• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpocznij bezpiecznie nowy sezon rowerowy

Przemysław Olejniczak
13 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

W wielu polskich miastach, to właśnie w marcu rozpoczyna się sezon rowerowy. Wraz z poprawą pogody spodziewać się można lawinowego wzrostu liczby użytkowników dwóch kółek. I tu pierwsza ważna konkluzja. Poprawa pogody wzmaga u kierujących samochodami chęć szybszej jazdy i mniej ostrożnej. Rowerzyści stają się wtedy, szczególnie na początku sezonu, szczególnie narażeni na kolizję. Kierujący jeszcze się do nich muszą przyzwyczaić a już czują, że można się odprężyć po męczącej i powolnej zimie. Efektem jest gotowy przepis na kłótnie, wzajemne oskarżenia, a w najgorszym razie wypadki.



Uwaga rowerzyści:

Rowerzyści, którzy wkrótce dołączą do innych uczestników ruchu drogowego będą się dzielić na takich, którzy znają przepisy ruchu rowerów po mieście i ich przestrzegają oraz na takich, którym prawo o ruchu drogowym nie przeszkadza w dowolnym jego interpretowaniu. Pojawią się świeżo upieczeni rowerzyści chcący spróbować swych sił w ruchu miejskim, a także starzy wyjadacze, którym nie straszna żadna pogoda i pora dnia.

Rowerzysty nic nie chroni:

Apel do wszystkich kierowców, także tych niedzielnych, także do starych wyjadaczy i do świeżych kierowców: Rozglądajcie się i Wy też zadbajcie o bezpieczeństwo amatorów dwóch kółek. Poniżej znajduje się kilka ważnych zachowań mogących umilić jazdę samochodem po mieście pełnym pieszych i rowerzystów (wdzięcznych za pamiętanie o nich).

Bezpieczne nawyki

1. Wsiadając do samochodu, pamiętaj, że w tym samym czasie ktoś inny wsiada na rower gdzieś w innym końcu miasta i też chce bezpiecznie dotrzeć do celu.
2. Zredukuj prędkość lub przynajmniej zachowaj dużo większą uwagę przed każdym przejściem dla pieszych, na które może nagle wjechać rowerzysta (teoretycznie nie może, ale czasem wjeżdża).
3. Wykonując manewr skręcania w prawo, upewnij się, że nie przecinasz drogi rowerowej, a jeśli tak, zachowaj ostrożność i ustąp pierwszeństwa.
4. Włączasz się do ruchu, a chodnikiem jedzie rowerzysta ewidentnie nastawiony na przejechanie przed maską twojego samochodu. Zachowaj spokój i nie udowadniaj mu, kto ma rację i pierwszeństwo.
5. Zatrzymaj się przed zieloną strzałką i sięgnij wzrokiem dalej na drogę rowerową w obie strony, bo niektórzy jeżdżą bardzo szybko.
6. Jak już skręcisz po zatrzymaniu się przed zieloną strzałką, ponownie zwolnij i rozejrzyj się, by ustąpić pierwszeństwa przejazdu rowerzystom (tym jadącym na czerwonym również jeśli widzisz, że totalnie zignorowali sygnalizację).
7. Omijaj rowerzystów jadących jezdnią z odpowiednim odstępem, spoglądając najpierw w lusterko wsteczne i boczne.
8. Bądź pozytywnie nastawiony do rowerzystów - nie wszyscy łamią przepisy.
9. Pamiętaj, że rowerzysta jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego i w razie zdarzenia drogowego najprawdopodobniej ucierpi.
10. W razie kolizji z rowerzystą zostaw dyskusje i pouczanie na później, w pierwszej kolejności zaoferuj pomoc lub udziel pierwszej pomocy.
11. Studź emocje jeśli już wdasz się w dyskusję i przede wszystkim przypomnij sobie punkt pierwszy.

Ale...

Niektórzy czytelnicy mogą odnieść wrażenie, że należy strzec się nie potrafiących jeździć rowerzystów, a kierowcy samochodów jeżdżą wzorowo. Nic bardziej mylnego. Obie grupy w różnym stopniu zwiększają ryzyko kolizji i wypadku, co nie zmienia końcowego efektu, czyli najczęściej urazu rowerzysty. Z tego tylko względu, a może i aż, poruszający się samochodami (pasażerowie też) mogą bardziej przysłużyć się bezpieczeństwu w okresie intensywnego ruchu rowerzystów. (i motocyklistów, o czym będę pisał wkrótce w innym artykule).


Przemysław Olejniczak psycholog transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, nauczyciel, ratownik drogowy PZM, autor bloga KierujSie.pl

Blog poświęcony propagowaniu bezpiecznych zachowań wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego. Świadomość sprawności psychofizycznej i prawidłowe nawyki mogą w znacznym stopniu zwiększać bezpieczeństwo.
Cel - mniej wypadków, więcej rozwagi i tolerancji na polskich drogach.
Przemysław Olejniczak

Opinie (260) ponad 20 zablokowanych

  • Bezpieczny rowerzysta

    to oksymoron!

    • 1 3

  • chce bezpiecznie dotrzeć do celu (1)

    to niech wsiada do SKM, tramwaju, lub autobusu.

    • 2 2

    • nie wszyscy

      ty nie chcesz

      wyjeżdżasz zabijać
      twa jazda to helter-skelter i Wolfenstein 3.0

      • 0 0

  • Zatrzymaj się przed zieloną strzałką i sięgnij wzrokiem dalej na drogę rowerową w obie strony, bo niektórzy jeżdżą bardzo szybko (6)

    Najczęściej za szybko!
    Jest coś takiego w przepisach jak tzw. bezpieczna prędkość oraz dostosowanie prędkości. Szczególnie na przejazdach rowerowych i przejściach.

    • 5 2

    • (5)

      Ale zdajesz sobie sprawę że nie wszędzie droga rowerowa jest doskonale widoczna dla kierowcy

      • 4 0

      • (4)

        a co się robi jak dojeżdża się do skrzyżowania na którym nie ma się pierwszeństwa, a widoczność jest słaba? Jedzie się na rympał?

        • 4 1

        • (3)

          Rowerzyści tak właśnie jeżdżą - na rympał!

          • 3 3

          • (2)

            rowerzyści jadą równoległą do drogi z pierwszeństwem drogą rowerową jaki ma sens taka droga rowerowa skoro rowerzysta nie ma takiego samego pierwszeństwa przed puszkami wyjeżdżającymi z boku?

            • 0 3

            • (1)

              Droga dla rowerów nie służy do bicia rekordów prędkości cyklogłupku.

              • 3 3

              • rekordy prędkości idioto na rowerze to 70-80 km/h przez amatorów a kolarze na TDF jadą 110 km/h na zjazdach 30 km/h to nie są rekordy prędkości ty kretynie nie widziałem nikogo na drodze rowerowej kto by jechał 50 km/h bo jest to niemożliwe

                • 3 1

  • Temat ped**arzy powraca...

    zobaczymy teraz jak ci w większosci idioci zaczna jezdzic na tych frajerskich pojazdach- będę was temperował do bólu !

    • 3 7

  • Najgorsi... (2)

    ... są motocykliści. Tak zasuwają jak wariaci, że ledwo da się ich wyprzedzić.

    • 6 4

    • (1)

      Motocykliści są chociaż przewidywalni w przeciwieństwie do ped**arzy, bo jadą po jezdni i zatrzymują się na czerwonym

      • 0 1

      • ależ rowerzyści też umieją jechać po jezdni to debile budują ścieżynki na chodnikach i myślą że komuś robią dobrze tymczasem ścieżynki na chodnikach są niebezpieczne i tam dochodzi do wypadków

        • 1 1

  • (9)

    Na każdej ścieżce rowerowej, która przebiega w poprzek drogi powinien być znak stop albo szykana dla rowerzystów. Teraz rowerzysta może wpaść z boku z dowolną prędkością np 40km/h, gdzieś zza domu albo innych krzaków. Takie miejsce jest np. na ulicy Polnej w Sopocie przy restauracji U Przyjaciół.

    • 11 11

    • (2)

      Jeśli wyjeżdżając z bocznej drogi nie jesteś w stanie bezpiecznie ustąpić pierwszeństwa, to znaczy że skrzyżowanie jest źle zaprojektowane. Trzeba poprawić to skrzyżowanie tak abyś miał widoczność, albo zmienić zasady pierwszeństwa na skrzyżowaniu - dla wszystkich.

      Do dzieła, wykaż się i zgłoś to gdzie trzeba.

      • 3 0

      • (1)

        Taaaa. Widzę, że nigdy nie byłeś w urzędzie... Popatrz jak co roku nie są w stanie pasów i lini odmalować, a Ty mi mówisz o przeprojektowaniu skrzyźowań.

        • 0 4

        • Bez sensu gadasz

          To według ciebie łatwiej jest, cytuję, "Na każdej ścieżce rowerowej, która przebiega w poprzek drogi powinien być znak stop albo szykana dla rowerzystów", niż przebudować jedno kłopotliwe skrzyżowanie albo chociaż postawić lustro?

          • 2 0

    • nażarte przygłupy wpadają pod rowery więc trzeba montować szykany nic to że ście*wodajnia jest czynna sezonowo w godzinach od do nawet w listopadzie trzeba po szykanach jechać prawda kiedy nie ma żywego ducha

      • 0 1

    • (3)

      według konwencji wiedeńskiej każda droga rowerowa powinna być budowana przy krawędzi jezdni, a przejazdy powinny być PROSTE (tak jest na całym świecie, wyjątkiem jest polska nie wiedzieć czemu).

      Chciałbym również zwrócić uwagę szanownemu kierowcy że na przejeździe rowerzysta ma pierwszeństwo i zas****anym obowiązkiem KAŻDEGO kierowcy jest zatrzymać się przed przejazdem jak widoczności nie ma.

      • 8 3

      • (2)

        Na każdym cmentarzu jest aleja tych z pierwszeństwem przejazdu...

        • 3 5

        • (1)

          i widać dobrze ci z tym

          • 2 1

          • Skąd taki wniosek?

            • 1 1

    • Piracie drogowy znak sto to jest dlaciebie piracie drogowy to ty masz obowiazek ustapic pierwszeństwa i ty masz obowiazek

      masz obowiązek zatrzymać sie przed przejazdem rowerowym!!
      Powinni stawiac wtakich miejscach foto radary dla kazdego takiego pirata jak ty dawac mandaty!!

      • 3 2

  • (3)

    Proszę jeszcze napisać bezpieczne nawyki skierowane do rowerzystów i pieszych, nie wystarczy pouczać i wytykać błędy jednych zaponinając, że drudzy również je popełniaką. Autor artykułu chciał chyba tyko pogrozić palcem kierowcom, albo znowu poruszyć drażliwy od dawna temat, jak wszyscy nie zaczną przestrzegać zasad ruchu drogowego to nic się nie zmieni. Więcej policji i karać bez litości wszystkich łamiących przepisy ruchu drogowego.

    • 9 3

    • (2)

      karać stwarzających zagrożenie, a nie łamiących przepisy ( które często są bezsensu i niemożliwe do przestrzegania )

      • 1 4

      • (1)

        Aha, czyli łamanie jednych przepisów stwarza zagrożenie, a innych nie. Niech zgadnę - te które ty łamiesz akurat nie stwarzają zagrożenia.

        • 2 0

        • Nie, ale np. jest pusto po horyzont i masz czerwone, to bezsensu stać i czekać.

          • 1 1

  • A nawyki rowerzystów???? (5)

    Może by tak napisać artykuł z nawykami jakie powinni mieć rowerzyści? Czemu to kierowcy samochodów powinni zwracać uwagę i na rowerzystów i na pieszych, piesi muszą zwracać uwagę na rowerzystów, a rowerzyści to jakieś święte krowy, że mogą pędzić ścieżkami rowerowymi i nie patrzeć na nic? Ich także obowiązują przepisy ruchu drogowego, w których jest mowa o ograniczonym zaufaniu do innych uczestników oraz o tym, żeby zachować szczególną uwagę zbliżając się do skrzyżowania. Niejednokrotnie już się zdarzyło, że rowerzysta pędząc ścieżką rowerową nie zwalnia przed np. wyjazdem z drogi osiedlowej i o tragedię nie trudno, bo kierowca samochodu nie zawsze dokładnie widzi bo np. są krzaki, reklamy itp.

    • 9 8

    • pędzenie ścieżkami niech zgadnę 20-25 km/h to pędzenie?Po jakiego ch..ja więc są te ścieżki skoro nie można nimi jechać sprawnie bo takie palanty skamlą?Oczywiście zasady ograniczonego zaufania a może pajacu nie trzeba byłoby ich stosować gdyby samochodowe buractwo stanęło przed warunkową strzałką a nie zapiep**ało na pałę.Biedny kierowca niedokładnie widzi ale jedzie 40-50 km/h nie widzi ale jedzie

      • 1 3

    • (2)

      "a rowerzyści to jakieś święte krowy, że mogą pędzić ścieżkami rowerowymi i nie patrzeć na nic? Ich także obowiązują przepisy ruchu drogowego"
      No właśnie. Mają tam pierwszeństwo, to jadą. Proste. Jak ty masz zielone to też jedziesz.

      "w których jest mowa o ograniczonym zaufaniu do innych uczestników"
      Nie możesz wymagać od innych żeby ci nie ufali. Przeciwnie, każdy uczestnik ruchu może zakładać że inni postąpią zgodnie z przepisami, inaczej nie dałoby się jeździć.

      "oraz o tym, żeby zachować szczególną uwagę zbliżając się do skrzyżowania"
      Ten przepis dotyczy również ciebie, zwłaszcza gdy rower ma pierwszeństwo.

      "Niejednokrotnie już się zdarzyło, że rowerzysta pędząc ścieżką rowerową nie zwalnia przed np. wyjazdem z drogi osiedlowej"
      Bo ma pierwszeństwo. Czy ty jadąc główną zwalniasz przed każdą boczną uliczką?

      "bo kierowca samochodu nie zawsze dokładnie widzi bo np. są krzaki, reklamy itp"
      W takim razie to skrzyżowanie jest źle zrobione. Zgłoś to i niech wytną krzaki, usuną reklamę, albo chociaż postawią lustro.

      • 3 4

      • (1)

        Pieszy tez ma pierwszeństwo, a jakoś nie wchodzi na każde skrzyżowanie bez sprawdzenia czy nic nie nadjeżdża

        • 3 4

        • Pieszy nie ma pierwszeństwa. Przynajmniej w Polsce

          Pieszy ma obowiązek przepuścić nadjeżdżające pojazdy zanim wejdzie na pasy.

          • 1 3

    • 1. odpowiadam dlaczego powinni kierowcy zwracać. Bo rower to 15kg a samochód 1500kg. a pieszy to już w ogóle nie ma żadnej ochrony

      2. Ty rozumiem że mając pierwszeństwo/zielone światło też zatrzymujesz się przed każdym skrzyżowaniem/każdym wyjazdem i upewniasz się że ci nic nie wyjeżdża?
      Chciałbym to zobaczyć

      • 4 2

  • (2)

    Najlepsi są ci z kamerami na kaskach. Nastawieni z góry na konflikt z kierowcami samochodów. Oni potrafią celowo wywołać niebezpieczne sytuacje widząc samochód. Np. Na skrzyżowaniu Wybickiego z Armii Krajowej. Samochód, który dołącza się do ruchu musi zatrzymać się na stopie stojąc na ścieżce, bo inaczej nic nie widzi. A z górki zaiwania cudowne dziecko dwóch pedałów z kamerką z ustami pełnymi inwektywów. Nawet jedna pani walnęła ręką w bagażnik na znak niezadowolenia. Miała szczęście, że mam wychowanie i kobiet nie biję.

    • 11 8

    • i bardzo dobrze, niech nagrywają tępaków w blachosmrodach

      • 3 4

    • Piraci drogowy twoim tokiem rozumowania znaczy ze kierowcy z kamerami w aucie są z góry na konflikt

      tylko ze ze wszystkimi ,pieszymi,rowerzystami i innymi kierowcami:)

      • 3 3

  • Przeżyliśmy komunistów - przeżyjemy i rowerystów! (1)

    Dla nich zabierają nam drogi, budują szykany, a oni za nic mają przepisy. Najbardziej roszczeniowa grupa uczestników ruchu!

    • 14 13

    • roszczeniowa zaraz po kierowcach.

      dostają miliardy i jeszcze im mało.

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum