• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • Do rowerzystów (2)

    zaczniecie płacić podatek drogowy to możecie się pchać na drogi, dopóki go nie opłacacie to won na ścieżki rowerowe o które tak płakaliście. A jak je wybudowali to się pchacie na drogi ... co za motłoch

    • 0 5

    • HM mało kulturalny ...

      No tak , ale trzeba było taką ścieżkę w tunelu wybudować. Ja chętnie korzystam ze ścieżek tylko jeszcze tak wiele ich brakuje !!!!!!!! wCALE ZE ŚCIEŻEK NIE PCHAM SIE NA DROGI TYLKO TAM GDZIE ICH BRAKUJE JESTEM ZOBOWIĄZANY WRÓCIĆ NA TE DROGI !!!!! Wobec tego dopchaj sie do władzy i zmień - czyli rodziel sampochody od rowerów poprzez budowę licznych ścieżek , oj licznych !!!!!!

      • 0 0

    • biedaku ...

      biedaku nie możesz zrozumieć że niektórych stać na rower i samochód ? ciebie tylko na samochodzik

      • 0 0

  • Autobus wahadłowy to zły pomysł.

    • 1 0

  • Od wahadłowego autobusu o małej pojemności rowerów....

    Lepszy byłby tramwaj wodny kursujący między nabrzeżem w Nowym Porcie, a Twierdzą Wisłoujście. Przystanie już istnieją. Wystarczy tylko w tramwaju zdemontować część miejsc siedzących. Proponuję 3zł za rejs. Zadowoleni będą rowerzyści pracujący w rejonie Portu Północnego i.. .. turyści piesi i rowerowi.

    • 2 0

  • Może niech Miasto w końcu ruszy odrobinę głową.

    Skoro utrzymanie tego sporego promu przystosowanego również do przewozu ciężarówek kosztuje 1,5 mln. rocznie, to utrzymanie małego stateczku pasażersko-rowerowego kosztowałoby niewielki ułamek tej kwoty. To łatwo przecież wyliczyć. Taki mały "promik" mogłaby zbudować w szybkim tempie któraś z wciąż istniejących gdańskich stoczni no i zatrudnienie znalazłyby cztery osoby licząc po dwie osoby obsługi może nawet na 3/4 etatu. O walorach turystycznych takiego rozwiązania nawet nie wspomnę. Przecież prom kursuje praktycznie do Twierdzy Wisłoujście.

    • 2 0

  • autobus 258 - porażka

    Miałem okazję przejechać tunelem autobusem 258 w ramach rodzinnej majowej wycieczki i niestety nikomu tej przeprawy nie polecam. Do autobusu zapakowano "aż" około 14 rowerów (jest tylko 6 wieszaków), a cała masa chętnych została odprawiona z kwitkiem. To nie jest realna alternatywna trasa - to jest wąskie gardło dla rowerzystów. Nie ma sensu planowanie wycieczki tym sposobem bo na przystanku może się okazać, że o zaplanowanej porze nie przejedziesz i co więcej, niekoniecznie przejedziesz kolejnym autobusem po półgodzinnym oczekiwaniu na przystanku. A można byłoby w weekend jeden pas ruchu w każdą stronę przeznaczyć dla jednośladów....;-)

    • 2 0

  • Jeśli jest specjalny autobus dla rowerów to nie powinni się pchać z rowerami do 158 tym bardziej kiedy stoi ktoś z wózkiem bo jest to niebezpieczne a są to miejsca przeznaczone typowo dla wózków

    • 0 0

  • Jak zwsykle

    Jak zwykle - planowanie bezrozumne . Dlaczego w tunelu nie wydzielono ścieżki rowerowej ? Nie rozumiem. Nie byłby to dodatkowy obalający inwestycje koszt.
    W Bydgoszczy np. wybudowano most łączący dwa brzegi Brdy - most bardzo przydatny w tym miejscu , ale .... nie ma na nim ani chodnika dla pieszych , ani ścieżki dla rowerów. Zęby przejśc na nogach lub przejechać rowerem trzeba dość daleko zasuwać na inny most.
    TO JEST to bezrozumne planowanie i projektowanie .
    Coś robić ale nie do końca mysleć. Bo i po co ?
    Gdyby to były inwestycje prywatne to inwestor zapewne lepiej by myslał. A tak urzędnik - on tylko pracuje , to nie jego .
    ŻAL zmarnowanych bezpowrotnie szans !@ ! ! ! ! ! ! !

    • 1 0

  • Do kierujących samochodem

    Sam jestem rowerzystą, ale jeżdżę też samochodem. Inni w autach nie doceniają, że ci którzy przesiedli się na rower nie stoją w korku przed wami go nie zwiększając i nie zanieczyszczają środowiska. Owszem, rowerzyści często jeżdżą jak chcą, ale jest to wina infrastruktury, ścieżek brak albo wysokie progi. Co do tunelu to wystarczyłby jeden wąski pas jezdni dla rowerów i byłoby po temacie. Wcześniej pakowałem się na prom żadnemu autu nie zajmując jego miejsca, a teraz? Autobus za pieniądze podatników dla rowerów to poroniony pomysł. Każdy prawdziwy rowerzysta będzie wolał to ominąć i trochę dalej - przecież to blisko! A promu szkoda, bo to kwintesencja Wisłoujścia...

    • 1 0

  • bilet za 1 przystanek

    Bilet za przejechanie 1 przystanku powinien być tańszy np. 1,50 . Kierowca w autobusie sprzedaje bilety tylko po 3,80 a to przy 3 osobach w dwie strony jest już dużym wydatkiem.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum