• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści zyskają własne pasy na al. Jana Pawła II

Krzysztof Koprowski
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pasy rowerowe wykonane zostaną na odcinku od kładki do ul. Czarny Dwór. Pasy rowerowe wykonane zostaną na odcinku od kładki do ul. Czarny Dwór.

W ciągu al. Jana Pawła II w Gdańsku powstaną wydzielone w jezdni pasy rowerowe. Kierowcy na rozwiązaniu nie ucierpią, ponieważ zachowane zostaną po dwa pasy w każdym kierunku. Inwestycja gotowa powinna być już na tegoroczny sezon wakacyjny.



W jaki sposób powinna być wykonana infrastruktura rowerowa w ciągu al. Jana Pawła II?

Infrastruktura rowerowa w ciągu ul. Jana Pawła II to obecnie dwa całkowicie odmienne światy. Między al. Rzeczypospolitej a ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska istnieje szeroka, wydzielona z jezdni droga rowerowa z barwionej masy bitumicznej (asfaltu).

Na odcinku między kładką a ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska sytuacja wygląda zgoła odmiennie. Droga rowerowa, o ile można ją tak w ogóle nazwać, powstała poprzez wydzielenie jej białą farbą z krzywego chodnika i fragmentów dawnego pasa startowego. W wielu miejscach jest ona przerwana w związku z doraźną wymianą chodnika oraz nowym układem drogowym wokół powstającego osiedla mieszkaniowego.

Ponadto na wysokości szpitala zobacz na mapie Gdańska infrastruktura dla rowerzystów "przechodzi" na drugą stronę, zmuszając tym samym rowerzystów zmierzających w stronę mola do dwukrotnego przekraczania alei - najpierw przy szpitalu, potem na skrzyżowaniu z ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska.

  • Wydzielona droga rowerowa na odcinku kładka-Hynka.
  • Wydzielona droga rowerowa na odcinku kładka-Hynka.
  • Pod al. Rzeczypospolitej także zostaną wykonane pasy rowerowe.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Pozostałość drogi rowerowej na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Przejazd na drugą stronę alei w rejonie szpitala.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
Już wkrótce taki stan przejdzie do historii. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska chce jeszcze w kwietniu rozpocząć prace budowlane nad wydzielaniem w jezdni jednokierunkowych pasów o szerokości 1,5 m na odcinku kładka - ul. Czarny Dwór. Planowany termin zakończenia robót to czerwiec br.

W ramach inwestycji powstaną także śluzy rowerowe oraz przejazdy w poprzek alei, na wysokości istniejących przejść dla pieszych. Nowa organizacja ruchu przewiduje pasy rowerowe wzdłuż jezdni pod al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Będą się one łączyły ze wspomnianą wcześniej wydzieloną drogą rowerową. Będzie również możliwy łatwy wjazd na parking przy ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska, a dalej na drogę rowerową do molo.

Kierowcy na nowym rozwiązaniu nie stracą. Nadal będą dwa pasy ruchu, a w niektórych miejscach szerokość całej jezdni zostanie poszerzona, by zapewnić minimalną ich szerokość. Pojawią się dodatkowe sygnalizatory dla aut i rowerzystów oraz wyregulowane zostaną wpusty deszczowe.

Czy nie lepiej jednak było zachować spójność w prowadzeniu drogi rowerowej na całej alei i kontynuować jednostronne wydzielanie obok jezdni infrastruktury dla rowerzystów?

- Pasy rowerowe w al. Jana Pawła II są tym momentem, kiedy widzimy zmianę polityki rowerowej miasta. Chcemy zacząć stosować wypracowane i ustalone rozwiązania dla dróg rowerowych [m.in. w Systemie Tras Rowerowych - dop. red.]. Na odcinku bliżej torów kolejowych projekt drogi rowerowej był na tyle zaawansowany, że nie dało się go już zmienić. Pasy rowerowe są ponadto tańszym rozwiązaniem - przekonuje Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.
Fragment dokumentu STeR dotyczący pasów rowerowych from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (160) 1 zablokowana

  • Kierowcy zyskają na tym, że będą pasy rowerowe na al. Jana Pawła II (1)

    Taki tytuł bardziej oddaje istotę rzeczy.

    • 3 1

    • słusznie
      Ela ma rację, Redakcjo, ucz się widzieć świat optymistycznie!

      • 0 0

  • Niebezpieczne dla dzieci (11)

    Często jeżdżę tam rowerem z dzieckiem na plażę . Obawiam się że niestety jazda z dzieckiem po drodze stwarza duże zagrożenie dla jego życia. Jest to bardzo źle rozwiązanie, będę musiał jeździć po chodniku. Wydzielenie pasa na drodze jest zapewne efektem złej umowy z deweloperem. Z tego co pamiętam jak powstawały na tej ulicy nowe getta to była mowa, że deweloperzy pozostawia (zbudują) w tym miejscu nowe ścieżki rowerowe, ale życie pokazuje, że chyba znowu ktoś "zarobił" na inwestycji.

    • 51 20

    • (2)

      jakie getto? puknij sie w czoło. to, ze ktoś nie chce mieszkać w bloku z wielkiej płyty z obsikaną klatką schodową, nie znaczy, że zamyka sie w getcie. Żółć niektórym mózg zalewa.

      • 7 7

      • I tak mieszkasz tylko w bloku (1)

        A obsikane klatki schodowe to kwestia czasu

        • 5 2

        • Sąsiad na wyciągnięcie reki

          I sąsiad z sąsiedniego bloku na wyciągnięcie ręki dla lepszej asymilacji w nowym klocki.

          • 3 2

    • Też jesteś z getta,

      Tyle, że intelektualnego.

      • 1 4

    • (2)

      jezeli dziecko nie ma 10 lat to nawet musisz jechac po chodniku

      • 4 0

      • może nie musi (1)

        • 2 3

        • musi musi

          w Polsce legal wjazd na drogę dla rowerów jest OD 10 tego roku zycia
          a rodzic towarzyszacy dzieciakowi ponizej 10 roku
          ma wg polskiego PoRD chodnikować wraz z nim

          taki duralex

          • 8 0

    • (3)

      Statystycznie, pasy rowerowe są dużo bardziej bezpieczne wydzielone drogi dla rowerów, więc Twoje obawy są nieco przesadzone. Kwestia przyzwyczajenia i nauczenia dzieci odpowiednich zachowań i bez trudu można śmigać. Polecam.

      • 9 8

      • Ja nie myślę o dzieciach (2)

        Ja nie myślę o zachowaniu dzieci na wydzielonym pasie dla rowerów. W tym przypadku większym zagrożeniem nie są dzieci a osoby poruszające się samochodami. Jeżeli tam jeździsz to wiesz doskonale, że daleko im od zachowania podstawowych zasad ruchu drogowego, tj. Prędkość, nagle zmiany pasów bez ostrzeżenia itp.

        • 4 9

        • rozumiem, że DDR wzdłuż Grunwaldzkiej jest bezpieczniejsza?

          w ciągu roku zginęła tam jedna osoba, a dwie inne miały sporo szczęścia, bo jakieś głąby wypadły z drogi przy konsulacie. Takie to bezpieczne to "wydzielenie"

          • 6 4

        • dlatego do kompletu z pasami dla rowerów, powinni być policjanci na rowerach

          A póki się nie da odspawać ich tłustych d*psk od kijanek, pasom dla rowerów będą grozić tępe dzidy w samochodach. Jeżdżą buspasami, będą jeździć i pasami rowerowymi.

          • 10 3

  • powiem tak brzydko (4)

    a piesi to ch..? Ścieżki rowerowe zabierają chodniki, jezdnie - jest wiele takich miejsc, gdzie na piechotę nie wolno, ale rowerem tak. Chcę sobie iść na spacer z dzieckiem w wózku, a tu "droga tylko dla rowerów"!. I jedzie i dzwoni jakiś cyklista, bo mu na ścieżkę wlezę. I ma rację. A ja mam dylać po trawie (jeśli jeszcze została obok) albo... nauczyć się latać. Tak bezmózgi projektują. A jeśli chodzi o koncepcję zabrania jezdni na JPII i oddania cyklistom - na szczęście szpital blisko, będzie potrzebne duuuuużo pomocy

    • 6 3

    • (1)

      Gdzie to miejsce gdzie jest ddr, a nie ma chodnika? Znam jedno na Spacerowej, drugie na Nowatorów. Masz tam prawo chodzić, ale musisz ustępować rowerzystom. Za to na wszystkich ciągach pieszo-rowerowych (poziomy podział znaku) rowerzyści muszą ustępować pieszym. Takich dróg w Trójmieście jest multum.

      • 3 0

      • Jest też trzecie - bardzo ładne widokowo - 3-go Maja, ścieżka nad dworcem.

        Widoki są bardzo ładne, przyjemnie się jedzie i chodzi na pewno też, dlatego akurat tam nie mam pretensji do pieszych. Ale jak mają chodnik a włażą na ścieżkę to mam ochotę stanąć na pedałach i......

        • 1 1

    • przecież artykuł jest na temat tworzenia pasów rowerowych na jezdni (1)

      (kosztem szerokości jezdni) a nie kosztem chodnika.

      Rozumiem, że z równą energią i zapałem będziesz walczył o zniesienie prawa do parkowania samochodów na chodnikach.

      • 1 1

      • tak. i o czytanie do końca ze zrozumieniem

        • 1 1

  • (1)

    sytuacja wygląda z goła odmienne.

    tak trzymać

    • 1 2

    • Gdzie goła?

      • 1 0

  • To pierwsze pasy rowerowe na tak dużej ulicy (9)

    Są na Wita Stwosza i na Rajskiej ale tam jest mały ruch. Ciekawe jak to się sprawdzi w praktyce. Mam nadzieję nauczy rowerzystów zjeżdżać z chodnika. Ja na pewno będę korzystał bo często tam przejeżdżam rowerem.

    • 44 11

    • Miasto idzie na łatwiznę - trochę farby i inwestycja zaliczona (3)

      na tym odcinku ścieżka rowerowa jako przedłużenie ciągu Rzeczypospolitej w stronę morza powinna być czerwona, bitumiczna jak na wszystkich odnogach w stronę Jelitkowa. Po otwarciu tunelu Panowie Urzędnicy zostaną oświeceni, kiedy wzmorzony ruch samochodowy, w tym ciężarowy będzie zdmuchiwał rowerzystów z drogi.

      • 7 8

      • (2)

        Londyn robił te drogi rowerowe i robił, aż poszli po rozum do głowy, wykasowali więkdzość ścieżek i porobili pasy i śluzy. Na dużych ulicach pasy szerokie z kolorowego asfaltu, na małych i wąskich ledwie szerokości roweru i w dodatku samochody mają prawo jechać po nich jednym kołem, ale tylko gdy nie ma roweru. Dojeżdżasz do rowerzysty i ciągniesz się za nim, aż będzie miejsce do wyprzedzenia środkiem ulicy. Tal można coś takiego zrobić, ciekawe czy u nas też?

        • 8 4

        • (1)

          Wolę żyć w mieście typu Malmoe niż Londyn. Oddzielna droga rowerowa będzie zawsze bezpieczniejsza i komfortowa i dla kierowców i dla rowerzystów. Oczywiście nie wszędzie taką ścieżkę można zbudować (w zwartej zabudowie miejskiej), ale "pas startowy" nie jest takim miejscem.

          • 4 5

          • Żeby była bezpieczna, trzeba rowerzystów oddalić od skrzyžowania, żeby kierowca nie stukał się z samochodem. Skręcający w prawo samochód i jadący prosto rower to najniebezpieczniejsze miejsce na ddr. Można temu zapobiec, ale wymaga to przestrzeni. W Holandii takie coś się uważa za bezpieczne
            http://www.wired.com/wp-content/uploads/2014/06/FullResolution_ProtectedIntersection-1024x768.jpg

            • 4 0

    • a wiesz jaka tam jest srednia predkosc szanownych kierowców? (4)

      • 3 7

      • (3)

        Wiem i dlatego jestem ciekaw jak to się sprawdzi w praktyce :) Pasy dla samochodów będą węższe więc pewnie pojadą trochę wolniej. Zobaczymy.

        • 10 2

        • Na pewno wszyscy się musimy tego nauczyć i się przyzwyczaić. I roweraki i kierowcy. (2)

          Może damy radę. Inni dali, przecież nie jesteśmy DUŻO tępsi (?).

          Dla mnie ideałem są pasy (a nie DDRy) w Kopenhadze. Są ciutelek oddzielone od pasów samochodów (mały krawężnik) i porządnie od chodnika (DRUGI krawężnik)

          To dla mnie ideał. Nawet kolorowej farby nie trzeba maziać. Nawet znaków rowerka nie trzeba. Wszyscy widzą wszystko, a ewent pomyłkę kierowca poczuje.

          • 10 2

          • (1)

            Z tymi krawężnikami to mam mieszane uczucia. Kiedyś w nocy mało się nie wywaliłem o krawężniki na Wojska Polskiego, na zakręcie na wlocie Zamenhofa. To broń obosieczna.

            • 0 3

            • bo tam na WP są rąbutne krawężniki

              w Koboen takie oddzielają pas rowerowy od chodnika,
              a te co oddzielają pas rowerowy od samochodowych maja może centymetr.

              szkoda, że tu nie można wklejać zdjęć, ale możesz wygooglać.

              np http://www.zm.org.pl/img/img.127/kopenhaga-128-dzieci09.jpg

              • 4 0

  • zdrowy rozsądek potrzebny (9)

    Oby tylko nie zrobili podobnego bubla jak na Wita Stwosza... Ja wiem że temat rowerów, zdrowego trybu życia itp jest ostatnio nośny w kontekście wywiadu min. Waszczykowskiego ale naprawdę nie można odmówić mu nieco racji.. Naprawdę nieraz forsuje się pewną tezę, założenia a priori, które nijak mają się do rzeczywistości - są to ewidentnie działania motywowane ideologicznie. Sam jeżdżę sporo rowerem ale gdy słyszę iż Gdańsk ma być drugim Amsterdamem lub że rowery mają wypierać samochody a może nawet zastępować komunikację miejską to bierze mnie pusty śmiech. Ile kosztowały rozwiązania na ul. Wita Stwosza, jakie analizy je poprzedziły i jaki to dało skutek? Wyrzucone w błoto pieniądze i utrudniony ruch samochodowy - oto efekty. Gdańsk nigdy nie będzie Amsterdamem, choćby z racji pogody. Jesli ktoś ma inne zdane to niech wyjrzy za okno i jesienią/zimą/wiosną i zobaczy ilu dojrzy rowerzystów. Wiem, że dla nielicznej grupki rower to styl życia ale to tylko nieliczna grupka i nie można ulegać jej agresywnemu lobbingowi.

    • 10 12

    • Oprócz pogody należy dodać ukształtowanie terenu. (1)

      • 0 3

      • ze niby mamy gorzej niż w Innsbrucku albo Oslo? jaja sobie robisz?

        • 3 0

    • pasy rowerowe na jezdni WIta Stwosza kosztowały kilkakrotnie mniej niż dwukierunkowa ddr (3)

      wydzielana z chodników.

      Jeśli chodzi o liczby rowerzystów, to są tam zamontowane liczniki - można wyczytać dane na stronie "rowerowego Gdańska".

      Nie chodzi o to, czy Gdańsk będzie "drugim Amsterdamem" - wystarczy, byś zaczął myśleć i zrozumiał, że miasto z dużą liczbą rowerzystów (którzy się przesiedli z komunikacji publicznej, samochodów czy przekształcili się z osób dotychczas poruszających się pieszo) to miasto dużo tańsze w utrzymaniu i przyjemniejsze do życia.

      Jeśli chodzi o kwestię klimatu, to są miasta w Europie, które mają dużo surowszy klimat niż w Gdańsku a liczby osób korzystających z rowerów są dużo wyższe.

      • 5 2

      • (1)

        Gdyby po Wita Stwosza był 5 razy taki ruch, to by miało sens. Przebić ulicę do Opata Rybińskiego i śluzy nabiorą sensu.

        • 0 4

        • ależ DLA NAS dawno już przebito Wita aż do Opata. pojedz i sam zobacz, tam jest dalszy ciąg drogi rowerowej, najwłaściwszy możliwy znak, czyli droga dla pieszych z dopuszczonym ruchem rowerowym. lepiej nie trzeba!

          jeszcze trzeba by zalegalizować rowery w Parku, bo do tej pory są tam jedynie tolerowane, a będzie można dojechać niemal do Sopotu omijając Grunwaldzką (a w Sopocie i tak wpadniemy w szambo, chlupf)

          • 3 1

      • https://www.youtube.com/watch?v=ilSTamUi1qA

        • 0 0

    • Pasy nie utrudniły jazdy autem

      Pasy rowerowe nie utrudniły jazdy samochodem. Dalej można nią jechać, korków jak nie było tak nie ma. Wielką ich zaletą jest to, że te samochody w końcu jeżdżą wolniej.

      Obecnie tą droga można a spokojnie jechać rowerem, samochodem. Można też spokojniej przejść przez przejścia dla pieszych.

      Z punktu widzenia kierowcy - mistrza prostej - rzeczywiście jest gorzej.

      • 5 0

    • Polecam obejrzeć https://www.youtube.com/watch?v=q_319smF3k8

      • 1 0

    • Proszę Państwa, wrzucam film polecam obejrzeć i poszukać podobnych. Zima? A co mi tam pojadę rowerem. Twój argument o innym klimacie niż w Holandii ma się NIJAK do rzeczywistości.
      https://www.youtube.com/watch?v=ZMv3OB6XHvQ

      • 3 0

  • zburzyć estakadę! (1)

    i budujemy normalne skrzyżowanie w poziomie gruntu. Mam nadzieję, że to się wydarzy w najbliższych latach! Ulga byłaby dla wszytskich, pieszych, rowerzystów, kierówców.

    • 7 5

    • zburzyć miasto

      I wybudować na nowo z szerokimi arteriami bezkolizyjnie przecinającymi ddr-y, szerokimi chodnikami, na których da się popchać wózek, mnogością parkingów podziemnych i mieszkaniami o podwyższonym standardzie dla wszystkich. Zieleńce i parki obowiązkowo od zera

      • 1 3

  • jahoo

    Musi byc droga dla koni,jezdziectwo sie rozwija.

    • 6 1

  • Po otwarciu tunelu na odcinku od ul Hallera do al Rzeczpolitej zrobi się Kongo' Miasto zamiast porzezyc ten odcinek drogi ,redukuje jego szerokość. Totalny Absurd. Gdańsk stać na tunel a nie stać na 800 m Po rzężenia. Zielonej Drogi do czterech pasów Jasnowidz.

    • 8 3

  • Stop rowero terrorowi (10)

    Kolejny akt głupoty pod dyktando rowerowego lobby garstki osób.

    • 49 51

    • Zofia, idz do Biedry kiełbasy kupować. i tłustą d..pą zasiądź w fotelu. To nikt Ci na rowerze nie będzie przeszkadzał

      • 5 2

    • Chwila, ale przeciw czemu protestujesz? (6)

      Przecież ani kierowcy ani piesi nie stracą na tym. Ani jedno miejsce parkingowe nie zniknie. Na jezdni pozostaną dwa pasy dla aut tak jak do tej pory. To o co ci chodzi?

      • 15 7

      • jęczy dla samego jęczenia

        • 4 1

      • (4)

        o nic zapewne idiotka jojczy bo temat rowerów i ruchu rowerów po mieście tak na niektórych pacanów działa, nie mają nic sensownego do powiedzenia ale rzygną DLA IDEI

        • 14 10

        • tym bardziej ze lepszy byłby wariant odrębnej drogi rowerowej. (3)

          Ktoś dał d**** i nie wymusił tego na developerach i próbuje to naprawić najtańszym kosztem twierdząc że takie są nowe standardy :D

          • 6 6

          • (2)

            a morze nauczyli się czegoś po tym starciu we Wrzeszczu http://goo.gl/LHzTDZ ?

            nawet urzędnikom zdarza się czegoś nauczyć...

            • 2 1

            • ??? (1)

              Morze można czegoś nauczyć?

              • 0 2

              • spellczesker suxx ;-)

                • 4 1

    • rowerowy Gdańsk górą łosiu pseudo automobilisto

      • 10 6

    • chciałabyś żeby ta "garstka" przesiadła się do samochodów ?

      Na samej 3-go Maja jest ich prawie 600 dziennie W LUTYM !!
      Będziesz miała więcej czasu na malowanie się w samochodowym lusterku.
      Dodatkowy poświęcisz na szukanie miejsca do parkowania.

      • 17 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum