• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści zyskają własne pasy na al. Jana Pawła II

Krzysztof Koprowski
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pasy rowerowe wykonane zostaną na odcinku od kładki do ul. Czarny Dwór. Pasy rowerowe wykonane zostaną na odcinku od kładki do ul. Czarny Dwór.

W ciągu al. Jana Pawła II w Gdańsku powstaną wydzielone w jezdni pasy rowerowe. Kierowcy na rozwiązaniu nie ucierpią, ponieważ zachowane zostaną po dwa pasy w każdym kierunku. Inwestycja gotowa powinna być już na tegoroczny sezon wakacyjny.



W jaki sposób powinna być wykonana infrastruktura rowerowa w ciągu al. Jana Pawła II?

Infrastruktura rowerowa w ciągu ul. Jana Pawła II to obecnie dwa całkowicie odmienne światy. Między al. Rzeczypospolitej a ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska istnieje szeroka, wydzielona z jezdni droga rowerowa z barwionej masy bitumicznej (asfaltu).

Na odcinku między kładką a ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska sytuacja wygląda zgoła odmiennie. Droga rowerowa, o ile można ją tak w ogóle nazwać, powstała poprzez wydzielenie jej białą farbą z krzywego chodnika i fragmentów dawnego pasa startowego. W wielu miejscach jest ona przerwana w związku z doraźną wymianą chodnika oraz nowym układem drogowym wokół powstającego osiedla mieszkaniowego.

Ponadto na wysokości szpitala zobacz na mapie Gdańska infrastruktura dla rowerzystów "przechodzi" na drugą stronę, zmuszając tym samym rowerzystów zmierzających w stronę mola do dwukrotnego przekraczania alei - najpierw przy szpitalu, potem na skrzyżowaniu z ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska.

  • Wydzielona droga rowerowa na odcinku kładka-Hynka.
  • Wydzielona droga rowerowa na odcinku kładka-Hynka.
  • Pod al. Rzeczypospolitej także zostaną wykonane pasy rowerowe.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Pozostałość drogi rowerowej na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Przejazd na drugą stronę alei w rejonie szpitala.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
Już wkrótce taki stan przejdzie do historii. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska chce jeszcze w kwietniu rozpocząć prace budowlane nad wydzielaniem w jezdni jednokierunkowych pasów o szerokości 1,5 m na odcinku kładka - ul. Czarny Dwór. Planowany termin zakończenia robót to czerwiec br.

W ramach inwestycji powstaną także śluzy rowerowe oraz przejazdy w poprzek alei, na wysokości istniejących przejść dla pieszych. Nowa organizacja ruchu przewiduje pasy rowerowe wzdłuż jezdni pod al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Będą się one łączyły ze wspomnianą wcześniej wydzieloną drogą rowerową. Będzie również możliwy łatwy wjazd na parking przy ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska, a dalej na drogę rowerową do molo.

Kierowcy na nowym rozwiązaniu nie stracą. Nadal będą dwa pasy ruchu, a w niektórych miejscach szerokość całej jezdni zostanie poszerzona, by zapewnić minimalną ich szerokość. Pojawią się dodatkowe sygnalizatory dla aut i rowerzystów oraz wyregulowane zostaną wpusty deszczowe.

Czy nie lepiej jednak było zachować spójność w prowadzeniu drogi rowerowej na całej alei i kontynuować jednostronne wydzielanie obok jezdni infrastruktury dla rowerzystów?

- Pasy rowerowe w al. Jana Pawła II są tym momentem, kiedy widzimy zmianę polityki rowerowej miasta. Chcemy zacząć stosować wypracowane i ustalone rozwiązania dla dróg rowerowych [m.in. w Systemie Tras Rowerowych - dop. red.]. Na odcinku bliżej torów kolejowych projekt drogi rowerowej był na tyle zaawansowany, że nie dało się go już zmienić. Pasy rowerowe są ponadto tańszym rozwiązaniem - przekonuje Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.
Fragment dokumentu STeR dotyczący pasów rowerowych from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (160) 1 zablokowana

  • Pozew

    Pozew zbiorowy o odszkodowanie personalnie do tego madrego pana ktory wydaje nasze pieniadze w najgłupszy mozliwy sposób. Niech placi z wlasnej kieszeni ! Do tego jestem ciekaw kiedy rowerzysta wjedzie pod auto albo rodzina z dziecmi bedzie jechac. teraz bedzie tak ze rowery beda i na drodze i na chodniku !

    • 2 0

  • Dlaczego ....

    Dlaczego usunięto mój wcześniejszy wpis??? Dokończcie ścieżkę rowerową a nie budujcie pasy rowerowe na ruchliwej dwupasmowej drodze !!!
    Normalny, odpowiedzialny rodzic i rowerzysta nie pozwoli dziecku jechać pasem rowerowym!!!
    Tunel otwarty, tiry na JP II a tam wtedy pasy rowerowe wymyślają - szok. Polska to nie Holandia czy państwa skandynawskie, u nas nie ma kultury jazdy.

    • 3 0

  • (4)

    i dobrze!
    Niech Gdańsk będzie rowerowym Amsterdamem

    • 63 44

    • ścieżki rowerowe

      tyle że tam są ścieżki rowerowe !!!!

      • 0 0

    • Jeśli Amsterdamem to z całym dobrodziejstwem.... (2)

      1/ traweczka
      2/ panienki

      • 20 4

      • (1)

        najpierw rowery
        potem liberalne prawo
        potem forsa
        dopiero potem panienki i trawa

        • 5 8

        • Nie, najpierw panienki

          Rowery mogą poczekać

          • 6 2

  • Pytanie po co ? (11)

    Tam jest tyle miejsca i z jednej i z drugiej strony.... Skrzyżowań tez niewiele... można spokojnie osobną wydzielić.

    Ciekawe czemu nie zobligowano developera do odtworzenia drogi i chodnika przylegającego bezpośrednio przy inwestycji.

    Kolejne pytanie jak chcą wymusić na kierowcach by zwolnili?. Szeroka droga dwa pasy tam nikt nie jeździ 50kmh.

    • 43 18

    • ja jeżdzę 50km/h

      - tam właśnie i dzięki temu nie muszę co każde światła wyhamowywać do zera

      • 1 1

    • trzeba być ostrożnym

      • 0 0

    • (6)

      Ja jeżdżę

      • 9 4

      • (5)

        ja też

        • 7 2

        • i ja też (4)

          • 5 2

          • i ja (1)

            • 5 1

            • ja też

              • 2 1

          • (1)

            Ja 45

            • 4 2

            • wolna i bezpieczna jazda nie boli

              I ja jeżdżę, brak rozumienia prostych reguł, zapamiętania i stosowania to problem wyniesiony już ze szkoły podstawowej. I konsekwencje są w życiu dorosłym. Pamiętaj i stosuj (różne zasady) bez przypominania, .........oceną niedostateczną, mandatem, upomnieniem itd. !

              • 6 2

    • Ja zacząłem pchać auto, bo i tak jest szybciej niż jak jadę za kimś

      • 3 2

    • nie wiem czy nie zobligowano

      natomiast przy budynkach już użytkowanych "trasa" rowerowa była niedawno odmalowywana (chyba ZDiZ), na odcinku od wiaduktu Rzeczpospolitej kilkudziesięcio-metrowa traska do nowozamontowanych świateł istnieje, tak samo na Startowej przed wiaduktem trasa rowerowa urywa się niemal w połowie przed mostem, potem pojawia się ciąg pieszo-rowerowy - absurdy nad absurdami, ścieżki, trasy, wydzielone pasy ruchu - wszystko w ciągu jednej alei, bez ładu i składu. Mam nadzieję, że przynajmniej zamalują teraz te "nielegalne" ścieżki

      • 1 1

  • A móózgi też dostaną ? (3)

    jw.

    • 3 3

    • niestety, pierwszeństwo w kolejce po mózgi mają kierowcy i piesi (2)

      pilniejsza potrzeba bo większe zagrożenie

      • 2 1

      • od kiedy piesi stwarzają zagrożenie? (1)

        • 0 0

        • Od kiedy są ścieżki rowerowe wytyczone przy chodnikach

          Wy myślicie że rower nie ma drogi hamowania a ścieżka to tylko inny kolor chodnika. Przez jednego z takich ignorantów żeby go nie potrącić musiałem zjechać ze stromej skarpy i złamałem nogę. 6 śrub i blacha. Kto mi za to zapłaci za ból i 4 miesiące wyjęte z życia ?
          Oczywiście nikt. Dlatego wykupiłem indywidualne ubezpieczenie OC. Jak ktoś mi wlezie pod koła gdy będę na ścieżce, to będę tylko hamował. Nie uda się ? Trudno, będzie potrącenie pieszego na ścieżce. Kupiłem też kamerę czołówkę, żeby przy wezwaniu policji nie było wątpliwości kto zawinił. Ja nie będę swoim zdrowiem więcej płacił za waszą ignorancję. Na ulicę też tak włazicie ? Nie, bo powszechnie wiadomo że jak samochód strzeli pieszego to szpital pewny.

          Podpowiem coś: rower jadący z prędkością ok 25km/h czyli tyle ile się średnio jeździ na ścieżkach z rowerzystą ważący razem ok 90-110kg ma drogę hamowania na suchym ok 7 metrów. Jak wleziecie komuś metr przed rowerem to NIE MA SZANS wyhamować.

          • 1 0

  • ciekawe ile bedzie zabitych (2)

    ja się nie odwaze pojechać ta DR , prosty przykład na ul. Wita Stwosza zrobiono taka DR i co strach tam jezdzic , samochody i tak zasuwają pasem dla rowerow i jeszcze jedno, skoro jest DDR to nie jest to parking ???? koniec tej niby rewelacyjnej sciezki jest przy ulicy Westterplate i tam widać jak sobie kierowcy urzadzzili parking ze sciezki rowerowej a na kaprow jest komisariat i wogole nie reagują na ten stan rzeczy, jeszcze wazna rzecz taka DR powinna być wedlog prawa oddzielona bezpieczna bariera od samochodow.

    • 2 4

    • Za komuny rowerem wolno było tylko po ulicy, w dodatku był obowiązek posiadania karty rowerowej. Wiem, bo jeżdżę rowerem po ulicach 47 lat

      • 3 0

    • oddziel się proszę od społeczeństwa

      z resztą problemów sobie sami poradzimy

      • 2 2

  • Swietny poysł! Oby wykonanie było przemyślane!!! (1)

    To świetny pomysł. Spóźniony lecz dobrze , że wreszcie miasto sie na to zdecydowało. Ta trasa to kręgosłup, główna nitka, która zapewne bedzie teraz ekstremalnie czesto uczęszczana. Byłoby dobrze gdyby wykonanie nie było fuszerką lecz solidnie wykonanym, przemyślnym projektem. Bezpiecznym i praktycznym. Idealne byłyby separatory plastikowe przymocowywane na stałe do jezdni. To wystarczy. Inne rozwiązanie to wyraźnie wydzielone pasy z czerwoną nawierzchnią bitumiczną i białymi odblaskowymi liniami oddzielającymi. Musi byc bezpiecznie od razu. Kazdy wypadek to dodatkowe koszty! Korzystajmy z rozwiązań holenderskich. Oni maja to swietnie rozwiązane. Miasto moze przeciez zwrócic sie z zapytaniem do swojego partnera zagranicznego o sugestie w takich sprawach! Oni chętnie pomogą! Warto korzystac ze sprawdzonych rozwiązań!

    • 5 1

    • A my mamy

      świetną Wita Stwosza, Świętojańską w Gdyni, i legendarny kontrapas na Ogarnej. Byłem ostatnio pieszo i go tam szukałem, ale nie znalazłem.

      Jesteś tak dziecinnie naiwny, że dziw bierze, że jeszcze żyjesz.

      • 1 1

  • poroniony pomysł (4)

    Ciekawe czy fachowcy wydzielający z jezdni pasy dla rowerów przewidzieli, że wczasie opadów deszczu rowerzyści będą jeździć po chodnikach bo będą zalewani wodą tryskającą z pod kół szybko jadących samochodów.

    • 6 2

    • wystarczy zadbać o odwodnienie (3)

      • 1 0

      • (2)

        Właśnie na IP II jest słabe odwodnienie bo jezdnie położone są na starych płytach byłego lotniska Przy krawężnikach w wielu miejscach stoi woda bo nierówno położono asfalt wiele lat temu.

        • 0 1

        • nadal jest okazja to poprawić - przebudowa "jakaś" będzie (1)

          przy niektórych kałużach woda potrafi chlusnąć na pięć metrów

          • 1 0

          • Taak?

            Tak "poprawić" jak za grubą kasę poprawiono nawierzchnię na Wita Stwosza?
            Czy nikt nie widzi, że jazda rowerem po ulicy w Gdańsku jest po prostu niebezpieczna, bo ulice są w opłakanym stanie i nie pomoże malowanie szlaczków farbą, która zejdzie za pół roku?

            Czy mieszkańcy nie powinni protestować przeciw braku gruntownych remontów ulic, zamiast kolejny raz dawać się nabierać na propagandę pseudo-znawców od PR w urzędzie miasta?

            • 1 1

  • (5)

    Jest ściezka rowerowa, to po cholere jeszcze ich na ulicę wypychac?! Co to za chory zwyczaj..

    • 34 23

    • (3)

      Tam nie ma ścieżki tylko trochę farby na dziurawym chodniku - o czym zresztą piszą w artykule

      • 6 5

      • Dokładnie tak samo będzie

        po jednej zimie na ulicy, szumnie zwane "pasy rowerowe w jezdni". najlepiej wyglądają na na Wita Stwosza czy Ogarnej. Pusty śmiech panie Oficerze.
        A potem znów przybędzie km ścieżek rowerowych w papierach.
        Brawo. A może wreszcie pójdziesz oficerze po rozum do głowy i zrobisz coś raz a porządnie, by starczyło na 4-5 lat?
        Wpierw naprawcie nawierzchnię Jana Pawła by była gładka i bezpieczna a potem smarujcie schodzącą po jednej zimie farbką.

        • 1 1

      • (1)

        Jest wyznaczone miejsce gdzie mogą jeździć rowerami to niech tam kurcze jeżdżą!!

        • 4 9

        • Przecież jeżdżą. A będą jeździć po nowo wyznaczonym miejscu - po jezdni.

          • 11 3

    • a jest? chyba czysto teoretycznie na mapach w urzędzie

      • 7 3

  • Dziwne tłumaczenie (3)

    Zamiast położyć ścieżkę z masy bitumicznej na miejscu starej ścieżki i utrzymać konsekwencję względem odcinka między ul. Rzeczypospolitej a Hynka, to nagle wspominają o "wypracowanych rozwiązaniach". Pewnie włodarze miasta od developera budującego Aviatory nie wymogli w zapisie, że po zakończeniu budowy mają dołożyć się do chodników i ścieżek rowerowych.

    • 69 11

    • Lepiej dostać

      widocznie mieszkanie za free niż DDR-y.

      • 2 0

    • (1)

      Nie da się zachować konsekwencji bo trzeba jakoś przejechać pod kładką. Jedyny rozsądny sposób to razem z samochodami na jednokierunkowych jezdniach. Potem to już kontynuacja aby rowerzyści jadący w stronę morza nie musieli co chwilę zmieniać pasa ruchu.

      Jak zbudują do końca aviatory, to powinno dać się jechać uliczką równoległą do JP tuż przy budynkach, tam gdzie parkingi. Szczerze mówiąc spodziewałem się że takie właśnie będzie docelowe rozwiązanie ruchu rowerowego tam.

      Z kolei od Czarnego Dworu do szpitala, o ile dobrze pamiętam, jest miejscami dość wąsko i wydzielona droga dla rowerów mogłaby się nie zmieścić. Ale tu głowy nie dam.

      • 6 3

      • Teren poszedł pod centrum handlowe i teraz im sie droga rowerowa nie miesci...

        heh smieszne te standardy ich nowe

        • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum