycje miejskie..."

    Koniec cytatu, nie wsponę już że idąc za ciosem Pawełek wstrzyma budowę dolnego odcinka słowackiego a całość zostanie przemalowana najtańszą farbą na ściezki rowerowe...

    uffff napisałem... ale błędów nie chce mi się już poprawiać...

    • 6 5

    • Dodałbym jeszcze:....

      .... W związku z niesamowitym zainteresowaniem projektem rowerowym, do budynku ECSu doprojektowano nowatorskie ścieżki dydaktyczne dla zwiedzających na rowerach.
      Koszt projektu i budowy ścieżek 299 mln Euro.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum