• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • Tuuuuuuuunel.........

    Tylko dla kierowców i do tego za darmo. Może kierowcy powinni płacić za przejazd tak za jazdę po autostradzie? Utrzymanie tunelu kosztuje dużo......... Za to jam płacić jako podatnik mieszkaniec Gdańska?

    • 2 0

  • Zamiast promu samochodowego....

    uruchomić tramwaj wodny. Dla pieszych i rowerzystów. Za 2-3 zł za podróż przez Wisłę. Przystanie po obu brzegach już istnieją.

    • 3 0

  • (10)

    Rowerzyści muszą sobie uświadomić jedną rzecz - autobus jest dla pasażerów a nie tylko dla rowerów. Szkoda że nie wiedząc o tym zajmują miejsce dla osób niepełnosprawnych na wózku lub matek z dziećmi. Jak już koniecznie chcą jeździć wszędzie gdzie się da to może pozwolić wjechać na obwodnice? Jest tam pas awaryjny na którym kierowcy nie mogą się poruszać. Następnie niech zmienią przepisy i wjeżdżają na autostradę(też pas awaryjny i nikomu nie będą przeszkadzać) Dzięki temu nie wpadną na pomysł zwijania torów kolejowych i budowy własnych ścieżek. Kwestia tego czy przewozić "rower obładowany sakwami" można pozostawić bez komentarza, lub zapytać czy wobec tego pasażer może przewozić meble autobusem?

    • 39 15

    • idiotyzmy

      jeśli na podstawie dyskusji jak najlepiej wykorzystać tunel również dla transportu rowerzystów wysnułeś wniosek, że rowerzyści chcą jeździć po autostradach to po prostu coś nie działa w Twojej głowie jak należy. Nie zauważysz tego sam, bo coś ewidentnie nie działa, ale uwierz mi, jesteś zepsutym egzemplarzem.

      • 0 2

    • (3)

      wiesz baranie dla mnie osobiście mogliby coś takiego zrobić na obwodnicy a wiesz dlaczego bo przepis dający mi pewne prawo do niczego mnie jednocześnie nie zmusza jeśli się boję to nie jadę tą czy tamtą drogą ale jeśli jestem rowerzystą który robi rocznie np 15 tysięcy km i mam dużą wprawę w jeżdżeniu to mogę sobie pojechać jeśli chcę.Co do sakw itd to mówimy baranie o miejscach w które budyń ze swoją świtą chce kierować ludzi na rodzinne wycieczki tyle się mówi o Stogach Brzeźnie o inwestycjach w nadmorską turystykę więc co to za zdziwienie rower z sakwą czy przyczepą i jeszcze to debilne porównanie z meblami

      • 5 13

      • Patologia

        • 0 0

      • (1)

        skoro tak to nikt nie zmusza Ciebie do korzystania rowerem i nikt nie karze Ci zabierać go do środków transportu miejskiego łącznie z całym bagażem po to aby zając miejsce ludziom którzy nie maja roweru

        • 5 2

        • ale czy ja coś mówię o jeżdżeniu z rowerem autobusem?Dla mnie to rzecz nie do wyobrażenia nigdy nie jechałem z rowerem autobusem i nie mam takiego zamiaru

          • 2 0

    • Rowerzyści muszą sobie uświadomić jedną rzecz - autobus jest dla pasażerów a nie tylko dla rowerów. (1)

      to chyba planiści powinni sobie to uświadomić proponując takie rozwiązania

      • 6 0

      • ależ my wolimy jechać po jezdni
        a tu nam zakazują
        więc te kwasy to nie do mniij

        • 1 1

    • (2)

      Rowerzysta tez jest pasazerem, a to że jedzie autobusem musi z czegoś wynikać, bo zwykle nie opłaca się czekać na autobus...

      Rodzic z dzieckiem na rowerze jest gorszy od rodzica z dzieckiem w wózku?

      • 4 5

      • (1)

        bierze rower po to aby jeździć autobusem? czegoś tutaj nie rozumiem - chyba że rower jest owym bagażem. Rodzic z dzieckiem nie musi brać roweru ale wózek już tak gdy dziecko jest małe

        • 3 1

        • bo sa odcinki których na rowerze nie pokona zgodnie z przepisami... tak jak ten tunel i wszystkie odcinki dróg gdzie nie ma DDR a max predkość jest podniesiona >50km/h

          • 3 1

  • Westerplatte

    A czym mają ludzie dojechać do pracy w stronę Kapitanatu od wyjazdu z tunelu ,a w tą stronę jeżdzi bardzo dużo rowerzystów

    • 3 1

  • normalnie rzygam już tymi rowerzystami (4)

    w koło Macieju nie kończąca się lista roszczeń!

    • 14 9

    • No tak (3)

      Sensowna możliwość przejazdu na drugą stronę Wisły przez wybudowany właśnie za ciężkie pieniądze tunel - faktycznie, absurdalne roszczenia.

      • 1 0

      • tunel jest dla samochodów a nie dla jednośladów, dlaczego tak trudno to zrozumieć ? (2)

        • 0 0

        • no, ale w ramach rekompensaty bus na odcinku tunelowym mógłby byc za free (1)

          już nawet nie chodzi o ta kasę tylko o to że urzędnicy dali ciała i wizerunkowo są spaleni. Kreują się na nowoczesnych promujących zdrowe nawyki transportowe.. a tu taka wpadka. Nie pomyśleli.

          • 1 0

          • Nawet jakby wam płacili

            To tez by było źle

            • 0 1

  • Skąd ta niechęć do rowerów? (9)

    Ludzie naprawdę nie korzystacie z rowerów rekreacyjnie? Rowerzysta to dla Was jakaś inna grupa społeczna? Zamiast pojeździć dla zdrowia i frajdy wolicie się frustrować w samochodach czy tramwajach? Policzcie do 10-ciu i pomyślcie na spokojnie. Przecież nikt nie chce okradać miasta, ale nadać tej inwestycji sens. Poza samochodami chcą tunelem przedostać się na drugą stronę również rowerzyści. Skoro mogą jechać tramwajem od Jelitokowa aż na Stogi za 3 PLN to chyba troszkę bez sensu żeby płacili tyle samo za jeden przystanek, który pokonują tylko dlatego, że w tunelu nie ma ścieżki rowerowej. Niech jest opłata, ale jednak stosowna do sytuacji. 1 PLN na rower i w porządku. Na pokrycie kosztów przejazdu przez tunel powinno wystarczyć.

    • 7 4

    • Skąd niechęc do rowerów? (2)

      Wystarczy poczytać komentarze tutejszych cyklistów i w człowieku wzbiera niechęć.
      Megalomani na dwóch kółkach

      • 0 2

      • a tutejszych kierowców komentarze sa lepsze? (1)

        nie sądze

        • 1 0

        • Kierowcy nie są po to żeby ich lubić

          • 0 1

    • Ujmę to inaczej

      Chodzi mi o to, że ludzie z nienawiścią piszą o rowerzystach jakby to była jakaś zamknięta sekta. Trudno mi sobie wyobrazić, żeby te osoby nie miały roweru i nigdy z roweru nie korzystały. Ja przede wszystkim jeżdzą samochodem, ale - zaryzykuję - każdy z nas bywa rowerzystą. W czasie wolnym staram się jeździć na rowerze ile się da i nie mam wrażenia, że występuję w obronie jakiejś wąskiej grupy interesu, ale w imieniu wszystkich mieszkańców. Rozsądek po prostu nakazuje, że skoro miasto popełniło inwestycję wartą prawie 1.5 milrada (!) złotych, to teraz należy z tej inwestycji maksymalnie skorzystać. Jakaś symboliczna opłata za rower może być (pisałem o złotówce), ale płacenie za jeden przystanek 3 PLN (powtórzę się, tylko dlatego, że nie ma ścieżki rowerowej) to już po prostu przegięcie. Inna sprawa, że na prom można było upchnąć sporo rowerów na raz, więc wypada, żeby autobus, który przerzuca sprzęt na drugą stronę jednak był w stanie każdorazowo zabrać bardziej pokaźną grupę niż 6 osób.

      • 2 1

    • Skąd (2)

      1) Nie przestrzegacie przepisów,
      2) Macie ściezki rowerowe i tak z nich nie korzystacie,
      3) Jak ktoś idzie ścieżką rowerową, to zaraz go przeklinacie,
      4) Wymyślecie chore pomysły, zagrażające bezpieczeństwu zabierając pasy dla samochodów np 3 maja
      5) Wymagacie jakiś dofinansowań, a jak nie dostaniecie to niczym dziecko, prawie płaczecie
      6) itd

      • 7 3

      • wszystko o czym piszesz facet to takie żałosne pired.niki że szkoda komentować nie przestrzegacie przepisów odezwał się jeden z tych którzy przejeżdżają ludziom mającym zielone światło po nogach bo ON skręca sobie w prawo na warunkowej strzałce jeden z tych którzy "przestrzegają" ograniczeń prędkości i wielu innych rzeczy typowy kalizm jak ja robić źle to dobrze jak kto inny to bardzo źle.Pozostałe punkty to takie debilstwo że ręce opadają,młotku to nie rowerzyści chcieli kontrapasów tylko miasto Gdynia wzięło pieniądze z jakiegoś programu i się musieli wykazać.Jeśli ktoś idzie "ścieżką" takie pojęcie nie istnieje w prawie o ruchu drogowym to kogoś tam przeklinają a dlaczego mają nie przeklinać?Skoro rowerzysta ma jechać po tym czymś to dlaczego ma jeszcze zwalniać i tracić czas bo jakiś cielak urządza tam sobie spacery?

        • 1 0

      • Obiektywnie rzecz biorąc

        1) Piesi, a już w szczególności kierowcy również nie przestrzegają. Robię samochodem ok 600 km tygodniowo (trasa Gdańsk - Starogard codziennie) i śmiem wysunąć tezę, że kierowcy nawet bardziej lekceważą przepisy nić rowerzyści
        2) Z dróg dla rowerów (ścieżki to w lesie wydeptują sarenki) nie zawsze da się korzystać, musiałbyś pojeździć, żeby zrozumieć - tutaj pretensje proszę kierować do planistów, a nie użytkowników - kierowcy też często olewają głupie rozwiązania. Poza tym: może jestem staroświecki, ale wolę poruszającego się kolarzówką 40 km/h na ulicy niż na drodze wśród dzieci i emerytów
        3) Prawda, ale jakbyś się zachowywał gdyby ci piesi bez rozglądania nagle przed koła wchodzili? Albo jak nagle rowerzysta ci przed maską przejeżdża?
        4) Przypomnę, że Polskę obowiązuje Konwencja Wiedeńska, a konwencja zwiera raczej sprawdzone w Europie rozwiązania. Poza tym z tym bezpieczeństwem... statystycznie najniebezpieczniejsze są proste drogi.
        5) Ale o jakiej skali kosztów my mówimy? Na tle inwestycji drogowych , czy inwestycji w komunikację miejską inwestycje rowerowe są prawie darmowe.

        • 3 0

    • Odpowiadajac (1)

      Tak - korzystamy.
      Tak - inna grupa społeczna
      I tak i nie - wolimy

      W tunelu nie ma ścieżki rowerowej, a czego się spodziewałeś ? Że, będzie ? To jaki wielki przekrój musiałby mieć tunel, aby wszyscy byli zadowoleni - pomyslałeś ?

      pkt 6) nawet nie myślicie

      • 0 1

      • jaki procent korzysta ze ścieżek? dlaczego w strefie "tempo 30" dzika gonitwa roszczeniowych rowerzystów odbywa

        na chodnikach? kto ponosi odpowiedzialność za wypadki spowodowane przez rowerzystów goniacych chodnikami na szkodę pieszych - na asfalt i przepisów się uczyć

        • 0 1

  • TURYSTYCZNY Tramaj Wodny kosztuje średnio 10 zł

    Ale tramwaj wodny użytkowy z Nowego Portu do Twierdzy Wisłoujście powinien kosztować tyle co PROM. 2zł dla pieszego i 3 zł dla rowerzysty.
    Pamiętajmy o tym, że na promie są sporo tańsze bilety miesięczne.

    • 0 1

  • Rowerowo (1)

    Zamiast promu, którego utrzymanie jest drogie wypuścić na Wisłę tramwaj wodny.
    Utrzymanie tramwaju będzie na pewno tańsze.
    Przystanie tramwaju już istnieją: koło Twierdzy Wisłoujście i przy nabrzeżu w Nowym Porcie. Wystarczy tylko w jednej jednostce zdemontować miejsca siedzące, a będzie dużo miejsca dla rowerzystów i pieszych. Podróż przez Wisłę trwa bardzo krótko, więc można odbyć ją na stojąco.
    To będzie atrakcja dla turystów i możliwość dojazdu do pracy w Porcie Północnym mieszkającym po zachodniej stronie Wisły.
    Opłaty niech pozostaną takie jak na promie.

    • 2 1

    • a tymczasem "tramwaj wodny" jest po dysze
      i to generator awantur, wystarczy przejrzeć archiwum

      • 1 0

  • Gdyby w ZKM myśleli jak w Google (4)

    to od Hallera do Budzysza byłaby linia nieodpłatna.... i jeszcze by na tym zyskali. Google też daje główna usługe za darmo i jakoś zna tym zarabia, tu byłoby podobnie - niewiele osób korzystając z tej linii miałoby swój początek i koniec podróży, a byłby to tylko odcinek, więc pasażerowie i tak w dużej mierze zapłaciliby za bilety na dalszych odcinkach trasy. Ilość możliwych kombinacji, przy akceptowalnej liczbie przesiadek, byłaby ogromna, co mogłoby zachęcić do korzystania z komunikacji w tym rejonie więcej osób - czyli dodatkowy zysk. Rozwiązałby się problem rowerzystów/pieszych tylko na odcinku tunelowym.

    • 3 4

    • kolejny ekspert (3)

      ktory porownuje google do autobusu

      google zarabia na reklamach dzieki temu majausluge za darmo bo kazdy korzysta i przy okazji reklamy oglada
      wiec ta "darmowa usluga" nie jest darmowa tylko placi za nia ktos inny

      w jaki niby sposob darmowa linia mialaby zarabiac? jak ktos jedzie autobusem to sie na nia i tak przesiadzie w ramach tego samego biletu jak ktos tam podjechal rowerem to i tak po przejechaniu tunelu wysiadzie

      • 1 2

      • (1)

        Jezeli analogia do google jest niezbyt czytelna, to może do darmowych linii autobusowych do obiektów handlowych będzie czytelniejsza.

        • 1 0

        • albo do "bezpłatnego" parku w Oliwie, "bezpłatnego" widoku na Neptuna, "bezpłatnej" usługi policjianta, żołnierza, nauczyciela...

          są "państwa", gdzie jak nie zapłacisz to nie masz ochrony. zwykle są w leśnej Afryce

          • 1 0

      • 1. na jednorazowym bilecie nie przesiadzie się
        2. przy częstotliwości co 15-30 min wraz z przesiadkami może mu 1h na cała trasę nie starczyć
        3. proponowana trasa 258 jest tak krótka, ze nie ma bezpośredniej przesiadki na tramwaje 3, 5 / 3, 8 oraz autobusy 148, 124, 188, 111 co ogranicza jej atrakcyjność, co może się przekładać na rezygnację z komunikacji miejskiej na tych liniach na rzecz samochodu - a to oznacza nie tylko stratę na tej linii ale mniejsze obłożenie na pozostałych
        4. w zwykłe dni rowerzyści będą tam mniejszością, a już z pewnością poza sezonem, jeżeli linia nie będzie atrakcyjna dla pieszych to zostanie ograniczona częstotliwość

        Google zarabia na reklamach, ale większość haseł w wyszukiwarce nie ma sponsorowanych linków, a mogliby tak zrobić - nie opłaca się, bo klient będzie szukał kompleksowej wyszukiwarki a nie tylko z komercyjnymi wynikami, na tym polega analogia do klienta komunikacji miejskiej. Moim zdaniem warto zrobić linię z 4 przystankowi za która klient nie będzie musiał płacić, ale za to zyskamy na siatce połączeń, a z drugiej strony nie przegramy z samochodem przez wysokie koszty, czas i ilość przesiadek jakie oferuje połaczenie ZKM

        • 0 1

  • W Szwajcarii i innych krajach niektore tunele sa platne. Tak samo powinno byc z tym tunelem. (2)

    Koszt 1 zl za jeden przejazd. Utrzymanie tunelu zwrociloby sie. Proste i logiczne.

    • 5 3

    • (1)

      Tylko stanie i płacenie by nie usprawnialo ruchu

      • 0 0

      • dlatego właśnie wymyslono podatki
        żeby nie musieć każdorazowo płacoć za każde gó wn o publiczne
        za drogę, za most, za chodnik, za park, za plażę, za policjanta, za żołnierza, za wszystkie te bardzo drogie rzeczy, które odróżniają miejsca cywilizowane, od dzikich...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum