• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch w Chyloni będzie spokojniejszy?

Michał Sielski
10 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wysiadający i wsiadający do autobusu ludzie muszą przejść przez drogę rowerową, przebiegającą między wiatą a ulicą. Wysiadający i wsiadający do autobusu ludzie muszą przejść przez drogę rowerową, przebiegającą między wiatą a ulicą.

Ułatwienia dla pieszych i rowerzystów nie muszą odbywać się kosztem kierowców. Takie rozwiązania można zastosować w Chyloni. Niestety, planowana na ten rok budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej nie obejmuje przystanku tuż za skrzyżowaniem ul. Morskiej z Kartuską zobacz na mapie Gdyni, niebezpiecznego zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów. Zaczynamy cykl o najbardziej kolizyjnych miejscach w Trójmieście, które można zmienić.



Dużo jest miejsc w Trójmieście, które są niebezpieczne przez błędy projektantów?

Nie będziemy skupiać się na ulicach, na których kierowcy codziennie udowadniają, że nawet przy całkowicie bezkolizyjnym projekcie potrafią doprowadzić nie tylko do stłuczek, ale i groźnych wypadków. Najlepszy przykład to obwodnica: po dwa, trzy pasy w każdą stronę, oddzielone jezdnie, bezkolizyjne węzły - a mimo to nie ma dnia, by nie dochodziło tu do wypadków i kolizji.

Chcemy skupić się na miejscach, w których mimo ostrożności wszystkich uczestników ruchu, może dojść do niebezpiecznych sytuacji. Głównie ze względu na fatalne rozwiązania infrastrukturalne, które chcemy zmienić.

Zaczynamy od Chyloni. To największa gdyńska dzielnica, dodatkowo leżąca częściowo na trasie przelotowej pomiędzy kierunkiem Hel - Trójmiasto. Nikomu nie trzeba przypominać korków, które w każdym sezonie letnim i przez większość weekendów tworzą się w tych okolicach. Dlatego część mieszkańców coraz częściej świadomie rezygnuje z samochodu, wybierając rower, komunikację publiczną, a na krótszych dystansach spacer.

Problem w tym, że nie wszędzie jest to bezpieczne. Na jaskrawy przykład rozwiązania, które naraża na kolizję zarówno pieszych, jak i rowerzystów, zwrócił nam uwagę czytelnik, pan Michał, który regularnie jeździ do pracy z Cisowej do centrum Gdyni. I już na początku trasy musi bardzo uważać.

- Tuż przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Kartuską zobacz na mapie Gdyni w stronę centrum Gdyni jest przystanek autobusowy. Sęk w tym, że po lewej przy trawniku stoi wiata, tuż przed nią przebiega droga rowerowa, a pomiędzy drogą a jezdnią jest chodnik. Ludzie stoją więc często pod wiatą, która jest zabudowana i nic przez nią nie widać, i wychodzą spod niej wprost pod koła rowerzystów. Część stoi na chodniku, część pod wiatą, a jak podjeżdża autobus, to lepiej się całkiem zatrzymać, bo robi się totalny chaos - relacjonuje pan Michał.

Trudno dziwić się sfrustrowanym tłokiem pieszych, którzy często nie mają szans zobaczyć rowerzystów, a także rowerzystom, którzy - teoretycznie - jadą drogą z pierwszeństwem. Choć większość osób zachowuje tam najwyższą ostrożność, to dochodzi tam do nieprzyjemnych sytuacji oraz - mniej lub bardziej groźnych - potrąceń.

Nieopodal Estakady Kwiatkowskiego droga rowerowa nie koliduje z ruchem pieszych i nikt nikomu nie przeszkadza. Takie rozwiązania będą stosowane w Gdyni, ale na ich realizację trzeba poczekać. Nieopodal Estakady Kwiatkowskiego droga rowerowa nie koliduje z ruchem pieszych i nikt nikomu nie przeszkadza. Takie rozwiązania będą stosowane w Gdyni, ale na ich realizację trzeba poczekać.
Sytuację można poprawić, przebudowując to miejsce podobnie jak np. przystanek przy ul. Morskiej nieopodal Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, gdzie droga rowerowa przebiega za wiatą, a od chodnika oddzielają ją barierki. Piesi wprost z chodnika wsiadają do autobusów i trolejbusów, nikt nikomu nie zagraża. Do tego dobrze oznaczone przejścia dla pieszych i jest bezpiecznie. Cała procedura przebudowy - wraz z wykonaniem projektu i wykonawstwem - skończyła się w jeden sezon.

To rozwiązanie nie będzie jednak tak proste do wprowadzenia w okolicach ul. Kartuskiej.

- Nie można tam skierować drogi dla rowerów za przystankiem, bo działka za nim nie należy do miasta. Przesunięcie samej wiaty do przodu też niewiele pomoże. Zastosowaliśmy takie rozwiązania w kilku miejscach i - niestety - nie sprawdzają się tam, gdzie jest duże natężenie ruchu. Piesi mają bowiem za mało miejsca i muszą się przepychać, albo wejść na drogę rowerową, co oczywiście nie rozwiązuje problemu - tłumaczy Rafał Studziński, odpowiadający za komunikację rowerową w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Nie oznacza to jednak, że zmian się nie doczekamy. To miejsce - podobnie jak ponad 20 innych w Gdyni - zostało wytypowane do przebudowy w ramach unijnego programu Bypad, który miał za zadanie m.in. usunięcie miejsc niebezpiecznych z gdyńskich dróg. Podczas najbliższej "rady rowerowej", która odbędzie się na przełomie kwietnia i maja, zostaną podjęte decyzje, które z rozwiązań trzeba wdrożyć w pierwszej kolejności.

Niestety, planowana na ten rok budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej od ul. Jaskółczej zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni nie obejmuje odległego od niego o kilkanaście metrów przystanku. Na pewno jednak zwielokrotni ruch rowerowy w jego obrębie, więc jest szansa, że zmiany akurat tutaj znajdą się na wysokiej pozycji na liście priorytetów.

Tymczasem społecznicy z Cisowej i Chyloni domagają się bardziej radykalnych rozwiązań na ul. Chylońskiej, która dla wielu jest główną osią transportową dzielnicy. W ramach Budżetu Obywatelskiego zwyciężył projekt uspokojenia na niej ruchu.

- Ostatnie lata rozwoju ulicy Chylońskiej popchnęły ją, niestety, w coraz większy priorytet dla aut i TIR-ów. Ucierpiał komfort i bezpieczeństwo mieszkańców poruszających się pieszo i na rowerach. Zwycięski projekt "Chylońska dla ludzi" jest sygnałem mieszkańców, że sprawy zaszły za daleko i pora uspokajać ruch aut, aby przywrócić równowagę - podkreśla Łukasz Bosowski, jeden z pomysłodawców projektu.

Na najniebezpieczniejszym odcinku drogi od wjazdu z ul. Owsianej zobacz na mapie Gdyni pojawiły się już dwie z pięciu projektowanych nowych zebr. Do końca maja mają pojawić się progi zwalniające i całkowity zakaz wjazdu dla TIR-ów. W kolejnej edycji planuje się też przywracanie przejść dla pieszych w miejscach, w których istniały one wcześniej.

Wskażcie nam miejsca kolizyjne

Znasz miejsce, w którym krzyżuje się ruch pieszych, rowerzystów i/lub samochodów, i gdzie powinno się poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu? Prześlij do nas tę lokalizację wraz z zaproponowanym rozwiązaniem, a my przedstawimy najciekawsze pomysły urzędnikom. Razem możemy zmienić wiele miejsc, w których będzie bezpieczniej zarówno dla pieszych, rowerzystów, jak i kierowców.

Propozycje przysyłajcie na adres e-mail autora.

Opinie (107) 1 zablokowana

  • (5)

    podobnie jest wzdłuż Wielkopolskiej. Kto normalny wytycza drogę rowerową tuż przy wiacie?? Np. przystanek Olgierda, Łowicka?? Jak zza wiaty wyjdzie lub wybiegnie jakieś dziecko to pędzący z góry rowerzysta je zmasakruje. Debilizmem jest też kawałek ścieżki przy przystanku Al.Zwycięstwa/Przebendowskich przy Klifie. Nie wiem ile czasu ktoś nad tym myślał, ale się nie popisał.

    • 8 4

    • (4)

      a nie można się po prostu zatrzymać przed przystankiem i przeprowadzić rower - to potrwa około 5 sekund

      • 4 2

      • Jest to oczywiste - wystarczy nawet zwolnić, ale niestety większość rowerzystów na to nie wpadnie

        • 5 1

      • (2)

        oczywiście i co 300 m tak?Fajna jazda na rowerze nie ma co

        • 3 5

        • (1)

          to nie jeździj, proste

          • 3 4

          • tabletki odstawione?

            dlaczego odmawiasz komuś prawa do jazdy?

            • 0 0

  • Zdjęcie nr 2 !

    A propos zdjęcia nr 2 - przystanek przy Estakadzie Kwiatkowskiego. Niby OK, ale trochę wcześniej, tuż za przejściem dla pieszych pod samą estakadą, ścieżka rowerowa przecina się z chodnikiem tzn. najpierw ścieżka biegnie od strony jezdni, a potem przechodzi "na zewnętrzną" właśnie po to by ominąć pokazany na zdjęciu przystanek. Kawałek dalej , za przystankiem, mamy kolejną, tym razem odwrotną "krzyżówkę" chodnika ze ścieżką rowerową, która to ścieżka musi ominąć zejście do tunelu dla pieszych. Na odcinku 100 m mamy zatem dwa miejsca kolizyjne. Dodatkowe niebezpieczeństwo kolizji pieszego z rowerzystą potęguje fakt, że oba ciągi są prawie równoległe, wobec czego , przed przejściem należy pamiętać, by odwrócić się o 180 stopni i upewnić się , czy pędzący rowerzysta nie wjedzie nam na plecy. Do poprawki! Oczywiście na koszt bezmyślnego projektanta.

    • 8 2

  • znając życie najpierw wybudowano ścieżkę, potem ktoś postawił wiatę

    który decydent za to odpowiada i czy jeszcze pracuje w urzędzie?

    • 4 5

  • Progi zwalniające na Chylońskiej? Już całkiem was porąb*ło?! (1)

    Mało mamy korków? Całkowity zakaz dla tirów i będzie ok!!! A co do ścieżek to budujcie z głową, a nie z pol-brukiem zamiast mózgu!!!

    • 9 8

    • uspokojenie ruchu może się odbyć bez budowy progów zwalniających

      TIR-y na Chylońskiej pasują jak świni siodło.

      • 1 0

  • W Rumi jakiś pseudoprojektant... (1)

    ...przeprowadził drogę rowerową po zatoczce autobusowej!!!

    • 9 3

    • To nic, wyplata byla. I dzieki partactwu znow bedzie wyplata, bo trzeba bedzie przeprojektowac i zrobic nowy bubel. W zasadzie nie oplaca sie robic czegos porzadnego.

      • 1 4

  • Niektórzy tajemniczy "czytelnicy" we wszystkim widzą problem. A swoją drogą to marzy mi się, aby Gdynia była rowerowym miastem zvwieloma kilometrami ścieżek - a najlepiej jakby całe trójmiasto takie było. Szkoda, że ukształtowanie terenu to uniemożliwia.

    • 5 6

  • Przynajmniej 60% DDR jest zbudowana na siłę i bez kompletnego pomyślunku (1)

    Są miejsca, gdzie pieszy jest spychany na kompletny margines, bo musi być DDR.

    • 6 4

    • piesi są nagminnie spychani na margines przez samochody parkujące na chodnikach

      porównaj wartość logiczną tekstu powyżej ze swoim. Może coś zrozumiesz.

      • 0 0

  • Przydałoby się wprowadzenie ograniczenia prędkości na tych ściezkach rowerowych

    • 7 4

  • Sygnalizacja rowerowa - wciąż nie działa (1)

    Dlaczego ustawione na skrzyżowaniu ul. Morskiej z ul. Kartuską, sygnalizacja świetlna dla rowerzystów od ponad roku nie działa?

    Są sygnalizatory ale nie funkcjonują, bez sensu!

    • 4 3

    • cd.

      Pani W Dziale Inwestycji w UM Gdyni powiedziała, że sygnalizacja nie działa, bo czekają na przetarg budowy ścieżki rowerowej wzdłuż kartuskiej, aż do Swarzewskiej... do tego czasu nic się nie zmneni..

      Po prostu tam ścieżki rowerowej nie ma....

      • 4 0

  • Tego co zaprojektował ten bubel powinni pozbawić uprawnień

    albo kazać mu płacić za każdy wypadek w tym miejscu

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum